Hirdetés

Mindennapos tudáscsere

A startupvállalkozók újabb generációja már tisztában van azzal, hogy el kell tudniuk adni magukat, és nem elég, ha csak a termékük vagy szolgáltatásuk megtervezésére koncentrálnak – számolt be tapasztalatairól Takács Zoltán, a Telenor Magyarország Innovációért felelős alelnöke. A cég idei, második Accelerate programjára már 110 csapat jelentkezett.

– Szeptember végén hirdettetek eredményt az idei akcelerátorprogramban, mi tetszett a legjobban a nyertesekben?
– Az idei, második Telenor Accelerate programra már nemcsak magyar, hanem nemzetközi startupok is neveztek, ketten közülük a Pitch Dayen prezentációt is tartottak a mentorok és a Telenor innovációs vezetői előtt. Örömmel láttuk, hogy sokkal több lány volt a csapattagok között, reméljük, ez a tendencia tovább folytatódik. Mindhárom idei kiválasztott startupnak működő terméke van: a Family Finances egy olyan pénzügyi appot fejlesztett, amellyel a szülők digitális zsebpénzt adhatnak a gyerekeknek, és akár közösen is takarékoskodhatnak vele a nyaralás költségeinek fedezésére. Manapság, amikor a nagyobb gyerekek közül sokaknak van okosmobilja, egy ilyen platform szerintem biztos siker lesz. A Vimage nevű alkalmazás pedig Androidra már elérhető, ezzel az appal nagyon egyszerűen cinemagraphokat lehet készíteni: ezek olyan látványos állóképek, amelyek egy-egy része mozog, és már most is nagyon sokan használják, segítségünkkel remélhetőleg még nagyobb ismertségre tesz majd szert. A harmadik döntősünk, a BeeTheBest is működő platform, ez egy olyan online pedagógiai rendszer, amely gamifikáció segítségével motiválja a tanulókat. Ez a platform már most is tökéletesen működik, de alkotói a mai trendeknek megfelelően szeretnék frissíteni a látványvilágát. A saját, Hipersuli nevű oktatásfejlesztési programunk során szerzett tapasztalatainkkal ennek a csapatnak a munkáját is tudjuk majd segíteni.

– Az akcelerátorprogramotok tapasztalatai szerint mi most a legizgalmasabb téma, melyik területről érkezett a pályázó startupok többsége?
– A fintech téma most nagyon megy, de az önkéntes munkát és önkénteseket összekötő alkalmazások kapcsán is érdekes pályázatok érkeztek, valamint az oktatással, utazással és turizmussal foglalkozó startupok is szép számban jelentkeztek.

– Miért fontos a Telenornak a startupok segítése?
– Multicégként is fontos a friss trendeket megismerni és követni, ezért számunkra remek lehetőség, hogy sikervárományos startupvállalkozásokkal dolgozhatunk együtt. Komoly inspirációs lehetőség a közös munka velük, segíti az innovációs törekvéseinket, gondolkodásunkat. Tavalyhoz képest még több érdeklődő kollégát vonunk be az Accelerate programba. Természetesen nemcsak ők segítenek a startupoknak, hanem mi is szerzünk tőlük hasznos új tapasztalatokat.

– A startupok mennyire inspirálják a Telenornál dolgozókat, a munkatársaitok törekszenek arra, hogy még kreatívabbak, innovatívabbak legyenek?
– A startupokkal való együttműködésünk során mindennapos tudáscsere zajlik közöttünk. Az akcelerációs program azért is hasznos, mert egy platformra hozza az induló cégeket egy multinacionális vállalattal, és ezek aztán kölcsönösen fejleszthetik egymást. A Telenor Accelerate során a nyertes startupok rendelkezésére bocsátunk irodákat a törökbálinti Telenor Házban, így egy térben dolgozhatnak kollégáinkkal, akik a fejlesztőprogram workshopjain is részt vehetnek. Legutóbb alig két hete jártak nálunk Törökbálinton a tavalyi nyertesek, akik egy a nálunk dolgozók számára tartott nyílt napon mutatták be termékeiket, és hogy meddig jutottak a program januári lezárása óta.

– Mennyire figyeli a Telenor a magyar startupmezőnyt?
– Az idei akcelerátorprogramunkra 110 csapat adott le érvényes nevezést, amelyek között voltak előző évből ismert vállalkozások, de például a három döntősünk közül kettőről már az egyik gazdasági havilapban is olvashattunk cikket, tehát egyáltalán nem voltak teljesen ismeretlenek a számunkra. Magyarország egy elég kis piac, az Accelerate programban közreműködő kollégáimmal pedig folyamatosan követjük a tehetséges, ígéretes vállalkozásokat.

– Budapestet startupközponttá fejlesztenék. Ez miért lehet előnyös nektek?
– Ez a trend azért lehet hasznos számunkra, mert a startupvállalkozások közül sokan olyan szűk piaci réseket céloznak meg, amelyeket mi egy jóval nagyobb vállalatként csak nehezen tudnánk. Így pedig adja magát, hogy keressük az együttműködést ezekkel a cégekkel, ami reményeink szerint nemcsak mindegyik félnek, de az ügyfeleinknek is előnyös.

– Az akcelerátorprogram mellett mivel tudja még ösztönözni a Telenor a startup-ökoszisztéma fejlődését?
– Azzal, hogy folyamatosan keressük a párbeszédet a startupokkal, akár olyanokkal is, amelyek ezúttal nem jutottak be a három kiválasztott csapat közé. Úgy gondolom, hogy a Telenor mindig is nyitott volt a más cégekkel való együttműködésre, hiszen öt évvel ezelőtt a piacon elsőként indítottunk online zeneszolgáltatást a Deezerrel együttműködésben. Persze azóta még inkább fejlődött a piac, így már több szereplővel, például a Spotify-jal és a Tidallel is együttműködünk.

– Az egyik fő probléma a hazai startupokkal korábban az volt, hogy hiába vannak ragyogó ötletek és szakemberek, hiányzik az üzleti tudás. Véleményed szerint ez még most is így van?
– A saját benyomásom az volt, hogy az idén az alapítók többsége jóval rutinosabban pitchelt, mint a tavalyi csapatok. Ez számomra azt jelzi, hogy a startupvállalkozók újabb generációjában már tudatosult a pitchelés jelentősége, és tudják, hogy el kell tudniuk adni magukat, és nem elég, ha csak a termékük vagy szolgáltatásuk megtervezésére koncentrálnak. Természetesen egy akcelerátorprogramra többségében korai fázisukban lévő cégek jelentkeznek, amelyek nem feltétlenül rendelkeznek minden területen sokéves tapasztalattal, de az idén jó volt látni, hogy a Pitch Dayre bejutó kilenc vállalkozás képviselőinek többségét nem lehetett zavarba hozni azzal, ha valamelyik mentor rákérdezett, hogy a termékétől vagy a szolgáltatásától pontosan hogyan is remél profitot. A program által kínált, nyolc workshopból álló bootcamp során pedig további üzletfejlesztési tudást szerezhetnek, amely nélkülözhetetlen a sikeres piaci sikerhez.

– Sokat hallani a diszruptív technológiákról, illetve arról, hogyan forgatnak fel egyes iparágakat az ezeket is bevető startupok. Az Uber, az Airbnb vagy a Transferwise komoly fejtörést okoz az ágazatok klasszikus szereplőinek. Nem aggódtok amiatt, hogy jön egy cég, amely a mobiliparban is megteszi ugyanezt?
– Ez egy teljesen normális és magától értetődő jelenség. A változás állandó, és nekünk is készen kell állnunk erre, illetve a folyamatos fejlődésre. Bizonyos szolgáltatások eltűnnek, miközben új igények születnek mindennap. Ma már például lényegesen kevesebb hanghívást kezdeményezünk és az SMS-ek helyett is többet használjuk az online üzenetküldési megoldásokat, valamint a közösségi médiát.

– Ha úgy alakulna, hogy startupot indíthatsz, milyen területtel, szolgáltatással foglalkoznál?
– Hiszek abban, hogy a mobil-, illetve a banki szolgáltatások konvergálnak, és az ügyfelek is szeretnék, ha ezáltal egyszerűbbé válnának a mindennapjaik. Az látszik, hogy ennek a megoldásán sokan dolgoznak párhuzamosan, de az a fajta áttörés, amit 10 éve az iPhone hozott az akkori „okostelefonok” piacán, még várat magára ezen a területen. Így ha startupot indítanék, az ennek a megoldásán dolgozva tenné jobbá a világot.

Kalocsai Zoltán

Közösségi támogatás megoldást hoz a tartalomgyártóknak a magyar startup

Általános nemzetközi trend, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitottak arra, hogy pénzzel is támogassák a kedvenc tartalomkészítőiket. 2021-ben az ezzel kapcsolatos mikrotranzakciók összege átlépte 13,5 milliárd dollárt és az előrejelzések szerint ez az éves összeg hamarosan a duplájára nő. A válság miatti reklám és szponzorköltések kiesésével a médiumok, vloggerek és nonprofit szervezetek is nagyobb szerepet szánnak a közösségi támogatásnak. Nekik nyújt alternatívát a tranzakciós díj és akár áfa nélkül működő magyar Donably.

Bővebben

Innovatív találmány védi meg az autósokat a vadgázolástól

Hazánkban a hivatalos statisztikáknál jóval több, évente akár 40 ezer vadgázolás történhet. Ezt a számot hivatott csökkenteni a VIONN GO, az első okos vadriasztó, ami a gépjármű alvázára rögzítve a beépített hangszórónak köszönhetően jelzi érkezésünket az állatvilágnak. A fejlesztők egy mégis bekövetkezett vad által okozott baleset esetén a keletkezett kárt öt munkanapon belül megtérítik ügyfeleiknek egymillió forintig.

Bővebben

A szellemi tulajdon lehet az innovatív vállalkozások versenyelőnye

Ahhoz, hogy a kreatív és innovatív munka valóban kifizetődő legyen, ma már nem elég egy jó ötlet. A létrehozott termék vagy szolgáltatás csak akkor teszi sikeressé létrehozóját, ha kellő tudatossággal figyel saját szellemi vagyonának megóvására is. Erre a tudatosságra hívja fel magánszemélyek és vállalkozások figyelmét együttműködésében a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Design Terminal.

Bővebben

Újrahasznosított halászhálókból készítenek autóalkatrészeket

A tengeri hulladékokból egyedülálló újrahasznosítási folyamat során hoznak létre újrahasznosított műanyagokat., az alkatrészek gyártása során keletkező emisszió így a hagyományos eljáráshoz képest mintegy 25 százalékkal csökken. A BMW iX és a BMW X1 szőnyegeit tengeri műanyagokból állítják elő. A BMW Group célja, hogy új modelljeiben 2030-ra átlagosan 40 százalékban újrahasznosított anyagokból készült, hőre lágyuló műanyagokat használjon.

Bővebben

Tehetséges fiatal fejlesztők dolgoznak az agráriumban felmerülő kihívások megoldásain

Kezdetét vette a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) agrár startupokat és nagyvállalatokat összekötő programja, a NAK TechLab inkubációs program. A negyedik éve megrendezésre kerülő program fő célja, hogy a legnagyobb agrárvállalatok fiatal magyar startupperekkel közösen olyan új és formabontó digitális megoldásokat fejlesszenek, amelyek gyorsan és széles körben eljutnak a magyar gazdálkodók hétköznapjaiba és beépülnek a gyakorlatba.

Bővebben

Kritikus időszakban fordult nyereségbe az OXO gazdálkodása

Megjelent az OXO Technologies Holding Nyrt. 2022. első félévére vonatkozó tőzsdei beszámolója, illetve ezzel párhuzamosan az első ESG jelentését is közzétette a társaság. A beszámoló tanúsága szerint a befektetési ciklusa korai időszakában, ráadásul folyamatosan nehezülő makrogazdasági körülmények és üzleti viszonyok között sikerült a cég működését nyereségessé tenni és a nettó eszközértéket további 22%-kal növelni.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások