A londoni startup a Nissannal kötött kereskedelmi megállapodást, aminek értelmében 2027-től a Wayve önvezető technológiája is megtalálható lesz a japán járműgyártó autóiban.
Még márciusban nyilatkozott úgy az önvezető járműtechnológiát fejlesztő Wayve vezérigazgatója és társalapjtója, Alex Kendall, hogy 2025 a cég életében a nemzetközi terjeszkedés éve lesz – mint kiderült, nem alaptalanul.
Ugyanis nemrég a japán járműgyártó, a Nissan jelentette be: kereskedelmi megállapodást írtak alá a londoni startuppal.
Ennek értelmében a vállalat 2027-től egy új generációs önvezető járműtechnológiát fog telepíteni egyes modelljeibe, ami két önvezető rendszert fog ötvözni: egyrészt a Nissan saját gyártású, ütközéselkerülő rendszerét (Nissan Ground Truth Perception), másrészt a Wayve AI Driver rendszert, amely egy emberhez hasonlóan képes érzékelni, tanulni és kezelni a valós és komplex közúti szituációkat.
A korábbi részek tartalmából
A 2017-ben londoni startup sikerét egy pivotálás hozta meg: a startup jó ideig a teljesen saját önvezető autók fejlesztését tűzte ki célul, a gyorsabb és hatékonyabb bevételgenerálás érdekében azonban erről letettek a cégben, és helyette a mások által készített járművekbe beépíthető önvezető rendszerekre kezdtek el koncentrálni.
Így jutott el a Wayve a ma ismert technológiájáig, ami
az előre beprogramozás helyett folyamatosan tanuló, a környezetéhez alkalmazkodó mesterséges intelligenciát használ a járművei vezetésére. A cég ezzel eliminálja a költséges robotstackek és bonyolult HD-térképek szükségességét,
így költséghatékonyabb megoldást kínálva az autógyártók számára.
A váltásra és a technológiában rejlő potenciálra a befektetők is felfigyeltek, és a tavalyi év egyik legkiemelkedőbb befektetését is pont a Wayve jegyzi: a SoftBank, az Nvidia és a Microsoft jóvoltából 1,05 milliárd dolláros Series C kört sikerült bevonnia, ezzel 3 milliárd dolláros értékelést szerezve magának, amivel a Wayve lett 2024 egyik új európai unikornisa.
Nem meglepő, hogy Japánban terjeszkedik a Wayve
A startup alig egy hónapja jelentette be, hogy Stuttgart térségében megnyitották új központjukat, aminek célja pont az, hogy a globális piaci terjeszkedést segítendő tökéletesíteni lehessen a cég technológiáját.
Az, hogy ez a terjeszkedés pont Japánban történik, nem meglepő, ugyanis a startup legnagyobb befektetője, a SoftBank történetesen japán hátterű.
A japán piacra lépés egyúttal azért is fontos az évekig a K+F tevékenységre fókuszáló Wayve számára, mert jelentős lépést tesznek vele technológiájuk pénzügyi és kereskedelmi hasznosítására.
Ahogyan a Nissan fogalmazott: a Wayve technológiájának képessége, hogy „hatékonyan és gyorsan tanuljon hatalmas mennyiségű adatból, hosszú távú előnyt biztosít a Nissan járműveinek”.
KÉPEK: Wayve önvezető technológiát használó járművek. Forrás. A Wayve honlapja