Hirdetés

Hogyan legyél sikeres CEO, amikor a startupod a növekedési fázisba ér?

Ne próbáld eljátszani az álom CEO-t, tanulj meg priorizálni és delegálni, legyen önismereted, továbbá ne félj segítséget kérni: ezek Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnökének tippjei.

Amikor egy startup kezd sikeres lenni, az elkerülhetetlenül változást fog hozni a szervezet életében. Az egyre nagyobb fogyasztói igényt ki kell szolgálni, új befektetők jelennek meg, az igazgatótanácsi tagok és a maga a szervezet elkezd növekedni. Az új emberekkel kiegészülve egy, a korábbinál sokkal komplexebb munkahelyi struktúra alakul ki, ahol egyszerre jelenhetnek meg a régi és az új tagok közötti ellentétek, a munkahelyi kultúrában való eltérések, a munkafolyamatok nehezebb átláthatósága és szervezhetősége.

Valakinek muszáj CEO-ként a kialakuló káoszba rendet hoznia, és menedzselnie azt a komplex mikroökoszisztémát, amit a növekedés magával hoz.

Közel sem magától értetődő ugyanakkor, hogy a startup alapítója alkalmas erre a feladatra: hiszen egy projektet a semmiből létrehozni, építgetni, és azt felskálázni teljesen más tészta. Azok a skillek, amik alkalmas alapítóvá tesznek, nem predesztinálnak arra, hogy a növekedéssel járó új kihívások kapcsán hatékony vezetővé válj.

Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnöke a Sifted oldalán adott pár tippet arra nézve, hogy ezt az átalakulást hogyan lehet menedzselni.

Ne próbáld eljátszani az álom CEO-t!

Sok CEO követi el azt a hibát, hogy a siker receptjét, a jó vezérigazgatók tipikus tulajdonságait próbálja lemásolni: ilyen például, hogy a jó CEO vizionárius, vagy éppen rugalmas. Ez sokszor abból adódik, hogy a vezérigazgatóvá lett alapító a tapasztalat hiányát ezen tipikus tulajdonságok mitigálásával igyekszik ellensúlyozni.

Zoe szerint azonban ez túlságosan személytelenné tudja tenni a vezetési stílust, és amúgy is nem egy olyan sikersztorit ismerünk, ahol korábbi tapasztalat nélkül lett valaki sikeres vezérigazgató: elég csak a Nvidia alapítójára, Jensen Huangra gondolni.

A másolás helyett sokkal inkább azokra az egyedi tényezőkre koncentrálj, amelyek a cég növekedésének útjában állhatnak, és azok áthidalására dolgozz ki egy tervet.

Tanulj meg priorizálni és delegálni!

Vannak mindazonáltal olyan képességek, amelyek általánosságban megkönnyítik az újdonsült vezérigazgató életét. A cégméret növekedésével megszaporodnak a megoldásra váró problémák: jó CEO-ként muszáj ezek között sorrendet felállítanod, és előre venned a startup életére legnagyobb hatással bíró nehézségeket. A CEO coach Matt Mochary tippje, hogy

építsd be a napi rutinodba, hogy a cég számára legfontosabb probléma megoldásán dolgozz: például dedikáltan, minden nap reggel szánj erre két órát az életedből.

Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnöke. Forrás: Zoe Hewitt / LinkedIn

A másik elengedhetetlen skill a delegálás, ami kihívást jelenthet, főleg akkor, ha korábban a munkafolyamatok minden vagy döntő részében jelen voltál. Azonban a napi ügymenet mikromenedzselése elveszi a fókuszt a stratégiai döntéshozástól, ami vezérigazgatóként a feladatod. Zoe szerint

arra kell kényszerítened magad, hogy a feladatok körülbelül 30-50 százalékát átadd.

Ehhez lehet használni kockázatkezelési keretrendszert, amely alapján eldönthetővé válik, hogy mely feladatokat lehet, és melyeket nem lehet delegálni.

Ahhoz persze, hogy delegálni tudj, elengedhetetlen a csapatodba vetett bizalom, ami ha nincsen meg, lehet, át kell alakítanod a csapatot. Első körben azonban érdemes segítséget kérni a startup befektetőitől és az igazgatótanács tagjaitól ahhoz, hogy meg tudjátok találni az egyes csapattagok ideális szerepkörét és teljesítményük értékelésének módját.

Legyen önismereted!

A képességfejlesztés azonban nem sokat ér, ha nem ismered magad, az erősségeidet és a gyengeségeidet. Felelős vezetőként ismerned kell, hogy tipikus helyzetekben hogyan reagálsz, és milyen személyiségjegyeid magyarázzák azt, ahogyan reagálsz.

Külön figyelmet érdemes fordítanod a stresszhelyzetekre:

vizionárius CEO-ként például a makacsságod miatt nehezedre eshet kellően rugalmasnak lenned (például egy tárgyalás során), a részletekre összpontosító, magas elvárásokkal rendelkező CEO-ként pedig könnyen maga alá temethet a nehéz szituációk mikromenedzselése.

Ha nem vagy tisztában a tipikus reakcióiddal és azok buktatóival, az nemcsak a céged életét nehezítheti meg, de a karrieredet is hátráltathatja.

Ne félj segítséget kérni!

Jó CEO-vá válni nem egyszemélyes feladat, lehet és kell is segítségért folyamodni – attól függően, hogy mire van szükséged.

Sokat tanulhatsz egy tapasztalt CEO-társadtól, aki el tudja neked mesélni a történetét, a sikerhez vezető útját, a nehézségeket, azt, hogy a számodra is fontos skilleket hogyan fejlesztette.

Ha nincs ilyen mentorjelölted, kérhetsz ajánlást erre a kapcsolati hálódban.

Igénybe veheted a vezetőkkel, CEO-kkal foglalkozó coach szolgáltatását, aki segíthet elmélyíteni az önismeretedet, és jobban megérteni a saját erősségeidet, gyengeségeidet és a stresszre adott reakcióidat.

Szentelj kellő figyelmed a csapatépítésnek: vegyél fel olyan vezetőket, akik kiegészítik a skilljeidet, pótolják a hiányosságaidat. Emellett érdemes azokra az emberekre támaszkodnod, akik őszinte visszajelzéseket adnak neked.

Végül pedig tarts rendszeresen önvizsgálatot, és tedd fel magadnak a kérdést:

Boldog vagy a vezérigazgatói pozícióban? Ha úgy érzed, nem, és valaki más alkalmasabb lenne nálad, ne szenvedj csendben: fordulj a társalapítóidhoz, vagy az igazgatótanács tagjaihoz.

Nem csak CEO-ként lehet a növekedésben lévő startupodat segíteni, és sokat tehetsz a cégedért, ha visszalépsz egy hozzád nem passzoló szerepből.

Azt pedig, hogy honnan tudhatod, hogy jó startupalapító lenne belőled, Zoe Hewitt alapján ebben a cikkünkben szedtük össze.

NYITÓKÉP: Khwanchai Phanthong / Pexels

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben