Hirdetés

Március első három hetében jóval többen kerestek lakást

Tele van az internet – és a média más ágai is – a baljós hírekkel, és egyre több riasztó előrejelzés látott napvilágot az ingatlanpiacról is. Ebben a helyzetben sok mutató lefele indult el, de az ingatlanok iránti érdeklődés közel sem esett olyan mértékben, mint a közvetlenül érintett iparágak, például az utazási kedv, vagy egyes turisztikai ágazatok teljesítménye.

Hirdetés

Sőt, a vészterhes hírek árnyékában – meglepő módon – növekedést tapasztalunk az eladó lakások, házak, telkek iránti érdeklődő egyedi látogatók számában. Az előző év azonos időszakához képest nemhogy csökkent volna, de az egyedi látogatók száma alapján közel 20 százalékkal (19,83 százalékkal) nőtt az érdeklődés március első három hetében 2019 azonos időszakához képest. Ez azt jelzi, hogy rengeteg olyan felhasználó érkezett az Otthontérkép és az Ingatlantájoló oldalakra, akik korábban nem, vagy ritkábban kerestek csak eladó lakásokat, házakat, telkeket, irodákat és raktárakat.

Szintén kiemelendő, hogy a vizsgált három hét alatt közel 2 százalékkal, csaknem 1700 darab ingatlannal, nőtt az Ingatlantajolo.hu oldalra feltöltött hirdetések száma is.

Ez annak tükrében is érdekes, hogy a piac már korábban is mutatta a konszolidáció jeleit, például tavaly nyár végén a fővárosban és környékén megállt, illetve nagyon lelassult a kínálati átlagárak növekedése.

“Természetesen sok tényezővel magyarázható az érdeklődés élénkülése, illetve új érdeklődők megjelenése, de a március első három hetében tapasztalt erősödés mindenképpen elgondolkodtató. Már csak azért is, mert pár hétig mindenképpen megnehezül valamelyest az ingatlanok személyes megtekintése, vagy akár a foglalózás, esetleg maga a szerződéskötés” – fejti ki Dr. Halaska N Gábor.

Az Otthontérkép Csoport vezető elemzője szerint az ingatlankínálat iránti erős érdeklődésnek nagyobb részben az lehet a hátterében, hogy megjelentek az ingatlanpiacra pénzt „menekíteni” szándékozó első érdeklődők. Az ilyen nézelődők szándékainak élénkülésén túl a megnövekedett otthoni munkavégzés is a látogatószám növekedésének irányába hat.

Emellett arról is szó lehet, hogy az emberek már középtávon bíznak a helyzet normalizálódásában, így az amúgy is az ingatlanvásárlók legerősebb szezonjának számító tavaszi nézelődés a pánik-hírek dacára elindult. Talán egyre többen árcsökkenésben is reménykednek. Tényszerű trendeket azonban nagyon nehéz egyelőre egyértelműen kimutatni a friss adatokból.

Természetesen a gazdasági helyzet rövid távú romlása bizonyára az árak növekedése ellen hat – legalábbis egy ideig.

Ugyanakkor az új építésű projekteknél várható kismértékű további időbeli csúszás inkább növeli, semmint csökkenti a költségeket. Ugyanígy a forint elmúlt napokban látott látványos gyengülése és a gazdaság rövid távon várható határozott visszaesése inkább az árak növekedése irányába hat; méghozzá már pár hónapos időtávon. Nem is szólva a kamatok esetleges emelkedésének és az infláció felgyorsulásának középtávon sajnos egyre reálisabb lehetőségéről.

Magyarán érdemi, tartós árcsökkenésre a lakóingatlan-piacon talán csak akkor lehet számítani, ha a járványügyi zárlatok hatásai a ma várhatónál is jobban elhúzódnak, mélyebbnek bizonyulnak. A korábbi nemzetközi tapasztalatok, tanulmányok is a sokkszerű járványhelyzetet követő, igen gyors talpra állásra utalnak.

Viszont lehetséges, hogy – mint említettük – ekkorra már a kamatok is nőni fognak, így elképzelhető, hogy a mai olcsóbb, végig fix hitelből vásárolt ingatlan összességében olcsóbb lesz, mint egy fél-egy év múlva pár százalékkal kevesebbe kerülő lakás megvásárlása jóval drágább, egyúttal valószínűleg nehezebben megkapható hitelből.

Összességében tehát: érzékelni lehet ugyan a piacon némi bizonytalanságot, és a rövid távú piaci és gazdasági hatásokat nem is lehet vitatni, ám mindez a valóságban közel sincsen arányban azzal, mint amit más források említenek, illetve a jelenlegi média-hangulat sugall. Közép- és hosszabb távon pedig jöhetnek újra azok a befektetők, akik jól tudják: az ingatlan az egyik leginkább válságálló befektetés!

Hirdetés

Virtuális showroom indult az innovatív magyar ötletek támogatására

Elindult Magyarország első virtuális tőkebefektetési piactere, az Első Magyar Virtuális Tőkebefektetési Showroom (EMVITIS), amely kifejezetten azoknak az innovatív magyar startupoknak és cégeknek nyújt bemutatkozási lehetőséget, amelyek megoldást kínálnak a koronavírus-járvány okozta helyzetre, és segíthetik az ország gazdaságának újraindítását. A digitális platformot már a közeljövőben tőzsdére tervezik vinni – közölte az EMVITIS az MTI-vel.

Bővebben

Online ügyintézés kezdőknek

A kialakult járványügyi helyzet miatt sokan csak most ismerkednek az ügyintézések elektronikus formáival. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő vlogsorozatával és játékosan tanító vigyázz#KáPé mobilapplikációjával már az előző tanévben megkezdte a digitális átállást. A témák között az online vásárlással és netbankolással is játékosan ismerkedhetünk meg, így jó alkalom ez arra, hogy szülők és gyerekek, akik mostanra már belerázódtak az otthoni tanulásba, együtt bővítsék ismereteiket.

Bővebben
Hirdetés

Napról napra növekszik a rendelkezésre álló tehetségek száma

A magyar vállalkozások egy hónapja számos szektorban még munkaerőhiányról számoltak be, a munkaerőpiaci változások miatt viszont mára napról napra nagyobb tehetségbázis érhető el a hazai elbocsátások és a külföldről hazatérő munkavállalók miatt is. Bár az álláshirdetések száma globálisan csökken, a versenyképes szektorok vállalatai már rájöttek, a hosszútávú munkaerőpiaci siker kulcsa az, ha a lehető legjobb megfelelőséggel rendelkező emberek csatlakoznak hozzájuk.

Bővebben

Virtuális mentorprogramot indít a Design Terminal

A megváltozott gazdasági környezetben a megszokottnál is nagyobb segítséget nyújt a startupoknak a Design Terminal. Hamarosan induló, tavaszi Mentorprogramjában kiemelt hangsúly kerül arra, hogyan élhetik túl a válságot a vállalkozások. Az inkubációs program az online térbe költözik, ez azonban a közösségépítésben sem akadályozza majd a társadalmi kihívásokra innovatív megoldást kínáló startupokat.

Bővebben

Ragadd meg innovatívan a gyerkőcök figyelmét!

Mindenki a legjobb tudása szerint igyekszik megtalálni azt a területet, ahol még zavartalanul folyik a munka és van lehetőség segíteni. Az általánosságban vett „felesleges, mert úgy sem értek hozzá” felfogás sok emberen lett úrrá, de szerencsére még mindig van jó pár olyan cég, ahol szuperhősként küzdenek a dolgozók. Az egyik ilyen cég a győri székhelyű Szintézis-NET is, amely az informatika világában él, mozog és alkot kiemelkedő minőségben.

Bővebben

Az átalakult hétköznapokra keres innovatív ötleteket a Startup Campus

Idén tavasszal virtuálisan indítja el a győri Széchenyi István Egyetemmel közös inkubációs programját a Startup Campus, a Quantum Leap és az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures. A képzés végén 20 milliós befektetést is szerezhetnek azok a Győr térségi innovátorok, akik a világjárványban megváltozott hétköznapokra kínálnak megoldásokat vagy egyéb innovatív ötleten, prototípuson dolgoznak.

Bővebben

Ingyenes túlélőcsomaggal segít a kisvállalkozásoknak a Briefly

Home office. Önkéntes karantén. Törölt sportesemények és koncertek, lemondott esküvők. A visszahúzódás és távolságtartás segít enyhíteni a koronavírus-válságot, a gazdaságra azonban fenyegetően hat. A kisvállalkozásokat sújtja a leggyorsabban a vásárlási szokások hirtelen megváltozása, melyet ugyanilyen gyorsan kell helyreállítani, hiszen kedvenc kisvállalkozásaink nem csak a bevételeik csökkenésével vagy marketingtevékenységük visszafogásával néznek szembe, hanem elbocsátások előtt állnak, sőt több estetban saját és családjuk megélhetése forog kockán.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások