Hirdetés

Mit csináltak a magyar startupok Torontóban?

Egy delegáció tagjának lenni. Ez önmagában igencsak magasztosan hangzik, de amint tele lesz élettel, élményekkel és kiderül, hogy a delegáció embereket és célokat jelent – egy csapásra vagány és izgalmas ígéretté válik. A csapatot pedig tíz gondosan kiválogatott és felkészített hazai startup vállalkozás alkotta, így az ígéret beváltotta a hozzá fűzött elképzeléseket. Most egy kanadai hét után sikerélményekkel, szakmai feltöltődéssel és rengeteg inspirációval a poggyászunkban tértünk haza. De hogy is volt ez?

A közel 30 fős társaság egy júniusi vasárnap délután indult el előbb Münchenbe, onnan pedig tovább Torontóba. A légiközlekedés egyre inkább szokásossá váló kiszámíthatatlan körülményei miatt már az úton csapattá kovácsolódott a delegáció, amit az átszállás vélt zaklatottsága miatt tett rekordsebességű sprint utáni másfél órás késésig tartó várakozás, majd az éjszakai torontói reptéren való rövid csavargás után a traszferbuszból kipotyogó csomagok sztrádán való összevadászása koronázott meg. Mindehhez persze kellő mennyiségű humort és nevetést kéretik elképzelni, feszültségnek nyoma sem volt. Mindenesetre ezek a közösen átélt izgalmak megalapozták a jó hangulatot és a következő dolgos napok gördülékenységéhez is nagyban hozzájárultak.

Networking és a bemelegítés

A hétfői nap egy kis akklimatizációval és felkészüléssel telt. A delegáció Torontó központjában kapott szállást, így az esetenként többszáz méteres felhőkarcolók árnyékában könnyen ment az észak-amerikai üzleti hangulat befogadása és magunkévá tétele. Az Express Innovation Agency és társszervezői emellett azzal is segítették a kiérkező csapatokat, hogy egy kifejezetten nekik tartott networking eseménnyel indították útjára a szakmai programot. Az ottawai nagykövetségnek és a torontói főkonzulátusnak valamint a HEPA-nak hála ezen az eseményen olyan kanadai piaci szereplők és befektetők is részt vettek szép számmal, akik az adott iparágak iránt különösen is nyitottak voltak és kíváncsian hallgatták a startupok pitcheit. 

Az eseményt Dr. Vass-Salazar Mária ottawai magyar nagykövet nyitotta meg, ezt követően Balla Sándor mondott köszöntőt a HEPA nevében, majd Kölkedi Krisztián az Express Innovation Agency stratégiai vezérigazgató helyettese bíztatta és lelkesítette a csapatokat. Mindannyian elismerésüket fejezték ki a tíz innovatív csapat felé, akik több mint 70 jelölt közül választott ki a szakmai stáb, és biztosították őket arról, hogy sok érdeklődőre és sikeres szereplésre számíthatnak a Collision konferencián, színvonalas és előremutató fejlesztéseiknek köszönhetően. Az este moderátora Horváthné Négyessy Katalin külgazdasági attasé volt. A  hazai startupoknak két perces pitchekben volt lehetőségük bemutatkozni. A közönség soraiban ülve az volt a benyomásom, hogy a csapatok rendkívül felkészültek, nagyon nívós prezentációkat láttunk, amelyek nagyszerűen bemutatták a bennük rejlő nagy nemzetközi növekedési potenciált. Beszámolóik szerint ez főleg annak volt köszönhető, hogy a tanulmányút szervezői közös munkájának eredményeképpen létrejött egy olyan felkészítő eseménysorozat, aminek keretében megismerhették a kanadai gazdaságot és az üzleti kultúrát – így ennek megfelelően tudták a bemutatkozójukat formálni. 

A világ minden tájáról Torontóba: Collision

A tanulmányút következő napjai a világ egyik legnagyobb technológiai eseményén, a Collision konferencián teltek el aktív kapcsolatépítéssel és reprezentációs munkával. Az elmúlt két évben a pandémia miatt ez a rendezvény sem valósulhatott meg, de idén minden eddiginél több, 35.000 résztvevő érkezett a helyszínre 130 országból – startupperek, befektetők, tudósok, nagyvállalatok vezetői és képviselői, újságírók. Különösen szembetűnő volt a helyszínen járva-kelve a rengeteg női résztvevő (európai tech konferenciákon ez nem olyan evidens), és az utókommunikációból ki is derült, hogy 44% felett volt az arányuk!

A magyar stand a központi csarnokban kapott helyett, ami mellett a kiérkező startupok saját kiállítói helyet is kaptak. A hazai innovációs ökoszisztémát képviselő helyszín megnyitója az első nap délelőttjén volt, ahol Dr. Vass-Salazar Mária ottawai nagykövet, Balla Sándor és Kölkedi Krisztián is szólt néhány szót arról, hogy milyen páratlan lehetőség az, hogy az észak-amerikai kontinensen mutatkozhatnak be a programba jutott csapatok, illetve büszkeségüket is kifejezték arra vonatkozólag, hogy ilyen szép számmal képviselteti magát Magyarország, ráadásul ilyen magas minőségű projektekkel. Arról is beszélt, hogy az Express Innovation Agency célja, hogy a hazai innovációnak új perspektívákat adjon, és új lehetőségeket biztosítson – és a kanadai megjelenés, a Collision konferencián egy egészen új szintre emeli ezt. 

A magyar kiállítók standjait bejárva tényleg büszkeség töltött el, mert kivétel nélkül unikális és professzionális innovációkat hoztak magukkal a csapatok. És ha az én meghatottságom nem volna elég, akkor az a rengeteg sikerélmény is igazolja ezt amiről beszámoltak: a Recngo csapata például elmesélte, hogy több mint 200 érdeklődőnek tudták részletesen bemutatni az applikációjukat, az ipari innovációkon dolgozó startupokat az egyik legnagyobb globális elektronikai gyártó kereste fel, a healthtech csapatok befektetők és viszonteladók érdeklődésére is számot tarthattak, de a HR-tech területén fejlesztő csapatoknál is egymásnak adták a kilincset a potenciális partnerek. Így mindenki nagy mosollyal az arcán ért haza a napok végén, emellett pedig a konferencián kívül, a kint tartózkodásunk utolsó napjára is sok–sok találkozó került rögzítésre.

Delegációból közösség

Sokat beszélgettem a kiutazó startupok alapítóival – mert hát nem titok, hogy a munka után nagyokat sétáltunk Torontóban esténként, és a helyi gasztronómiát (valójában nincs ilyen) is alaposan feltérképeztük, de a hét végén még egy kirándulást is tettünk a főkunzulátus jóvoltából a környékbeli nevezetességekhez. A beszélgetésekből talán azt emelném ki, hogy amellett, hogy egy óriási ugródeszka az észak-amerikai piachoz és nagy üzleti lehetőség volt számukra a kiutazás, fontosnak tartják az Express Innovation Agency közösségformáló törekvéseit is. Elmondták, hogy ezeken az utakon olyan alapítókkal, fejlesztő kollégákkal, kutatókból lett menedzserekkel találkozhatnak, akik hasonló cipőben járnak, mint éppen ők maguk. Ez igaz természetesen a konferencián kiállító, más nációból származó, ugyanazon iparágban tevékenykedő cégekre, de különösen is a magyar delegáció tagjaira. És tényleg olyan, mintha különös műgonddal válogatnák össze azokat az embereket, akik között értékes és gondolatébresztő beszélgetések születhetnek, egymástól kaphatnak a régóta rágott csontokként jelenlévő kérdésekre pofonegyszerű válaszokat…egyszóval működik a kémia. Ilyen tehát egy delegáció tagjának lenni, egy újonnan születő értékközösségbe csöppenni és részt venni a világ egyik legfontosabb tech konferenciáján. 

Köszönjük a támogatóknak és a szervezőknek a lehetőséget, hamarosan jelentkezünk további élménybeszámolókkal is!

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben

Hogyan érdemeld ki a Z generáció márkahűségét?

Több ökoszisztéma-szereplő összefogásával készült átfogó kutatás az 1995-2006 között született korcsoport helyzetéről, gondolkodásáról, értékvilágáról és vásárlási szokásairól. A főbb eredményeket ismertetjük.

Bővebben