Milyen eszközökkel lehet felpörgetni a növekedést? – többek között erre a kérdésre is választ kaphattak a Telenor akcelerátorprogramjában nyertes startupok a számukra szervezett tréningek során.
Pénzt, hírverést és rengeteg jól hasznosítható ismeretet is hoz a nyertes startupoknak a Telenor Accelerator program. Az idén második alkalommal megrendezett verseny legjobbjai folyamatos, egyéni mentorálást kapnak, illetve olyan tudással gyarapodhatnak, amellyel sikeresen vehetik a korai fejlődési szakasz kihívásait.
A workshopokon napjaink legfontosabb digitális technológiáival és módszertanaival ismerkedhetnek meg a résztvevők, többek között azt is megtudhatják, hogy milyen eszközökkel pörgethetik fel igazán a növekedést.
Bekerülni a köztudatba
Bár a growth hackinget általában mindenki az online megoldásokkal azonosítja, ennél jóval többet jelent, hogy a valós, fizikai világban is sokat lehet tenni azért, hogy már a kezdetekkor is gyors legyen a fejlődés. Néhány konkrét példán keresztül mutatta be a workshopok résztvevőinek Kovács Péter, a hazai startup-ökoszisztéma ismert szereplője, a Budapest Startup Safary és több más rendezvény főszervezője, az xLabs vezérigazgatója, illetve az IseeQ társalapítója, hogyan lehet egy márkát a nulláról minél gyorsabban felépíteni a való világban.
„Egy induló cégnek általában nincs sok pénze arra, hogy belopja magát az emberek tudatába. Éppen ezért meg kell keresni azt a témát, amiben a vállalkozás alapítói, munkatársai véleményvezérek lehetnek. Ebben a témában kell minél több szerepet vállalni, akár oktatásban, akár konferenciák szervezésének segítésében, például a meglévő kapcsolatrendszert felhasználva arra, hogy itthon különlegesnek számító előadókat tudjanak meghívni” – mondta el Kovács Péter.
A kapcsolatrendszer egy nagyon jó valuta, amit brandértékre lehet váltani, hiszen ilyen segítségért akár azt lehet kérni, hogy szponzorként tüntessék fel a céget a konferencián, vagy mutassák be a résztvevőknek – tette hozzá a szakember.
„A munkaerőhiány általános probléma, a speciális technológiákhoz értő emberek megtalálása pedig még nagyobb kihívást jelent. Ezért nagyon jó PR-sztorit lehet arra felépíteni, ha az induló cégben lévő tudást felajánlják oktatási program keretében iskoláknak, egyetemeknek. Ezzel a módszerrel is viszonylag gyorsan, sok emberhez el lehet juttatni a társaság hírét” – mutatott rá Kovács Péter.
Fontos ugyanakkor az is, hogy ne csak azért kezdjen egy-egy cég ilyen akciókba, hogy a márkát építse, hanem valós motiváció is álljon mögöttük. Ez azért is szükséges, mert ahogyan Kovács Péter rámutatott, az ilyen típusú brandépítést nem szabad rövid távon eredményekhez kötni, nem érdemes fél éven belül vizsgálgatni a ROI-t (return of investment – a befektetés megtérülése), hanem akár több éven keresztül, folyamatosan kell csinálni ezeket a programokat, hogy minél jobban kifejthessék hatásukat.
Elvek mentén kampányolni
Mitől lesz valaki jó growth hacker és a digitális térben hogyan lehet eredményeket elérni – erről adott át ismereteket a Telenor Accelerator Program nyerteseinek Farkas Zsolt akcelerátortréner, a 7Digits Growth Agency ügyvezetője és társtulajdonosa. „Horizontálisan sok mindenhez (adatelemzés, dizájn, branding, szövegírás stb.) kell értenie annak, aki growth hackinggel szeretne foglalkozni, igazán mélyen azonban csak néhány dologban kell elmerülnie, mint például a keresőoptimalizálás és a közösségi médiás marketing” – közölte érdeklődésünkre Farkas Zsolt.
A szakember elmondása szerint gyakorlati példákat, praktikus megoldásokat helyezett előtérbe az előadás során. A workshopba beépült az Influence című könyv hat alapelve is – reciprocitás, konzisztencia, társadalmi bizonyítás, autoritás, szerethetőség és hiány –, amelyek igencsak jól hasznosíthatók a marketingkampányok során.
A szakember szerint általános probléma a startupoknál, hogy megkeressék a termékük és a piac találkozási pontját, amit validációval lehet megtenni.
„Az, ha lefejlesztenek valamit, majd kijönnek a piacra és ráébrednek, hogy nincs szükség a termékükre, értelemszerűen rossz modell, azonban régebben az induló innovatív vállalkozások többsége ezt csinálta” – fűzte hozzá Farkas Zsolt.
A validálást akár egy egyszerű weboldallal is meg lehet oldani, amire kis befektetéssel némi forgalmat terelnek, de az is működhet, ha egy sokak által látogatott platformon teszik elérhetővé egy kisebb csoport számára. Így egyszerűen és gyorsan meg lehet tudni, hogy a startup által a célcsoportjának gondolt közönség hogyan viselkedik, érdekli-e egyáltalán a termék. A számok függvényében lehet aztán továbbmenni, marketingstratégiát készíteni, vagy akár befektetőket keresni, illetve saját forrásból fejlődni.
A teljes cikket elolvashatja a StartUP! Magazin legfrissebb számában. A lapot megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy előfizetheti ide kattintva.