A top 10 globális startup többségének neve idegenül cseng a magyar fül számára. Nagyon erősek a kínai startupok pozíciói.
A top 10 globális startup többségének neve idegenül cseng a magyar fül számára. Nagyon erősek a kínai startupok pozíciói.
A Statista készített egy összeállítást a globális piac legnagyobb értékű startup vállalatairól. Ezen belül az első tíz helyen néhány ismert és több, Magyarországon gyakorlatilag ismeretlen cég nevével találkozhatunk.
A listavezető (már) nincs jelen a magyar piacon, de nem ismeretlenek nálunk sem, ez ugyanis az Uber, aminek az értékét 68 milliárd dollárra becsülték. Az Ubert a Didi Chuxing követi, a cég értéke 56 milliárd dollárra tehető. Ez utóbbit a kínai Uberként szokták emlegetni, de újabban már nem csak Ázsiában terjeszkednek, ugyanis megvetették a lábukat Brazíliában, az Egyesült Államokban pedig fejlesztőközpontot hoztak létre.
A tízes toplista harmadik helyén áll a 46 milliárd dollárt érő Xiaomi. A 2010-ben alapított cég mostanra globálisan a legnagyobb mobilgyártók közé nőtte ki magát – bár más elektronikai termékeket is gyártanak – Kínában pedig a kifejezetten erősek a pozícióik.
A negyedik és ötödik helyen két ismertebb nevű cég, a hazai lakásbérlési piacot is felforgató Airbnb (31 milliárd dollár), és az „űripari” SpaceX (21 milliárd dollár) következik. Utóbbitól nem sokkal maradt el a közösségi irodákban utazó WeWork (20,2 milliárd dollár).
A legnagyobb startupok között még olyan nevek tűnnek fel, mint a Palantir (kereken 20 milliárd dollár). A titokzatos cég adatbányász szoftvereket fejleszt és az ügyfelei között megtalálható a CIA és az FBI is. A Palantirt a Lufax követi (18,5 milliárd dollár), ez egy kínai közösségi hitelezési platform, ami összeköti a kölcsönt adókat és az azt kereső embereket.
Valószínűleg nem sokan ismerik itthon a Meituan-Dianping nevű céget (18,3 milliárd dollár). Ez a Meituan (kb. a kínai Bónusz Brigád), és a Dianping szolgáltatáskereső és -értékelő rendszer házasságából született.
A tizedik helyezett neve itthon is ismerősen cseng, ez ugyanis a Pinterest. A közösségi képmegosztó portál értéke 12,3 milliárd dollárra tehető.