Hirdetés

Mit tartogat a jövő az élelmiszeripari csomagolóanyagoknak?

Az élelmiszeripar történetének egyik legnagyobb kihívása elé néz. Az Európai Unió a termékcsomagolásokat érintő előírások új szabályozását szorgalmazza, és ezek bevezetése a magyarországi vállalkozásokra is nagy hatással lesz majd. Hogyan lehet fenntarthatóbb módon használni a műanyagokat az élelmiszeriparban? Kiderül a Thege-Plastic Kft. honlapján olvasható cikkből!

Hirdetés

Az élelmiszer-csomagolóanyagok rendszerint műanyagok. Előnyös tulajdonságaik mellett fő hátrányuk, hogy nem képesek megakadályozni, hogy a gázok, mint például az oxigén áthatoljanak a csomagoláson, ezáltal azt sem, hogy az élelmiszerrel érintkezésbe kerüljenek. Pedig a csomagolásnak kiemelt szerepe van az élelmiszerek minőségének megőrzésében, a lehető legmagasabb szintű élelmiszerbiztonság megteremtésében – olvasható a műanyagipari nagygépek, mint extrúderek és fröccsöntő gépek kereskedelmével foglalkozó Thege-Plastic Kft. honlapján. A helyzetet csak még összetettebbé teszi, hogy több – a csomagolási hulladékról és az egyszer használatos műanyagokról szóló – irányelv is megjelent az utóbbi időben.

A jövő az újrahasznosítható csomagolóanyagoké

Az Európai Unió jó ideje azon dolgozik, hogy a fenntarthatóságot az élelmiszeriparban is erősítse. Ennek egyik módja az élelmiszer-csomagoló iparban a fenntarthatóbb anyagok létrehozására tett kísérletek ösztönzése, az innovatív kutatások támogatása. Mint az a Nanoanyagok Európai Uniós Megfigyelőközpontjának cikkében pedig az olvasható, az úgynevezett nanoanyagok, a titán-nitrid vagy a titán-dioxid javíthatják az anyag tulajdonságait, például könnyebbé és erősebbé tehetik azt, de lehetnek ezenkívül antimikrobiális tulajdonságaik is, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az élelmiszerek frissek és ártalmas baktériumoktól mentesek maradjanak hosszú tárolási idő alatt is. Éppen ezért ma az élelmiszer ágazatban a nanoanyagok legfontosabb alkalmazási területei élelmiszereink csomagolásának fejlesztésére esnek.

Az uniós szervezet másik friss kutatásának középpontjában a cellulóz áll, mint a környezetben talált legbőségesebb anyagok egyike, amely növényekből és fákból nyerhető. A kutatók biológiailag lebomló kompozit membránokat fejlesztettek ki cellulóz nanorészecskékből. A kutatások pedig arra engednek következtetni, hogy ezek a bioalapú fóliák megakadályozhatják, hogy a víz a csomagolásba behatoljon, megvédik a friss élelmiszert az ártalmas baktériumoktól és potenciálisan megnövelik a termék eltarthatóságát. Ez azt jelenti, hogy a biofóliák alkalmazhatók az élelmiszer-csomagoló iparban az élelmiszerhulladékok, valamint az élelmiszerrel kapcsolatos betegségek csökkentésére.

Komoly változások a világ vezető élelmiszeripari vállalatainál

Az Európai Unió törekvéseihez csatlakoztak a világ vezető élelmiszeripari, táplálkozási és az egészséges életmóddal foglalkozó nagyvállalatai is. Sokan közülük vállalták, hogy újabb és újabb lépéseket tesznek annak érdekében, hogy csomagolásaiknak a 100%-át újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá tegyék, és hogy a következő évek-évtizedek alatt csökkentsék a műanyag-felhasználásukat, ezáltal felgyorsítsák az innovatív fenntartható csomagolási megoldások fejlesztését. A Nestlé 2020 szeptemberében jelentette be, hogy az új lépései között szerepel egy 30 millió dolláros beruházás az élelmiszeripari újrahasznosított műanyagok arányának növelése érdekében az Egyesült Államokban, és egy újrahasznosítható papírcsomagolás bevezetése Franciaországban. A vállalásokkal összhangban Magyarországon is gyártanak újfajta csomagolású termékeket, például a szerencsi gyárban készülő NESQUIK All Natural kakaópor újrahasznosítható papírcsomagolásban kerül az európai piacokra.

Jó marketing a zöldítés

A felelős gondolkozású cégek tevékenységének középpontjában tehát a hulladékmentes jövő megteremtése áll. Az erőfeszítések pedig kifizetődőek, azok a cégek, amelyek képesek átállni az újfajta csomagolási megoldásokra, marketing szempontból is jól járhatnak, érdemes a változásokat egyfajta lehetőségként felfogni.

A már említett márka, a Nestlé Fülöp-szigeteken lévő egysége már elérte a célt, hogy teljesen műanyag semlegesek legyenek. Ez azt jelenti, hogy az értékesített termékekben lévő műanyagmennyiséggel egyenértékű műanyagot gyűjtöttek össze és dolgoztak fel, ezzel gátolva, hogy ezek a hulladéklerakókba, rosszabb esetben az élővizeinkbe kerüljenek. Az erről szóló hírek bejárták a világsajtót, kedvező irányba befolyásolva a fogyasztók márkáról alkotott elképzeléseit.

De ezzel nem érhet véget a törekvés, hiszen szükséges a vásárlók fejében is rendet tenni, új, felelősebb magatartásra ösztönözni a fogyasztókat, hiszen a szelektív gyűjtés ugyanannyira fontos, mint a feldolgozás. Több felmérés is igazolta, hogy a fogyasztók nagy része hallott arról, hogy változhatnak a közeljövőben a termékcsomagolást érintő előírások, többségük támogatja is ezeket, azonban még mindig kevesen fektetnek energiát abba, hogy például egy korábban használt műanyag szatyorral menjenek vásárolni, és ne minden alakalommal újat vegyenek. Fontos tehát az edukáció. Cégeken belül a különböző, fenntartható csomagolási és képzési programot elindítása, egy-egy digitális platformon keresztül történő edukáció, cégeken kívül pedig különböző ösztönző kampányok elindítása sokat tehet az alternatív csomagolóanyagokra történő átállás irányába.

A cikk teljes terjedelemben a Thege-Plastic Kft. honlapján olvasható!

Hirdetés
Hirdetés

Ezek a technológiai trendek határozhatják meg a következő időszakot

A vállalati és a technológiai stratégiai még jobb összehangolása, a működést támogató kritikus fontosságú rendszerek jövőjének átgondolása, a felhőalapú megoldások alkalmazása a digitális bevándorlók esetében – többek között ezek a témák kerülnek középpontba a vállalkozásoknál technológiai szempontból a következő másfél-két évben a Deloitte elemzése szerint.

Bővebben

75 tonna üvegházhatású gáz kibocsátását előzték meg az Ételmentők

A Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) és a köztársasági elnök által létrehozott Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány (KBKA) összefogott, hogy kiválassza 2020 legfenntarthatóbb vállalkozását. A Klímavédelmi díjat az “Ételmentő alkalmazás és weboldal”, a Munch kapta, amelyen keresztül vendéglátóhelyek értékesítik minimum 40% kedvezménnyel a még jó minőségű, de hamarosan lejáró ételeket.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások