Hirdetés

Még sosem érte meg ennyire telekocsizni

Noha december 31-ig még biztosan hatósági árakon tankolhatunk, a globális infláció miatt sokan már most az autós közlekedés költséghatékonyabb alternatíváit keresik. A közúti közlekedés résztvevőinek egyre több anyagi próbatétellel kell szembenézniük, így autósként és utasként egyaránt mérlegelni kell, hogy milyen utazási forma lehet a leggazdaságosabb, különösen nagyobb távolságok esetében.

Mára már szinte mindenki tapasztalhatta az egész világot súlytó infláció hatásait a saját bőrén is. A növekvő élelmiszerárak mellett azonban nem csak vásárlási szokásainkat kell újratervezni, de az élet minden egyéb területén is érdemes optimalizálni a kiadásainkat. Noha Magyarországon jelenleg hatásági árakon tankolhatunk, a közlekedési szokásaink mégis változhatnak majd a jövőben. Az emelkedő utazási költségeknek egyértelműen a kevésbé fejlett infrastruktúrával rendelkező városok és falvak lakói lehetnek az egyik legnagyobb vesztesei. A rossz tömegközlekedésű településekről utazók ugyanis rákényszerülnek az autóhasználatra, így nem meglepő, hogy az ő közlekedési szokásaikat a növekvő árak nem befolyásolják – vélik a GKI szakértői. Legalábbis nem oly módon, ahogyan elsőre gondolnánk.

Az állam és az önkormányzatok által működtetett tömegközlekedés ezeken a helyeken általában lassabban reagál az utazási igényekre, így egyéb lakossági alternatívák jelenthetnek megoldást a problémára. Azok körében, akik gyakran kényszerülnek a városok közötti távolság leküzdésére, a telekocsi rendszere régóta ismert fogalom, hiszen az autómegosztás lehetővé teszi a költséghatékony közlekedést a települések infrastruktúrájától függetlenül. A telekocsi szolgáltatást használók a költséghatékonyság mellett olyan szempontokra is érzékenyek, mint az időhatékonyság és a rugalmasság, amit a tömegközlekedési eszközök jellegükből adódóan többnyire csak a nagyvárosokat összekötő kiemelt útvonalakon tudnak kielégíteni.

Az autósok és utasok is költséghatékony megoldást keresnek

Ma, ha autóval szeretnénk eljutni Budapestről Nyíregyházára, 9 literes átlagfogyasztással számolva 10 150 forintos benzinköltséggel kell számolnunk. Amennyiben telekocsival szeretnénk megtenni ugyanezt az utat, úgy hozzávetőlegesen 4000-5000 forintos költséggel kell számolnunk. Sofőrként pedig minél több személlyel osztjuk meg az autónkat, annál kisebb üzemanyagköltség jut egy főre, így nem meglepő, hogy anyagi előnyei miatt folyamatosan nő a telekocsi népszerűsége az autósok és utasok körében egyaránt.

,,A pandémia időszakában a korlátozások ellenére is forgalomnövekedést észleltünk. A Budapestről Pécsre, Debrecenbe vagy akár Szombathelyre utazó autósok két utas felvételével akár 70%-kal is csökkenteni tudják útiköltségeiket, ezért egyre többen teszik tele kocsijukat. Azt tapasztaljuk, hogy mind az autósok, mind az utasok körében a költséghatékonyság az első számú szempont, amikor a telekocsizást választják. Ezt követi a rugalmasság és a gyorsaság, majd a környezetvédelem” – mondta Prácser Attila, az Oszkar.com Telekocsi szolgáltatás társalapítója.

Út a zöldebb jövő felé?

A személygépkocsi használat optimalizálása nem csupán az egyéneknek jelenthet pénztárcabarát megoldást, hanem a klímakatasztrófa elleni harcban is jó eszközünk lehet. Az autók ugyanis az európai közúti közlekedésből adódó teljes szén-dioxid-kibocsátás 60,7 százalékáért felelősek, derül ki az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2019-es értekezéséből. Akár a saját autónkat osztjuk meg, akár utasként veszünk részt a telekocsi szolgáltatásban, csökkentjük ökológiai lábnyomunkat és közlekedésünk károsanyag-kibocsátását, hiszen mindkét esetben kevesebb jármű lesz egyidőben az utakon. Prácser Attila szerint annak ellenére, hogy a telekocsi használatakor nem a környezetvédelem az elsőszámú szempont, a pazarlás redukálásával nem elhanyagolható annak jelentősége a fenntarthatóság viszonylatában.

Egyre élesebb a verseny a magas színvonalú AI-szakemberekért – a Microsoft és az ElevenLabs is új szakemberekkel erősíti csapatát

Az egyik Európából, a másik az USA-ból csábított át magához magas minőségű AI-kutatókat és -mérnököket. De mi hajtja fel a szakemberek iránti keresletet, és mikor szűnhet meg a tehetséghiány?

Bővebben

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat – mondja Pierre Martensson, a Scale Factory alapítója

A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Bővebben

Egy női alapító vallomásai – ezzel a címmel indít új podcastot Meghan Markle

A brit királyi család tagja 8 epizódon keresztül folytat beszélgetéseket női vállalkozókkal a karrierjükről, és arról, hogy nőként hogyan lehet sikeresen vállalkozást építeni.

Bővebben

Örülhetünk-e egyáltalán a Klarna tőzsdére lépésének?

A svéd BNPL-bajnok jobb időket is látott, mint most, a tőzsdére vezetés megkezdésekor. Ezt tükrözi a visszafogott értékelési célja, ami mögött az európai piacok rossz megítélése húzódhat, valamint az is, hogy a tervezett értékelés meg sem közelíti az unikornis pár évvel korábbi értékelését.

Bővebben

„There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,” says Pierre Martensson, founder of The Scale Factory

The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We

Bővebben

Összefogott az európai ökoszisztéma a következő európai sikersztorik megszületéséért

A Europe Project névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy komplex segítséget nyújtson a tehetséges fiatal vállalkozóknak, és megmutassa a világnak: Európa még mindig képes globálisan meghatározó startupokat építeni.

Bővebben

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben