Hirdetés

Hét másodperc az élet – a sikeres pitchelés titkai

Magabiztos, meggyőző, hiteles, őszinte, magával ragadó – többek között ilyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy előadónak. A sikeres pitchelés több mint adatközlés, szinte már művészet, egy jól megkomponált színpadi mű, amelyben még a lélegzetvételnek is fontos szerepe van.

Hirdetés

Hét másodperc, ezen áll vagy bukik minden. Jól kell kezdeni, különben előre eldöntik, hogy unalmas az egész. Amúgy is csak három perced van bizonyítani, most minden szónak súlya van. Lassan vedd a levegőt, koncentrálj, ne piszkáld a ruhád, véletlenül se izzadj! Ugye emlékszel a szövegre? Biztosan jók a diák? Fellépsz a színpadra. Az agyadban lüktet a szíved. Nem szabad hadarni! Nagy levegő, és indul az őrület!

A pitch rapid üzleti prezentáció, ami során a startup ötletgazda pár percben megpróbálja felkelteni a sokat látott befektető érdeklődését, és meggyőzni arról, hogy érdemes invesztálni a cégébe.

„Ahogy egy villámrandi esetében, így itt sincs idő arra, hogy a részletekkel megismertessük a hallgatóságot. Egy izgalmas növekedési történetet kell elmesélni a potenciális befektetőnek, miközben a legfontosabb információkat (például befektetési igény, megtérülés, időzítés, exit stratégia) is bele kell szőnünk a rendelkezésre álló pár percbe. Ennek a műfajnak a szélsősége a one-line pitch, amikor csak egy mondatunk van minderre. Érdemes elgondolkozni azon, hogy bele tudjuk-e sűríteni a saját cégünk lényegét egyetlen mondatba” – javasolta Csaba Zoltán, a Budapesti Metropolitan Egyetem stratégiai igazgatója.

Hatalmas tétje van egy ilyen villámrandinak, százmilliókról dönthetnek pár perc alatt a befektetők, és néhány másodperc alatt eldőlhet az induló cég sorsa. Nem csoda, hogy a nagy üzleti iskolák lelkesen kutatják a siker titkát, figyelik a befektetők reakcióit, elemzik a nyertes előadók minden rezdülését.

Az eddig eredmények alapján úgy tűnik, az első hét másodpercben kell megragadni az érdeklődést, ha jól indít a startupper, akkor kitűnhet a tömegből.

A pitch több, mint egy szimpla üzleti bemutatkozás, ez már szinte művészet, egy színpadi előadás, amelynek során nagy jelentősége van az előadó mondanivalóján kívül a testbeszédnek is. Talán van néhány szerencsés, aki tökéletesen meggyőző színészi képességekkel, magával ragadó előadói stílussal született. A többségnek azonban kemény munkára és rengeteg gyakorlásra van szüksége a sikerhez, és persze olyan szakemberekre, akik segítenek a felkészülésben, átadják az összes olyan kompetenciát, amikkel felvértezve már eséllyel szállhatnak versenybe a kezdő vállalkozók a befektetők kegyeiért.

Tanulható képességek

Magyarországon már több felsőoktatási intézményben is tanítják a pitchelést, a jó prezentációhoz szükséges készségeket. A Debreceni Egyetemen Startup Campus működik, a Metropolitan Egyetemen pedig a legjobb prezentációkat külső zsűri hallgatja meg, akik közt ismert startup tanácsadók, befektetési angyalok szerepelnek.

Emellett vannak kifejezetten erre specializálódott trénerek, tanácsadók is, akik segítségével néhány nap alatt összeállhat az előadás – az eredményhez azonban minden esetben sok gyakorlásra van szükség. Gémesi Zsolt, pitch tréner szerint ez nagyjából 90 órás felkészülést jelent.

„Ez a műfaj nagyon feszes, három perc alatt át kell vinni az üzenetet, minden szónak, mozdulatnak célja van, éppen ezért rengeteget kell gyakorolni. Egy jól felépített pitch 10-12 dia, de az információ nagy részét az előadó mondja el. Be kell tanulni egy lényegre törő, pontos narratívát, és alaposan fel kell készülni a kérdésekre (például technikai részletek, értékesítési stratégia, piac)” – mondta el a tréner.

Véleménye szerint nem feltétlenül az a legszerencsésebb, ha a feltaláló próbálja meggyőzni a befektetőket, mert valószínűleg ő ismeri a legjobban a terméket, de közel sem biztos, hogy ő a legtehetségesebb előadó a csapatban.

A legfontosabb és talán a legnehezebb feladat: kitűnni a tömegből. Egy pitch versenyen a befektetők egy nap alatt akár 30-40 előadást is megnéznek, aki pénzt akar, annak magával kell ragadnia őket. Az már alapfeltétel, hogy az előadó magabiztos, meggyőző, kellemes hangú, jó megjelenésű, hiteles, őszinte és tapasztalt legyen, érthetően és jól tagoltan beszéljen, viszont arra már biztosan kevesebben gondolunk, hogy az sem mindegy, mikor és hogyan lélegzik.

Rengeteg olyan technikai elem van, amelyek elsajátítása közelebb visz a sikerhez. Ezek tanulhatók, egy tréning során néhány nap alatt megszerezhetők azok az alapkészségek, amikre építve összeállhat a tökéletes pitch, vagyis az a jól koreografált, művészi színvonalú előadás, amire a befektetők is felkapják a fejüket.

Egy ilyen tréningért Magyarországon naponta 500-3000 euró közötti összeget kell fizetni, ami elsőre igen borsosnak tűnik, de ha belegondolunk abba, hogy ezzel sok millió forintos tőkéhez juthatunk, akkor már nem is látszik olyan nagy kiadásnak.

Egy jó tréner nem csak a szöveg és a diák tartalmi részét erősíti, hanem olyan technikákra is megtanít, amelyek alkalmazása megkönnyíti a profi színvonalú előadást. Ilyen többek között a megfelelő légzéstechnika (ezzel például nemcsak a beszéd tempója szabályozható, hanem csökkenti a szorongást, és a hangszínünkön is változtathatunk), az apró, zavaró szokásokra való rámutatás és ezek kontrollálása (sokan a ruhájukat piszkálják, mások az ádámcsutkájukat simogatják vagy a hajukat csavargatják, ha izgulnak).

Ezekre Gémesi Zsolt szerint a legegyszerűbb megoldás, ha videofelvételt készítünk magunkról pitchelés közben, hiszen általában nem tudatosak ezek az idegesítő cselekvések, de felvétel segítségével kielemezhető és javítható a színpadi jelenlét. Akinek nem telik költséges tréningekre, azok a YouTube-on található pitchekből, és a versenyeken elhangzó előadásokból is sokat tanulhatnak. Hasznos lehet egy színésszel is gyakorolni, ő nemcsak a verbális képességek fejlesztésében segíthet, de a lámpaláz leküzdéséhez is szolgálhat tanácsokkal, és megtanít jelen lenni a színpadon .

A pitchelés nyelve az angol, ez Magyarországon sokaknak problémát okozhat. Aki nem beszél jól angolul, annak mindenképpen érdemes egy angol anyanyelvű emberrel gyakorolni a szöveget és a lehetséges kérdésekre adandó válaszokat. A legbiztosabb megoldás természetesen a nyelv magas szintű ismerete.

A teljes cikket elolvashatja a StartUP! Magazin legfrissebb számában. A lapot megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy előfizetheti ide kattintva.

Hirdetés

Bejelentették az év e-sportolóit

Online gálaműsor keretében bejelentették Az Év Esportója 2019 díjak nyerteseit. Az idei 19 díjazottat 405 közösségi jelölt közül szakmai szempontok figyelembevételével választotta ki a 19 fős szakmai zsűri. A kiemelkedő e-sportteljesítmény, a példamutató magatartás, a közösségért tett munka és a társadalmi felelősségvállalás alapján díjazták a magyar e-sport kiválóságait és tehetségeit.

Bővebben
Hirdetés

Az amerikai piaci lehetőségekkel ismerkedett öt magyar agrár startup

Amerikai befektetési szakértők előtt mutatkozott be öt magyar agrárinnovációs vállalkozás. A tengerentúli piacra lépésre felkészítő HunAgriPower virtuális esemény egyik fő célja volt, hogy a magyar startupok betekintést nyerjenek az Egyesült Államok mezőgazdasági piacának működésébe, és olyan szakmai visszajelzéseket kapjanak termékeikről, szolgáltatásaikról, amelyek hozzájárulhatnak az exporttevékenységük fejlesztéséhez.

Bővebben

Tizenhárom startup került be a nemzetközi OTP Startup Partner Programba

Tizenhárom startup került be a nemzetközi OTP Startup Partner Programba az idén – mondta Fisher András, a programot koordináló OTP LAB, az OTP Bank innovációs központjának főosztályvezetője. Az elmúlt években több mint 860 startup pályázott a programba, tavaly és tavalyelőtt 17 céget hívtak meg a kiválasztási időszak után. Idén a 13 támogatott cég hét európai országból érkezett.

Bővebben

Egyre többet vásárolunk online

Az e-kereskedelem a globális trendeket követve Magyarországon is folyamatosan növekedett az elmúlt években, a COVID-19 kereskedelemre gyakorolt hatásai pedig még inkább meggyorsították az online szektor erősödését. Március óta számos új webáruház jött létre, a folyamat pedig az elemzések alapján nem áll meg, hiszen egyre többen részesítik előnyben az online vásárlást. Kérdés persze, hogy hogyan érdemes a lehető legegyszerűbben és leggazdaságosabban webshopot üzemeltetni, hiszen egy új online vállalkozás sikere számos apró részleten múlhat. Az alábbiakban ehhez adunk segítséget kezdő és már működő webáruházak tulajdonosainak.

Bővebben

A Telekom is segíti a kisvállalkozásokat

A most induló Telekom Hello Biznisz Klub egy olyan szakmai közösségi kezdeményezés, amely a klubba belépő kis- és közepes vállalkozásoknak biztosítja a digitális tudást, az online megjelenési lehetőséget és új partnerséget a digitalizációban és a vírus okozta változó világban. A közösségi kezdeményezés elsődleges célja, hogy a KKV-k bemutatkozhassanak digitálisan is potenciális ügyfeleiknek és üzleti partnereiknek. Másfelől átadhassák egymásnak a tudást, hogy a digitális szolgáltatások, megoldások segítségével hogyan tudják most a vállalkozásukat tovább építeni vagy akár újraindítani.

Bővebben

A bizonytalan helyzetben kiemelten szükség van üzleti tervre

Jelentős összegű és változatos állami hitel- és garanciaprogramok nyíltak meg kedvező feltételekkel az egészségügyi veszélyhelyzet kezelése érdekében. Ezért a reorganizációra szoruló és a beruházást vagy akvizíciót tervező vállalatoknak egyaránt érdemes újragondolni meglévő finanszírozási struktúrájukat. A programok nagy része csak idén év végéig vehető igénybe, ezért fontos most kidolgozni a szükséges üzleti terveket.

Bővebben

Megváltoztathatja az autósok mindennapjait a Amodo által fejlesztett applikáció

Újabb, ezúttal 3 millió eurós befektetést hajt végre a közép-kelet-európai régióban a Lead Ventures. A scaleupok finanszírozására specializálódott kockázati tőketársaság ezúttal egy az autósok hétköznapjait és a biztosítótársaságok jövőjét egyaránt befolyásoló insurtech társaság, az Amodo fejlődését segíti. A horvát illetőségű vállalkozás által fejlesztett, az úgynevezett felhasználás alapú biztosítások bevezetését támogató telematikai platformot már világszerte több neves biztosítótársaság alkalmazza.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások