Hirdetés

Hogyan kerülj be az Y Combinator programjába?

Egy Y Combinatort megjárt társalapító ad nyolc tippet arra, hogy hogyan felvételizz sikerrel a globális startup-ökoszisztéma egyik legelismertebb akcelerátorprogramjába.

A globális startup-ökoszisztéma egyik leghírhedtebb kockázatitőke-befektetője és akcelerátora, az Y Combinator évente immár négy kohorsszal indítja el akcelerátorprogramját.

A program klasszikus és magas minőségű tudásátadást és fejlesztést kínál a bekerülő startupok számára:

szilícium-völgyi mentoroktól és szakértőktől tanulhatnak például a hatékony termékértékesítésről és skálázódásról, finomhangolhatják a csapatukat és üzleti modelljüket, elérhetik a termék-piac illeszkedést, és persze globális szinten is releváns kapcsolati hálót építhetnek.

Mindezeken felül a programba bekerülő vállalatokba az Y Combinator 500 ezer dollár (megközelítőleg 200 millió forint) értékben be is fektet. Az akcelerátor így 2023 végéig már több mint négyezer vállalatba fektetett be, portfóliócégeinek összértéke pedig eléri a 600 milliárd dollárt.

Aki azonban szeretne bejutni az Y Combinatorba, nem lesz egyszerű dolga.

„Ne keresd a titkos receptet, olyan nem létezik! Különböző partnerek vannak, akiknek különböző a stílusa és a követelményei. Ráadásul [az, hogy bekerülsz-e] végső soron egy befektetési döntés, így a jelentkezésen kívüli tényezők – mint az időzítés, a piac, az aktuális versenyhelyzet és portfólió – is meghatározzák az eredményt.”

Erről írt a Sifted hasábjain Mariam Ahmed, az Y Combinator portfóliójába tartozó adatelemző platform, a Menza társalapítója és technológiai igazgatója. Ennek ellenére van pár ökölszabály, amit Ahmed szerint érdemes követni.

I. Tudd, hogy miért jelentkezel!

Ne azért jelentkezz az Y Combinatorba, hogy elmondhasd magadról, hogy bekerültél a nagynevű Y Combinatorba!

Akkor van értelme ennek, ha konkrét, üzletileg értelmezhető, stratégiai célod van a jelentkezéssel, ami illeszkedik a vállalkozásod aktuális fejlettségéhez és céljaihoz.

A jelentkezés előtt tehát mindenképp érdemes mélyen körüljárni és definiálni, hogy miért is akarod a startupodat az Y Combinator következő kohorszában látni.

II. Bizonyítsd a projekted előrehaladását…

Egy jelentkezési anyag lehet bármilyen szépen megfogalmazva, ha tartalmilag gyenge, nem fogsz sokat elérni vele. Ahelyett, hogy a szavakon lovagolsz, koncentrálj inkább a kézzel fogható eredményeidre, és mutasd be, hogy hogyan haladt eddig előre a startupod.

Bizonyítsd, hogy képes vagy fejleszteni a megoldásod és növelni a bevételed!

Üzleti döntés, hogy felvesznek-e a programba, így sokkal inkább a traction alátámasztása fog számítani a nap végén.

III. … és hogy valódi csapatot alkottok!

Meg persze az, hogy mennyire vagytok hitelesek az alapítótársaddal a felvételi alatt. Érdemes bemutatni a közös történeteteket és tapasztalatotokat a vállalat építése során (vagy akár még korábban is, ha például iskolai osztálytársak voltatok), az interjúk során pedig egységet sugározni. Tudd, hogy az interjúk stresszesek lesznek, és szándékosan lesznek azok:

azt is tesztelik az interjúztatók, hogy ilyen helyzetben mennyire alkottok csapatot. Ha elkezdetek elbeszélni egymás mellett, vagy akár vitatkozni, az nem lesz jó pont a rezümétekben.

Mariam Ahmed, a Menza társalapítója és technológiai igazgatója. Forrás: Mariam Ahmed / LinkedIn

Külön érdemes megemlíteni, hogy minden társalapítónak részt kell vennie az interjúkon, azaz a teljes alapítói csapat képességeit felmérik. Győződj meg róla, hogy mindegyik társad felkészült az interjúra, és képes kompetens választ adni, ezzel is bizonyítva: képesek vagytok kezelni a különböző üzleti kihívásokat.

