Hirdetés

Magyarországon is zöldül az autópiac

A 2019-es magyarországi újautó értékesítések minden korábbinál magasabb részarányát, mintegy 6,9 százalékot tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók eladásai – derül ki a JATO statisztikájából. Az újautópiac zöldülését továbbra is a Toyota és prémium márkája, a Lexus határozta meg: a két márka környezetbarát öntöltő hibrid elektromos eladásai a teljes magyarországi zöldautó értékesítés 57,5 százalékát és a full hibrid eladások 92,4 százalékát tették ki.

Soha nem talált még gazdára annyi környezetbarát új autó Magyarországon, mint tavaly: a JATO kimutatása szerint a 2019-ben hazánkban regisztrált összesen 11.166 részben vagy teljesen elektromos új autó közül 6950 darab (62,24%) volt öntöltő hibrid elektromos (HEV), 1934 darab (17,32%) akkumulátoros elektromos (BEV), 1187 darab (10,63%) plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 1095 darab (9,81%) lágy hibrid elektromos (BAHV).

Meggyőző a zöldülés dinamikája, de van mire odafigyelni

A részben vagy teljesen elektromos autók értékesítése a 2018-as évhez képest 45%-al bővült, 2015-höz képest, azaz alig négy év alatt azonban több, mint 11-szeresére nőtt. Ezzel párhuzamosan történelmi mélypontot ért el a dízel meghajtású autók értékesítése: míg 2015-ben a magyarországi új autóknak még 37,9%-át adták el ezzel a meghajtással, addig ez 2018-ra már csupán 20,9% volt, 2019-ben pedig még tovább, 17,4%-ra zsugorodott. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor azt sem, hogy a benzines meghajtású autók eladásainak aránya a 2015-ös 60,8%-ról 2018-ra 73,7%-ra nőtt, 2019-re pedig még tovább, 75,7%-ra bővült. Az elmúlt négy évben tehát a dízel hajtástól elforduló vásárlók csupán töredéke választott környezetbarát részben vagy teljesen elektromos meghajtású autót, a többség a benzin hajtás mellett döntött. E tekintetben is fordulatot jelentett a 2019-es év: a dízel meghajtású új autók aránya 3,4%-al csökkent, a részben vagy teljesen elektromos meghajtásúaké 1,5%-al, a benzineseké 2%-al nőtt: a dízeltől elfordulóknak tehát már 43%-a választotta a környezetbarát meghajtások valamelyikét, jóllehet 57%-uk még mindig a benzinesre tette le a voksát.

Érdemes megemlíteni azt is, hogy jóllehet ma már 25 autómárka 87 modellje érhető el hazánkban részben vagy teljesen elektromos hajtással, a magyarországi zöldautó értékesítések mintegy 57,5%-át még mindig egy autógyártó két márkája, a Toyota (50,3%) és a Lexus (7,2%) jegyzi. A Toyota ugyanis immáron több, mint két évtizede indította el a zöld autók forradalmát a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával, az azóta eltelt időben pedig világszerte immáron közel 15 millió hibridet értékesített, Magyarországon pedig már közel 20.000 Toyota és Lexus hibrid talált gazdára. 2019-ben ráadásul a japán autógyártó valóságos zöld modellinváziót indított Európában: egyetlen év alatt 7 új Toyota és 4 új Lexus hibrid került bemutatásra, ezzel 20-ra növelve a két márka kínálatában elérhető hibrid modellek számát és gyakorlatilag lefedve valamennyi személyautó szegmenst. Ennek köszönhetően 2019-ben a magyarországi Toyota értékesítések 47%-át, míg a Lexus eladások 98%-át tették ki a hibridek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Lexus kínálatában immáron egyáltalán nem szerepelnek dízel modellek, a Toyota pedig személyautó kínálatából száműzte teljesen a dízel hajtást, egyedül az offroad szegmensben és haszongépjárművek esetében kínál még dízel modelleket, ahol jelenleg még mindig ez a hajtás biztosítja a legalacsonyabb károsanyagkibocsátást, ám a dízelhajtás részesedése a Toyota hazai eladásaiból mindössze 2,9%.

Továbbra is a legélhetőbb és legpraktikusabb öntöltő hibrid elektromos hajtás a legnépszerűbb zöld megoldás

A Toyota és a Lexus tehát 2 márkával és 20 hibrid modellel jegyzi magyarországi zöldautóértékesítések 57,5%-át, a fennmaradó 42,5%-on 23 márka 67 modellje osztozik. No de hogyan néz ki a megoszlás a zöld meghajtások között? A legnépszerűbb és egyben legpraktikusabb választás továbbra is az öntöltő hibrid elektromos hajtás (HEV) 62,24%-al – ezen a területen tarol a Toyota és a Lexus is, az autógyártó kínálatában ugyanis jelenleg csupán egy plug-in hibrid modell szerepel, év végére ez kettőre nő. Tekintettel arra, hogy ezek az elektromos és benzines hajtást kombináló, ezek között az akkumulátor töltöttsége és a vezetési körülmények függvényében automatikusan váltó autók a városi forgalomban akár 50-80%-ban tisztán elektromos üzemben közlekednek, ugyanakkor a benzines üzemmód lehetőségének köszönhetően nem köti őket az elektromos autókra jellemző hatótáv korlát, vélhetően ezek teszik meg a legtöbb kilométert is a hazai utakon, térnyerésük tehát különösen kívánatos. A második legnépszerűbb zöld hajtás Magyarországon 2019-ben 17,32%-al az akkumulátoros elektromos (BEV) meghajtás volt – itt már életbe lép a hosszú töltési idő és alacsony hatótáv problematikája, így tulajdonosaik vélhetően a városi használaton túl egyéb közlekedési móddal vagy más autóval kénytelenek kiváltani ezeket – használhatóságuk tehát jelenleg még korlátos, de az autómegosztó szolgáltatások területén például remek választást jelenthetnek. 2019-be a harmadik a környezetbarát meghajtások magyarországi népszerűségi sorrendjében a plug-in hibrid elektromos (PHEV) hajtás volt, 10,63%-al. Ezek esetében egy addicionális akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek érhetőek el az öntöltő hibridekhez képest, ezt követően pedig ahhoz hasonlóan működnek – leszámítva azt, hogy a nagyobb akkumulátorcsomag súlya miatt csökken a tisztán elektromos arány. Ez azonban csak addig igaz, amíg tulajdonosaik töltik ezeket az autókat: egy friss tanulmány szerint ezt csak az új plug-in hibrid felhasználók mindössze 7%-a teszi rendszeresen – ennek elmulasztása esetén ugyanakkor ezek az autók kevésbé környezetbarátok mint az öntöltő hibridek. A negyedik, legkevésbé népszerű zöld megoldás 2019-ben a lágy hibrid hajtás (BAHV) volt Magyarországon 9,81%-al: ezek az autók jelentik egyébiránt az elektrifikáció legalacsonyabb szintjét, itt a kisméretű akkumulátor tulajdonképpen csak besegítő szerepet tölt be.

Az új európai emissziós korlátozások komoly előrelépést hozhatnak

A szigorodó emissziós szabályozások, és az új, a gyártókra vonatkozó áltagos flottaszintű kibocsátási határérték be nem tartása esetén fizetendő komoly pénzbüntetések 2020-ban érdekes helyzetet teremtenek: a legtöbb autógyártó vagy drasztikus áremelésekre kényszerül a büntetés ellentételezésére, vagy egyszerűen megszünteti legmagasabb károsanyagkibocsátású modelljeinek forgalmazását – számos modell tűnik majd el ennek eredményeképp a piacról. Van természetesen kivétel is, ez pedig nem más, mint a Toyota. Az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó japán autógyártó ugyanis, köszönhetően az EU-s értékesítéseiben a 60%-ot is meghaladó öntöltő hibrid elektromos aránynak könnyűszerrel teljesíti a legtöbb autógyártó számára komoly fejtörést okozó új emissziós határértékeket. Ennek eredményeképp idén is sorban érkeznek majd az új Toyota és Lexus modellek, a meglévőekből pedig kitűnő az ellátottság és az elhanyagolható mértékű áremelkedés is csupán az forint-euró árfolyam miatti kiigazításnak tudható be. Ennek eredményeképp a Toyota 2020-ban még tovább javíthatja európai és magyarországi piaci pozícióját, miután 2019-ben a zöld modellinvázió sikerének köszönhetően a harmadik helyre lépett előre a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon. A helyzet ugyanakkor a többi autógyártót is rákényszeríti arra, hogy ne csupán kínálatukban jelenjenek meg a részben vagy teljesen elektromos meghajtású modellek, de értékesítéseikben is egyre nagyobb hangsúlyt kapjanak. Mindennek eredményeképp vélhetően 2020 végére még a tavalyinál is komolyabb előrelépést könyvelhetünk majd el zöld autók piaci részaránya tekintetében, európai és hazai szinten egyaránt.

Új startup segíti a iatal munkavállalókat

Az elmúlt évtizedben jelentősen megemelkedett a munkát vállaló diákok aránya, a munkavállaló fiatalok és munkáltatók között pedig továbbra is jellemzően az iskolaszövetkezetek közvetítenek. Egyre jobban érezhető azonban az igény arra, hogy ezek a szövetkezetek is megújuljanak.

Bővebben

Újra Budapestre jön a millió dolláros startup verseny!

Budapest újra a startupok versengésének középpontjába kerül, amikor az idei évben is megrendezik a világ egyik legnagyobb startup eseményét, a Startup Világbajnokságot. Ez a megmérettetés olyan fiatal tehetségeknek kínál lehetőséget, akik nem csupán innovatív ötleteiket és technológiai fejlesztéseiket akarják bemutatni, de nemzetközi kapcsolataikat fejleszteni szeretnék.

Bővebben

Most bárki elsajátíthatja a takarékos vezetés technikáját a hazai startupp

A takarékos vezetés sokak által ismert, de a gyakorlatban kevésbé alkalmazott technika. Dacára a statisztikáknak, amelyek rendre bebizonyítják, hogy a tudatos odafigyelés a megspórolható üzemanyagon túl az autók műszaki állapotára, a sofőrök mentális egészségére is pozitív hatással bír. Pont ezek miatt tartja fontosnak ennek az energiatakarékos szemléletnek a terjesztését a hazai közösségi autózás elindítója, a GreenGo is. A szolgáltató idén augusztusban nem csak az autózásra vonatkozóan, hanem tágabb értelemben is szeretné felhívni a figyelmet az energiatakarékosság fontosságára. Ennek érdekében a saját Facebook oldalán, játékos formában olyan tényeket oszt meg a követőivel, amelyek ismeretében ők is tudatosabb energiafelhasználók lehetnek.

Bővebben

Hazai szinten is vannak ígéretes MI fejlesztések

A mesterséges intelligencia korába léptünk, ami számos kérdést felvet – többek között azt, hogy a nagy technológiai cégek által kifejlesztett megoldásokat hogyan tudják a kisebb, akár induló startupok használni. Hazai szinten is vannak már ígéretes megoldások, amelyek az MI-t alkalmazzák, például a betegségek felismeréséhez, a növényi kártevők ellen bevetett robotoknál, a textilhulladék újrahasznosításához vagy éppen egyedi fotóadatbázis létrehozásához.

Bővebben

Hét innovatív korai fázisú csapat kapott befektetést

Az OXO csoport az elmúlt két évben az érettebb technológiai cégek akvizíciója, illetve az ilyen cégekbe irányuló tőkebefektetések mellett a korai fázisú innovatív vállalkozások finanszírozására irányuló tevékenységét is fenntartotta. Az OXO Labs az elmúlt időszakban hét innovatív vállalkozással jutott el a befektetési megállapodás aláírásáig, illetve az egyes befektetési összegek folyósításáig mindösszesen 370 millió forint értékben.

Bővebben

Idén is lesz Ideathon: fókuszban a jövő

Immár ötödik alkalommal rendezik az Ideathon 5.0 ötletversenyt Győrben. A résztvevők ebben az évben a jelenben már észlelhető, de igazán a jövőben realizálódó problémák megoldásaira tesznek kísérletet.  Újdonság,  az eddigi megszokott gyakorlattól eltérően, hogy először öt dedikált altémakörben kerülnek problémák feltárásra illetve megfogalmazásra, majd a csapatalkotás követően kezdődik az adott ötlet kidolgozása. A győztes csapat minden tagja részesül egy 100 000 forint értékű elektronikai vásárlási utalványban és még sok minden másban.

Bővebben

Átadták a magyar startup által fejlesztett növénytermesztő konténer farmot

Április 26-án átadták a Green Drops Farm Kft. legújabb, saját fejlesztésű növénytermesztő konténer farmját. A debreceni startup által megálmodott és forgalmazott saját fejlesztésű növénytermesztő konténer farm újdonságnak számít Magyarországon, a konténerben ugyanis hidropónikus technológiával működő tornyok találhatók, amelyekben salátafélék, fűszernövények termelhetők talaj nélkül, tápoldatos vízben.

Bővebben

Budapest lehetne az új Boston? – Mit tanulhatunk az amerikai startup-ökoszisztéma történetéből

Budapesten, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Auditóriumában tart előadást az innováció és tech-guru szerző, a MIT Technology Review és a Business Week tech-rovatának korábbi főmunkatársa, Robert Buderi. Az újságíró, szerző legújabb könyve, a Where Futures Converge: Kendall Square and the Making of a Global Innovation Hub kapcsán látogat a magyar fővárosba, május 4-i nyilvános előadásában arról beszél majd, hogy hogyan lehetne létrehozni a bostoni példából tanulva virágzó és fenntartható startup-ökoszisztémát Budapesten.

Bővebben

A startupok zöld technológiára és AI-ra összpontosítanak a fenntarthatóság érdekében

Az üzleti világ lassulása és az óvatosság miatt a befektetők kihívást jelentenek a startupok számára. Az innováció azonban kulcsszerepet játszhat a gazdasági fellendülésben. A hazai nagyvállalati inkubátor, a start it @K&H a tudásmegosztás és a kapcsolatépítés felgyorsításával segíti a legújabb 12 csapatát, hogy átlendülhessenek a kihívásokon. Az immár tizedik inkubációs program, amely márciusban zárult, főleg a környezetbarát megoldásokra és a mesterséges intelligencia alkalmazására összpontosított.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások