Hirdetés

Március első három hetében jóval többen kerestek lakást

Tele van az internet – és a média más ágai is – a baljós hírekkel, és egyre több riasztó előrejelzés látott napvilágot az ingatlanpiacról is. Ebben a helyzetben sok mutató lefele indult el, de az ingatlanok iránti érdeklődés közel sem esett olyan mértékben, mint a közvetlenül érintett iparágak, például az utazási kedv, vagy egyes turisztikai ágazatok teljesítménye.

Sőt, a vészterhes hírek árnyékában – meglepő módon – növekedést tapasztalunk az eladó lakások, házak, telkek iránti érdeklődő egyedi látogatók számában. Az előző év azonos időszakához képest nemhogy csökkent volna, de az egyedi látogatók száma alapján közel 20 százalékkal (19,83 százalékkal) nőtt az érdeklődés március első három hetében 2019 azonos időszakához képest. Ez azt jelzi, hogy rengeteg olyan felhasználó érkezett az Otthontérkép és az Ingatlantájoló oldalakra, akik korábban nem, vagy ritkábban kerestek csak eladó lakásokat, házakat, telkeket, irodákat és raktárakat.

Szintén kiemelendő, hogy a vizsgált három hét alatt közel 2 százalékkal, csaknem 1700 darab ingatlannal, nőtt az Ingatlantajolo.hu oldalra feltöltött hirdetések száma is.

Ez annak tükrében is érdekes, hogy a piac már korábban is mutatta a konszolidáció jeleit, például tavaly nyár végén a fővárosban és környékén megállt, illetve nagyon lelassult a kínálati átlagárak növekedése.

„Természetesen sok tényezővel magyarázható az érdeklődés élénkülése, illetve új érdeklődők megjelenése, de a március első három hetében tapasztalt erősödés mindenképpen elgondolkodtató. Már csak azért is, mert pár hétig mindenképpen megnehezül valamelyest az ingatlanok személyes megtekintése, vagy akár a foglalózás, esetleg maga a szerződéskötés” – fejti ki Dr. Halaska N Gábor.

Az Otthontérkép Csoport vezető elemzője szerint az ingatlankínálat iránti erős érdeklődésnek nagyobb részben az lehet a hátterében, hogy megjelentek az ingatlanpiacra pénzt „menekíteni” szándékozó első érdeklődők. Az ilyen nézelődők szándékainak élénkülésén túl a megnövekedett otthoni munkavégzés is a látogatószám növekedésének irányába hat.

Emellett arról is szó lehet, hogy az emberek már középtávon bíznak a helyzet normalizálódásában, így az amúgy is az ingatlanvásárlók legerősebb szezonjának számító tavaszi nézelődés a pánik-hírek dacára elindult. Talán egyre többen árcsökkenésben is reménykednek. Tényszerű trendeket azonban nagyon nehéz egyelőre egyértelműen kimutatni a friss adatokból.

Természetesen a gazdasági helyzet rövid távú romlása bizonyára az árak növekedése ellen hat – legalábbis egy ideig.

Ugyanakkor az új építésű projekteknél várható kismértékű további időbeli csúszás inkább növeli, semmint csökkenti a költségeket. Ugyanígy a forint elmúlt napokban látott látványos gyengülése és a gazdaság rövid távon várható határozott visszaesése inkább az árak növekedése irányába hat; méghozzá már pár hónapos időtávon. Nem is szólva a kamatok esetleges emelkedésének és az infláció felgyorsulásának középtávon sajnos egyre reálisabb lehetőségéről.

Magyarán érdemi, tartós árcsökkenésre a lakóingatlan-piacon talán csak akkor lehet számítani, ha a járványügyi zárlatok hatásai a ma várhatónál is jobban elhúzódnak, mélyebbnek bizonyulnak. A korábbi nemzetközi tapasztalatok, tanulmányok is a sokkszerű járványhelyzetet követő, igen gyors talpra állásra utalnak.

Viszont lehetséges, hogy – mint említettük – ekkorra már a kamatok is nőni fognak, így elképzelhető, hogy a mai olcsóbb, végig fix hitelből vásárolt ingatlan összességében olcsóbb lesz, mint egy fél-egy év múlva pár százalékkal kevesebbe kerülő lakás megvásárlása jóval drágább, egyúttal valószínűleg nehezebben megkapható hitelből.

Összességében tehát: érzékelni lehet ugyan a piacon némi bizonytalanságot, és a rövid távú piaci és gazdasági hatásokat nem is lehet vitatni, ám mindez a valóságban közel sincsen arányban azzal, mint amit más források említenek, illetve a jelenlegi média-hangulat sugall. Közép- és hosszabb távon pedig jöhetnek újra azok a befektetők, akik jól tudják: az ingatlan az egyik leginkább válságálló befektetés!

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások