A startupperek és a freelancerek között is gyakran felmerül a kérdés – de a dilemma enyhülni látszik. Elindult ugyanis Magyarország első közösségi helyszín- és irodamegosztó portálja, az IntantPlace. A csapat célja és missziója, hogy a workshopra, tárgyalásra, konferenciára alkalmas helyszínek, coworking irodák kínálatát láthatóvá tegye a potenciális bérlők számára.
Az InstantPlace megjelenése nagyon időszerű – köszönhetően a sharing economy széles körben való terjedésének, illetve a szabadúszók és egyéni vállalkozó számának rohamos növekedéséből fakadó igény miatt is. Kialakulása a XXI. század technikai fejlődésének, valamint a véges erőforrásokat hatékonyan felhasználni kívánó újítóknak köszönhető.
Egyes szakértők szerint 2020-ra a munkaerő 40 százalékát szabadúszók, egyéni vállalkozók és független tanácsadók teszik majd ki, a rugalmasan bérelhető helyszínekre, munkaállomásokra szükség van, és a kínálat erre reagálva napról napra bővül is.
Ma már itthon is rendkívül népszerű, hogy Airbnb-n foglalunk szállást, telekocsival utazunk vidékre, vagy online rendeljük az ételeinket. Mégis, ha egy workshophoz keresünk helyszínt, jön a hosszas Google keresgélés, esetleg ismerősöktől, zárt csoportok tagjaitól, sorstársainktól várunk tippeket. Ezt unta meg két szabadúszó fiatal, amikor megálmodták az InstantPlace-t.
„Ketten alapítottuk az InstantPlace vállalkozásunkat Wéber Dániellel, akivel coachként szembesültünk azzal a problémával, hogy fáradtságos és hosszadalmas megtalálni a megfelelő helyeket, ahol a megbeszéléseinket, üléseinket le tudnánk bonyolítani. Mindketten úgy éreztük, hogy rengeteg időnket felemészti ez a folyamat, így jutottunk arra az elhatározásra 2017. nyarán, hogy ezt megváltoztatjuk” – mesélt a kezdetekről Faludi Nóra, alapító.
Az InstantPlace pedig nemrégiben vidéken is elkezdett terjeszkedni – hiszen ma már nem csak Budapesten van arra lehetőség, hogy közösségi irodában dolgozzunk vagy termet béreljünk, nyáron megtalálhatjuk a megfelelő helyszínt a Balaton partján, vagy tárgyalhatunk KKV-ként videókonferencia segítségével akár Gödöllőről és Szegedről is. De a kisebb helyek mellett elérhetőek az oldalon Budapest legnépszerűbb közösségi irodái is, mint a Loffice, vagy a Kaptár. Az alapítók rendkívül büszkék arra, hogy a legnagyobbak is azonnal bizalmat szavaztak a hazai kezdeményezésnek és szakmai mentorként támogatják a további fejlesztések megvalósulását.
Annak, aki keresgél lehetősége van elhelyezkedés, méret és felszereltség alapján megtalálni a számukra megfelelő helyszínt, majd ezt akár azonnal le is foglalhatja. A foglalás utáni értékelési lehetőség biztosít egyfajta minőségkontrolt – éppúgy, mint a szálláshelyek esetében megismert oldalakon.
Az InstantPlace jelenleg azon dolgozik, hogy a kínálati oldal minél színesebb és átfogóbb legyen, igyekeznek feltérképezni Magyarország minden releváns irodáját. Ugyanakkor lehetőséget biztosít minden helyszín- és irodatulajdonos számára, hogy a portálra regisztráljon, és ezzel állandó költségei mellé magasabb kihasználtságot érjen el.
A startup és KKV piac bővülésére nem csak a coworking irodák, de a kisebb lakásirodák megjelenése is megoldást jelenthet
és ők azok, akik tipikusan nem rendelkeznek professzionális marketinggel és foglalási rendszerrel, számukra is megoldást jelenhet az InstantPlace használata.
„Hosszútávon szeretnénk azt elérni, hogy felhasználóink szabad munkavégzési körülményeit tovább segítsük egy olyan bérletes konstrukcióval, amelyen belül a budapesti és vidéki helyszínek között bármikor bármit választhatnak annak megfelelően, ami számukra a legoptimálisabb.” – fejtette ki hosszútávú terveiket Nóra, de hozzátette, hogy mindezidáig önerőből építkeztek, viszont piaci terjeszkedésüket jelentősen gyorsítaná egy befektető támogatása.