Hirdetés

Ki veszíthet a legtöbbet a csődvédelem alá vont Northvolton?

Mutatjuk a svéd akkumulátoripari unikornis legnagyobb részvényeseit és hitelezőit.

Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, csődvédelmi eljárás alá vonták Európa akkumulátorgyártó reménységét, a Northvoltot. A svéd startup azután kezdeményezte egy Egyesült Államok-beli bíróságon az amerikai csődtörvénykönyv 11. fejezete szerinti eljárást, hogy financiális helyzete tarthatatlanná vált:

a 13 milliárd dollárt befektetőktől és hitelezőktől bevonó unikornis mostanra összesen 5,84 milliárd dollár adósságot halmozott fel.

Az eljárás mindazonáltal nem azt jelenti, hogy a Northvoltnak lehúzták a rolót: ezzel a startup lényegében négy hónapnyi lélegzetvételhez jutott, ami idő alatt megtarthatja üzleti szuverenitásának nagy részét, és szerkezeti általakítással – a bíróságot is meggyőzve – fenntartható pályát kell felvázolnia a piacnak.

A helyzet azonban nem bíztató, ha a befektetők, hitelezők és beszállítók oldaláról nézzük – mutatjuk, kik izgulhatnak a leginkább a pénzük miatt.

Volkswagen és Goldman Sachs: akik a leginkább megüthetik a bokájukat

A legnagyobb részvényesek listáját a német autógyártó,

a Volkswagen vezeti, ami 2019 óta már összesen 1,4 milliárd eurót fektetett be a környezetkímélő, európai akkumulátorgyártásba. Részesedése jelenleg a Northvoltban 21 százalékot tesz ki.

Utána jön 19,2 százalékkal a Goldman Sachs vagyonkezelő, ami a Volkswagennel egy időben, 2019-ben vált a Northvolt részvényesévé – igaz, az ezért befektett tőke nagyságát azóta is homály fedi.

Mindenesetre azt tudjuk, hogy a Goldman is benne volt abban a 2,8 milliárd dolláros equity alapú dealben, aminek részeként bekerült a tulajdonosi szerkezetbe a befektetési menedzsercég, a Baillie Gifford, a Scania teherautógyártó, a kanadai OMERS nyugdíjalap és még sokan mások.

A Northvolt tíz legnagyobb részvényese a startup 2023. évi jelentése alapján. Forrás. Sifted

Érdemes megemlíteni még a Vargast, a Harald Mix svéd befektető által vezetett vállalatépítő céget, amely 7,2 százalékos részesedését a Northvolt egyik korai befektetőjeként szerezte meg.

Idén júniusban a BMW visszakozott egy 2 milliárd eurós, hosszútávú akkumulátorcella-rendelési dealtől, amiről még 2020-ban egyeztek meg a felek –

a BMW ugyanakkor csupán 2,8 százalékos részesedéssel bír a Northvoltban.

A Northvolt adósságának közel kétharmadát egyetlen hitelezőnek kellene törlesztenie

Az amerikai 11. fejezet szerinti csődvédelem egyik célja, hogy az eljárás alá vont cég ki tudja fizetni a hitelezőit – akiknek a névsora a Northvot esetében igencsak hosszú.

Messze a legnagyobb vesztes az akkumulátor- és autóipari rendszerek tesztelésével és fejlesztésével foglalkozó

német Volta Vision lehet, akinek a Northvolt 3,8 milliárd dollárral tartozik. Azaz a svéd startup adósságának majdnem kétharmada, 65 százaléka a Volta felé áll fenn.

A Northvolt legnagyobb hitelezői és a startup feléjük törlesztendő adósságának mértéke a csődvédelmi eljáráshoz mellékelt dokumentum alapján. Forrás: Sifted

Ennek már csak töredékével 695 millió dollárral tartozik a Northvolt a KfW német állami banknak, amely a Northvolt zászlóshajó gyára, a svéd Skellefteå városban felhúzott Northvolt Ett fejlesztésére adott kölcsönt. Tartozik továbbá 355 millió dollárral a startup legnagyobb részvényesének, a Volkswagennek is.

Northvolt-mottó: veled Kína, de nélküled

A kölcsönt folyósítók mellett találunk még vállalkozókat és beszállítókat is. Ilyen például a gyári berendezéseket szállító SFA Engineering, de ami még érdekesebb: a gyártóberendezéseket szállító Wuxi Lead és a lítiumion-akkumulátorok katódanyagát értékesítő Easpring Technology.

Ez utóbbi két beszállító jelenléte azért is pikáns, mert

kínai cégekről van szó – miközben a Northvolt pont azzal az ígérettel lépett a színre, hogy európai alternatívát teremtsen az akkumulátorgyártásban a kínai és más távol-keleti versenytársakkal szemben.

A kínai cégeknek a Northvolt összesen 36 millió dollárral tartozik.

NYITÓKÉP: Alig egy héttel a csődvédelmi eljárás kezdeményezése előtt a Northvolt azóta már lemondott vezérigazgatója, Peter Carlsson tartott workshopot a svéd parlamentben Észak-Svédország újraiparosításáról és a svéd akkumulátoripar létrehozásának európai jelentőségéről. Forrás: Northvolt / LinkedIn

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás

Bővebben

Marketingesek, szemetek a STRT-ra vessétek!

Azt tapasztalom a hazai ökoszisztémában, hogy a szereplők döntő többsége önmagáról zeng dicshimnuszt, ha elér valamit, miközben a probléma, amit megold, olcsó díszletté silányul. Balogh Petyáék viszont pont fordított logika mentén gondolkodnak a PR-ról és a marketingről.

Bővebben

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup

Bővebben

Randizz a leendő befektetőddel a NAK TechLab eseményén!

Az agrár startupok rapid randikon beszélgethetnek a hazai társaságok képviselőivel, azonnali visszajelzéseket kaphatnak egyszerre több kockázatitőke-befektetőtől, és akár a soron következő befektetési körükhöz vezető lépéseket tehetnek. Jelentkezési határidő: április 27.

Bővebben