Hirdetés

Hogyan használható a mesterséges intelligencia az ingatlanos piactereken?

AI alapú ajánlórendszer, tartalommoderálás, kódolási segítségnyújtás, az ingatlanok értékbecslése: ilyen funkciókra használja a mesterséges intelligenciát Magyarország egyik vezető ingatlanhirdetője, az ingatlan.com. A részletekről Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője beszélt a 2024. évi PropTech Konferencián.

Még a mesterséges intelligencia vadnyugati korszakában vagyunk, de már így is sok mindenre tudjuk használni a technológiát

– így vezette fel Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a májusi PropTech Konferencián, hogy Magyarország egyik legnagyobb ingatlanhirdetési vállalkozásaként hogyan aknázzák ki a felívelőben lévő technológiai újításokat.

Azt lássa a felhasználó, ami számára releváns

Mint azt Balogh elmondta, egy hozzájuk hasonló ingatlanos piactér esetében kulcsfontosságú, hogy a felhasználó a neki releváns hirdetéseket lássa, éppen ezért már sok évvel ezelőtt megbízták a Gravity Research & Development nevű céget, hogy fejlesszen nekik egy felhasználói keresésekből és szokásokból tanuló, perszonalizált ingatlan-ajánlórendszert.

Ez jól is működött, 8 év alatt 20 százalékos konverziós rátát értek el vele: azaz az ingatlan.com összes látogatójának 20 százaléka hajtott végre olyan cselekvést (például regisztrációt a weboldalra), ami az oldal célját szolgálta.

A Gravity-t azonban felvásárolta egy nagy, ajánlórendszerekkel foglalkozó cég, és mivel az ingatlan.com által használt rendszert specifikusan a megrendelő igényeihez alakították, így azt nem érte meg a felvásárlónak megtartania. Helyette az ingatlan.com most már a Recombee ajánlórendszerét használja.

A tartalommoderálást is megkönnyíti az AI

Azonban ahogyan Balogh kifejtette, ingatlanhirdető portálként nemcsak vevői, hanem hirdetői oldalról is biztosítani kell a minőséget. Ennek érdekében tartalommoderálásra kezdték el használni az AI-jal megtámogatott, felhőalapú kép- és videóelemző szolgáltatást, az Amazon Rekognitiont.

Ennek segítségével szűrik azokat az eseteket, amikor a hirdetők kijátsszák a hirdetési policy-jüket: például ha ugyanarról az ingatlanról több hirdetést hoznak létre, ha a hirdetésben szereplő képekre saját vízjelet vagy feliratot (mondjuk „sürgősen eladó”) raknak rá.

Ennek kapcsán a portál vezető gazdasági szakértője hozzáfűzte, hogy tapasztalataik szerint Magyarországon nem sok értelme van az ingatlanok virtuális bejárására koncentrálni: akit érdekel az adott ingatlan, az úgyis élőben akarja azt megnézni. Ahogy az ingatlan.com-nál látják, a keresői igények körülbelül 90 százalékát lefedik a jó minőségű képek, a videóknak és  interaktív funkcióknak a hozzáadott értéke pedig egyelőre csekély.

Jól strukturált kódolási környezet mesterséges intelligencia segítségével

Az ingatlan.com-nál rengeteg hirdetést kell egyszerre és folyamatában kezelni, ami programozói és honlapfejlesztői szempontból is kihívást jelent. Mint azt Balogh László kifejtette, ezért kezdték el használni a programkódolói asszisztensként működő, AI alapú GitHub Copilot alkalmazást, ami egy jól strukturált, rendszerezett kódolási környezetet hoz létre számukra.

Így tudják például a honlapot fejleszteni anélkül, hogy az egész oldalt le kelljen lőni a fejlesztés idejére. Ez kifejezetten fontos azon az ingatlanpiacon, ahol piaci értéke van a folyamatos láthatóságnak és elérhetőségnek.

Ezen felül használ az ingatlan.com ár- és értékbecslő AI megoldást is, ami – a vezető gazdasági szakértő elmondása alapján – társasházi viszonylatban már megbízhatóan működik. Azonban például családi házak esetében egyszerűen még nincsen elég input ahhoz, hogy gépi tanulással jó értékbecsléseket lehessen készíteni, és ezt az ingatlanpiaci változások sem könnyítik meg.

A PropTech Konferencián egyébként nemcsak érdekes ingatlanpiaci előadásra ültünk be: interjúztunk az okos parkolással és elektromos töltőüzemeltetéssel foglalkozó startup, a Parkl CEO-jával is annak apropóján, hogy több mint 1,5 milliárd forintos befektetést kaptak a Lead Ventures-től. Az interjút ide kattintva olvashatod.

NYITÓKÉP: Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértőjének előadása a 2024. évi PropTech Konferencián. Forrás. PropTech Hungary

Hogyan építs startupot egy tabusított piacon?

Amikor egy társadalmi tabukkal övezett piacon próbálsz a startupoddal érvényesülni, nehezített pályán játszol: az ügyfeleid és a befektőid is bizalmatlanok veled szemben, és még a hatóságok is komoly fejfájást okozhatnak. Hogyan boldogulj ilyen körülmények között? A szexuális segédeszközök piacán sikeres MisteryVibe társalapítója és CEO-ja osztja meg a tippjeit.

Bővebben

Nyolc grafikon a védelmi technológiába áramló kockázatitőke-befektetésekről a NATO-ban és Európában

Hatalmas ugrást tapasztalhatunk a védelmi technológiára szánt kockázati tőkét tekintve: 2018 óta több mint négyszeresére nőtt a kihelyezett tőke mértéke a NATO és szövetségesei körében. A növekedés az európai piacon is megfigyelhető, ami az ide egyre nagyobb arányban befektető USA-beli VC-knek köszönhető. A Dealroom és a Resilience Conference kutatási eredményeit ismertetjük.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát körülölelő makrogazdasági folyamatokról tájékozódhatsz október 3-án a JVSZ Makro Konferenciáján

Az esemény fókuszában a versenyképesség fenntarthatósága, a kritikus versenyképességi faktorok és a hazai gazdasági helyzet elemzése áll majd – szóval olyan témák, amik az innovációs és startup-ökoszisztéma tágabb, makrogazdasági környezetét járják körbe.

Bővebben

Startupkeltetőnek sem utolsók az unkorniusok – itt van rá egy példa

A német unikornisok alkalmazottai 2024. első félévben összesen 65 darab új startupot alapítottak: az öt legtöbb startupot adó unikornishoz köthető az összes új startup több mint 64 százaléka, és ezek a startupok 19 iparágat ölelnek fel.

Bővebben

Ne kelljen félnie a női alapítóknak a férfi befektetőktől a tőkebevonás során – ez a célja a Safe Raise kezdeményezésnek

A Safe Raise oldalán a női vállalkozók anonim módon oszthatják meg a nemi visszaélésekről szerzett tapasztalataikat. A kezdeményező Brooke Andrews maga is szenvedett el szexuális zaklatást startupja építése során, és a többi nő esetének összegyűjtésével szeretné segíteni az érdekérvényesítésüket, valamint edukálni a férfi központú kockázati tőkét.

Bővebben

Végleg lehúzza a rolót a Baltikum egyik unikornisvárományosa

Miután a Kevin. nem nyújtotta be pénzügyi beszámolóját, a litván nemzeti bank visszavonta pénzforgalmi intézményi engedélyét, azaz a startup nem nyújthat a továbbiakban pénzügyi szolgáltatást. A balti projekt társalapítója a bátortalan befektetőket okolja a kudarcért, és már be is jelentette új fintech startupjának megalapítását.

Bővebben

Unikornis született a németországi ökoszisztémában – idén először

Az EGYM fitnesz startup friss befektetési körével átlépte az egymilliárd dolláros értékelést, ezzel a 2024-es év első új német unikornisává válva. A startup az egészségügyi szaktudást kombinálja a mesterséges intelligenciával céges ügyfelei számára.

Bővebben

A Startup Safarival együttműködve szervezi meg idén a THBE a CEE4Impact Day konferenciát

A Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesülete (THBE) által szervezett CEE4Impact Day célja felhívni a figyelmet a pozitív társadalmi és/vagy környezeti hatást eredményező befektetésekre. Idén először a Startup Safari segítségével rendezik meg a konferencia előeseményét, az Impact Safarit, ahol impact vállalkozások nyitják meg kapuikat az érdeklődők előtt.

Bővebben

Elindult az INNOMEET – az innovációs párbeszéd új platformja az Óbudai Egyetemen

Az INNOMEET – az Óbudai Egyetem (ÓE) innovációs eseménysorozatának – célja, hogy közelebb hozza a startupok világát az egyetemi közösséghez, és bemutassa annak innovációs ökoszisztémáját az érdeklődők számára. Az esemény nyitó rendezvényének az Óbuda Uni Venture Capital (ÓUVC) biztosított lehetőséget.

Bővebben