Ahhoz, hogy sikeres startupot építs, először bizonyítanod kell: a megoldásodra valódi társadalmi igény van. Adunk pár tippet ahhoz, hogy ezt hogyan csináld.
Innovatív ötletekből Dunát lehet rekeszteni, azonban csak egy részük jut el odáig, hogy a piacra bevezethető termék vagy szolgáltatás szülessen belőlük. A sikerhez elengedhetetlen, hogy alapítóként validálni tudd:
Az ötleted valóban bír társadalmi és piaci hasznossággal? Szükség van rá, valós problémát old meg? Mi az az érték, ami miatt a leendő ügyfelek, vásárlók használni fogják a megoldásodat?
Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre kielégítő válaszokat adhass, a Redwood startup alapítója, Nikian Aghababaie alapján adunk pár tippet.
Teremts kapcsolatot a leendő ügyfeleiddel!
Banálisnak hathat, de egy tapasztalatlan alapító könnyen eshet abba a hibába, hogy beleszerelmesedik az ötletébe, és alapvetésnek gondolja, hogy a piacnak szüksége van a megoldására. Ahhoz, hogy ne útközben realizáld, hogy a projektedre nincsen valódi igény, mindenképp érdemes először platformot építeni, amin keresztül eléred a potenciális ügyfeleidet, vásárlóidat, és be tudod csatornázni a véleményüket.
Megkérdezhetsz hétköznapi embereket, szakértőket, befektetőket arról, hogy mi a véleményük az ötletederől, elkezdhetsz azzal kísérletezni, hogy a majdani terméked/szolgáltatásod mely aspektusára rezonálnak a leginkább. Erre építheted később a pitchedet is.
Sok olyan innovatív ötlet van, aminél érdemes nemcsak megtalálni, hanem közösséget építeni a hasonló problémával küzdő emberekből – ilyen például Flo Health, ami menstruációs cikluskövető appként Európában először vált unikornissá a female tech iparágban.
Találd meg, hogy hol van a célcsoportod, és használj hirdetéseket!
A kapcsolatteremtés jól hangzik, de nem magától értetődő, hogy az sikerül is. Ezért érdemes végiggondolnod, hogy a leendő ügyfeleid, vásárlóid hol találhatóak meg, és ezekbe a terekbe invesztálni az erőforrásaidat.
Van olyan oldal, csoport a közösségi médiában, ahol a kellő számban megtalálod őket? Vannak olyan események, amik a te célközönségedet (is) megszólítják, és ahova érdemes ellátogatnod?
Ha megtaláltad a célcsoportodat, ne félj kommunikálni, és használj nyugodtan hirdetéseket arra, hogy a saját platformodra tudd terelni az embereket!
Kérdezz és kommunikálj őszintén!
A kommunikációs stílusra azonban érdemes vigyázni: általában az emberek nem akarják magukat egy belőlük hasznot húzó vállalat kísérleti egerének érezni. Ehelyett
érdemes arra koncentrálni, hogy mélységében megértsd az emberek problémáit, az ezekre eddig született megoldások hiányosságait, és közvetítsd azt a képet, hogy a segítségükkel, alulról építkezve próbálsz nekik megoldást nyújtani.
Érdemes azt is tisztázni a legelején, hogy a kérdéseid célja egy innovatív megoldás létrehozása, amit röviden be is mutathatsz: ne kockáztasd, hogy az embereknek utólag álljon össze a kép arról, hogy mi a célod, és emiatt becsapottnak, kihasználtnak érezzék magukat. A transzparencia ráadásul őszinte visszajelzéseket is fog szülni a megoldásoddal kapcsolatban.
Elemezd alaposan a versenytársaidat!
Az ötlet- vagy korai fázisban lévő startup pitchek szinte elmaradhatatlan eleme a versenytársmátrix, amiben az alapító bemutatja, hogy a piaci versenytársak által fejlesztett termék/szolgáltatás milyen funkciókkal bír, és ahhoz képest miben ad többet az ő ötlete. Azonban, ha igazán jól akarod validálni az ötleted, sokkal fontosabb kérdésekre kell választ találnod, mint amiket a száraz leírásokból és termékismertetőkből kiolvashatsz:
Mit csináltak jól a riválisaid, ami miatt a célcsoportjuk megszerette őket? Hogyan voltak képesek meggyőzni a befektetőket arról, hogy érdemes pénzt és bizalmat invesztálni a projektjükbe? Milyen nehézségekkel szembesültek az útjuk során?
Van valaki az adott versenytárs házatájáról, aki hajlandó lenne neked betekintést engedni a színfalak mögé? Ez a mélyreható piaci tudás hatalmas fegyver: még idejekorán lehet alakítani a koncepción, és használni új ügyfelek, vásárlók és befektetők meggyőzésénél.
Válassz körültekintően a technológiát illetően!
Az ötlet validálását megkönnyítő prototípus létrehozása előtt érdemes szétnézni a piacon, és végiggondolni, hogy milyen technológiai megoldások könnyíthetik meg a folyamatot. Ha például egy egyszerűbb, mesterséges intelligenciát használó platformot vagy appot fejlesztesz, érdemes lehet AI-ra kialakított, nyílt forráskódú platformot használni. Ha azonban egy bonyolultabb technológiai megoldásod van, jobban megérheti saját technológiát fejleszteni.
Dolgozz kitartóan!
Válasszunk bármilyen körültekintően is a technológiai megoldások közül, kutassuk fel bármilyen hatékonyan is a célcsoportunkat és szerezzünk tőlük információkat, a prototípus elkészítése a legtöbbször igencsak költséges és kihívásokkal teli. Ahogyan Jakab Kitti, a Lunar Program társalapítója fogalmazott a Startup Online-nak: Ha nincsen 12-18 hónapra elegendő megtakarításod, inkább ne vállalkozz, mert a startupépítés bizony ennyi ideig jó eséllyel pénzégetéssel fog járni.
Ezért, ha belevágod a fejszédet ebbe a fába, kitartónak kell lenned, és megtalálnod azt az utat, amivel a leginkább szolgálhatod a startupod túlélési esélyeit.
Például az anyagi lehetőségek felkutatásával és kihasználásával (mondjuk a releváns befektetők vagy pályázatok megkeresésével), vagy a fejlesztési folyamat felgyorsításával (mondjuk azzal, hogy a szabadidődben is a projekttel foglalkozol).
A további tippjeinket például arról, hogy hogyan lépj kapcsolatba a leendő befektetőddel, vagy éppen mire érdemes figyelni a startupod növekedési fázisában, ide kattintva találhatod.
NYITÓKÉP: Pitchelő csapat a Hungarian University Program (HSUP) 2024. évi Demo Day eseményén. Forrás: HSUP – Hungarian Startup University Program / Facebook