Hirdetés

Pivot-történelem: a legfontosabb irányváltások

Egy induló vállalkozás életében az egyik legkritikusabb pont az, amikor irányváltás előtt állnak – azaz pivot van kilátásban. Fontos döntés, és sokszor nehéz lépés, de sok esetben ez hozza meg az áhitott sikert és kiugrási lehetőséget. Lássuk milyen példákat láttunk erre, amiket esetleg nem is gondoltatok eddig…

Twitter

A legismertebb példa a pivotációra a közösségi média történetében látott napvilágot, méghozzá mikor az Odeo Twitterré alakult. Az Odeo olyan portálként kezdte meg a pályafutását, ahol az emberek megtalálhatták és feliratkozhattak a különböző számukra releváns podcastokra. A veszélyforrás számukra az a tényező lett, hogy az iTunes egyre inkább ráment a podcastekre – így az alapítók hátrahőköltek. Ezután két hetet adtak maguknak és a csapattagjaiknak arra, hogy új ötletekkel álljanak elő. A vállalat végül úgy döntött, hogy drasztikus változást hajt végre. Jack Dorsey és Biz Stone által javasolt és létrehozott, állapot-frissítő mikro-blog platform mellett tették le a voksukat – és így kezdte meg a működését a Twitter.

PayPal

Ugyan a PayPal mindig a pénzügyi megoldásokra fókuszált – tudvalevő, hogy sok-sok apró fordulaton keresztül ment az évek során. A Confinity nevű céget a csapat 1999-ben fejlesztette ki, hogy lehetővé tegye az emberek számára, hogy PDA-jukról (kézi számítógépek, például a Palm Pilot, ami az okostelefon korai inkarnációja) fizessenek. Az X.com nevű pénzügyi szolgáltató társasággal való összefonódás után a PayPal az eBay-eladók preferált online fizetési rendszerévé vált, amely döntés nyomán végül csúcsragadozók lettek a fintech iparágban.

Starbucks

A frissen főzött kávét kínáló trendi hálózat – melynek sötétzöld cégérével ma már Budapest belvárosában is minden sarkon szemben találjuk magunkat – nem éppen a melegitalokkal kezdte a bizniszt. 1971-es indulásukkor eszpresszógépeket és pörkölt kávét árultak. Aztán egy szép napon Howard Schultz Olaszországba látogatott, itt beleszeretett az európai kávékultúrába – és eldöntötte, hogy ezt meghonosítja az Egyesült Államokban is. Ez a pivot végül feltette őt a térképre – mostmár közel 30.000 ponton világszerte.

Flickr

A Flickr eredetileg egy online szerepjátékjátékjátékként kezdte. A Game Neverending nevű játékban a felhasználók egy digitális térképen utaztak, interakcióba léptek más felhasználókkal – és ahogy az lenni szokott, kereskedhettek, építkezhettek, és így tovább. A játék tartalmazott egy fotómegosztó lehetőséget is, amely a játék egyik legnépszerűbb eszközének bizonyult. Így a Flickr úgy döntött, hogy csak ennek a fejlesztésére fókuszál. Jó döntésnek bizonyult, hiszen 2005-ben az akkor szárnyaló Yahoo! felvásárolta őket.

Nokia

Ki ne emlékezne a dicső hőskorra, mikor mindannyian egy szép műanyag tokkal pimppelt Nokiát hordtunk a zsebünkben… Azonban 1865-ben a Nokia finn papírgyárként kezdte meg működését. A Nokia a 20. században széles portfólióval rendelkezett – a papíron túl gyártottak a gumiárucikkeket, majd elektronikus- és a távközlési eszközöket, és végül első mobiltelefonjukat 1992-ben. Még abban az évben úgy döntöttek, hogy kizárólag mobilkészülékeikre összpontosítanak, és eladják a vállalat összes többi részlegét. Mondjuk manapság is rájuk férne egy pivot, de egyelőre nem tudunk ilyen nagy dobásról a részükről.

Forrás: Forbes

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások