Hirdetés

Felülkerekedik rajtunk a mesterséges inteligencia?

1997-ben az IBM DeepBlue névre keresztelt A.I. alapú szoftvere megveri a világ egyik legjobb sakkmesterét, Kasparov-ot. Húsz évvel később, 2017-ben a Google által fejlesztett, szintén mesterséges intelligenciával rendelkező AlphaZero önmagától megtanul sakkozni 4 óra alatt, majd könnyedén legyőzi az addigi legerősebb sakk-programot.

A fentiek alapján joggal merül fel a kérdés, vajon mit hozhat egy újabb 20 éves ugrás? Mire képes már most az A.I. és hogyan hat majd a munkánkra, életünkre?

Bináris világuralom

Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre válaszolhassunk, érdemes jobban szemügyre vennünk az A.I. főbb fajtáit. Míg a népszerű sci-fi regényekben és filmekben (Terminator, Matrix, Westworld,…) világuralomra törő A.I. minden tekintetben az emberi gondolkodást mímeli, addig a Kasparov-ot megizzasztó valóságos szoftver egy úgy nevezett „narrow A.I.”-t használt. Ez utóbbi bár rendkívül fejlett, mégis egyetlen feladat tökéletes elvégzésére lett betanítva, amelyhez rengeteg releváns információ feldolgozására és mély elemzésére volt szükség.

A sors iróniája, hogy a közel hatvan éve létező A.I-hoz elengedhetetlenül szükséges „kalkulációs sebesség”, valamint az elégséges mennyiségű adat hatékony tárolása mindössze az elmúlt 5 évben vált elérhetővé. A folyamatosan fejlődő infrastruktúra által tárolható és hasznosítható adatok mérete határozza meg leginkább az A.I. fejlettségét és ezzel együtt a felhasználási lehetőségeit.

Az adat az új olaj?

A következő 20 évben azok a vállalatok lesznek igazán előnyben, akik megfelelő technikai háttérrel rendelkeznek, valamint nagy mennyiségű felhasználói adat birtokosai. Kristálygömb nélkül is látható már a jelenünkben, hogyan emelkedik ki a tömegből a Google (anyavállalata, az Alphabet), az Amazon vagy a Facebook. Ezen cégek a jövőben az életünk még több területén játszanak majd meghatározó szerepet és ezáltal egyre több értékes adattal rendelkeznek majd a felhasználókról. Ez pedig szükségszerűen még fejlettebb A.I. alapú szolgáltatásokhoz vezet.

Ezt a tempót ellenben a közepes méretű vállalatok valószínűleg nem fogják tudni tartani az adatok begyűjtése és felhasználása terén, így a fenti cégek terjeszkedése miatt jó eséllyel vesztesei lehetnek a mesterséges intelligencia által formált jövőképnek.

Meglepő fordulatként azonban éppen a mikro- és egyszemélyes vállalkozások élvezhetik még a „megacégek” által kínált A.I-alapú szolgáltatások előnyeit. Eddig sosem látott hatékonysággal végezhetnek majd személyre szabott tanácsadói, alkotó tevékenységet mások számára, miközben az idő- és erőforrás igényes pénzügyi, hirdetési és adminisztratív feladataikról a „gépek” gondoskodnak a háttérben.

Programozott kreativitás

A saját házunk tájához közeledve érdemes körül néznünk a média világában is. Várható-e változás például a kreatív munkafolyamatok és még inkább a tartalomgyártás területén? Nos, a válaszra nem szükséges 20 évet várnunk, hiszen már a jelen buzzword-jei között is szerepel a „dinamikus kreatív” vagy a „1-to-1 kommunikáció”.

Az adatok és a megfelelő algoritmusok kombinációja már most kezdi lehetővé tenni a személyre szabott kommunikációt.

Egyre több digitális platformon tudjuk már meghatározni a reklám témáját, hangvételét az alapján, hogy a felhasználó épp a döntési folyamat melyik szakaszában jár. Gond nélkül kereshetjük fel újra a neki szóló üzenettel, amikor kedvenc termékünket valószínűleg éppen mostanra használta fel/koptatta el teljesen. A fejlődés ívét tekintve valóban várható, hogy a jövő médiájában megjelenő bannerek, PR-cikkek, city light-ok, TV-reklámok már nem a „zajt” jelentik. Sokkal inkább tekinthetünk rájuk úgy, mint párbeszédre a felhasználóval a megfelelő pillanatban és üzenet által!

A közvetlenebb kapcsolat kialakításában további fontos szerepet játszanak majd az AI alapú chat-bot-ok, virtuális ügyfélszolgálatok, amelyek mindig a látogató rendelkezésére állnak, hogy a szükséges információval ellássák őket vagy épp megoldást nyújthassanak egy-egy problémára. Azáltal, hogy a felhasználók erőfeszítés nélkül, emberi nyelven kommunikálhatnak ezekkel az eszközökkel, könnyen az egyik alap pillérévé válhatnak a jövő marketingjének.

Munkanélküli médiások?

Mi várható abban a szakmában, amely jelenleg is a Google, Facebook, Amazon hármasának célkeresztjében van? A választ könnyen megtudhatjuk az alábbi weboldal segítségével, amelyet azért hoztak létre, hogy kiderítse, vajon elveszik-e a robotok a munkánkat: willrobotstakemyjob.com

Bár a pénztáros munkakör 97%-os veszélyeztetettségéhez képest a média vásárló 54%-a nem tűnik annyira baljósnak, mégis valóban várható, hogy az AI teljesen megváltoztatja ezt a szerepkört.

Automatizált, önmagukat fejlesztő rendszerek segítségével nem lesz szükség repetitív heti riportok manuális összeállítására.

Nem töltjük majd a munkánk 50%-át a begyűjtött adatok elemzésével, valamint az optimalizálás, kísérletezés folyamatos körforgásával. A felszabadult időt olyan feladatoknak szentelhetjük, amelyek valóban igénylik az emberi kreativitást. Ugyanakkor ne feledkezzünk el a legfontosabbról! Bármilyen csodálattal, kíváncsisággal telve tekintünk is a “gépek” és az A.I. fejlődésére, az emberi faktor várhatóan a mostaninál is fontosabb szerepet fog betölteni a jövőben: a szoros partneri együttműködés, a márkák közös gondozása, az algoritmusok által nyújtott információk átgondolása, értelmezése, stratégiai irányvonalakká formálása lesz a feladatunk középpontjában.

Azon túl, hogy az AI által újra értelmezzük a médiavásárlási feladatköröket és folyamatokat, ugrásszerű növekedés várható az úgy nevezett „data science” területen.

Az IoT folyamatos térhódításával és az „offline” területek rohamos digitalizációjával újabb és újabb információs források születnek, amelyek révén az adatok rendszerezése, integrálása egyre nagyobb kihívás lesz. J

ó eséllyel a jelen kor fejlesztője, statisztikusa lehet a cégek számára a fennmaradás kulcsa.

Bármely iparágat is tegyünk nagyító alá, a mesterséges intelligencia és az adatfelhasználás következtében gyökeres változásokra számíthatunk. Amikor 2038-ra már mindannyiunk zsebében/karórájában/otthonában segítségünkre lesz a nagy játszmákra képes AlphaZero, rajtunk múlik majd, hogyan fejlődünk és teljesedünk ki általa.

Beluscsák Márk (Programmatic Manager)

Forrás: MMO

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben

2023 nem volt az európai unikornisok éve, az idei év annál inkább az lehet

2017 óta nem volt olyan alacsony az egy évben jegyzett új unikornis vállalkozások száma Európában, mint tavaly: csupán 7 új unikornis született. 2024 első negyedévében viszont már 4 új unikornissal büszkélkedhet az európai piac – mutatjuk is őket!

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások