Hirdetés

Kell-e diploma, hogy startupunk sikeres legyen?

A rövid válasz az, hogy statisztikailag igen, kell! A Techcrunch gyűjtéséből kiderül, hogy az unikornisok alapítóinak nagy része legalábbis néhány évet eltöltött (elit) egyetemen, mielőtt meghódította a világot (Mark Zuckerberg mellett a leghíresebb diploma nélküli startupperek Steve Jobs, Steve Wozniak és Bill Gates). Magyarországon és a közép-európai régióban még nehezebb végzetség nélküli sikeres startuppert találni, pedig a diplomának gyakran köze sincs az üzleti termékhez. Gergely Balázs, a Vespucci Partners kockázatitőke-alap befektetőjének, a Corvinus Egyetem oktatójának írása.

A világ egyik leghíresebb inkubátora, az Y inkubátor által finanszírozott startupok közül is, akik később unikornisok lettek, csak a 11%-ban volt olyan alapító, aki nem végzett el legalább egy főiskolát/egyetemet. Ezeknek is a 40% elkezdett egy híres egyetemet, tehát az időbefektetést beletette, hogy felvegyék, csak nem végezte el – derül ki a Techcrunch cikkéből.

Ezért is elvárás, hogy diplomája legyen a startup alapítójának

Természetesen startup gigászaink nem – kizárólag – az egyetemeken kapott gyakorlati tudást használták fel a későbbi sikereikhez, de az egy komoly jelzés, hogy képes volt 3-4-5 évet belerakni és elvégezze az aktuális tanulmányait. befektetői oldalról még az is teljesen irreleváns, hogy pontosan mit tanult, mert sokkal inkább az elkötelezettséget nézzük, nem pedig a konkrét tanulmányokat.

Nagyjából egy kockázati tőke cég az átnézett cégek 1%-ba fektet bele, ezért különösen fontos, hogy valami megragadja a befektető szemét. Mindenki a gyémántot keresi a szénakazalban, akkor pedig egy különleges tapasztalat/diploma sokat segít azon, hogy az alapítók bejussanak az ajtón főleg seed fázisban, amikor a befektetés legnagyobb része még mindig azon múlik, hogy elhiszi-e a befektető, hogy ez a kis cég megtudja-e csinálni azt a nagy álmot, amit mondanak. Természetesen ez csak az ajtón juttattja be, utána már az üzleti modellje viszi tovább.

A Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelőnél sem más a helyzet

Kíváncsiságból megnéztem, hogy ez a mi portfolióinkban, 9 cégnél, hogy alakul és azt kell mondanom, hogy egyetlen egy olyan cégbe sem fektettünk, ahol az alapító/k legalább főiskolai végzettséggel nem rendelkeznek. Ez részben persze azzal is magyarázható, hogy mivel a Vespucci Partners tech és deep tech befektető, ezért szükséges a középfokúnál magasabb végzettség.

Ezen túl ebben a régióban még több száz startup átnézése után is ritka mint a fehérholló, amikor olyan cég jön hozzánk amikor az alapítók még el sem végezték a főiskolát és jó példát is nagyon keveset láthattak abba, hogy hogyan lehet nagyon fiatalon jól és jót építeni. Nem véletlen az sem, hogy kockázati tőke-alapunkkal a Hungarian Startup University Programban (HSUP) kiemelt szerepet vállaltunk.

Ezért, ha másra nem is arra biztosan jó, hogy statisztikailag hamarabb bejuss egy kockázati tőkéshez, ha diplomával rendelkezel.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben

Hogyan érdemeld ki a Z generáció márkahűségét?

Több ökoszisztéma-szereplő összefogásával készült átfogó kutatás az 1995-2006 között született korcsoport helyzetéről, gondolkodásáról, értékvilágáról és vásárlási szokásairól. A főbb eredményeket ismertetjük.

Bővebben