Hirdetés

Mit tartogat a jövő az élelmiszeripari csomagolóanyagoknak?

Az élelmiszeripar történetének egyik legnagyobb kihívása elé néz. Az Európai Unió a termékcsomagolásokat érintő előírások új szabályozását szorgalmazza, és ezek bevezetése a magyarországi vállalkozásokra is nagy hatással lesz majd. Hogyan lehet fenntarthatóbb módon használni a műanyagokat az élelmiszeriparban? Kiderül a Thege-Plastic Kft. honlapján olvasható cikkből!

Hirdetés

Az élelmiszer-csomagolóanyagok rendszerint műanyagok. Előnyös tulajdonságaik mellett fő hátrányuk, hogy nem képesek megakadályozni, hogy a gázok, mint például az oxigén áthatoljanak a csomagoláson, ezáltal azt sem, hogy az élelmiszerrel érintkezésbe kerüljenek. Pedig a csomagolásnak kiemelt szerepe van az élelmiszerek minőségének megőrzésében, a lehető legmagasabb szintű élelmiszerbiztonság megteremtésében – olvasható a műanyagipari nagygépek, mint extrúderek és fröccsöntő gépek kereskedelmével foglalkozó Thege-Plastic Kft. honlapján. A helyzetet csak még összetettebbé teszi, hogy több – a csomagolási hulladékról és az egyszer használatos műanyagokról szóló – irányelv is megjelent az utóbbi időben.

A jövő az újrahasznosítható csomagolóanyagoké

Az Európai Unió jó ideje azon dolgozik, hogy a fenntarthatóságot az élelmiszeriparban is erősítse. Ennek egyik módja az élelmiszer-csomagoló iparban a fenntarthatóbb anyagok létrehozására tett kísérletek ösztönzése, az innovatív kutatások támogatása. Mint az a Nanoanyagok Európai Uniós Megfigyelőközpontjának cikkében pedig az olvasható, az úgynevezett nanoanyagok, a titán-nitrid vagy a titán-dioxid javíthatják az anyag tulajdonságait, például könnyebbé és erősebbé tehetik azt, de lehetnek ezenkívül antimikrobiális tulajdonságaik is, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az élelmiszerek frissek és ártalmas baktériumoktól mentesek maradjanak hosszú tárolási idő alatt is. Éppen ezért ma az élelmiszer ágazatban a nanoanyagok legfontosabb alkalmazási területei élelmiszereink csomagolásának fejlesztésére esnek.

Az uniós szervezet másik friss kutatásának középpontjában a cellulóz áll, mint a környezetben talált legbőségesebb anyagok egyike, amely növényekből és fákból nyerhető. A kutatók biológiailag lebomló kompozit membránokat fejlesztettek ki cellulóz nanorészecskékből. A kutatások pedig arra engednek következtetni, hogy ezek a bioalapú fóliák megakadályozhatják, hogy a víz a csomagolásba behatoljon, megvédik a friss élelmiszert az ártalmas baktériumoktól és potenciálisan megnövelik a termék eltarthatóságát. Ez azt jelenti, hogy a biofóliák alkalmazhatók az élelmiszer-csomagoló iparban az élelmiszerhulladékok, valamint az élelmiszerrel kapcsolatos betegségek csökkentésére.

Komoly változások a világ vezető élelmiszeripari vállalatainál

Az Európai Unió törekvéseihez csatlakoztak a világ vezető élelmiszeripari, táplálkozási és az egészséges életmóddal foglalkozó nagyvállalatai is. Sokan közülük vállalták, hogy újabb és újabb lépéseket tesznek annak érdekében, hogy csomagolásaiknak a 100%-át újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá tegyék, és hogy a következő évek-évtizedek alatt csökkentsék a műanyag-felhasználásukat, ezáltal felgyorsítsák az innovatív fenntartható csomagolási megoldások fejlesztését. A Nestlé 2020 szeptemberében jelentette be, hogy az új lépései között szerepel egy 30 millió dolláros beruházás az élelmiszeripari újrahasznosított műanyagok arányának növelése érdekében az Egyesült Államokban, és egy újrahasznosítható papírcsomagolás bevezetése Franciaországban. A vállalásokkal összhangban Magyarországon is gyártanak újfajta csomagolású termékeket, például a szerencsi gyárban készülő NESQUIK All Natural kakaópor újrahasznosítható papírcsomagolásban kerül az európai piacokra.

Jó marketing a zöldítés

A felelős gondolkozású cégek tevékenységének középpontjában tehát a hulladékmentes jövő megteremtése áll. Az erőfeszítések pedig kifizetődőek, azok a cégek, amelyek képesek átállni az újfajta csomagolási megoldásokra, marketing szempontból is jól járhatnak, érdemes a változásokat egyfajta lehetőségként felfogni.

