Kötelező? Hasznos? ‘Nice-to-have?’ Akárhogy is nézzük, az influencer marketing mindennapjaink marketing tevékenységének része lett. Igaz rá mindhárom jelző a fentiek közül, de igaz rá az is (még mindig!), hogy sokan üres termék megjelenésekre, divatosnak vélt, ámde hitelesnek nem igen mondható Instagram sztárokra költenek el a kelleténél több pénzt.
Azt egyáltalán nem mondjuk, hogy nem érdemes belevágni, sőt – az influencer marketing hasznosságát már többször hangsúlyoztuk mi is, de érdemes résen lenni, és figyelni, hogy csinálják a nagyok. Íme öt trend, ami meghatározza az influencer marketinget, és a 2019-es marketing stratégiák jövőjét.
-
Mesterséges intelligencia
Mint oly sok területre, 2018-ra a marketingre is betette lábát a mesterséges intelligencia. Nem képez kivételt ez alól az influencer marketing sem, ahol igen kifinomult rendszerek teszik képessé a döntéshozókat arra, hogy kivel érdemes együtt dolgozniuk. A magyar startupként indult Post for Rent például olyan mély elemzéseket képes néhány perc alatt elvégezni, amire egy tucat adatelemző hosszas túlórával sem lenne képes, és segít kiválasztani a számunkra leginkább hatékonynak vélt véleményvezért. Arról nem is beszélve, hogy a jó öreg humanoidok helyett már a mesterséges intelligenciával felépített, profillal és emberi attribútumokkal rendelkező influencerek piaca is beköszöntött, lásd például a másfél millió követővel rendelkező avatárt, Lil Miquelát.
-
Az adat a király!
Persze a tartalom marad a királynő, de 2018-ban végleg eljött annak az ideje, hogy kimondjuk: adat nélkül nem is érdemes belekezdeni semmilyen marketing tevékenységbe. Vége annak az időnek, amikor intuíciókra és ismerősök jó tanácsaira kell hagyatkoznunk. A marketingben, és így az influencer marketingben is adatalapú döntéseket szabad csak hoznunk. Döntéseink előtt nézzük meg, mik állnak a számok mögött: valóban a sok követő számít? Kik a követői annak a véleményvezérnek, akiről azt gondoljuk, hogy megfelelő lehet egy márka építésére? Az automatizált influencer marketing rendszerekkel számos kérdésünkre választ kapunk, csupán meg kell tanulni értelmezni a számokat.
-
Már nem influencer – márkanagykövet
2018 egyik legnagyobb tanulsága influencer marketing szempontból, hogy a nagy márkák (de az utóbbi időben a kisebb brandek is) nem egy-egy tiszavirág életű együttműködést kötnek egy véleményvezérrel, hanem hosszútávon dolgoznak velük együtt. Egyre inkább jellemző lett ugyanis, hogy az egy-egy Instagram posztra vagy – storyra szorítkozott együttműködés miatt az influencer piac felhígult, és aminek eredményeképp egy-egy influencer oldalán megannyi márka kapott helyett. Mondani sem kell, hogy ennek mennyire nem jó az üzenete, sem az influencer, sem pedig a márka oldaláról. Az utóbbi időben ezért inkább jellemző a hosszú távú elköteleződés, aminek következtében a véleményvezérek a márkák arcaivá válhatnak, és több százezres, de akár milliós táborukat is szépen csendben a márka rajongóivá emelhetik.
-
Eredmények, eredmények, eredmények
Business is business, ahogy az angol szólás mondja, és 2018-ra eljutottunk odáig, hogy – ahogy a social mediában általában – úgy az influencer marketingben sem elsősorban a követők és a lájkok számai számítanak, hanem az, hogy egy-egy együttműködés mennyit hoz a konyhára. Ezen nem feltétlenül azt kell érteni, hogy hány vásárlónk lesz egy-egy együttműködés hatására (persze, ez a végső cél!), sokkal inkább azt, hogy milyen új közönséget sikerül elérnünk, mit tudunk meg a fogyasztóinkról és hogyan bánunk ezáltal az aranyként aposztrofált adatokkal.
-
Nem talán, muszáj
2018 végén kimondhatjuk: a marketing stratégiáknak jelentős részét fogja adni az influencer marketing. Adatok mutatják, hogy 2019-ben általában 55%-kal növekednek az influencer marketingre költött összegek, a marketingnek ez az egyik legfiatalabb területe iszonyú növekedést tudhat magáénak. Nincs olyan komoly büdzsé, terv és stratégia, ahol az influencer marketingnek ne lenne kiemelt szerepe. Érdemes komolyan venni az előrejelzéseket, és megtalálni azt az egyedi megoldást, ami nemcsak a márkánknak lesz kifizetődő, hanem a véleményvezérnek is kihívás jelent. Ehhez meg persze stratégia és szakértelem szükséges.