Hirdetés

Magyar technológiával készülnek a hollywoodi szuperprodukciók

A Lightware Visual Engineering több olyan szuperprodukciónál is elengedhetetlen, amely a zöldvásznak helyett LED-kijelzőket használ a forgatásokhoz. Az úgy nevezett bővített valóság, az XR (Extended reality) technológia lehetővé teszi a gyártók számára, hogy a virtuális díszlet segítségével nagy mennyiségű, komplex vizuális elemet készítsenek el utómunka nélkül, mindezt pedig úgy, hogy a zöld képernyők használatát is minimálisra veszik. A magyar vállalat olyan berendezéseket biztosít, amelyek a legmagasabb képhűséget biztosítják az olyan XR megoldásoknál, amelyeknél 2022-ben a legütősebb szuperprodukciókat, sorozatokat, filmeket és élő adásokat forgatták.

Az XR Screen technológia megjelenése a közelmúltban a film- és színpadtechnikai ipart gyökeresen változtatta meg. Ezek a rendkívül kifinomult és szabadon testreszabható videofal-megoldások ugyanolyan forradalmiak, mint annak idején a zöld képernyő volt, de a technológia fejlődésével a zöld képernyők fokozatosan a tegnapi nap megoldásaivá válnak, és átadják helyét a következő generációs technológiáknak, mint például az XR Screens.

Az XR technológia evolúciója leginkább a film és broadcast szektorban figyelhető meg eddig, hiszen olyan produkciók forgatásán használták az újdonságot, mint a Mandalorian, a Batman, Az oroszlánkirály vagy a Thor: Szerelem és mennydörgés. A broadcast területén is nélkülözhetetlen a technológia, olyan nevek használják például, mint a Riot Games, akik az eSport-bajnokságok közvetítésében remekelnek. A LED-es felvételi technológia ilyen használata igazi forradalmi előrelépés, hiszen a virtuális környezetet a bővített valósággal teljesen élethűen tudják bemutatni.

XR-technológiát használva a színészek a legmodernebb, köríves LED-képernyők előtt veszik fel a jeleneteket. Ezeken a LED-eken valós időben, számítógép által generált háttereket jelenítenek meg, amelyeken a mozgás, és a fények gyors változása is könnyedén kivitelezhető. A hagyományos zöldvásznas technikákkal ellentétben az XR a színészek és a tárgyak számára is képes olyan megvilágítást biztosítani, ami az adott környezetben a valóságban is jelen lenne, így élethű effektfelvételeket tudnak készíteni, miközben a színészek is természetesebb alakításokat nyújthatnak, mivel azokat a grafikai elemeket is látják mozogni, amelyeket a zöldvásznaknál például nem lehetett. Az XR-felvételek sokkal kevesebb utómunkát igényelnek az olyan hibák kijavításához, amik például azt sugallják, hogy zöldvászon előtt készült a jelenet.

Az XR-képernyőkkel szembeni egyik legfontosabb elvárás, hogy robusztus és megbízható AV-infrastruktúra végezze el a tömörítetlen videójelek továbbítását, mindezt úgy, hogy a képi világ, a valósághű megjelenés semmilyen formában nem sérül. Itt lép életbe a Lightware MX2 mátrixok fontossága, amelyek rövid időn belül a világszerte épülő XR-színpadok szerves részévé váltak, mivel 4K60, késleltetés nélküli videóátvitelt kínálnak HDMI 2.0 és DisplayPort 1.2 csatlakozásokon keresztül.

„Az olyan szuperprodukciókban, mint például a Mandalorian rengeteg pénzt költenek a háttérhez használt képek pixelpontos előállítására. Ezeknél kritikus fontosságú, hogy minden egyes pixel a megfelelő helyen legyen és pontosan oda kerüljön, ahová kell, akkor, amikor kell” – mondja Vida Gergely, a Lightware Visual Engineering alapítója. „Az MX2 standalone matrix termékcsalád hozta meg korábban a Lightware világsikerét, és folyamatos fejlesztéssel újabb és újabb technológiához tudjuk kapcsolni.”

Az egységek teljesen redundánsak, ami azért fontos szempont, mivel az XR-t egyre gyakrabban használják élő eseményeken is, mint például Billie Eilish „Where Do We Go – The Live Stream”-jén, vagy Katy Perry szingli napos Alibaba műsorán. Ennek megfelelően ezek a készülékek olyan N+1 redundáns tápegységekkel rendelkeznek, amelyek eltávolítása, valamint illesztése a rendszer kikapcsolása nélkül lehetséges, tehát ha az egyik tápegység váratlanul meghibásodik, a többi tápegység továbbra is zavartalanul tud működni, így az XR rendszer is hiba nélkül üzemel tovább.

„Világszerte egyre több XR-színpad épül, és egyre nyilvánvalóbbá válik a teljesítményt garantálni képes, kritikusan fontos komponensek iránti igény” – hangsúlyozta Vida Gergely. „Az élő közvetítések mellett, valamint a magas színvonalú és kiemelt műsorok és filmek esetében a költségek csökkenésével egyre több produkcióban használják a LED-es felvételi technológiát. Minden műfajban a helyszíni forgatások hatékonyabb és fenntarthatóbb alternatívájának tekintik, valamint a csúcsminőségű virtuális stúdiókörnyezetek továbbfejlesztésének. Örömünkre szolgál, hogy részt vehetünk ennek a technológiának a bevezetésében, és alig várjuk, hogy a jövőben is segíthessük az XR további fejlesztését, mindezt úgy, hogy még több ilyen felvétel készülhessen és még fotorealisztikusabb megjelenést tudjunk biztosítani.”

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások