Hirdetés

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Tavaly a globális kockázatitőke-piac megduplázta befektetési összegét, már ami az AI alapmodelleket és a tisztán AI-fókuszú startupokat illeti – ez derül ki a PitchBook jelentéséből. E szerint

amíg 2023-ban 20 milliárd dollárral szállt be a kockázati tőke világszerte ezen AI-projektek finanszírozásába, addig 2024-ben már több mint 40 milliárd dollárral. Tehát két év alatt durván 60,2 milliárd dollár folyt be ezekhez a startupokhoz és scaleupokhoz.

A PitchBook adatai alapján amíg a dealek értékében szembetűnő a változás, addig azok számában már nem beszélhetünk erről: 2020 óta a globális VC-piac minden évben körülbelül 300 darab körön keresztül támogatja az alapmodellek létrehozását, képzését, valamint a tisztán AI-fókuszú startupokat.

Az elemzés hozzáteszi, hogy a növekvő értékű befektetések jellemzően a vállalkozások egy kisebb csoportjához áramlanak: ilyen például a ChatGPT-t fejlesztő OpenAI, a Claude-ot fejlesztő Anthropic, vagy az Elon Musk által 2023-ban alapított xAI.

Ki hova fektet be az AI-piacon?

Ennek oka Giuseppe Stuto, a 186 Ventures társalapítója és ügyvezető partnere szerint az, hogy az alapmodelleket hatalmas mennyiségű adaton képzik ki és fejlesztik, ami az alapja gyakorlatilag minden AI-megoldásnak. Ez azonban annyira költségigényes folyamat, hogy

egyrészt csak kevés startup lesz képes megmaradni és gyarapodni a már kezdetektől iszonyat tőkeintenzív piacon, másrészt szűri a befektetői oldalt is: csak azok a nagyobb szereplők jutnak szóhoz, akik képesek dollárszázmilliókat ölni ezekbe a startupokba.

Így a befektetői oldalon olyan neveket találunk, mint a Donald Trump szakpolitikai támogatása miatt éppen a brit irodáját bezáró Andreessen Horowitz, a Sequoia Capital, a DST Global, a Tencent Investment, a Khosla Ventures, a BlackRock, a Cisco Investments, vagy a Thrive Capital.

Mindazonáltal a kis- és közepes méretű VC-k sem maradnak ki az AI-bummból: a már lefejlesztett, nyílt forráskódú alapmodellekből megszülető innovatív AI-megoldások fejlesztése közel sem jár akkor költséggel, így a kisebb kockázatitőke-szereplők ezeknek a projekteknek a finanszírozásában találják meg a számításukat. Jonah Midanik, a Forum Ventures ügyvezető partnere szerint nagy lehetőségei vannak a kisebb VC-knek például az AI-alapú adatvédelmi, biztonságtechnológiai és jogi startupok finanszírozásában.

Ahogyan Johan rávilágított:

„A kisebb VC-k számára a kulcs az, hogy megtalálják a lehetőségeket ezeken a szomszédos területeken, ahol az innováció virágozhat anélkül, hogy hatalmas mennyiségű tőkét igényelne.”

NYITÓKÉP: ChatPGT / Startup Online

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben

Hogyan érdemeld ki a Z generáció márkahűségét?

Több ökoszisztéma-szereplő összefogásával készült átfogó kutatás az 1995-2006 között született korcsoport helyzetéről, gondolkodásáról, értékvilágáról és vásárlási szokásairól. A főbb eredményeket ismertetjük.

Bővebben