Nagyon népszerű a fővárosban a közösségi közlekedés! A MOL Bubi után az elmúlt években az elektromos autó és az elektromos robogó rendszernek is óriási sikere lett – s most mindezek után megjelenhet Budapesten az első közösségi elektromosroller-megosztó szolgáltatás is.
Aki járt az elmúlt időszakban például Bécsben, Prágában vagy Berlinben, annak nem lehet ismeretlen a rikító zöld kis járgányok látványa, hiszen nyugaton már cikáznak a nagyvárosokban a San Franciscó-i bejegyzésű Neutron Holdings által üzemeltetett Lime rollerek. A szolgáltató megjelent Budapesten, és már gyűjti az első felhasználóinak regisztrációját.
A Lime mögött álló céget két éve alapítottak, majd nem sokkal később 12 millió dollár kockázati tőke segítségével kezdtek az Egyesült Államokban elterjeszteni. A cég alapszolgáltatása a közösségi kerékpármegosztás volt, de a rollerekkel egy egészen új és friss piaci szegmenst sikerült betalálniuk.
Az elektromos rollerek bérlése jobban hasonlít a közösségi autóbérléshez, mint a bicajos rendszerekhez, ugyanis a cég nem épít dokkoló állomásokat, az eszközöket az utcán parkoltatja. keresel egy járművet, kifizeted a bérleti díjat az applikáción keresztül, eljutsz a célig, zárolod a bérlést, majd aki arra jár, ugyanezen metódus szerint használja az eszközt. Több nagyvárosban – például Berlinben is – egyébként zavarta a lakosságot a használat után utcán hagyott rollerek sokasága, a lakók tiltakoztak, és a cégek megregulázását kérték a városvezetéstől.
Egy Lime roller zárjának kioldásáért Amerikában általában 1 dollárt kell fizetni az applikációhoz regisztrált hitelkártyáról, a használat pedig percenként 15 centbe kerül. A társaság tavaly szeptember végén jelent meg Prágában, ahol 25 koronát (310 forintot) kér a zár kioldásért, és 2 koronát (25 forintot) percenként a használatért. A rollerek úgy vannak beállítva, hogy a végsebességük 25 km/óra lehet.
A rollerek egy töltéssel körülbelül 60 kilométert tudnak megtenni. A töltés is közösségi alapon működik, bárki vállalhatja, hogy otthon feltölti a lemerült eszközöket. Előzetes információk szerint hétszáz forintot lehet kapni egy töltésért, míg a villanyszámlánk csak körülbelül 30 forinttal lesz magasabb a töltés miatt.
Az applikációban még nem látjuk az előrhető járműveket, ha regisztrálunk, de a lefedettségi területet már felrajzolta az amerikai startup. A Lime egyébként kínai termékekkel dolgozik, többek között a Xiaomi és a Ninebot márkákkal. Igaz, a Ninebot az amerikai Segway terméke, viszont a gyártó előszeretettel viszi a termelést az ázsiai országba. A San Franciscóból indult vállalkozás nagyon rövid idő alatt vált globálissá, ma már rengeteg amerikai, számos európai és néhány ausztrál városban is elérhetőek a rollerei.
FUNFACT: