Hirdetés

Hogyan használható a mesterséges intelligencia az ingatlanos piactereken?

AI alapú ajánlórendszer, tartalommoderálás, kódolási segítségnyújtás, az ingatlanok értékbecslése: ilyen funkciókra használja a mesterséges intelligenciát Magyarország egyik vezető ingatlanhirdetője, az ingatlan.com. A részletekről Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője beszélt a 2024. évi PropTech Konferencián.

Még a mesterséges intelligencia vadnyugati korszakában vagyunk, de már így is sok mindenre tudjuk használni a technológiát

– így vezette fel Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a májusi PropTech Konferencián, hogy Magyarország egyik legnagyobb ingatlanhirdetési vállalkozásaként hogyan aknázzák ki a felívelőben lévő technológiai újításokat.

Azt lássa a felhasználó, ami számára releváns

Mint azt Balogh elmondta, egy hozzájuk hasonló ingatlanos piactér esetében kulcsfontosságú, hogy a felhasználó a neki releváns hirdetéseket lássa, éppen ezért már sok évvel ezelőtt megbízták a Gravity Research & Development nevű céget, hogy fejlesszen nekik egy felhasználói keresésekből és szokásokból tanuló, perszonalizált ingatlan-ajánlórendszert.

Ez jól is működött, 8 év alatt 20 százalékos konverziós rátát értek el vele: azaz az ingatlan.com összes látogatójának 20 százaléka hajtott végre olyan cselekvést (például regisztrációt a weboldalra), ami az oldal célját szolgálta.

A Gravity-t azonban felvásárolta egy nagy, ajánlórendszerekkel foglalkozó cég, és mivel az ingatlan.com által használt rendszert specifikusan a megrendelő igényeihez alakították, így azt nem érte meg a felvásárlónak megtartania. Helyette az ingatlan.com most már a Recombee ajánlórendszerét használja.

A tartalommoderálást is megkönnyíti az AI

Azonban ahogyan Balogh kifejtette, ingatlanhirdető portálként nemcsak vevői, hanem hirdetői oldalról is biztosítani kell a minőséget. Ennek érdekében tartalommoderálásra kezdték el használni az AI-jal megtámogatott, felhőalapú kép- és videóelemző szolgáltatást, az Amazon Rekognitiont.

Ennek segítségével szűrik azokat az eseteket, amikor a hirdetők kijátsszák a hirdetési policy-jüket: például ha ugyanarról az ingatlanról több hirdetést hoznak létre, ha a hirdetésben szereplő képekre saját vízjelet vagy feliratot (mondjuk „sürgősen eladó”) raknak rá.

Ennek kapcsán a portál vezető gazdasági szakértője hozzáfűzte, hogy tapasztalataik szerint Magyarországon nem sok értelme van az ingatlanok virtuális bejárására koncentrálni: akit érdekel az adott ingatlan, az úgyis élőben akarja azt megnézni. Ahogy az ingatlan.com-nál látják, a keresői igények körülbelül 90 százalékát lefedik a jó minőségű képek, a videóknak és  interaktív funkcióknak a hozzáadott értéke pedig egyelőre csekély.

Jól strukturált kódolási környezet mesterséges intelligencia segítségével

Az ingatlan.com-nál rengeteg hirdetést kell egyszerre és folyamatában kezelni, ami programozói és honlapfejlesztői szempontból is kihívást jelent. Mint azt Balogh László kifejtette, ezért kezdték el használni a programkódolói asszisztensként működő, AI alapú GitHub Copilot alkalmazást, ami egy jól strukturált, rendszerezett kódolási környezetet hoz létre számukra.

Így tudják például a honlapot fejleszteni anélkül, hogy az egész oldalt le kelljen lőni a fejlesztés idejére. Ez kifejezetten fontos azon az ingatlanpiacon, ahol piaci értéke van a folyamatos láthatóságnak és elérhetőségnek.

Ezen felül használ az ingatlan.com ár- és értékbecslő AI megoldást is, ami – a vezető gazdasági szakértő elmondása alapján – társasházi viszonylatban már megbízhatóan működik. Azonban például családi házak esetében egyszerűen még nincsen elég input ahhoz, hogy gépi tanulással jó értékbecsléseket lehessen készíteni, és ezt az ingatlanpiaci változások sem könnyítik meg.

A PropTech Konferencián egyébként nemcsak érdekes ingatlanpiaci előadásra ültünk be: interjúztunk az okos parkolással és elektromos töltőüzemeltetéssel foglalkozó startup, a Parkl CEO-jával is annak apropóján, hogy több mint 1,5 milliárd forintos befektetést kaptak a Lead Ventures-től. Az interjút ide kattintva olvashatod.

NYITÓKÉP: Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjének előadása a 2024. évi PropTech Konferencián. Forrás. PropTech Hungary

Egy női alapító vallomásai – ezzel a címmel indít új podcastot Meghan Markle

A brit királyi család tagja 8 epizódon keresztül folytat beszélgetéseket női vállalkozókkal a karrierjükről, és arról, hogy nőként hogyan lehet sikeresen vállalkozást építeni.

Bővebben

Örülhetünk-e egyáltalán a Klarna tőzsdére lépésének?

A svéd BNPL-bajnok jobb időket is látott, mint most, a tőzsdére vezetés megkezdésekor. Ezt tükrözi a visszafogott értékelési célja, ami mögött az európai piacok rossz megítélése húzódhat, valamint az is, hogy a tervezett értékelés meg sem közelíti az unikornis pár évvel korábbi értékelését.

Bővebben

Összefogott az európai ökoszisztéma a következő európai sikersztorik megszületéséért

A Europe Project névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy komplex segítséget nyújtson a tehetséges fiatal vállalkozóknak, és megmutassa a világnak: Európa még mindig képes globálisan meghatározó startupokat építeni.

Bővebben

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben