Hirdetés

Miért fektetünk egy cégbe a Vespucci Partnersnél?

Röviden: csapat, nagy piac és versenyelőnyt biztosító technológia. Ennél egy kicsit hosszabban, pedig lejjebb Gergely Balázs, a Vespucci Partners kockázatitőke-alap befektetőjének, a Corvinus Egyetem oktatójának írásából.

A csapat ugyan egy elcsépelt fogalom, mert minden kockázatitőke-befektető ezt mondja, de talán érdekesebb, hogy mik azok a konkrét dolgok, amiket mi nézünk, mint egy seed és series A befektető. Először is kiemelném, hogy mik azok a dolgok, amik piros pontot érdemelnek és közel vannak az ideális állapothoz.

  • Az alapítók már dolgoztak együtt és vesztek is össze. Ez azért fontos, mert egy cég/technológia kifejlesztése egy kifejezetten stresszes és nehéz folyamat, és addig igazán nem ismersz senkit, amíg nem küldtétek el egymást igazán a francba. A profi csapatra kiváló példa a TranscendH20 portfóliócégünk, de nyilván
  • Az alapítóknak már volt előtte saját cége és akár el is bukott. Ez azért lényeges, mert voltak olyan hibái, amit mások/saját pénzéből megfizetett és nem a befektető pénzéből kell az első vállalkozás gyerekhibáit finanszírozni.
  • A csapat rendelkezik mentorral vagy szakmai befektetővel. A mentor azt bizonyítja, hogy a csapat belátja, hogy nem ért mindenhez és aktívan kér segítséget. A szakmai befektető pedig, hogy valós ipar által validált problémát akar megoldani a csapat.

A feketepontot érdemlő dolgok, amik ugyan nem kizáró tényezők, de erősen elgondolkodtatják a befektetőt, pedig a következők:

  • A csapat csak szakértőkből áll, és nem is látjuk a hajlandóságot arra, hogy bevonjanak üzleti oldalról valakit.
  • Az alapító egyedül van. Ez az előbb említett stresszes szituáció miatt kifejezetten fontos, hogy valakivel megtudja beszélni a problémáit, illetve felteszi a befektető a kérdést, hogy mi történik a pénzével, ha valamiért „elüti a busz” az alapítót?

Nagy piac

A nagy piacra azért van szükség, mert a befektető elvárása a korai fázisokban 10X az általa befektetett startup-okba a kockázati faktor miatt. Ezért, ha valaki csak a Magyarországon lévő bélyeggyűjtőknek tud értéket adni, akik az 1897-1910 közötti bélyegeket gyűjtik, akkor köszönjük szépen, nem velünk kell együttműködni.

A megalapozottságot keresi a kockázatitőke-befektető

Amennyiben viszont valaki egy megfelelően gyorsan növekedő iparágban nemzetközi szinten is tud értéket adni, akkor az számunkra is érdekes, érdemes végig nézni portfóliócégeink, például a Haris Digital ipari megoldásaival az USA-ban is szerzett elismeréseket, vagy vehetjük a Molliát, mely a robotok oktatásában végez úttörő munkát. Itt viszont szeretném eloszlatni azt a tévhitet, hogy az a cél, hogy minél több milliárdos nemzetközi TAM-ot (total available market) írjon be egy startup a tervébe, azt gondolván, hogy a befektető akkor boldog, ha ez a szám minél nagyobb. Itt nem a méret a lényeg, hanem hogy ez a szám kellően megalapozott legyen és a startup-on érezzük, hogy érti, hogy miről beszél.

Versenyelőnyt biztosító technológia a startup kezében

Ahhoz viszont, hogy egy jó csapat értéket tudjon teremteni egy nagy piacon szüksége van egy technológiára is, ami ezt elősegíti. Technológia alatt ideális esetben szabadalommal védhető terméket/szolgáltatást értünk, mert ez a legkönnyebben értékesíthető, de nem ez az egyetlen megoldás, ami érdekes lehet számunkra. A technológia alatt érthetünk olyan algoritmust vagy szoftveres megoldást is, amit nem érdemes levédetni, de mindenképpen versenyelőnyt jelent a jövőben a versenytársokhoz képest. Bőven elég nehéz felépíteni egy új céget, ha a versenytársokhoz képest óriási versenyelőnnyel rendelkezel nem kell ezt azzal tetézni, hogy még a terméked sem jobb a többinél.

Konklúzió: ezért fektetünk egy startupba

Összefoglalva nehéz prioritási sorrendet felállítani, hogy a három elvárás közül egy startup felé melyik a legfontosabb, mert mind a háromnak ott kell lennie ahhoz, hogy komolyan elgondolkozzunk egy befektetésen, de az biztos, hogy ami a legkönnyebben eloszlatja a kételyeket, az egy nagyon erős alapítói csapat, akiben hinni tudunk, mert egy korai fázisú befektetés végsősoron mindig a hiten alapul.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Örülhetünk-e egyáltalán a Klarna tőzsdére lépésének?

A svéd BNPL-bajnok jobb időket is látott, mint most, a tőzsdére vezetés megkezdésekor. Ezt tükrözi a visszafogott értékelési célja, ami mögött az európai piacok rossz megítélése húzódhat, valamint az is, hogy a tervezett értékelés meg sem közelíti az unikornis pár évvel korábbi értékelését.

Bővebben

Összefogott az európai ökoszisztéma a következő európai sikersztorik megszületéséért

A Europe Project névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy komplex segítséget nyújtson a tehetséges fiatal vállalkozóknak, és megmutassa a világnak: Európa még mindig képes globálisan meghatározó startupokat építeni.

Bővebben

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben

Hogyan érdemeld ki a Z generáció márkahűségét?

Több ökoszisztéma-szereplő összefogásával készült átfogó kutatás az 1995-2006 között született korcsoport helyzetéről, gondolkodásáról, értékvilágáról és vásárlási szokásairól. A főbb eredményeket ismertetjük.

Bővebben