A streaming ágazat tavaly 7,2 milliárd dollárbevételt könyvelt el és az előfizetők száma egy év alatt 112 millióról 176 millióra ugrott. A streaming zeneszolgáltatás felfutásának köszönhetően a lemezcégek már három egymást követő évben tapasztaltak növekedést 15 évi hanyatlás után.
A globális zeneipart képviselő szervezet, az IFPI adatai szerint 2017-ben a teljes zeneipar 17,3 milliárd dollárt hozott, míg egy évvel korábban 15,7 milliárd dollárral zárták az évet. Az IFPI ugyanakkor megjegyezte, hogy ez az eredmény még mindig csak a kétharmada az iparág 1999-es csúcsának, a CD-korszak delelőjén.
Tavaly a legtöbb lemezt eladó sztárok között volt Ed Sheeran 6,1 millió példánnyal, Taylor Swift 4,5 millió példánnyal és Pink 1,8 millió példánnyal. Az első tíz között szerepel a U2 és Kendrick Lamar egyaránt 1,3 millió lemezzel, és Bruno Mars egymillió lemezzel.
Az IFPI szerint a legnagyobb feladat továbbra is az, hogy az olyan közösségi portálok, mint a YouTube ésa Facebook megfelelő kompenzációt nyújtsanak, ugyanis még mindig arra hivatkoznak, hogy a felhasználók által feltöltött jogdíjas zenés videókért nem terheli őket felelősség.
„Strukturális hiba van a rendszerben. Nagy az eltérés a között, hogy mit kezdenek a zenével a platformok és abból mennyit térítenek vissza” – mondta Francia Moore, a szervezet vezetője.
Az IFPI egy olyan törvényt szeretne elfogadtatni Európában, amely arra kötelezné ezeket a honlapokat, hogy nagyobb kompenzációt adjanak a zenészeknek. Moore hangsúlyozta: nagyon remélik, hogy még a Brexit előtt hatályba lép ez a rendelkezés, ami így Európában és Nagy-Britanniában is érvényes lesz. A globális zenei piacon Európában a leglassabb a növekedés. Tavaly 4,3 százalékos volt, míg Dél-Amerikában 17,5 százalék, az Egyesült Államokban pedig 12,8 százalék volt a bővülés. Moore szerint az európai adatot az magyarázza, hogy Franciaországban és Németországban a rajongók még jobban ragaszkodnak a CD-hez és a lemezekhez a streaming szolgáltatásokkal szemben.
A szakértők szerint a streamingnek köszönhetően hamarosan az afrikai szupersztárok is betörhetnek a világpiacra.
A másik nagy előretörési lehetőséget pedig a hangra aktiválódó technológia térhódításában látják. A kutatások szerint ugyanis az okoshangszórókat jelenleg főleg zenelejátszáshoz használják, ám a technológia rövidesen átalakíthatja azt, ahogyan zenét hallgatunk autónkban.
MTI