IV. Ne vetíts, inkább legyél őszinte!

Az interjúztatóid azok lesznek, akikkel a program során együtt fogsz dolgozni. Éppen ezért nem áll érdekedben becsapni az interjúztatókat, elfedni vagy szépíteni az igazságot – valljuk be, ciki lenne mindenki számára, amikor később kiderülne, hogy „az nem is egészen úgy volt…”.

Az Y Combinatornál még jól is jössz ki abból, ha őszintén beszélsz a nehézségekről és a hiányosságokról – akkor legalább nyilvánvaló lesz, hogy tudod, hogy min kell javítanod.

V. Kerüld a fancy szakzsargont!

Ami az írásos jelentkezési anyagnál áll, ugyanaz érvényes a szóbeli interjúkon is: ne lovagolj feleslegesen a szavakon, és ne próbáld lenyűgözni a veled szemben ülőket a tíz iparági szakértő által ismert szakzsargonnal!

Arra törekedj inkább, hogy röviden át tudd adni, hogy miről szól a vállalkozásod. Nem is lesz időd nagyon túlmagyarázni a dolgokat: az interjúk mindössze tízpercesek,

szóval ne lepődj meg azon, ha az udvariaskodást megspórolva egyből a közepébe vágtok.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne belemenni egy-egy részletbe, de jól kell tudni felmérni, hogy mennyire hiánypótló információkat adsz át. Ha ezt jól lövöd be, értékelni fogják az interjúztatók, hogy valami újat tanítottál nekik.

VI. Legyél spontán!

Nem érdemes túltolni a felkészülést az interjúra: nem arra kíváncsiak ilyenkor, hogy a bebiflázott paneleket milyen szépen tudod egymásba fűzni.

Sokkal inkább arra, hogy egy spontán szituációban mennyire gyorsan és hogyan reagálsz, és milyen gondolkodásmód rajzolódik ki a válaszaidból.

A begyakorolt panelekből ez nem derül ki.

VII. Ismerd a célközönséged és a mérőszámaidat!

Az Y Combinatornál az egyik legfontosabb szempont az, hogy a startupod képes-e megfelelő léptékben skálázódni – ehhez pedig tudnod kell bizonyítani, hogy elérted vagy el tudod érni a termék-piac illeszkedést: azaz azt az állapotot, amikor a terméked/szolgáltatásod a megfelelő méretű és érettségű piacon van, valós értékajánlattal bír a célközönséged számára, azért hajlandóak is fizetni, és megvan az ezt az együttállást kiaknázó üzleti terved.

Ehhez mélyen ismerned kell a célközönségedet, és tudnod kell megfelelően definiált mérőszámokkal alátámasztani az állításaidat.

Azt, hogy ezt hogy csináld, és mikor is éred el a termék-piac illeszkedést, ebben a cikkünkben jártuk körül részletesen.

VIII. Ne add fel, ha nem vesznek fel egyből!

Ahogyan a cikk elején Ahmedet idéztük, rengeteg tőled független tényezőn is múlik, hogy bekerülsz-e az Y Combinator aktuális kohorszába. Ha nem sikerül, ne csüggedj, és próbálkozz újra később! Ebben sokat segíthet, hogy az Y Combinator részletes visszajelzést ad a be nem kerülő startupoknak is a teljesítményükről, amiket hasznosítani lehet egy újabb felvételi folyamat során. Maga Ahmed is úgy nyilatkozott, hogy

„úgy éreztem, a kohorszomban az alapítók többsége korábban legalább egyszer már jelentkezett”.

NYITÓKÉP: Az Y Combinator 2024. évi alumnitalálkozójának installációja. Forrás: Y Combinator / LinkedIn

Ünnepeld meg a startup-ökoszisztéma legjobbjait a CEEcosystem Summiton!

Díjat fognak kapni a 2024-es év legkiemelkedőbb startupjai, befektetői, mentorai és a Tőkeportál közösségi finanszírozási kampányai. A Central European Ecosystem Summit továbbá növeli a hazai és regionális startup-ökoszisztéma láthatóságát, összehozza az embereket és elősegíti a tudásmegosztást.

Bővebben