Hirdetés

Legerősebb évét zárta a hazai startup ökoszisztéma, de a következő biztosan nehezebb lesz

Harmadik alkalommal készítette el éves jelentését a hazai ökoszisztémáról a Startup Hungary. A kiadvány már lapozgatható, de ebben a cikkben össze is foglaltuk a lényeget.

Az elmúlt évek Hungarian Startup Reportjainak egyik legfontosabb tanulsága, hogy a hazai ökoszisztémát alkotó vállalkozások nagy részének kiemelt fájdalompont a nem megfelelő szabályozási környezet. Márpedig, hogy ezen változtatni tudjon egy szervezet, ahhoz a lehető legpontosabb adatok kellenek. Idén 165 startup töltötte ki a kérdőívet, az ő válaszaikból készített 2022-es jelenést a Startup Hungary.

REKORDÖSSZEGŰ TŐKEBEVONÁS, SOSEM LÁTOTT OPTIMIZMUS

A tavalyi az eddigi egyik legsikeresebb év volt a hazai startup szcénában, már ami a finanszírozást illeti: a startupok több, mint 180 millió eurós befektetést gyűjtöttek be, ami 60%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az már árnyalja a képet, hogy ehhez néhány kiugróan nagyösszegű finanszírozási kör járult hozzá, például a SEON rekordmagas, 94 millió dolláros befektetése, ami a teljes 2022-es érték felét teszi ki.

A befektetések mellett 2022 hozta el az eddigi legnagyobb összegű magyar exit-et, azzal hogy az aiMotive-ot felvásárolta a Stellantis. A felvásárlás összege körülbelül kétszerese volt a korábbi legnagyobb magyar exit-eknek.

Mindeközben tovább csökkent az újonnan alapított vállalkozások száma. Az összes kitöltőt tekintve 10 startupból 6 B2B SaaS területen tevékenykedik, ez a leggyakoribb szegmens. Ami jó hír és az ökoszisztéma érettségét mutatja, hogy egyre több startup fordul a skálázhatóbb üzleti modellek felé. A mesterséges intelligencia továbbra is vezető vertikum, és a mostani hype-ból kiindulva valószínűleg csak nőni fog a népszerűsége. Szorosan követi a AI-t egyébként az oktatás, a fintech és az Analytics/BI.

A globális gazdasági környezet a hazai startupokat sem kímélte, többen kényszerültek leépíteni, gyakran akár kétszámjegyű mértékben csökkenteni alkalmazottaik számát. Ugyanakkor a Startup Hungary kiválasztott 20, több, mint 30 főt foglalkoztató startupot, akiknek további adatok bekérésével követte le az évét ebből a szempontból. Ez a 20 cég összesen 2300 embert foglalkoztat, és bár az év második felére határozottan lassult a növekedésük, csak négy esetében csökkent a létszám.

Mindezek ellenére a megkérdezett startupok még sosem voltak ennyire optimisták a jövőt illetően. A válaszadók 42%-a úgy gondolja, hogy unikornissá fejleszti a cégét, 86%-uk nemzetközi kulcsszereplőként látja magát, 39%-uk az IPO felé tekint, ami még a tavalyi számot is felülmúlja. Ugyanakkor az is kijött a kérdőívből, hogy kétszer több alapító (12%) gondolja úgy: hamarosan be kell csuknia a boltot. A kötelező magabiztosság tehát megvan, a mutatók azonban nem arról árulkodnak, hogy túl nagy sebességgel haladnának ebbe az irányba.

AKADOZÓ NÖVEKEDÉS ÉS NEHEZÍTETT FORRÁSSZERZÉS

A régió és Magyarország továbbra is kiemelt piac a startupok nagy részének (63%). Bár úgy nyilatkoznak, hogy nemzetközileg is terjeszkednének, csak 43% generálja bevétele több, mint felét külföldről. A helyi bajnokok és feltörekvő (ún. rising star) cégek sikereiből úgy látjuk, a legjobb recept, ha egy startup már az induláskor koncentrál a nyugat-európai és amerikai piacra.

Az alapítók 53%-a állítja, hogy 2022-ben nehezebb volt forrást szereznie, mint az azt megelőző évben. A tőzsdei visszaesés valóban alaposan lelassította a startup finanszírozást globális és lokális szinteken is. A kedvezőtlen helyzet ellenére a helyi startupok továbbra is jól finanszírozottak, 72%-uk kapott támogatást, ami csupán 4%-os csökkenés a 2021-es eredményekhez képest, A helyi kockázatitőke-befektetésekben továbbra is állami alapok dominálnak.

Az elmúlt három év kutatásai alapján a startupok legnagyobb kihívása az értékesítés és az ügyfélszerzés. 5 startupból 1 nyilatkozott úgy, hogy nehezen lesz új ügyfele. A növekedéssel 16%-nak akadt problémája, főként a bajnokok közül. Gyakran nem találják a product-market fitet, vagyis a termékpiaci illeszkedést, és érdekesség, hogy ebben a feltörekvők a leginkább érintettek.

Sokat mondó adat, hogy a startupok fele Magyarországon kívülre (USA, UK, Észtország) tette át székhelyét vagy hasonlót tervez a következő 12 hónapban. Ennek legfőbb okai a bürokratikus akadályok. Az alapítók nem állami finanszírozást vagy több akcelerátor programot akarnak, hanem alapítóbarát szabályozási környezetet. Idén a szellemi tulajdon védelmére is rákérdezett a Startup Hungary a kérdőívben. A megkérdezett vállalkozások több, mint fele egyáltalán nem foglalkozik a kérdéskörrel. Akik viszont már megszerezték a szabadalmat, értékes vagyonként, üzleti értéknövelő és biztonsági tényezőként tekintenek rá.

OLVASD EL A TELJES JELENTÉST!

Hogyan építs startupot egy tabusított piacon?

Amikor egy társadalmi tabukkal övezett piacon próbálsz a startupoddal érvényesülni, nehezített pályán játszol: az ügyfeleid és a befektőid is bizalmatlanok veled szemben, és még a hatóságok is komoly fejfájást okozhatnak. Hogyan boldogulj ilyen körülmények között? A szexuális segédeszközök piacán sikeres MisteryVibe társalapítója és CEO-ja osztja meg a tippjeit.

Bővebben

Nyolc grafikon a védelmi technológiába áramló kockázatitőke-befektetésekről a NATO-ban és Európában

Hatalmas ugrást tapasztalhatunk a védelmi technológiára szánt kockázati tőkét tekintve: 2018 óta több mint négyszeresére nőtt a kihelyezett tőke mértéke a NATO és szövetségesei körében. A növekedés az európai piacon is megfigyelhető, ami az ide egyre nagyobb arányban befektető USA-beli VC-knek köszönhető. A Dealroom és a Resilience Conference kutatási eredményeit ismertetjük.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát körülölelő makrogazdasági folyamatokról tájékozódhatsz október 3-án a JVSZ Makro Konferenciáján

Az esemény fókuszában a versenyképesség fenntarthatósága, a kritikus versenyképességi faktorok és a hazai gazdasági helyzet elemzése áll majd – szóval olyan témák, amik az innovációs és startup-ökoszisztéma tágabb, makrogazdasági környezetét járják körbe.

Bővebben

Startupkeltetőnek sem utolsók az unkorniusok – itt van rá egy példa

A német unikornisok alkalmazottai 2024. első félévben összesen 65 darab új startupot alapítottak: az öt legtöbb startupot adó unikornishoz köthető az összes új startup több mint 64 százaléka, és ezek a startupok 19 iparágat ölelnek fel.

Bővebben

Ne kelljen félnie a női alapítóknak a férfi befektetőktől a tőkebevonás során – ez a célja a Safe Raise kezdeményezésnek

A Safe Raise oldalán a női vállalkozók anonim módon oszthatják meg a nemi visszaélésekről szerzett tapasztalataikat. A kezdeményező Brooke Andrews maga is szenvedett el szexuális zaklatást startupja építése során, és a többi nő esetének összegyűjtésével szeretné segíteni az érdekérvényesítésüket, valamint edukálni a férfi központú kockázati tőkét.

Bővebben

Végleg lehúzza a rolót a Baltikum egyik unikornisvárományosa

Miután a Kevin. nem nyújtotta be pénzügyi beszámolóját, a litván nemzeti bank visszavonta pénzforgalmi intézményi engedélyét, azaz a startup nem nyújthat a továbbiakban pénzügyi szolgáltatást. A balti projekt társalapítója a bátortalan befektetőket okolja a kudarcért, és már be is jelentette új fintech startupjának megalapítását.

Bővebben

Unikornis született a németországi ökoszisztémában – idén először

Az EGYM fitnesz startup friss befektetési körével átlépte az egymilliárd dolláros értékelést, ezzel a 2024-es év első új német unikornisává válva. A startup az egészségügyi szaktudást kombinálja a mesterséges intelligenciával céges ügyfelei számára.

Bővebben

A Startup Safarival együttműködve szervezi meg idén a THBE a CEE4Impact Day konferenciát

A Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesülete (THBE) által szervezett CEE4Impact Day célja felhívni a figyelmet a pozitív társadalmi és/vagy környezeti hatást eredményező befektetésekre. Idén először a Startup Safari segítségével rendezik meg a konferencia előeseményét, az Impact Safarit, ahol impact vállalkozások nyitják meg kapuikat az érdeklődők előtt.

Bővebben

Elindult az INNOMEET – az innovációs párbeszéd új platformja az Óbudai Egyetemen

Az INNOMEET – az Óbudai Egyetem (ÓE) innovációs eseménysorozatának – célja, hogy közelebb hozza a startupok világát az egyetemi közösséghez, és bemutassa annak innovációs ökoszisztémáját az érdeklődők számára. Az esemény nyitó rendezvényének az Óbuda Uni Venture Capital (ÓUVC) biztosított lehetőséget.

Bővebben