A startup szcéna egyik legizgalmasabb kérdése, hogy mi alapján mérhető a siker? Vannak persze magától értetődő szempontok, mint a bevétel növekedése vagy a reputáció emelkedése, néhány iparág mégis annyira specifikus, hogy csak több szempontból való megközelítéssel tudunk választ kapni a nagy kérdésre: mennyire sikeres a vállalkozásunk?
Influencerekkel foglalkozó cikksorozatunk soron következő részeként egyszerre két legyet ütünk egy csapásra: akár influencerként akarnánk tevékenykedni a jövőben, akár – és talán ez a valószínűbb – influencer marketinggel szeretnénk startup cégünk reputációját növelni, érdemes tudni, hogy milyen szempontok alapján nevezünk ma Magyarországon valakit sikeres influencernek. A nem is olyan rég szintén startup cipőben járó
Post for Rent segítségével három kategóriát tudtunk meghatározni a siker mércéjeként: az interakció vagy a magyarra nehezen lefordítható ’engagement’ alapján, az igen szubjektív kreatív tartalomgyártás, valamint a nyilvánvaló követőszám szerint rangsoroltuk a hazai véleményvezéreket.
Fontos kiemelni, hogy a cikkben nem celebeket, hanem influencereket mutatunk be, tehát olyan egyéneket, akiket digitális tevékenységük tett sikeressé. Íme, a várva várt lista!
Sok követő = sok like?
Az engagement lényegében azt mutatja meg nekünk, hogy mennyire aktívak az adott influencer követői. Fontos szám ez az influencer és a hirdetők számára is, hiszen ez az egyik legfontosabb visszajelzés: mennyire kedvelik a követők az influencer tartalmait, mennyire rajonganak érte és az általa posztolt képekért, videókért. A folyamatos, nagyszámú interakció rengeteg új követőt és még több like-ot hoz a konyhára, ami igen értékes erő a digitális világban. A követőszám és az engagement sok esetben kéz a kézben jár, hiszen a sok követő sok interakciót eredményez (és persze fordítva is így van), de érdemes időről időre ránézni az adott csatornára, hogy valóban követi-e a két tendencia egymást. Ennél a pontnál el is érkeztünk egy újabb fogalomhoz: a hitelességhez (credibility).
„A credibility azt határozza meg, hogy mennyi a valódi és a vásárolt, úgynevezett fake követő aránya az adott influencernek. Ezt a Post for Rentnél a saját rendszerünk számolja ki, és jeleníti meg mesterséges intelligencia alapú elemzéseken keresztül.”
– mondta a Post for Rent szakértője. E három összetevő (azaz: követőszám, engagement és credibility) alapján sikerült felállítani egy rangsort, ami a következőképpen néz ki:
Kulcsár Edina
Követőszám: 356.8K
Engagement: 20.7K
Credibility: 89%
Dukai Regina
Követőszám: 326.1 K
Engagement: 6.7K
Credibility: 85%
Viszkok Fruzsi
Követőszám: 340.9 K
Engagement: 20.2K
Credibility: 94%
Azért még mindig a tartalom a király
A számok fontosak persze, és bármilyen digitális kampányba is akarunk fogni, nem szabad az adatokon alapuló elemzéseket kihagyni. A kampányok és egyéb megjelenések kreatív oldala viszont egy sokkal nehezebb ügy: az, hogy mi számít jó videónak, interakcióra buzdító üzenetnek vagy megosztásra alkalmas képnek, igen szubjektív. A válasz leginkább az egyéni látásmódban és a hitelességben keresendő. Barni. YouTube videói például magasan kiemelkednek a beléjük fektetett, valószínűleg igen magas munkaórák miatt, ami által rendkívül profi tartalmakat kaphatunk, és fogyasztásuk nemcsak Barni. rajongóinak, de egy odatévedt egyszeri néző számára is élvezetes lehet. Ott van például Henry Kettner (https://www.instagram.com/henrykettner/) is, akinek az Instagram oldalát végigböngészve szinte nem is tudjuk, hogy egy profi lifestyle magazin csatornáját, vagy tényleg a szomszéd srác Instáját like-oljuk.
Érdemes átböngészni a legjobbak csatornáit – nemcsak inspirációként, hanem tanulásként is igen hasznos olvasmány,”igen, ők megcsinálták” témában a hétvégi desszert mellé.
Kép: Viszkok Fruzsi