Hirdetés

Mindennapos tudáscsere

A startupvállalkozók újabb generációja már tisztában van azzal, hogy el kell tudniuk adni magukat, és nem elég, ha csak a termékük vagy szolgáltatásuk megtervezésére koncentrálnak – számolt be tapasztalatairól Takács Zoltán, a Telenor Magyarország Innovációért felelős alelnöke. A cég idei, második Accelerate programjára már 110 csapat jelentkezett.

– Szeptember végén hirdettetek eredményt az idei akcelerátorprogramban, mi tetszett a legjobban a nyertesekben?
– Az idei, második Telenor Accelerate programra már nemcsak magyar, hanem nemzetközi startupok is neveztek, ketten közülük a Pitch Dayen prezentációt is tartottak a mentorok és a Telenor innovációs vezetői előtt. Örömmel láttuk, hogy sokkal több lány volt a csapattagok között, reméljük, ez a tendencia tovább folytatódik. Mindhárom idei kiválasztott startupnak működő terméke van: a Family Finances egy olyan pénzügyi appot fejlesztett, amellyel a szülők digitális zsebpénzt adhatnak a gyerekeknek, és akár közösen is takarékoskodhatnak vele a nyaralás költségeinek fedezésére. Manapság, amikor a nagyobb gyerekek közül sokaknak van okosmobilja, egy ilyen platform szerintem biztos siker lesz. A Vimage nevű alkalmazás pedig Androidra már elérhető, ezzel az appal nagyon egyszerűen cinemagraphokat lehet készíteni: ezek olyan látványos állóképek, amelyek egy-egy része mozog, és már most is nagyon sokan használják, segítségünkkel remélhetőleg még nagyobb ismertségre tesz majd szert. A harmadik döntősünk, a BeeTheBest is működő platform, ez egy olyan online pedagógiai rendszer, amely gamifikáció segítségével motiválja a tanulókat. Ez a platform már most is tökéletesen működik, de alkotói a mai trendeknek megfelelően szeretnék frissíteni a látványvilágát. A saját, Hipersuli nevű oktatásfejlesztési programunk során szerzett tapasztalatainkkal ennek a csapatnak a munkáját is tudjuk majd segíteni.

– Az akcelerátorprogramotok tapasztalatai szerint mi most a legizgalmasabb téma, melyik területről érkezett a pályázó startupok többsége?
– A fintech téma most nagyon megy, de az önkéntes munkát és önkénteseket összekötő alkalmazások kapcsán is érdekes pályázatok érkeztek, valamint az oktatással, utazással és turizmussal foglalkozó startupok is szép számban jelentkeztek.

– Miért fontos a Telenornak a startupok segítése?
– Multicégként is fontos a friss trendeket megismerni és követni, ezért számunkra remek lehetőség, hogy sikervárományos startupvállalkozásokkal dolgozhatunk együtt. Komoly inspirációs lehetőség a közös munka velük, segíti az innovációs törekvéseinket, gondolkodásunkat. Tavalyhoz képest még több érdeklődő kollégát vonunk be az Accelerate programba. Természetesen nemcsak ők segítenek a startupoknak, hanem mi is szerzünk tőlük hasznos új tapasztalatokat.

– A startupok mennyire inspirálják a Telenornál dolgozókat, a munkatársaitok törekszenek arra, hogy még kreatívabbak, innovatívabbak legyenek?
– A startupokkal való együttműködésünk során mindennapos tudáscsere zajlik közöttünk. Az akcelerációs program azért is hasznos, mert egy platformra hozza az induló cégeket egy multinacionális vállalattal, és ezek aztán kölcsönösen fejleszthetik egymást. A Telenor Accelerate során a nyertes startupok rendelkezésére bocsátunk irodákat a törökbálinti Telenor Házban, így egy térben dolgozhatnak kollégáinkkal, akik a fejlesztőprogram workshopjain is részt vehetnek. Legutóbb alig két hete jártak nálunk Törökbálinton a tavalyi nyertesek, akik egy a nálunk dolgozók számára tartott nyílt napon mutatták be termékeiket, és hogy meddig jutottak a program januári lezárása óta.

– Mennyire figyeli a Telenor a magyar startupmezőnyt?
– Az idei akcelerátorprogramunkra 110 csapat adott le érvényes nevezést, amelyek között voltak előző évből ismert vállalkozások, de például a három döntősünk közül kettőről már az egyik gazdasági havilapban is olvashattunk cikket, tehát egyáltalán nem voltak teljesen ismeretlenek a számunkra. Magyarország egy elég kis piac, az Accelerate programban közreműködő kollégáimmal pedig folyamatosan követjük a tehetséges, ígéretes vállalkozásokat.

– Budapestet startupközponttá fejlesztenék. Ez miért lehet előnyös nektek?
– Ez a trend azért lehet hasznos számunkra, mert a startupvállalkozások közül sokan olyan szűk piaci réseket céloznak meg, amelyeket mi egy jóval nagyobb vállalatként csak nehezen tudnánk. Így pedig adja magát, hogy keressük az együttműködést ezekkel a cégekkel, ami reményeink szerint nemcsak mindegyik félnek, de az ügyfeleinknek is előnyös.

– Az akcelerátorprogram mellett mivel tudja még ösztönözni a Telenor a startup-ökoszisztéma fejlődését?
– Azzal, hogy folyamatosan keressük a párbeszédet a startupokkal, akár olyanokkal is, amelyek ezúttal nem jutottak be a három kiválasztott csapat közé. Úgy gondolom, hogy a Telenor mindig is nyitott volt a más cégekkel való együttműködésre, hiszen öt évvel ezelőtt a piacon elsőként indítottunk online zeneszolgáltatást a Deezerrel együttműködésben. Persze azóta még inkább fejlődött a piac, így már több szereplővel, például a Spotify-jal és a Tidallel is együttműködünk.

– Az egyik fő probléma a hazai startupokkal korábban az volt, hogy hiába vannak ragyogó ötletek és szakemberek, hiányzik az üzleti tudás. Véleményed szerint ez még most is így van?
– A saját benyomásom az volt, hogy az idén az alapítók többsége jóval rutinosabban pitchelt, mint a tavalyi csapatok. Ez számomra azt jelzi, hogy a startupvállalkozók újabb generációjában már tudatosult a pitchelés jelentősége, és tudják, hogy el kell tudniuk adni magukat, és nem elég, ha csak a termékük vagy szolgáltatásuk megtervezésére koncentrálnak. Természetesen egy akcelerátorprogramra többségében korai fázisukban lévő cégek jelentkeznek, amelyek nem feltétlenül rendelkeznek minden területen sokéves tapasztalattal, de az idén jó volt látni, hogy a Pitch Dayre bejutó kilenc vállalkozás képviselőinek többségét nem lehetett zavarba hozni azzal, ha valamelyik mentor rákérdezett, hogy a termékétől vagy a szolgáltatásától pontosan hogyan is remél profitot. A program által kínált, nyolc workshopból álló bootcamp során pedig további üzletfejlesztési tudást szerezhetnek, amely nélkülözhetetlen a sikeres piaci sikerhez.

– Sokat hallani a diszruptív technológiákról, illetve arról, hogyan forgatnak fel egyes iparágakat az ezeket is bevető startupok. Az Uber, az Airbnb vagy a Transferwise komoly fejtörést okoz az ágazatok klasszikus szereplőinek. Nem aggódtok amiatt, hogy jön egy cég, amely a mobiliparban is megteszi ugyanezt?
– Ez egy teljesen normális és magától értetődő jelenség. A változás állandó, és nekünk is készen kell állnunk erre, illetve a folyamatos fejlődésre. Bizonyos szolgáltatások eltűnnek, miközben új igények születnek mindennap. Ma már például lényegesen kevesebb hanghívást kezdeményezünk és az SMS-ek helyett is többet használjuk az online üzenetküldési megoldásokat, valamint a közösségi médiát.

– Ha úgy alakulna, hogy startupot indíthatsz, milyen területtel, szolgáltatással foglalkoznál?
– Hiszek abban, hogy a mobil-, illetve a banki szolgáltatások konvergálnak, és az ügyfelek is szeretnék, ha ezáltal egyszerűbbé válnának a mindennapjaik. Az látszik, hogy ennek a megoldásán sokan dolgoznak párhuzamosan, de az a fajta áttörés, amit 10 éve az iPhone hozott az akkori „okostelefonok” piacán, még várat magára ezen a területen. Így ha startupot indítanék, az ennek a megoldásán dolgozva tenné jobbá a világot.

Kalocsai Zoltán

Ukrajnával karöltve erősítik a régiós ökoszisztémát a V4-ek: elindult a V4-Ukraine Talent Fusion Program

A program célja, hogy komplex eszközökkel segítse a térség ígéretes innovátorait, enyhítve ezzel a régió innovációs problémáin: a tőke- és diverzitáshiányon, illetve a tehetségek kivándorlásán. Mit kínál a program, és kik jelentkezhetnek? Mutatjuk!

Bővebben

Egyetemista vállalkozó vagy? Mutatunk egy jó kiugrási lehetőséget!

A Global Student Entrepreneur Awards (GSEA) hazai fordulóját február 15-én rendezik a Youth & University Entrepreneurship Day keretében. A versenyzők értékes partneri felajánlásokat szerezhetnek, a győztes pedig a nemzetközi pitch verseny regionális fordulójába is továbbjut.

Bővebben

Hulladékhő-hasznosítás, közösségi szerszámkölcsönzés, felvilágosítást segítő app – ilyen projektek mutatkoztak be az SZTE HSUP Ötletversenyén

A Szegedi Tudományegyetem hagyományosan egy verseny keretében dönti el, hogy a Hungarian Startup University Program második félévében milyen hallgatói projekteken fognak dolgozni a résztvevők. Fényképes beszámolóban hozzuk a részleteket!

Bővebben

Tap’n’Drink: Az Educatio Kiállítás remek bemutatkozási lehetőség az olyan innovatív startupoknak, mint mi

Akkreditált italcsapoló kurzust ugyan nem indítottak, de így is rengeteg látogatót vonzott az önkiszolgáló csapoló rendszert fejlesztő Tap’n’Drink az Educatio Kiállításon. De miért érte meg ez a startupnak, mennyire vonzotta a fiatalokat az innováció, és mit lehet tenni akkor, ha egy szemfüles diák a műszaki részleteket firtatja? Fazekas Mátét, a Tap’n’Drink alapítóját kérdeztük.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások