Hirdetés

Mit tartogat a jövő az élelmiszeripari csomagolóanyagoknak?

Az élelmiszeripar történetének egyik legnagyobb kihívása elé néz. Az Európai Unió a termékcsomagolásokat érintő előírások új szabályozását szorgalmazza, és ezek bevezetése a magyarországi vállalkozásokra is nagy hatással lesz majd. Hogyan lehet fenntarthatóbb módon használni a műanyagokat az élelmiszeriparban? Kiderül a Thege-Plastic Kft. honlapján olvasható cikkből!

Hirdetés

Az élelmiszer-csomagolóanyagok rendszerint műanyagok. Előnyös tulajdonságaik mellett fő hátrányuk, hogy nem képesek megakadályozni, hogy a gázok, mint például az oxigén áthatoljanak a csomagoláson, ezáltal azt sem, hogy az élelmiszerrel érintkezésbe kerüljenek. Pedig a csomagolásnak kiemelt szerepe van az élelmiszerek minőségének megőrzésében, a lehető legmagasabb szintű élelmiszerbiztonság megteremtésében – olvasható a műanyagipari nagygépek, mint extrúderek és fröccsöntő gépek kereskedelmével foglalkozó Thege-Plastic Kft. honlapján. A helyzetet csak még összetettebbé teszi, hogy több – a csomagolási hulladékról és az egyszer használatos műanyagokról szóló – irányelv is megjelent az utóbbi időben.

A jövő az újrahasznosítható csomagolóanyagoké

Az Európai Unió jó ideje azon dolgozik, hogy a fenntarthatóságot az élelmiszeriparban is erősítse. Ennek egyik módja az élelmiszer-csomagoló iparban a fenntarthatóbb anyagok létrehozására tett kísérletek ösztönzése, az innovatív kutatások támogatása. Mint az a Nanoanyagok Európai Uniós Megfigyelőközpontjának cikkében pedig az olvasható, az úgynevezett nanoanyagok, a titán-nitrid vagy a titán-dioxid javíthatják az anyag tulajdonságait, például könnyebbé és erősebbé tehetik azt, de lehetnek ezenkívül antimikrobiális tulajdonságaik is, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az élelmiszerek frissek és ártalmas baktériumoktól mentesek maradjanak hosszú tárolási idő alatt is. Éppen ezért ma az élelmiszer ágazatban a nanoanyagok legfontosabb alkalmazási területei élelmiszereink csomagolásának fejlesztésére esnek.

Az uniós szervezet másik friss kutatásának középpontjában a cellulóz áll, mint a környezetben talált legbőségesebb anyagok egyike, amely növényekből és fákból nyerhető. A kutatók biológiailag lebomló kompozit membránokat fejlesztettek ki cellulóz nanorészecskékből. A kutatások pedig arra engednek következtetni, hogy ezek a bioalapú fóliák megakadályozhatják, hogy a víz a csomagolásba behatoljon, megvédik a friss élelmiszert az ártalmas baktériumoktól és potenciálisan megnövelik a termék eltarthatóságát. Ez azt jelenti, hogy a biofóliák alkalmazhatók az élelmiszer-csomagoló iparban az élelmiszerhulladékok, valamint az élelmiszerrel kapcsolatos betegségek csökkentésére.

Komoly változások a világ vezető élelmiszeripari vállalatainál

Az Európai Unió törekvéseihez csatlakoztak a világ vezető élelmiszeripari, táplálkozási és az egészséges életmóddal foglalkozó nagyvállalatai is. Sokan közülük vállalták, hogy újabb és újabb lépéseket tesznek annak érdekében, hogy csomagolásaiknak a 100%-át újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá tegyék, és hogy a következő évek-évtizedek alatt csökkentsék a műanyag-felhasználásukat, ezáltal felgyorsítsák az innovatív fenntartható csomagolási megoldások fejlesztését. A Nestlé 2020 szeptemberében jelentette be, hogy az új lépései között szerepel egy 30 millió dolláros beruházás az élelmiszeripari újrahasznosított műanyagok arányának növelése érdekében az Egyesült Államokban, és egy újrahasznosítható papírcsomagolás bevezetése Franciaországban. A vállalásokkal összhangban Magyarországon is gyártanak újfajta csomagolású termékeket, például a szerencsi gyárban készülő NESQUIK All Natural kakaópor újrahasznosítható papírcsomagolásban kerül az európai piacokra.

Jó marketing a zöldítés

A felelős gondolkozású cégek tevékenységének középpontjában tehát a hulladékmentes jövő megteremtése áll. Az erőfeszítések pedig kifizetődőek, azok a cégek, amelyek képesek átállni az újfajta csomagolási megoldásokra, marketing szempontból is jól járhatnak, érdemes a változásokat egyfajta lehetőségként felfogni.

A már említett márka, a Nestlé Fülöp-szigeteken lévő egysége már elérte a célt, hogy teljesen műanyag semlegesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy az értékesített termékekben lévő műanyagmennyiséggel egyenértékű műanyagot gyűjtöttek össze és dolgoztak fel, ezzel gátolva, hogy ezek a hulladéklerakókba, rosszabb esetben az élővizeinkbe kerüljenek. Az erről szóló hírek bejárták a világsajtót, kedvező irányba befolyásolva a fogyasztók márkáról alkotott elképzeléseit.

De ezzel nem érhet véget a törekvés, hiszen szükséges a vásárlók fejében is rendet tenni, új, felelősebb magatartásra ösztönözni a fogyasztókat, hiszen a szelektív gyűjtés ugyanannyira fontos, mint a feldolgozás. Több felmérés is igazolta, hogy a fogyasztók nagy része hallott arról, hogy változhatnak a közeljövőben a termékcsomagolást érintő előírások, többségük támogatja is ezeket, azonban még mindig kevesen fektetnek energiát abba, hogy például egy korábban használt műanyag szatyorral menjenek vásárolni, és ne minden alakalommal újat vegyenek. Fontos tehát az edukáció. Cégeken belül a különböző, fenntartható csomagolási és képzési programot elindítása, egy-egy digitális platformon keresztül történő edukáció, cégeken kívül pedig különböző ösztönző kampányok elindítása sokat tehet az alternatív csomagolóanyagokra történő átállás irányába.

A cikk teljes terjedelemben a Thege-Plastic Kft. honlapján olvasható!

Hirdetés

Netflix-díjas magyar céget vásárol fel az amerikai nagyvállalat 

Kiemelkedő eredmény a magyar innovációs szektorban: a Netflix streamingszolgáltató díját elnyerő, online ajánlórendszerek fejlesztésére szakosodott Gravity R&D informatikai cég felvásárlására végleges megállapodást kötött az amerikai tőzsdén jegyzett Taboola, a digitális hirdetési piaci  szegmens egyik legjelentősebb globális szereplője. A netezők számára személyre szabott “találatokhoz” a hátteret biztosító Taboola nemcsak a magyar céget vásárolja fel, hanem a közép-európai fejlesztői központját is Magyarországra telepíti. 

Bővebben

A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég

Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban – derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából. A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég, legalábbis ennyit használ hetente. A magasfokú okostelefon penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk – ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben.

Bővebben
Hirdetés

Először Magyarországon: startup ökoszisztémára fókuszáló adat-felület

A Hungarian Startup University Programot (HSUP) megvalósító Express Innovation Agency, valamint a Dealroom.co startupokra és tech ökoszisztémákra koncentráló nemzetközi adatszolgáltatóval kötött megállapodás keretében megnyílt a startup ökoszisztéma fókuszú, közös magyarországi platform, amelynek célja, hogy fellendítse a magyar innovációt és vállalkozói szellemet.

Bővebben

A jelenlegi többszörösére szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában

A klímavédelem érdekében a beruházási prioritások sürgős átgondolására és határozottabb közös fellépésre szólítja fel a Világgazdasági Fórum (WEF) napokban zajló davosi találkozóján a résztvevőket a Schneider Electric. Az energiamendzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat Fenntarthatósági Kutatóintézetének friss elemzése szerint a jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában, hogy sikerüljön elérni a Párizsi Megállapodásban megfogalmazott célokat.

Bővebben

Az ember a kulcs, nem az ötlet

A hazai startup világban is megtalálhatók már az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük a szintlépéshez. A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait.

Bővebben

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben