Amikor egy startup Series A befektetést von be, esélyt kap arra, hogy a világmegváltó ötletből tényleg egy hosszútávon nyereséges vállalkozást faragjon. Ahhoz, hogy alapítóként minél felkészültebben állhass a befektetők elé, hozunk pár tippet.
Az egyik legnagyobb mérföldkő egy startup életében, amikor a seed fázist követően sikerül bevonnia egy Series A befektetést. Ekkor adódik meg ugyanis az esély arra, hogy a világmegváltó ötletből tényleg egy hosszútávon működőképes és nyereséges vállalkozás legyen.
Ekkorra van már a startupnak jó eséllyel egy piaci validáción átesett terméke vagy szolgáltatása, akár néhány alkalmazottja is, és ahhoz keresi a forrást, hogy azt még tovább fejlessze, bővítse a csapatát, miközben kilép a piacra, és elkezd érdemben bevételt termelni.
Ennek megfelelően egy Series A befektetés nagyságrendekkel nagyobb, mint az azt megelőző pre-seed és seed finanszírozás összege. Csak hogy két idei példával érzékeltessük: amíg a magyar edtech AI-startup, a Voovo pre-seed befektetésként 500 ezer dollárt (közel 460 ezer eurót) vont be, addig az úgyszint magyar, BNPL (buy now, pay later) PastPay ennek több mint 260-szorosát, 12 millió eurós dealt ütött nyélbe Series A befektetésként.
Mindezek miatt kiváltképp fontos, hogy az alapítók felkészülten álljanak azon kockázatitőke-befektetők elé, akiktől a Series A kört várják. A Sifted cikke alapján ehhez adunk pár tippet.
A nagy képet nézd!
Amíg egy pre-seed vagy seed fázisban még a jó ötletet, illetve a motivált alapítókat és csapatot keresi mindenekelőtt a befektető, a Series A befektetéshez ez nem elég. Itt a befektető már konkrétabban látni akarja, hogy hosszú távon hogyan lesz neki nyeresége abból, ha a bizalmát és a tőkéjét beléd helyezi.
Ezért nem egy-kettő, hanem jóval több lépéssel előrébb érdemes gondolkodnod, és bemutatnod a befektetőnek, hogy a vállalkozásod hogyan lesz képes növekedni, milyen úton lesz nyereséges, akár odáig, hogy hogyan fog eljutni a tőzsdei bevezetésig.
Tehát ne csak azt vázold fel, hogy az aktuálisan bevonni kívánt tőkét hogyan használnád fel, hanem azt is, hogy milyen utat fog bejárni a vállalkozásod hosszabb távon.
Hozz idősoros adatokat, és támaszd alá velük a sztoridat!
Ahhoz, hogy ezt a jövőt hitelesen fel tudd vázolni, nem árt, ha vannak a kezedben ezt alátámasztó adatok. Érdemes tehát már idejekorán kellő figyelmet fordítani az adatgyűjtésre, az adatokat pedig (például egy éves jelentés formájában) rendszerezni és elérhetővé tenni a befektetőnek.
Az adatsorok kiválóak arra, hogy hitelesen vázold fel várakozásaidat a vállalat jövőjéről. Továbbá, mivel a befektetői oldal is elmélyedhet a számokban, és nem kell rákérdeznie egyes információkra külön-külön, sok időt meg is spórolhatsz a tárgyalás alatt.
Bizonyítsd a termék-piac illeszkedést!
A termék-piac illeszkedés (angolul product-market fit) azt az állapotot jelöli, amikor:
- a termék/szolgáltatás valós értékajánlattal bír a célközönség számára,
- az emberek hajlandóak a termékért/szolgáltatásért fizetni a pénzükkel és/vagy az idejükkel,
- a piac elég nagy és érett ahhoz, hogy a terméket/szolgáltatást el lehessen adni,
- valamint az üzleti modell hosszútávú és skálázható bevételszerzést irányoz elő.
Hogy ezt a startupod eléri-e, az fogja meghatározni azt, hogy a termék/szolgáltatás és az ahhoz kapcsolt üzleti modelled egy hosszútávon is fenntartható és skálázható utat képes-e bejárni, és meg tudja-e győzni a befektetőket a növekedési fázis finanszírozásáról.
Éppen ezért egy Series A tárgyalás előtt fontos alaposan átrágni, hogy mik azok a mérőszámok (például bevétel, ügyfélszám vagy ügyfélmegtartás), amikkel minden kétséget kizáróan tudod bizonyítani a befektetőnek, hogy elérted a termék–piac illeszkedést.
Arról, hogy hogyan érd ezt el, ebben a cikkünkben foglalkoztunk részletesen.
Kérdezz rá a befektető félelmeire!
A tét nagyságát tekintve nem csoda, ha alapítóként megfontoltan akarsz dönteni arról, hogy kitől és milyen feltételekhez kötve vonj be tőkét. A körültekintés azonban visszaüthet, ha kiderül: olyan befektetőre vesztegetted az idődet, és ültél le vele többször is tárgyalni, aki nem érdeklődik igazán a startupod iránt.
Éppen ezért érdemes már az elején megkérdezned a befektetői oldaltól: „Vannak-e félelmeid a startupommal kapcsolatban, ami miatt ódzkodsz befektetni? A pitchem után milyen érzéseid vannak, mivel kapcsolatban vannak kétségeid?”
Így már a tárgyalási folyamat elején kiderül, hogy mekkora a szakadék közted és az adott befektető között, és hogy ez a szakadék áthidalható-e – ha igen, hatékonyabban folytatódhat az egyeztetés, ha meg nem, akkor gyorsabban le lehet zárni a sehova sem tartó beszélgetést.
Építs bizalmat!
Egy Series A befektetési tárgyalás során tehát nagy szerepe van a szikár számoknak, de a nap végén van egy fontos tényező, ami nem csupán kvantitatív adatokból áll: ez a bizalom.
A bizalmat pedig leginkább a következetességgel és a szavahihetőséggel nyerheted el. Egyszerűbben: azt teszed, amit mondasz.
Megnyilvánulhat ez abban, hogy nem ígérsz felelőtlenül grandiózus eredményeket, hogy egyenes, asszertív kommunikációval igyekszel tisztázni a problémákat, hogy rámutatsz arra, hogy a korábbi befektetőid is azt kapták tőled, amit vártak, vagy hogy képes vagy hitelesen demonstrálni a szakértelmed és az elhivatottságod.
NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online