A már említett márka, a Nestlé Fülöp-szigeteken lévő egysége már elérte a célt, hogy teljesen műanyag semlegesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy az értékesített termékekben lévő műanyagmennyiséggel egyenértékű műanyagot gyűjtöttek össze és dolgoztak fel, ezzel gátolva, hogy ezek a hulladéklerakókba, rosszabb esetben az élővizeinkbe kerüljenek. Az erről szóló hírek bejárták a világsajtót, kedvező irányba befolyásolva a fogyasztók márkáról alkotott elképzeléseit.

De ezzel nem érhet véget a törekvés, hiszen szükséges a vásárlók fejében is rendet tenni, új, felelősebb magatartásra ösztönözni a fogyasztókat, hiszen a szelektív gyűjtés ugyanannyira fontos, mint a feldolgozás. Több felmérés is igazolta, hogy a fogyasztók nagy része hallott arról, hogy változhatnak a közeljövőben a termékcsomagolást érintő előírások, többségük támogatja is ezeket, azonban még mindig kevesen fektetnek energiát abba, hogy például egy korábban használt műanyag szatyorral menjenek vásárolni, és ne minden alakalommal újat vegyenek. Fontos tehát az edukáció. Cégeken belül a különböző, fenntartható csomagolási és képzési programot elindítása, egy-egy digitális platformon keresztül történő edukáció, cégeken kívül pedig különböző ösztönző kampányok elindítása sokat tehet az alternatív csomagolóanyagokra történő átállás irányába.

A cikk teljes terjedelemben a Thege-Plastic Kft. honlapján olvasható!

Hirdetés

A digitális faktoring úttörője, a Péntech lízing szolgáltatással jelentkezik

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan és gördülékenyen, mindössze néhány kattintással igényelhető konstrukció.

Bővebben

A cégen belüli bizalom erősödését segítheti elő az új EU-s szabályozás

A legújabb uniós direktíva szerint azoknak a vállalatoknak, akik legalább 250 főt foglalkoztatnak kötelezettségeik közé sorolódik a névtelenséget biztosító etikai forródrót bevezetése. A jogszabályi megfelelés és jövedelmezőség mellett fontos szerepet kap a vállalati működés és kultúra fejlesztése, ehhez azonban megfelelő stratégiára és eszközökre van szüksége a vállalatoknak.

Bővebben
Hirdetés

A 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép, miközben a cégcsoport meghatározó pozíciókat építhet ki a nyugat-balkáni távközlési piacon is.

Bővebben

Sikerrel zárult az első Agtech Summit konferencia

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) novemberben rendezte meg először hazánk első kifejezetten agrár startupokról szóló rendezvényét. A technológiai újdonságokat és a jövő agráriumát vizsgáló rendezvényen többszáz látogató vett részt és kapott közelebbi képet a legfontosabb agrártechnológiai startupok fejlesztéseiről.

Bővebben

Nemzetközi startup programok az innovációk felkarolásáért – elindult az előjelentkezés az EIT Food programokra

Egyedülálló nemzetközi startup programokra pályázhatnak olyan innovátorok, akik ötleteikkel vagy előrehaladottabb projektjeikkel tenni szeretnének egy karbonsemleges jövőért. Az EIT Food széles kínálatában különböző fejlettségű startupok mind megtalálhatják a számukra ideális programot. A több hónapos események során a kezdeti ötletfázistól egészen a piacra jutásig, befektetésszerzésig és nemzetközi networképítésig kapnak segítséget a résztvevők. Továbbá a legjobb csapatok a szakmai támogatás mellett pénzbeli jutalomban is részesülhetnek. A startup programokba 2022 elején nyílik meg a jelentkezés, de az előregisztráció már nyitott az érdeklődők számára.

Bővebben

Világsiker lehet a robotokat oktató magyar startupból

A Spirit FM startupokkal, innovációval, jövőbemutató ötletekkel és potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek ismételten Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége, aki ezúttal sem érkezett egyedül. Vincz Dániel, egy magyar fejlesztőcsapat, a Mollia ügyvezető-helyettese kísérte el a beszélgetésre, amely startup célja egy adaptív, tanítható szoftver kifejlesztése a Bábu nevű virtuális humanoid robot kinematikai vezérlésére. (X)

Bővebben

Béremelésre számíthat a fiatal generáció

A dolgozó fiatalok majdnem kétharmada számít béremelésre a következő időszakban, 46 százalékuk az inflációnál alacsonyabb, 20 százalékuk viszont azt meghaladó emelést valószínűsít – derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A pesszimisták, vagyis a fizetéscsökkenésre számítók aránya nagyon alacsony, mindössze 4 százalékos.

Bővebben

Az alapanyaghiány egyre nagyobb kihívások elé állítja a kkv-kat is

Új akadályokkal kell szembenézniük a kkv-knak, derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb, harmadik negyedéves eredményeiből. Tavaly a járvány közvetlen következményeként a kereslethiány okozott nehézségeket, mostanra viszont az anyaghiány jelent kihívást a kereslet intenzív visszatérése és a kiüresedő készletek miatt.

Bővebben