Egy induló vállalkozás életében az egyik legkritikusabb pont az, amikor irányváltás előtt állnak – azaz pivot van kilátásban. Fontos döntés, és sokszor nehéz lépés, de sok esetben ez hozza meg az áhitott sikert és kiugrási lehetőséget. Lássuk milyen példákat láttunk erre, amiket esetleg nem is gondoltatok eddig…
A legismertebb példa a pivotációra a közösségi média történetében látott napvilágot, méghozzá mikor az Odeo Twitterré alakult. Az Odeo olyan portálként kezdte meg a pályafutását, ahol az emberek megtalálhatták és feliratkozhattak a különböző számukra releváns podcastokra. A veszélyforrás számukra az a tényező lett, hogy az iTunes egyre inkább ráment a podcastekre – így az alapítók hátrahőköltek. Ezután két hetet adtak maguknak és a csapattagjaiknak arra, hogy új ötletekkel álljanak elő. A vállalat végül úgy döntött, hogy drasztikus változást hajt végre. Jack Dorsey és Biz Stone által javasolt és létrehozott, állapot-frissítő mikro-blog platform mellett tették le a voksukat – és így kezdte meg a működését a Twitter.
PayPal
Ugyan a PayPal mindig a pénzügyi megoldásokra fókuszált – tudvalevő, hogy sok-sok apró fordulaton keresztül ment az évek során. A Confinity nevű céget a csapat 1999-ben fejlesztette ki, hogy lehetővé tegye az emberek számára, hogy PDA-jukról (kézi számítógépek, például a Palm Pilot, ami az okostelefon korai inkarnációja) fizessenek. Az X.com nevű pénzügyi szolgáltató társasággal való összefonódás után a PayPal az eBay-eladók preferált online fizetési rendszerévé vált, amely döntés nyomán végül csúcsragadozók lettek a fintech iparágban.
Starbucks
A frissen főzött kávét kínáló trendi hálózat – melynek sötétzöld cégérével ma már Budapest belvárosában is minden sarkon szemben találjuk magunkat – nem éppen a melegitalokkal kezdte a bizniszt. 1971-es indulásukkor eszpresszógépeket és pörkölt kávét árultak. Aztán egy szép napon Howard Schultz Olaszországba látogatott, itt beleszeretett az európai kávékultúrába – és eldöntötte, hogy ezt meghonosítja az Egyesült Államokban is. Ez a pivot végül feltette őt a térképre – mostmár közel 30.000 ponton világszerte.
Flickr
A Flickr eredetileg egy online szerepjátékjátékjátékként kezdte. A Game Neverending nevű játékban a felhasználók egy digitális térképen utaztak, interakcióba léptek más felhasználókkal – és ahogy az lenni szokott, kereskedhettek, építkezhettek, és így tovább. A játék tartalmazott egy fotómegosztó lehetőséget is, amely a játék egyik legnépszerűbb eszközének bizonyult. Így a Flickr úgy döntött, hogy csak ennek a fejlesztésére fókuszál. Jó döntésnek bizonyult, hiszen 2005-ben az akkor szárnyaló Yahoo! felvásárolta őket.
Nokia
Ki ne emlékezne a dicső hőskorra, mikor mindannyian egy szép műanyag tokkal pimppelt Nokiát hordtunk a zsebünkben… Azonban 1865-ben a Nokia finn papírgyárként kezdte meg működését. A Nokia a 20. században széles portfólióval rendelkezett – a papíron túl gyártottak a gumiárucikkeket, majd elektronikus- és a távközlési eszközöket, és végül első mobiltelefonjukat 1992-ben. Még abban az évben úgy döntöttek, hogy kizárólag mobilkészülékeikre összpontosítanak, és eladják a vállalat összes többi részlegét. Mondjuk manapság is rájuk férne egy pivot, de egyelőre nem tudunk ilyen nagy dobásról a részükről.
Forrás: Forbes