Hirdetés

Hogyan virágoztasd fel a startupodat egy új helyszínen?

Mikor éri meg egy új ökoszisztémában megjelenni? Hogyan ágyazódj be a lokális közösségbe? Milyen erőforrásokra érdemes támaszkodnod, amikor egy új telephely felvirágoztatása a cél? Adunk pár tippet.

Fontos állomás egy startup/scaleup életében, amikor alapítási helyét kinőve új piacok felé fordul, és megnyitja irodáját egy másik lokális ökoszisztémában. Ahhoz, hogy a terjeszkedés minél sikeresebb legyen, egy gyorsan növekvő fintech scaleup, a Wallester litvániai menedzsere, Ludmila Nikitina ad tippeket.

I. Végezz kimerítő piacelemzést!

Egy új helyen irodát nyitni nem két fillér, éppen ezért nem szabad elsietni a lépést. Mielőtt döntést hoznál, végezz alapos piacelemzést,

ami választ ad a következő kérdésekre:

  • Ki az új piacon a célcsoport? A helyi sajátosságok miatt könnyen lehet, hogy nem teljesen ugyanazoknak az embereknek lesz szükségük a termékedre/szolgáltatásodra, mint akikhez eddig beszéltél, vagy éppen olyan helyi hiányosságot pótolsz, hogy további társadalmi rétegeket is meg tudsz szólítani.
  • Ha más célcsoportot kell elérned, hogyan fogod tudni ezt megtenni? Milyen erőforrásokra lesz szükséged ehhez?
  • Mekkora hozzáadott értéket képvisel a célcsoportod számára az, hogy fizikailag belépsz a lokális ökoszisztémába?
  • Milyen a helyi konkurencia?
  • Kik a fontos helyi szereplők, akik segíthetnek a beilleszkedésben és a fejlődésben?

II. Építs kapcsolatokat a helyi gazdasági szereplőkkel!

Amikor terjeszkedsz, az nemcsak azt jelenti, hogy a terméked/szolgáltatásod egy új piacon jelenik meg, hanem azt is, hogy te magad, a céged is egy teljesen új ökoszisztémába fog integrálódni. Azért, hogy ez minél könnyebb legyen, elengedhetetlen a kapcsolati hálóban is terjeszkedni. Keresd fel a céged számára fontos helyi szereplőket, iparági csoportokt és közösségeket, vegyél részt helyi eseményeken, akár kezdeményezz te magad is egy ilyen eseményt.

Rengeteg profitálhatsz az ilyen beszélgetésekből: értékes, mély betekintést nyerhetsz a helyi viszonyokba, trendekbe, potenciális partnerségeket építhetsz, és a híred is gyorsabba eljuthat a lokális ökoszisztéma minden zegzugába.

Ludmila Nikitina, a Wallester litvániai menedzsere. Forrás: Ludmila Nikitina / LinkedIn

Az iroda helyszínválasztásánál érdemes figyelembe venni azt a szempontot is, hogy az értékes kapcsolatokhoz fizikailag mennyire leszel közel. Ha például egy B2B fintech céggel terjeszkedsz, a célod bekerülni a banknegyedbe, hogy egy karnyújtásnyi távolságra legyenek csak tőled a leendő ügyfeleid.

III. Ne félj segítséget kérni a helyi szabályoknak való megfeleléshez!

A kapcsolatépítés egy másik fontos része, hogy megkeresd azokat a szereplőket, akik képbe tudnak helyezni a rád is vonatkozó helyi szabályokról, és segíthetnek ezeknek megfelelni. Jelentheti ez a hatóságokat, helyi szolgáltatókat, vagy jogi szakértőket is.

Jobban megérheti akár még fizetni is a segítségért, mintsem hogy egy véletlenül be nem adott helyi kérvény miatt hónapokat csússzon a termék/szolgáltatás bevezetése az új piacra.

VI. Alkalmazz helyi tehetséges munkaerőt!

A helyi beágyazottságot növeli, ha ahelyett, hogy a más telephelyeken dolgozó munkatársakat migrálod az új piacra, tudatosan a helyi humánerőforrásra támaszkodsz.

Ezzel nemcsak hogy a helyiek bizalmát nyerheted el, de a lokális viszonyokat jól ismerő kollegáknak hála az értékes meglátásoknak, ötleteknek is teret engedsz.

Amit ezzel kapcsolatban meg tudsz tenni:

  • mindenek előtt meggyőződni arról, hogy a számodra releváns szakemberek jelen vannak az adott ökoszisztémában;
  • tájékozódni a fizetések és egyéb juttatások mértékéről, hogy lásd: meg tudod-e fizetni a helyi szakértelmet;
  • kihasználni a helyi állásbörzék és a LinkedIn adta lehetőségeket;
  • ha egy-egy nagyon specifikus szerepkörre keresel munkaerőt, érdemes megfontolni a helyi toborzóirodákkal való együttműködést az ideális jelölt felkutatására;
  • kapcsolatot építeni azokkal a szereplőkkel (például egyetemekkel), akik a számodra releváns munkaerőt képzik, vagy akikkel partnerségre lépve hasznosíthatod a partnernél lévő szaktudást;
  • kialakítani egy effektív gyakornoki programot a helyi utánpótlás kinevelésére.

V. Támaszkodj a máshol meglévő erőforrásokra is!

A helyi beágyazódás nem azt kell jelentse, hogy mindent is az új iroda csapatának kell egyedül megoldania.

A gyors és hatékony építkezéshez nem árt, ha a már bejáratott telephelyek szakértelmével, tapasztalatával, folyamatmenedzsmentjével lehet támogatni az új csapatot,

akik így ráadásul nem fogják azt érezni, hogy magukra vannak hagyva, és mint egy startup, a nulláról kell felépíteniük valamit. Ahhoz, hogy a cég más telephelyein rendelkezésre álló erőforrások felhasználása hatékony legyen, érdemes előre kialakítani a kommunikációs csatornákat, illetve meghatározni, hogy a központ hogyan, milyen időközönként kérjen visszajelzést az új iroda felelőseitől.

VI. Dokumentáld a tanulságokat!

Soha nem árt, ha egy-egy ilyen terjeszkedést részletesen dokumentálnak:

ez segíthet a jövőbeni terjeszkedési folyamatok racionalizálásában, és megkönnyíti a tanulságok levonását.

Ennek elkészítéséhez érdemes bevonni az új telephelyen dolgozók nagy részét is, hogy elmondják, mi lepte meg őket a terjeszkedés során, mire lett volna érdemes jobban odafigyelni, és milyen tapasztalatokat lehet hasznosítani egy későbbi terjeszkedés megtervezésekor.

NYITÓKÉP: Lara Jameson / Pexels

Egyre élesebb a verseny a magas színvonalú AI-szakemberekért – a Microsoft és az ElevenLabs is új szakemberekkel erősíti csapatát

Az egyik Európából, a másik az USA-ból csábított át magához magas minőségű AI-kutatókat és -mérnököket. De mi hajtja fel a szakemberek iránti keresletet, és mikor szűnhet meg a tehetséghiány?

Bővebben

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat – mondja Pierre Martensson, a Scale Factory alapítója

A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Bővebben

Egy női alapító vallomásai – ezzel a címmel indít új podcastot Meghan Markle

A brit királyi család tagja 8 epizódon keresztül folytat beszélgetéseket női vállalkozókkal a karrierjükről, és arról, hogy nőként hogyan lehet sikeresen vállalkozást építeni.

Bővebben

Örülhetünk-e egyáltalán a Klarna tőzsdére lépésének?

A svéd BNPL-bajnok jobb időket is látott, mint most, a tőzsdére vezetés megkezdésekor. Ezt tükrözi a visszafogott értékelési célja, ami mögött az európai piacok rossz megítélése húzódhat, valamint az is, hogy a tervezett értékelés meg sem közelíti az unikornis pár évvel korábbi értékelését.

Bővebben

„There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,” says Pierre Martensson, founder of The Scale Factory

The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We

Bővebben

Összefogott az európai ökoszisztéma a következő európai sikersztorik megszületéséért

A Europe Project névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy komplex segítséget nyújtson a tehetséges fiatal vállalkozóknak, és megmutassa a világnak: Európa még mindig képes globálisan meghatározó startupokat építeni.

Bővebben

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben