Hirdetés

Így készülhet fel a vállalkozásod a második hullámra

Az elmúlt napokban újra rekordokat döntött a koronavírus járvány, számolt be a WHO főigazgatója hétfői sajtótájékoztatóján. Habár még a tudósok sem tudják, hogy a mostani megbetegedések újabb hullámra engednek következtetni, vagy még az első szakasznál tart a járvány, de az biztos, hogy a vállalkozásoknak az eddigieknél is jobban oda kell figyelniük a környezeti változásokra és a saját működésükre.

A MyConcept szakértői összeállítottak egy akciótervet, amely segít abban, hogy a vállalkozások megerősödve jöjjenek ki a korlátozások és a válság okozta beszűkült piaci környezetből.

4 lépésből álló akcióterv:

  • Kríziscsoport visszaállítása
  • Likviditás biztosítása
  • Belső és külső érintettekkel folytatott kommunikáció
  • Stratégia felülvizsgálata, üzleti modell áthangolása

Kríziscsoport visszaállítása

A kríziscsoport feladata, hogy előkészítse azokat a lépéseket, amelyek ismeretében a vállalatvezetés képes lesz a megfelelő akcióterv kidolgozására és a vállalkozás belső, illetve külső érintettjeivel folytatott hatékony kommunikációra.

A megfelelően működő kríziscsoportnak naprakésznek kell lennie a vállalkozás politikai, jogi és gazdasági környezetével, és ismernie kell azok a korlátozásokat, amelyek negatívan érintik a vállalat működését, valamint azonosítani szükséges azokat a gazdaságvédelmi intézkedéseket, jogi enyhítéseket, amik elősegítik a megváltozott helyzetben való működést. A rendszeres meetingek, a kiadások és bevételek folyamatos monitorozása, a cash flow terv időszakos felülvizsgálata és ha kell átalakítása, a működés kritikus pontjainak azonosítása, valamint a stratégiai célok visszaellenőrzése mind a kríziscsoport feladatai közé tartoznak.

Likviditás biztosítása

Mint általában a válsághelyzetekben, egy lehetséges második hullám során is az a legfontosabb, hogy megfelelő mennyiségű likviditással rendelkezzen a vállalkozás, amely lehetőséget ad a munkavállalók bérének kifizetésére, a szállítói kötelezettségek kiegyenlítésére, a szükséges beruházások finanszírozására, illetve a megváltozott működés miatt felmerülő váratlan kiadásokra. Sok vállalkozás lazított a korábbi megszorító intézkedésein, ami a gazdaság élénkülésével indokolható is volt, de itt az idő, hogy újra készítsünk olyan forgatókönyveket, amelyek különböző mértékű megszorításokat tartalmaznak és amelyeket később azonnal életbe lehet léptetni.

Hosszútávú stratégia felülvizsgálata, üzleti modell áthangolása

A megváltozott piaci környezet új vállalati stratégia kialakítását, vagy az üzleti modell újrahangolását teheti indokolttá. A megfelelő információk birtokában felül kell vizsgálni a vállalat hosszútávú stratégiáját és ehhez kapcsolódóan módosítani kell a rövidtávú terveken. Kérdés továbbá, hogyan hat a megváltozott helyzet a vállalkozás életére és környezetére. Meg kell vizsgálni, melyek azok a fogyasztói igények, amelyek csökkeni fognak, és melyek azok, amelyek növekedni. Akkor lehet sikeres a válságstratégia, ha minél gyorsabban képes reagálni egy vállalat a megváltozott igényekre és megfelelő módon tudja kielégíteni azokat.

Belső és külső érintettekkel folytatott kommunikáció

A vállalkozások egyik legfontosabb értékteremtő szereplői a munkavállalók. Kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vállalatvezetés milyen lépéseket tesz a dolgozók biztonsága érdekében. Bizalmi környezetben a negatív hatással bíró döntéseket sokkal könnyebben fogadják a kollégák. A bérek kollektív csökkentése, vagy fizetés nélküli szabadságok bevezetése továbbra is alkalmazható, ha az alkalmazottak tudják, hogy a vállalat vezetése számít rájuk és biztosítja a hosszú távú munkát, ezért rendkívül fontos a folyamatos és egyértelmű kommunikáció.

A belső érintettek mellett figyelmet kell fordítani a vállalkozás beszállítóira és vevőire. Minden vállalkozásnak biztosítania kell a működéséhez szükséges feltételeket. A beszállítók olyan vevőkkel fognak együttműködni, akik képesek ezt garantálni. Folyamatos kommunikációval, válságkezelési tervek kidolgozásával, szorosabb stratégiai partnerségek kialakításával kiépíthető a bizalom, ami által biztosítható a folyamatos ellátás beszűkült piaci környezetben is.

A vevőállomány bebiztosítása és a vevők bizalmának megtartása fontos lépés a koronavírus második hullámára való felkészülésben, hiszen a vevők hozzák létre a működéshez szükséges árbevételt. Három területen van teendő:

  • Követelések behajtása – A jelentős kintlévőségekkel rendelkező partnerektől érdemes minél előbb begyűjteni a követeléseket, mert egy válság kialakulásával ez a folyamat egyre nehezebb lesz.
  • Kulcsfontosságú vevők meghatározása – Azokra a vevőkre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, melyek megléte elengedhetetlen az eredményes működés fenntartásához. Emiatt itt is kiemelten fontos a folyamatos kommunikáció és az akadálytalan ellátás biztosítása.
  • Új vevők becsatornázása – A megváltozott piaci igények sok új lehetőséget rejtenek. Megfelelő információkkal ezek a lehetőségek felismerhetők és kiaknázhatók. Új vevők becsatornázása és új üzletágak kiépítése azt eredményezheti, hogy a vállalkozás megerősödve, stabilan jön ki a koronavírus járvány okozta helyzetből.

A fenti lépések sokszor egyértelműnek tűnnek, de kivitelezésük koránt sem az. A statisztikák szerint a vállalkozások jelentős része úgy nyilatkozott az első hullám után, hogy későn tettek konkrét intézkedéseket a válság okozta veszteségek csökkentésére. Mindez megelőzhető alapos felkészüléssel és időben meghozott intézkedésekkel.

Bővebben: MyConcept

500 ezer dolláros pre-seed kört vont be a magyar AI-startup, a Voovo

A befektetők közt olyan nevek találhatók, mint az amerikai Techstars, és a magyar befektetői szcéna ismert szereplői: a Balogh Petya nevével fémjelzett STRT, a Hild Imréhez köthető Óbuda Uni Venture Capital (ÓUVC), valamint a HunBAN elnöke, Csillag Péter.

Bővebben

Hogyan építs startupot egy tabusított piacon?

Amikor egy társadalmi tabukkal övezett piacon próbálsz a startupoddal érvényesülni, nehezített pályán játszol: az ügyfeleid és a befektőid is bizalmatlanok veled szemben, és még a hatóságok is komoly fejfájást okozhatnak. Hogyan boldogulj ilyen körülmények között? A szexuális segédeszközök piacán sikeres MisteryVibe társalapítója és CEO-ja osztja meg a tippjeit.

Bővebben

Nyolc grafikon a védelmi technológiába áramló kockázatitőke-befektetésekről a NATO-ban és Európában

Hatalmas ugrást tapasztalhatunk a védelmi technológiára szánt kockázati tőkét tekintve: 2018 óta több mint négyszeresére nőtt a kihelyezett tőke mértéke a NATO és szövetségesei körében. A növekedés az európai piacon is megfigyelhető, ami az ide egyre nagyobb arányban befektető USA-beli VC-knek köszönhető. A Dealroom és a Resilience Conference kutatási eredményeit ismertetjük.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát körülölelő makrogazdasági folyamatokról tájékozódhatsz október 3-án a JVSZ Makro Konferenciáján

Az esemény fókuszában a versenyképesség fenntarthatósága, a kritikus versenyképességi faktorok és a hazai gazdasági helyzet elemzése áll majd – szóval olyan témák, amik az innovációs és startup-ökoszisztéma tágabb, makrogazdasági környezetét járják körbe.

Bővebben

Startupkeltetőnek sem utolsók az unkorniusok – itt van rá egy példa

A német unikornisok alkalmazottai 2024. első félévben összesen 65 darab új startupot alapítottak: az öt legtöbb startupot adó unikornishoz köthető az összes új startup több mint 64 százaléka, és ezek a startupok 19 iparágat ölelnek fel.

Bővebben

Ne kelljen félnie a női alapítóknak a férfi befektetőktől a tőkebevonás során – ez a célja a Safe Raise kezdeményezésnek

A Safe Raise oldalán a női vállalkozók anonim módon oszthatják meg a nemi visszaélésekről szerzett tapasztalataikat. A kezdeményező Brooke Andrews maga is szenvedett el szexuális zaklatást startupja építése során, és a többi nő esetének összegyűjtésével szeretné segíteni az érdekérvényesítésüket, valamint edukálni a férfi központú kockázati tőkét.

Bővebben

Végleg lehúzza a rolót a Baltikum egyik unikornisvárományosa

Miután a Kevin. nem nyújtotta be pénzügyi beszámolóját, a litván nemzeti bank visszavonta pénzforgalmi intézményi engedélyét, azaz a startup nem nyújthat a továbbiakban pénzügyi szolgáltatást. A balti projekt társalapítója a bátortalan befektetőket okolja a kudarcért, és már be is jelentette új fintech startupjának megalapítását.

Bővebben

Unikornis született a németországi ökoszisztémában – idén először

Az EGYM fitnesz startup friss befektetési körével átlépte az egymilliárd dolláros értékelést, ezzel a 2024-es év első új német unikornisává válva. A startup az egészségügyi szaktudást kombinálja a mesterséges intelligenciával céges ügyfelei számára.

Bővebben