Hirdetés

Hogyan használható a mesterséges intelligencia az ingatlanos piactereken?

AI alapú ajánlórendszer, tartalommoderálás, kódolási segítségnyújtás, az ingatlanok értékbecslése: ilyen funkciókra használja a mesterséges intelligenciát Magyarország egyik vezető ingatlanhirdetője, az ingatlan.com. A részletekről Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője beszélt a 2024. évi PropTech Konferencián.

Még a mesterséges intelligencia vadnyugati korszakában vagyunk, de már így is sok mindenre tudjuk használni a technológiát

– így vezette fel Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a májusi PropTech Konferencián, hogy Magyarország egyik legnagyobb ingatlanhirdetési vállalkozásaként hogyan aknázzák ki a felívelőben lévő technológiai újításokat.

Azt lássa a felhasználó, ami számára releváns

Mint azt Balogh elmondta, egy hozzájuk hasonló ingatlanos piactér esetében kulcsfontosságú, hogy a felhasználó a neki releváns hirdetéseket lássa, éppen ezért már sok évvel ezelőtt megbízták a Gravity Research & Development nevű céget, hogy fejlesszen nekik egy felhasználói keresésekből és szokásokból tanuló, perszonalizált ingatlan-ajánlórendszert.

Ez jól is működött, 8 év alatt 20 százalékos konverziós rátát értek el vele: azaz az ingatlan.com összes látogatójának 20 százaléka hajtott végre olyan cselekvést (például regisztrációt a weboldalra), ami az oldal célját szolgálta.

A Gravity-t azonban felvásárolta egy nagy, ajánlórendszerekkel foglalkozó cég, és mivel az ingatlan.com által használt rendszert specifikusan a megrendelő igényeihez alakították, így azt nem érte meg a felvásárlónak megtartania. Helyette az ingatlan.com most már a Recombee ajánlórendszerét használja.

A tartalommoderálást is megkönnyíti az AI

Azonban ahogyan Balogh kifejtette, ingatlanhirdető portálként nemcsak vevői, hanem hirdetői oldalról is biztosítani kell a minőséget. Ennek érdekében tartalommoderálásra kezdték el használni az AI-jal megtámogatott, felhőalapú kép- és videóelemző szolgáltatást, az Amazon Rekognitiont.

Ennek segítségével szűrik azokat az eseteket, amikor a hirdetők kijátsszák a hirdetési policy-jüket: például ha ugyanarról az ingatlanról több hirdetést hoznak létre, ha a hirdetésben szereplő képekre saját vízjelet vagy feliratot (mondjuk „sürgősen eladó”) raknak rá.

Ennek kapcsán a portál vezető gazdasági szakértője hozzáfűzte, hogy tapasztalataik szerint Magyarországon nem sok értelme van az ingatlanok virtuális bejárására koncentrálni: akit érdekel az adott ingatlan, az úgyis élőben akarja azt megnézni. Ahogy az ingatlan.com-nál látják, a keresői igények körülbelül 90 százalékát lefedik a jó minőségű képek, a videóknak és  interaktív funkcióknak a hozzáadott értéke pedig egyelőre csekély.

Jól strukturált kódolási környezet mesterséges intelligencia segítségével

Az ingatlan.com-nál rengeteg hirdetést kell egyszerre és folyamatában kezelni, ami programozói és honlapfejlesztői szempontból is kihívást jelent. Mint azt Balogh László kifejtette, ezért kezdték el használni a programkódolói asszisztensként működő, AI alapú GitHub Copilot alkalmazást, ami egy jól strukturált, rendszerezett kódolási környezetet hoz létre számukra.

Így tudják például a honlapot fejleszteni anélkül, hogy az egész oldalt le kelljen lőni a fejlesztés idejére. Ez kifejezetten fontos azon az ingatlanpiacon, ahol piaci értéke van a folyamatos láthatóságnak és elérhetőségnek.

Ezen felül használ az ingatlan.com ár- és értékbecslő AI megoldást is, ami – a vezető gazdasági szakértő elmondása alapján – társasházi viszonylatban már megbízhatóan működik. Azonban például családi házak esetében egyszerűen még nincsen elég input ahhoz, hogy gépi tanulással jó értékbecsléseket lehessen készíteni, és ezt az ingatlanpiaci változások sem könnyítik meg.

A PropTech Konferencián egyébként nemcsak érdekes ingatlanpiaci előadásra ültünk be: interjúztunk az okos parkolással és elektromos töltőüzemeltetéssel foglalkozó startup, a Parkl CEO-jával is annak apropóján, hogy több mint 1,5 milliárd forintos befektetést kaptak a Lead Ventures-től. Az interjút ide kattintva olvashatod.

NYITÓKÉP: Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjének előadása a 2024. évi PropTech Konferencián. Forrás. PropTech Hungary

Amíg nem sikerül skálázni az újságírók számát, addig a média kihagyott ziccer marad a startup-ökoszisztéma számára

Nagy szükség lenne egy virágzó, plurális médiakörnyezetre a startupvilágban, ami tisztítani tudja az ökoszisztémát, és ami rendszerszinten képes betölteni az ökoszisztéma fejlesztését szolgáló funkciók sokaságát. A közéletben az újságírók képesek ilyesfajta hatást elérni – csak az ottani piac éppenséggel nem kong úgy az ürességtől, mint a startupmédia.

Bővebben

Oszkó Péter: Még a startup-ökoszisztémában is csak szégyenlősen beszélünk a pénzügyeinkről

Az OXO vezetője szerint mindenki titkolja, hogy milyen értékelés mellett mekkora befektetést kapott, és hogy egy exitnél kinek mennyi jutott. Pedig ha transzparensen beszélnénk a pénzügyeinkről, segíthetnénk a szereplőknek abban, hogy jobb döntéseket hozzanak.

Bővebben

10 grafikon arról, hogy hogyan alakulnak az AI kockázati befektetések a világon és Európában

A generatív AI szárnyal, a startupok az applikációk világában keresik a mesterséges intelligencia felhasználását, az európai befektetések pedig az AI által optimalizált működést, a robotikát és a gyógyszerkutatást részesítik előnyben. Mutatjuk a Dealroom friss statisztikáit.

Bővebben

Hogyan legyél sikeres intézményi befektető nélkül Magyarországon? Bemutatjuk a Screvo-t

A különböző márkák nyereményjátékait egy platformra terelő Screvo alapítóit nem vetette fel a pénz – ahelyett azonban, hogy egyből egy intézményi befektetőhöz rohantak volna az ötletükkel, inkább tudatosan felmérték, hogy meddig ér a takarójuk, a piaci igények szerint fejlesztettek prototípust, és a befektetési feltételek teljesítése helyett a sales-re koncentráltak. Az eredmény: visszatérő multi ügyfelek, dinamikus

Bővebben

Változás az innovációs politikában: Lemondott Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter, már meg is van az utódja

Csák azért mond le, mert szerinte a négy évre tervezett munkát két év alatt sikerült elvégezni, és átadná a stafétabotot a fiataloknak. Helyét Hankó Balázs eddigi innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkár veszi át.

Bővebben

Honnan tudhatod, hogy jó startupalapító lehet belőled?

Legyél megszállott az ötleteddel kapcsolatban, mérd fel, hogy kik segíthetneked neked mentorként, az ördög ügyvédjeként és társalapítóként, valamint legyél kitartó, és úgy alakítsd az ötleted, hogy az tényleg a leendő ügyfeleid igényeit elégítse ki: ezek Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnökének tippjei.

Bővebben

Harmadik éve stagnál a magyar startup-ökoszisztéma a StartupBlink jelentése szerint

A StartupBlink 2024-es ökoszisztéma-jelentésében az 50. legfejlettebb startup-ökoszisztéma a magyar. Hazánk legnagyobb előnye az üzleti tevékenységekkel kapcsolatos alacsony rezsiköltségek és az alacsony megélhetési költségeket, míg a legnagyobb hátránya az IT szakemberek kivándorlása. Mutatjuk a részleteket.

Bővebben

Az űripar nem csak a zseniknek való – ezt vallja az ESERO Hungary program

Idén csatlakozik Magyarország az Európai Űrügynökség fiatalokat és tanáraikat célzó programjához. Az ESERO Hungary célja, hogy gyakorlati foglalkozásokkal a diákokat, ingyenes képzésekkel pedig a tanárokat hozza közelebb az űriparhoz, és ezen keresztül elősegítse a STEM-területek oktatását.

Bővebben