1997-ben az IBM DeepBlue névre keresztelt A.I. alapú szoftvere megveri a világ egyik legjobb sakkmesterét, Kasparov-ot. Húsz évvel később, 2017-ben a Google által fejlesztett, szintén mesterséges intelligenciával rendelkező AlphaZero önmagától megtanul sakkozni 4 óra alatt, majd könnyedén legyőzi az addigi legerősebb sakk-programot.
A fentiek alapján joggal merül fel a kérdés, vajon mit hozhat egy újabb 20 éves ugrás? Mire képes már most az A.I. és hogyan hat majd a munkánkra, életünkre?
Bináris világuralom
Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre válaszolhassunk, érdemes jobban szemügyre vennünk az A.I. főbb fajtáit. Míg a népszerű sci-fi regényekben és filmekben (Terminator, Matrix, Westworld,…) világuralomra törő A.I. minden tekintetben az emberi gondolkodást mímeli, addig a Kasparov-ot megizzasztó valóságos szoftver egy úgy nevezett „narrow A.I.”-t használt. Ez utóbbi bár rendkívül fejlett, mégis egyetlen feladat tökéletes elvégzésére lett betanítva, amelyhez rengeteg releváns információ feldolgozására és mély elemzésére volt szükség.
A sors iróniája, hogy a közel hatvan éve létező A.I-hoz elengedhetetlenül szükséges „kalkulációs sebesség”, valamint az elégséges mennyiségű adat hatékony tárolása mindössze az elmúlt 5 évben vált elérhetővé. A folyamatosan fejlődő infrastruktúra által tárolható és hasznosítható adatok mérete határozza meg leginkább az A.I. fejlettségét és ezzel együtt a felhasználási lehetőségeit.
Az adat az új olaj?
A következő 20 évben azok a vállalatok lesznek igazán előnyben, akik megfelelő technikai háttérrel rendelkeznek, valamint nagy mennyiségű felhasználói adat birtokosai. Kristálygömb nélkül is látható már a jelenünkben, hogyan emelkedik ki a tömegből a Google (anyavállalata, az Alphabet), az Amazon vagy a Facebook. Ezen cégek a jövőben az életünk még több területén játszanak majd meghatározó szerepet és ezáltal egyre több értékes adattal rendelkeznek majd a felhasználókról. Ez pedig szükségszerűen még fejlettebb A.I. alapú szolgáltatásokhoz vezet.
Ezt a tempót ellenben a közepes méretű vállalatok valószínűleg nem fogják tudni tartani az adatok begyűjtése és felhasználása terén, így a fenti cégek terjeszkedése miatt jó eséllyel vesztesei lehetnek a mesterséges intelligencia által formált jövőképnek.
Meglepő fordulatként azonban éppen a mikro- és egyszemélyes vállalkozások élvezhetik még a „megacégek” által kínált A.I-alapú szolgáltatások előnyeit. Eddig sosem látott hatékonysággal végezhetnek majd személyre szabott tanácsadói, alkotó tevékenységet mások számára, miközben az idő- és erőforrás igényes pénzügyi, hirdetési és adminisztratív feladataikról a „gépek” gondoskodnak a háttérben.
Programozott kreativitás
A saját házunk tájához közeledve érdemes körül néznünk a média világában is. Várható-e változás például a kreatív munkafolyamatok és még inkább a tartalomgyártás területén? Nos, a válaszra nem szükséges 20 évet várnunk, hiszen már a jelen buzzword-jei között is szerepel a „dinamikus kreatív” vagy a „1-to-1 kommunikáció”.
Az adatok és a megfelelő algoritmusok kombinációja már most kezdi lehetővé tenni a személyre szabott kommunikációt.
Egyre több digitális platformon tudjuk már meghatározni a reklám témáját, hangvételét az alapján, hogy a felhasználó épp a döntési folyamat melyik szakaszában jár. Gond nélkül kereshetjük fel újra a neki szóló üzenettel, amikor kedvenc termékünket valószínűleg éppen mostanra használta fel/koptatta el teljesen. A fejlődés ívét tekintve valóban várható, hogy a jövő médiájában megjelenő bannerek, PR-cikkek, city light-ok, TV-reklámok már nem a „zajt” jelentik. Sokkal inkább tekinthetünk rájuk úgy, mint párbeszédre a felhasználóval a megfelelő pillanatban és üzenet által!
A közvetlenebb kapcsolat kialakításában további fontos szerepet játszanak majd az AI alapú chat-bot-ok, virtuális ügyfélszolgálatok, amelyek mindig a látogató rendelkezésére állnak, hogy a szükséges információval ellássák őket vagy épp megoldást nyújthassanak egy-egy problémára. Azáltal, hogy a felhasználók erőfeszítés nélkül, emberi nyelven kommunikálhatnak ezekkel az eszközökkel, könnyen az egyik alap pillérévé válhatnak a jövő marketingjének.
Munkanélküli médiások?
Mi várható abban a szakmában, amely jelenleg is a Google, Facebook, Amazon hármasának célkeresztjében van? A választ könnyen megtudhatjuk az alábbi weboldal segítségével, amelyet azért hoztak létre, hogy kiderítse, vajon elveszik-e a robotok a munkánkat: willrobotstakemyjob.com
Bár a pénztáros munkakör 97%-os veszélyeztetettségéhez képest a média vásárló 54%-a nem tűnik annyira baljósnak, mégis valóban várható, hogy az AI teljesen megváltoztatja ezt a szerepkört.
Automatizált, önmagukat fejlesztő rendszerek segítségével nem lesz szükség repetitív heti riportok manuális összeállítására.
Nem töltjük majd a munkánk 50%-át a begyűjtött adatok elemzésével, valamint az optimalizálás, kísérletezés folyamatos körforgásával. A felszabadult időt olyan feladatoknak szentelhetjük, amelyek valóban igénylik az emberi kreativitást. Ugyanakkor ne feledkezzünk el a legfontosabbról! Bármilyen csodálattal, kíváncsisággal telve tekintünk is a “gépek” és az A.I. fejlődésére, az emberi faktor várhatóan a mostaninál is fontosabb szerepet fog betölteni a jövőben: a szoros partneri együttműködés, a márkák közös gondozása, az algoritmusok által nyújtott információk átgondolása, értelmezése, stratégiai irányvonalakká formálása lesz a feladatunk középpontjában.
Azon túl, hogy az AI által újra értelmezzük a médiavásárlási feladatköröket és folyamatokat, ugrásszerű növekedés várható az úgy nevezett „data science” területen.
Az IoT folyamatos térhódításával és az „offline” területek rohamos digitalizációjával újabb és újabb információs források születnek, amelyek révén az adatok rendszerezése, integrálása egyre nagyobb kihívás lesz. J
ó eséllyel a jelen kor fejlesztője, statisztikusa lehet a cégek számára a fennmaradás kulcsa.
Bármely iparágat is tegyünk nagyító alá, a mesterséges intelligencia és az adatfelhasználás következtében gyökeres változásokra számíthatunk. Amikor 2038-ra már mindannyiunk zsebében/karórájában/otthonában segítségünkre lesz a nagy játszmákra képes AlphaZero, rajtunk múlik majd, hogyan fejlődünk és teljesedünk ki általa.
Beluscsák Márk (Programmatic Manager)
Forrás: MMO