Hirdetés

Felülkerekedik rajtunk a mesterséges inteligencia?

1997-ben az IBM DeepBlue névre keresztelt A.I. alapú szoftvere megveri a világ egyik legjobb sakkmesterét, Kasparov-ot. Húsz évvel később, 2017-ben a Google által fejlesztett, szintén mesterséges intelligenciával rendelkező AlphaZero önmagától megtanul sakkozni 4 óra alatt, majd könnyedén legyőzi az addigi legerősebb sakk-programot.

A fentiek alapján joggal merül fel a kérdés, vajon mit hozhat egy újabb 20 éves ugrás? Mire képes már most az A.I. és hogyan hat majd a munkánkra, életünkre?

Bináris világuralom

Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre válaszolhassunk, érdemes jobban szemügyre vennünk az A.I. főbb fajtáit. Míg a népszerű sci-fi regényekben és filmekben (Terminator, Matrix, Westworld,…) világuralomra törő A.I. minden tekintetben az emberi gondolkodást mímeli, addig a Kasparov-ot megizzasztó valóságos szoftver egy úgy nevezett „narrow A.I.”-t használt. Ez utóbbi bár rendkívül fejlett, mégis egyetlen feladat tökéletes elvégzésére lett betanítva, amelyhez rengeteg releváns információ feldolgozására és mély elemzésére volt szükség.

A sors iróniája, hogy a közel hatvan éve létező A.I-hoz elengedhetetlenül szükséges „kalkulációs sebesség”, valamint az elégséges mennyiségű adat hatékony tárolása mindössze az elmúlt 5 évben vált elérhetővé. A folyamatosan fejlődő infrastruktúra által tárolható és hasznosítható adatok mérete határozza meg leginkább az A.I. fejlettségét és ezzel együtt a felhasználási lehetőségeit.

Az adat az új olaj?

A következő 20 évben azok a vállalatok lesznek igazán előnyben, akik megfelelő technikai háttérrel rendelkeznek, valamint nagy mennyiségű felhasználói adat birtokosai. Kristálygömb nélkül is látható már a jelenünkben, hogyan emelkedik ki a tömegből a Google (anyavállalata, az Alphabet), az Amazon vagy a Facebook. Ezen cégek a jövőben az életünk még több területén játszanak majd meghatározó szerepet és ezáltal egyre több értékes adattal rendelkeznek majd a felhasználókról. Ez pedig szükségszerűen még fejlettebb A.I. alapú szolgáltatásokhoz vezet.

Ezt a tempót ellenben a közepes méretű vállalatok valószínűleg nem fogják tudni tartani az adatok begyűjtése és felhasználása terén, így a fenti cégek terjeszkedése miatt jó eséllyel vesztesei lehetnek a mesterséges intelligencia által formált jövőképnek.

Meglepő fordulatként azonban éppen a mikro- és egyszemélyes vállalkozások élvezhetik még a „megacégek” által kínált A.I-alapú szolgáltatások előnyeit. Eddig sosem látott hatékonysággal végezhetnek majd személyre szabott tanácsadói, alkotó tevékenységet mások számára, miközben az idő- és erőforrás igényes pénzügyi, hirdetési és adminisztratív feladataikról a „gépek” gondoskodnak a háttérben.

Programozott kreativitás

A saját házunk tájához közeledve érdemes körül néznünk a média világában is. Várható-e változás például a kreatív munkafolyamatok és még inkább a tartalomgyártás területén? Nos, a válaszra nem szükséges 20 évet várnunk, hiszen már a jelen buzzword-jei között is szerepel a „dinamikus kreatív” vagy a „1-to-1 kommunikáció”.

Az adatok és a megfelelő algoritmusok kombinációja már most kezdi lehetővé tenni a személyre szabott kommunikációt.

Egyre több digitális platformon tudjuk már meghatározni a reklám témáját, hangvételét az alapján, hogy a felhasználó épp a döntési folyamat melyik szakaszában jár. Gond nélkül kereshetjük fel újra a neki szóló üzenettel, amikor kedvenc termékünket valószínűleg éppen mostanra használta fel/koptatta el teljesen. A fejlődés ívét tekintve valóban várható, hogy a jövő médiájában megjelenő bannerek, PR-cikkek, city light-ok, TV-reklámok már nem a „zajt” jelentik. Sokkal inkább tekinthetünk rájuk úgy, mint párbeszédre a felhasználóval a megfelelő pillanatban és üzenet által!

A közvetlenebb kapcsolat kialakításában további fontos szerepet játszanak majd az AI alapú chat-bot-ok, virtuális ügyfélszolgálatok, amelyek mindig a látogató rendelkezésére állnak, hogy a szükséges információval ellássák őket vagy épp megoldást nyújthassanak egy-egy problémára. Azáltal, hogy a felhasználók erőfeszítés nélkül, emberi nyelven kommunikálhatnak ezekkel az eszközökkel, könnyen az egyik alap pillérévé válhatnak a jövő marketingjének.

Munkanélküli médiások?

Mi várható abban a szakmában, amely jelenleg is a Google, Facebook, Amazon hármasának célkeresztjében van? A választ könnyen megtudhatjuk az alábbi weboldal segítségével, amelyet azért hoztak létre, hogy kiderítse, vajon elveszik-e a robotok a munkánkat: willrobotstakemyjob.com

Bár a pénztáros munkakör 97%-os veszélyeztetettségéhez képest a média vásárló 54%-a nem tűnik annyira baljósnak, mégis valóban várható, hogy az AI teljesen megváltoztatja ezt a szerepkört.

Automatizált, önmagukat fejlesztő rendszerek segítségével nem lesz szükség repetitív heti riportok manuális összeállítására.

Nem töltjük majd a munkánk 50%-át a begyűjtött adatok elemzésével, valamint az optimalizálás, kísérletezés folyamatos körforgásával. A felszabadult időt olyan feladatoknak szentelhetjük, amelyek valóban igénylik az emberi kreativitást. Ugyanakkor ne feledkezzünk el a legfontosabbról! Bármilyen csodálattal, kíváncsisággal telve tekintünk is a “gépek” és az A.I. fejlődésére, az emberi faktor várhatóan a mostaninál is fontosabb szerepet fog betölteni a jövőben: a szoros partneri együttműködés, a márkák közös gondozása, az algoritmusok által nyújtott információk átgondolása, értelmezése, stratégiai irányvonalakká formálása lesz a feladatunk középpontjában.

Azon túl, hogy az AI által újra értelmezzük a médiavásárlási feladatköröket és folyamatokat, ugrásszerű növekedés várható az úgy nevezett „data science” területen.

Az IoT folyamatos térhódításával és az „offline” területek rohamos digitalizációjával újabb és újabb információs források születnek, amelyek révén az adatok rendszerezése, integrálása egyre nagyobb kihívás lesz. J

ó eséllyel a jelen kor fejlesztője, statisztikusa lehet a cégek számára a fennmaradás kulcsa.

Bármely iparágat is tegyünk nagyító alá, a mesterséges intelligencia és az adatfelhasználás következtében gyökeres változásokra számíthatunk. Amikor 2038-ra már mindannyiunk zsebében/karórájában/otthonában segítségünkre lesz a nagy játszmákra képes AlphaZero, rajtunk múlik majd, hogyan fejlődünk és teljesedünk ki általa.

Beluscsák Márk (Programmatic Manager)

Forrás: MMO

Hackathon: kiberbiztonsági innovációs versenyt rendeznek magyar egyetemistáknak

A kibertér tele van időszerű kihívásokkal, amelyek rendkívüli hatással lehetnek a mindennapjainkra. Erre időszerű példa a 2022. május 7-én történt kibertámadás, amely az Egyesült Államok Colonial Pipeline rendszerét bénította meg. Egy számlázási szoftvert ért támadás, képes volt az ellátó láncra súlyos következményekkel hatni.

Bővebben

Szerezz 15 millió forintos támogatást az ötletedért és vedd fel a harcot a műanyagszennyezéssel!

Megnyílt a jelentkezés a Startup Plastic Surgery programra, amely immár harmadik alkalommal nyújt támogatást a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi kihívásokra megoldást kereső startupoknak. Az akcelerátor programra október 10-ig várják olyan minimum két fős csapatok jelentkezését, akik innovatív ötleteikkel, termékeikkel, vagy technológiákkal járulhatnak hozzá a műanyagipar megújításához és a karbonsemleges jövőhöz.

Bővebben

A repoharak örökké aktuális dilemmáját most egy fizetési szolgáltató oldaná meg

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és biztonságosabbá a vendéglátásban és a gasztronómiában történő fizetéseket.

Bővebben

Az hazai informatikusok pár éven belül külföldi munkaadónak fognak dolgozni?

Négyből három hazai informatikus valószínűnek tartja, hogy a következő két évtized során távmunkában külföldi munkaadónak fog dolgozni, és szinte minden szakember az IT-életpálya természetes részének tekinti a külföldre történő munkavégzést – derül ki egy friss kutatás eredményeiből. Az IVSZ értékelése szerint mindez nemcsak az egyébként is súlyos munkaerő-hiánnyal küzdő digitális munkaerőpiac szempontjából jelent újabb egyértelmű

Bővebben

Még sosem érte meg ennyire telekocsizni

Noha december 31-ig még biztosan hatósági árakon tankolhatunk, a globális infláció miatt sokan már most az autós közlekedés költséghatékonyabb alternatíváit keresik. A közúti közlekedés résztvevőinek egyre több anyagi próbatétellel kell szembenézniük, így autósként és utasként egyaránt mérlegelni kell, hogy milyen utazási forma lehet a leggazdaságosabb, különösen nagyobb távolságok esetében.

Bővebben

Közösségi támogatás megoldást hoz a tartalomgyártóknak a magyar startup

Általános nemzetközi trend, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitottak arra, hogy pénzzel is támogassák a kedvenc tartalomkészítőiket. 2021-ben az ezzel kapcsolatos mikrotranzakciók összege átlépte 13,5 milliárd dollárt és az előrejelzések szerint ez az éves összeg hamarosan a duplájára nő. A válság miatti reklám és szponzorköltések kiesésével a médiumok, vloggerek és nonprofit szervezetek is nagyobb szerepet szánnak a közösségi támogatásnak. Nekik nyújt alternatívát a tranzakciós díj és akár áfa nélkül működő magyar Donably.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások