Hirdetés

Összefogott a német ökoszisztéma, közösen kérik a szövetségi kormányt, hogy támogassa egy úttörő startup túlélését

A kis méretű, elektromos légi jetet fejlesztő Liliumnak 100 millió eurós hitelre lenne szüksége a fizetésképtelenség elkerülésére, ezt viszont a szövetségi kormány nem hajlandó megadni. A startup mellett kiálló Német Startup Szövetség arra figyelmeztet: a politikusok azt kockáztatják, hogy Németország mint deeptech központ reputációja tartósan megromlik.

„Készen állunk-e Németországban arra, hogy az új technológiáknak még nehéz körülmények között is valódi növekedési perspektívát kínáljunk? Mint startup szövetség, számunkra a válasznak igennek kell lennie – nem feltétel, de fenntartás nélkül!”

Ezekkel a szavakkal állt ki az 1200 tagot tömörítő Német Startup Szövetség amellett, hogy a német szövetségi kormányzat a KfW állami befektetési bankon keresztül 50 millió eurós hitelt biztosítson a légi közlekedési startup, a müncheni Lilium számára. A nyílt levelet a német startup-ökoszisztéma már több mint 650 szereplője aláírta. Köztük például:

  • Daniel Metzler, az Isar Aerospace társalapítója és vezérigazgatója,
  • Bastian Nominacher, a Celonis társalapítója,
  • vagy Miriam Wohlfarth, a Banxware társalapítója és vezérigazgatója,

Az előző részek tartalmából

A 2015-ben alapított Lilium kis méretű légi jetet fejleszt, melyet hidrogén üzemanyag helyett akkumulátorok hajtanak, és nagy sebességgel képes a személyi és áruszállításra.

Túl azon, hogy a startup egy gyors, környezetileg fenntartható és széndioxid-mentes utazási és szállítási módot kínál, azt elérhetővé tenné a hétköznapi emberek számára is – ezzel tulajdonképpen egy légi taxitársaság is lenne a startup.

A Lilium rekordokat döntöget: a típusengedélyezés miatt 2026-ra tervezett piacra lépését megelőzően már 1,5 milliárd dollárnyi tőkét szerzett, köztük olyan neves befektőktől, mint az Atomico, az Earlybird Venture Capital és a Tencent. Hogy mekkora piaci igény van a startup megoldására, jól jelzi, hogy már most 100 biztos megrendelővel büszkélkedhet, továbbá előrendeléseinek száma a 600 darabot, alkalmazottainak száma pedig az 1100 főt is eléri.

A Saudi Airlines több mint 100 jet megrendeléséről írt alá megállapodást a Liliummal idén júliusban. Forrás: Lilium / LinkedIn

A müncheni cég október elején nyilvánosságra hozott, 2024. első féléves pénzügyi beszámolójából derült ki, hogy nagy bajban vannak: hiába ütöttek ugyanis nyélbe még májusban egy 114 millió dolláros (közel 105 millió eurós) befektetési kört, az egy évvel korábbi 385 millió eurós veszteséget így is csak 87 millió euróra sikerült leszorítani. Tegyük hozzá, hogy az áramalapú repülőipar eléggé hardver- és költségigényes, valamint hogy a pandémia idején kapott nagy mennyiségű befektetői pénz ebben az iparágban is drasztikusan csökkent, és máris a fizetésképtelenség kapujában állunk.

Ahogyan Klaus Roewe, a Lilium vezérigazgatója LinkedIn-posztjában fogalmazott: cégük 100 millió eurós fix kamatozású hitelért folyamodott a német államhoz – erre lenne szükség ahhoz, hogy a futó munkafolyamatokat finanszírozni lehessen.

A bajor tartományi kormány ebből még szeptemberben kezességet vállalt 50 millió euróra, azzal a kikötéssel, hogy az összeg másik felét a német szövetségi kormánynak kell magára vállalnia. A Bundestag költségvetési bizottságában azonban arra hivatkozva, hogy túl nagy a kockázat, lesöpörték az asztalról a javaslatot

ezt erősítette meg a bizottság több tagja is a Spiegelnek.

Német Startup Szövetség: Az ügy túlmutat a Liliumon

Minderre válaszul fogalmazta meg a Német Startup Szövetség a Lilium mellett kiálló nyílt levelét. Ebben Christoph Stresing, a szövetség ügyvezető igazgatója arra is felhívja a figyelmet, hogy a politikusoknak a tétlenség következményeivel is számolniuk kell: a hitelkérelem megtagadása nemcsak a Lilium összeomlásához vezetne, de tartósan rombolná Németország mint deeptech központ reputációját is.

„A jövőben az alapítók és a befektetők kétszer is meggondolnák, mielőtt Németország mint üzleti helyszín mellett döntenek. Sok más országban, az EU-n belül és kívül is tárt karokkal fogadják ezeket a szereplőket. Itt az a veszély fenyegeti őket, hogy az ígéretes üzleti kilátások ellenére is magukra hagyják őket.”

A nyílt levélben a szövetség arra is kitér, hogy a Lilium jelenlegi befektetői számára pozitív üzenetet küldhetne a kormány a támogatás megadásával, akik ennek hiányában a német startup versenytársai felé fordulhatnak a nagy lehetőségekkel kecsegtető elektromos repülési piacon.

Az egyik politikus, akit a Német Startup Szövetség szeretne meggyőzni: Frank Schäffler mint az az FDP illetékes jelentéstevője azt nyilatkozta: „Szerintem helytelen lenne a Liliumot kisegíteni. Ha Bajorország fel akarja vállalni ezt a támogatást, akkor azt egyedül kell megtennie.”. Forrás: Olaf Kosinsky / Wikimedia Commons

A szövetség továbbá arra is figyelmezteti a politikai döntéshozókat, hogy ebben a felemelkedő iparágban nem kéne ugyanazt a hibát elkövetni, mint a hagyományos utasszállító repülőgépek esetében: a Boeing, a McDonnell Douglas, vagy a Lockheed repülőgépgyártók modelljeit is külföldről (az USA-ból és Kínából) kellett megrendelni a megfelelő hazai repülőgépipar hiánya miatt, annak ellenére is, hogy ezekhez a technológiát német mérnökök fejlesztették.

Ahogy a Német Startup Szövetség a sorait zárja:

„Németországban tucatnyi deeptech startup van [a Liliumhoz] hasonló ambiciózus tervekkel és tőkeigénnyel.

Ezeknek az alapítóknak és befektetőiknek a szeme most Berlinre szegeződik – egy sikeres Lilium az egész iparágat segíti, egy sikertelen Lilium pedig maradandó kárt okoz Németországnak mint deeptech helyszínnek.”

NYITÓKÉP: A Lilium által fejlesztett elektromos légi jet. Forrás: Lilium / LinkedIn

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben