Mi oldja fel az álhírek problémáját?

Március 18. és 22. között zajlik az Európai Bizottság friss kezdeményezése, a médiaműveltség európai hete. Az alkalomból a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fiataloknak szóló infografikákat, és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről, és felnőtt olvasókra számító, támogatott online cikkeket ajánl. A tematikus héten az uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet.

A médiaműveltség európai hetében az NMHH, és annak médiaértés-oktató központja, Bűvösvölgy az álhírek elleni küzdelmet állítja középpontba. Az álhírek mennyiségét és terjedését több szereplő befolyásolja: a médiatartalom előállítója, a hírek közzétevői és továbbítói mellett meghatározó tényező maga az értő, értelmezni tudó állampolgár.

Fiataloknak és felnőtteknek szóló ismeretterjesztés

A témában elérhető edukációs lehetőségek bővítésére a Bűvösvölgy oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve fiataloknak szóló segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához. A buvosvolgy.hu/alhirek/ oldalon három életkori szakasz – 10-13 évesek, 14-16 évesek és 17-18 évesek – igényeihez igazított óraterveket lehet elérni, valamint öt infografikát, amelyek különböző szempontok szerint tekintik át az álhírek típusait, motivációit: pl. mi az álhír, miként működik, hogyan ellenőrizhető, mitől számít megbízhatónak a közzétevő. Az oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, amelyeket az NMHH Facebook-kampányban népszerűsít és pedagógusokhoz is eljuttat.

Az NMHH emellett – a felnőtt hírfogyasztók megszólításához – támogatott cikkek írására kért fel több olyan online híroldalt, amelyek szakmai, tematikus irányuk miatt pontosan látják bizonyos típusú álhírek terjedésének logikáját. A cikkek híres álhíreseteket dolgoznak fel, amelyekben megtévesztő, alaptalan információk okoztak kárt a gazdaságban, a gyógyításban vagy mindennapos élethelyzetekben. A cikkek a héten jelennek majd meg, a várakozások szerint több tízezer olvasót edukálva.

A kampány átfogó célja, hogy a keretében készült anyagok segítségével gyerekek és felnőttek egyaránt jobban rálássanak saját sebezhetőségükre, valamint ösztönzést kapjanak a tudatosabb tájékozódáshoz és hírmegosztáshoz.

A médiaértés szerepe a tájékozódásban, uniós kitekintéssel

A médiaműveltség meghatározó szerepet játszik abban, hogy képesek legyünk tájékozottan döntéseket hozni a digitális korszakban. A médiaértés képessége előfeltétele minden eleven, modern demokráciának, és fontos téma a közelgő európai parlamenti választások kapcsán is.

A digitális környezet nagy szereplői és a jogi szabályozás sokat tehetnek a káros hatások enyhítésére, de a hírfogyasztók nélkül, önmagukban nem oldhatják meg az álhírek problémáit.

A médiaműveltség európai hetét az Európai Bizottság első alkalommal szervezte meg, abból a célból, hogy az egész közösségben felhívja a figyelmet a médiaműveltség, médiaértés fontosságára. A bizottság tavaly egy önszabályozó magatartási kódexet is életre hívott – a demokratikus politikai folyamatokat, illetve az EU polgárainak testi és lelki egészségét, környezetét és biztonságát, gazdasági boldogulását veszélyeztető – félretájékoztató kampányokkal szembeni küzdelem megerősítésére. A kódexet aláíró közösségi média platformok (Facebook, Google, Twitter) és a hirdetőket képviselő szövetségek működését a bizottság szigorúan figyeli, és ha az önszabályozás eredménytelennek bizonyulna, szabályozási lépéseket helyezett kilátásba.

Sikeresen mutatkoztak be a magyar startupok az ázsiai fintech csúcstalálkozón

A Startup Campus és Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA)  együttműködésében három hazai startup mutatkozott be az Ázsia FinTech Roadshow ötnapos, intenzív üzletfejlesztési túrán a globális pénzügyi innováció élvonalának Szingapúr, Kuala Lumpur és Jakarta érintésével. A résztvevő Brokerchooser, Péntech és Scolvo egyaránt hosszútávú ázsiai együttműködések reményében tértek haza.

Bővebben

Győrbe érkezik az egyedülálló, középiskolásoknak szóló innovációs roadshow

November 19-én Győrbe érkezik a Startup Campus által szervezett, a NKFIH – Nemzeti Kutatás, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával megvalósuló középiskolásoknak szóló innovációs roadshow. A sorozat célja, hogy a diákok körében népszerűsítsék a technológiai és természettudományos kutatás lehetőségeit és megismertessék őket olyan sikertörténetekkel, melyek motiválják majd őket az ötleteik megvalósításában.

Bővebben

A jövő egyeteméről ötleteltek a hallgatók

A 24 órás ötletversenyen, a ,,Jövő egyeteme hackathonon” az egyetemi közösségi terek, valamint az egyetemen belüli információcsere fejlesztése témakörében dolgoztak ki innovatív megoldásokat az egyetem hallgatói. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem és a Design Terminal szervezésében november 13-14-én megrendezett esemény a közös gondolkodást és problémamegoldást ösztönözte, hogy a jövőben különböző területeken közszolgálati feladatokat ellátó hallgatók már az egyetemi évek alatt sikeresen dolgozzanak együtt.

Bővebben

Lezajlott a régió egészségügyi startupjainak megmérettetése

A Startup Campus által szervezett Get in the Ring! budapesti regionális döntőjében mérkőztek meg egymással a visegrádi régió legrátermettebb egészségügyi innovátorai november 7-én a Szépművészeti Múzeumban. A győztes csapatok a globális döntőbe való szereplésen túl értékes üzleti lehetőségeket is kaptak. A Get in the Ring! regionális döntőjét megelőzően a Startup Campus a Visegrádi Alap támogatásával

Bővebben

Mesterséges intelligencia központokat nyit a top egyetemeken a Microsoft

MI Tudásközpont program néven stratégiai együttműködést indított a Microsoft Magyarország vezető magyar egyetemekkel – jelentette be Jean-Philippe Courtois a Microsoft Globális alelnöke. Az együttműködés keretében az egyetemeken mesterséges intelligenciára épülő nagy társadalmi hasznosságú alkalmazásokat fejlesztenek a legmodernebb Microsoft-technológiák felhasználásával.

Bővebben

Budapest felkerült a nemzetközi startup térképre

Óriási érdeklődés mellett rendezte meg a Hiventures idén ősszel is a Regional Startup and Innovation Day-t, amely nem csak Magyarország, de a régió egyik legnívósabb startup networking eseménye is egyben. November 7-én, a Szépművészeti Múzeumban több mint 600 résztevő gyűlt össze, hogy megünnepelje a hazai startup ökoszisztéma virágzását.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások