Hirdetés

Magyar okospolc-megoldás teheti hatékonyabbá a gyártást és a kereskedelmet

Egy magyar fejlesztéssel a hagyományos piackutatási módszereknél gyorsabb és pontosabb adatokhoz juthatnak az üzletekben gyorsan fogyó termékek gyártói. A Telenor partnere, a MOHAnet Zrt. által fejlesztett okospolc-megoldással valós időben követhető és mesterséges intelligencia alkalmazásával előre is jelezhető az áruházi hűtők, polcok fogyása, így gyorsabb és hatékonyabb lehet az áruk újratöltése, szállítása és raktározása is.

A kereskedő is profitálhat, hiszen megelőzhető a pillanatnyi áruhiány, hogy a vásárló termék nélkül maradjon, így nem utolsó sorban elkerülhető a fölösleges és COVID szempontból kockázatot jelentő boltlátogatás. A mobiltechnológiával összekapcsolt szenzorokra épülő megoldást már valódi boltokban tesztelik sörök, vákuumcsomagolt húskészítmények és dohányáruk esetében.

A rendszer segítségével a gyártók bármikor, valós időben követhetik termékeik bolti fogyását, gyorsabban utántölthetik a rugós áruadagoló polcokat, hűtőket, és értékes adatokhoz juthatnak arról, hogy melyik márka, termék, kiszerelés a legnépszerűbb, vagy éppen melyik promóció vagy egységár növeli leginkább a vásárlási kedvet.

Az online készletinformációs rendszerrel kombinált okospolcoknak köszönhetően a fogyasztók vásárlás előtt online tájékozódhatnak a termékek elérhetőségéről, így jobb eséllyel nem hiába indulnak el a kiszemelt termékért az üzletbe, vállalva a COVID-19 alatti személyes kontaktus kockázatát. Emellett a fejlesztéssel és a precízebb, folyamatos készletezéssel a gyártók is növelhetik eladásaikat.

„A pilot programban résztevő hazai üzletekben elhelyezett okos áruadagolókból kapott adatok alapján tudjuk, hogy például az italhűtők polcainak negyede mindig üres. Ez nyilvánvalóan jelentős bevételkiesést okoz azoknak a gyártóknak, akik erről nem tudnak, így nem gondoskodhatnak a mielőbbi árufeltöltésről” – mondta Havasi Zoltán, a MOHAnet Zrt. vezérigazgatója. „A MasterShelf áruadagoló és polcfigyelő rendszer segítségével a gyártók akár 20-25 százalékkal növelhetik éves forgalmukat anélkül, hogy akár csak egy forinttal többet kellene költeniük marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére.”

A MasterShelf rendszert először italhűtőkhöz fejlesztették ki, de a megoldás a néhány milliméter vastagságú termékekkel – pl. csomagolt szeletelt felvágottakkal – is kiválóan működik. A rugós áruadagolókhoz ipari szenzorokat és egy saját fejlesztésű kommunikációs eszközt helyeznek el, amely a Telenor mobilhálózatán keresztül továbbítja az adatokat a szerverekre. Az adatokat itt összesíti a rendszer és egyrészt a megrendelő másodperces pontossággal követheti polcainak töltöttségét, saját termékeinek fogyását, értékelheti aktuális promócióinak eredményességét a számára dedikált mobilalkalmazáson keresztül, másrészt az összesített adatokat algoritmusok és mesterséges intelligencia megoldások segítségével elemzi a rendszer. A forgalmazó ezzel hatalmas, rendkívül értékes adatvagyonhoz jut, ugyanis az egyes polcok töltöttségén túl akár országosan, több ezer polc adataiból előrejelzéseket is kaphat a termékek várható keresletével kapcsolatban. Láthatóvá válik, hogy melyik típusú üzletbe és mikor érdemes több vagy éppen kevesebb terméket kihelyezni, ezzel csökkentheti költségeit, növelheti árbevételét és még jobbá teheti terméke fogyasztóinak vásárlási élményét.

„A Telenorral évek óta szorosan együtt dolgozunk, több sikeres projektben használjuk országos mobilhálózatukat,” tette hozzá Havasi Zoltán. „Bár egy-egy szenzor csupán néhány bájtnyi adatot közöl, összességében rengeteg forgalmat generálunk. Olyan nagyvállalatok számítanak valós idejű információkra, mint a Bonafarm-csoport, vagy a Dreher Sörgyárak. Bizonyítottuk, hogy üzembiztosan meg is kapják a döntéseikhez szükséges adatokat.”

Az üzletek polcainak valós idejű követése, a fogyás mesterséges intelligencia alapú előrejelzése és a termékek igény szerinti feltöltése tehát előnyt jelent az adott üzletnek, a termék forgalmazójának és a vásárlók számára is jobb vásárlási élményt, biztonságosabb vásárlási környezetet tesz lehetővé.

Európában az energiaiparba áramlik leginkább a kockázati tőke

2024-ben eddig 5,7 milliárd dollár értékben kaptak a startupok európai kockázatitőke-befektetést energiaipari innovációk fejlesztésére. Ez egy viszonylag új, 2023-ban kezdődött trend: annak előtte az energiaipart megelőzték a pénzügyi és az egészségügyi innovációk, valamint a vállalati szoftverek. Mutatunk 5 darab grafikont arról, hogy a Dealroom Europe Tech Update elemzése szerint eddig idén hogyan áll az európai

Bővebben

Mit jelent impact alapon befektetni, és miért fontos a startupoknak, hogy mérjék a társadalmi hatásukat?

A Startup Safari 0. napján Bedő Beatrix, Szakacsits Szabolcs, Károlyi Antal és Eszter Elemér járták körbe, hogy milyen félreértések övezik a társadalmi hatásokat fókuszba helyező, úgynevezett impact befektetéseket, milyen nehézségei vannak itthon egy impact alapon építkező vállalkozónak, és mire van szükség a fejlődéshez.

Bővebben

A fejlett ökoszisztémák húzzák fel a kockázatitőke-befektetéseket 2024 első felében

A kockázatitőke-befektetések számát és mértékét az olyan fejlett ökoszisztémák húzzák felfelé 2024-ben, mint az USA, Kína és az Egyesült Királyság. Mutatunk 5 darab grafikont arról, hogy a Dealroom Global Tech Update elemzése szerint eddig idén hogyan áll a globális kockázati tőke.

Bővebben

Bátrabb vállalkozókat nyernénk azzal, ha nyíltan beszélnénk a term sheetekről

Bedő Beatrix szerint nem szabadna, hogy tabu legyen a befektetések pénzügyi és egyéb feltételeit összefoglaló dokumentum, a term sheet. Ha erről nyíltabban beszélnénk, olyan vállalkozókat nevelnénk, akik tájékozottabbak és nem kiszolgáltatottak a befektetőknek.

Bővebben

Hogyan ne égj ki, ha startupot építesz?

A startupszféra fokozottan kitett a kiégésnek: ott, ahol a munka nagyfokú elköteleződést, odaadást kíván meg, könnyű elveszítenie az embernek saját magát, és nehéz határt vonni. Hogyan csapja be magát a startupper, és hazudja ünnepnek a munkát? Hogyan tehetünk a kiégés ellen csapatszinten és egyénileg? Erről beszélgetett a Startup Safarin Bélavári Virág, a Munch marketingmenedzsere, valamint

Bővebben

Befektetői találkozót tart július 10-én a jótékonysági applikációt fejlesztő Sharity

A tőkével rendelkező cégeket, a jó ügyekért síkra szálló civil szervezeteket és az adományozó magánszemélyeket összekötő startup célja, hogy kilépjen a nemzetközi piacra – ehhez keres a Tőkeportál közösségi finanszírozási kampányán keresztül befektetőket.

Bővebben

Eszter Elemér: Nagyon utálom, amikor valaki a Hiventures-t piszkálja

Az angyalbefektető szerint a Hiventures egy, a nemzetközi gyakorlatban szokványos gazdaságélénkítő eszköz, ami betölti a funkcióját: megtanítja a vállalkozónak, hogy milyen az, amikor van pénze, és hozzájárul a tapasztalatot szerző vállalkozói réteg gyarapításához. Azt a szellemi munkát ugyanakkor nem spórolhatja meg az ökoszisztéma, hogy hogyan születhet minél több magyar sikersztori.

Bővebben

Nemzetközi franchise lehet a MyFarm-ból annak új befektetője, az első hazai McDonald’s tulajdonosa jóvoltából

Egy családi cégnek indult közösségi kert modellt vinne az európai piacra a McDonald’s korábbi marketing igazgatótanácsi elnöke, Kercsmár András, aki a nemzetközi franchise kiépítése mellett a marketingben is segíti a MyFarm csapatát.

Bővebben