Mutatjuk a svéd akkumulátoripari unikornis legnagyobb részvényeseit és hitelezőit.
Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, csődvédelmi eljárás alá vonták Európa akkumulátorgyártó reménységét, a Northvoltot. A svéd startup azután kezdeményezte egy Egyesült Államok-beli bíróságon az amerikai csődtörvénykönyv 11. fejezete szerinti eljárást, hogy financiális helyzete tarthatatlanná vált:
a 13 milliárd dollárt befektetőktől és hitelezőktől bevonó unikornis mostanra összesen 5,84 milliárd dollár adósságot halmozott fel.
Az eljárás mindazonáltal nem azt jelenti, hogy a Northvoltnak lehúzták a rolót: ezzel a startup lényegében négy hónapnyi lélegzetvételhez jutott, ami idő alatt megtarthatja üzleti szuverenitásának nagy részét, és szerkezeti általakítással – a bíróságot is meggyőzve – fenntartható pályát kell felvázolnia a piacnak.
A helyzet azonban nem bíztató, ha a befektetők, hitelezők és beszállítók oldaláról nézzük – mutatjuk, kik izgulhatnak a leginkább a pénzük miatt.
Volkswagen és Goldman Sachs: akik a leginkább megüthetik a bokájukat
A legnagyobb részvényesek listáját a német autógyártó,
a Volkswagen vezeti, ami 2019 óta már összesen 1,4 milliárd eurót fektetett be a környezetkímélő, európai akkumulátorgyártásba. Részesedése jelenleg a Northvoltban 21 százalékot tesz ki.
Utána jön 19,2 százalékkal a Goldman Sachs vagyonkezelő, ami a Volkswagennel egy időben, 2019-ben vált a Northvolt részvényesévé – igaz, az ezért befektett tőke nagyságát azóta is homály fedi.
Mindenesetre azt tudjuk, hogy a Goldman is benne volt abban a 2,8 milliárd dolláros equity alapú dealben, aminek részeként bekerült a tulajdonosi szerkezetbe a befektetési menedzsercég, a Baillie Gifford, a Scania teherautógyártó, a kanadai OMERS nyugdíjalap és még sokan mások.
A Northvolt tíz legnagyobb részvényese a startup 2023. évi jelentése alapján. Forrás. Sifted
Érdemes megemlíteni még a Vargast, a Harald Mix svéd befektető által vezetett vállalatépítő céget, amely 7,2 százalékos részesedését a Northvolt egyik korai befektetőjeként szerezte meg.
Idén júniusban a BMW visszakozott egy 2 milliárd eurós, hosszútávú akkumulátorcella-rendelési dealtől, amiről még 2020-ban egyeztek meg a felek –
a BMW ugyanakkor csupán 2,8 százalékos részesedéssel bír a Northvoltban.
A Northvolt adósságának közel kétharmadát egyetlen hitelezőnek kellene törlesztenie
Az amerikai 11. fejezet szerinti csődvédelem egyik célja, hogy az eljárás alá vont cég ki tudja fizetni a hitelezőit – akiknek a névsora a Northvot esetében igencsak hosszú.
Messze a legnagyobb vesztes az akkumulátor- és autóipari rendszerek tesztelésével és fejlesztésével foglalkozó
német Volta Vision lehet, akinek a Northvolt 3,8 milliárd dollárral tartozik. Azaz a svéd startup adósságának majdnem kétharmada, 65 százaléka a Volta felé áll fenn.
A Northvolt legnagyobb hitelezői és a startup feléjük törlesztendő adósságának mértéke a csődvédelmi eljáráshoz mellékelt dokumentum alapján. Forrás: Sifted
Ennek már csak töredékével 695 millió dollárral tartozik a Northvolt a KfW német állami banknak, amely a Northvolt zászlóshajó gyára, a svéd Skellefteå városban felhúzott Northvolt Ett fejlesztésére adott kölcsönt. Tartozik továbbá 355 millió dollárral a startup legnagyobb részvényesének, a Volkswagennek is.
Northvolt-mottó: veled Kína, de nélküled
A kölcsönt folyósítók mellett találunk még vállalkozókat és beszállítókat is. Ilyen például a gyári berendezéseket szállító SFA Engineering, de ami még érdekesebb: a gyártóberendezéseket szállító Wuxi Lead és a lítiumion-akkumulátorok katódanyagát értékesítő Easpring Technology.
Ez utóbbi két beszállító jelenléte azért is pikáns, mert
kínai cégekről van szó – miközben a Northvolt pont azzal az ígérettel lépett a színre, hogy európai alternatívát teremtsen az akkumulátorgyártásban a kínai és más távol-keleti versenytársakkal szemben.
A kínai cégeknek a Northvolt összesen 36 millió dollárral tartozik.
NYITÓKÉP: Alig egy héttel a csődvédelmi eljárás kezdeményezése előtt a Northvolt azóta már lemondott vezérigazgatója, Peter Carlsson tartott workshopot a svéd parlamentben Észak-Svédország újraiparosításáról és a svéd akkumulátoripar létrehozásának európai jelentőségéről. Forrás: Northvolt / LinkedIn