Az önvezető autókkal kapcsolatban az a legnagyobb félelem, hogy bizony rá kell hagyatkoznunk egy intelligens gépre, és így a biztonságunk rajta múlik. A Szilícium-völgyben található Phantom Auto startup a szorongást a jármű távirányítás alá vonásával csökkentené.
A közelmúltban bekövetkezett Uber baleset, valamint a Tesla Autopilot rendszeresen előforduló ütközései negatív érzelmeket keltenek az emberekben az önvezető technológiákkal szemben. Fogyasztói felmérések szerint a ezek hibái miatt az emberek aggódnak az önvezető autók biztonsága miatt. Erre nyújthat megoldást a Phantom.
„Nem szeretnénk önvezető autót készíteni, helyette biztonsági megoldást nyújtunk”
–hangsúlyozta Shai Magzimof, a Phantom nevű startup 27 éves vezérigazgató-alapítója, egyben a technológia feltalálója. A Phantom Auto távvezérlésű teleoperációs rendszere 4. szintű önvezető autókkal működik: ha az autó út közben elakad építkezés vagy baleset miatt megváltozó útviszonyok miatt, akkor a Phantom-dolgozó monitor elé ül, majd a kamerákon megnézi, hogyan oldható meg a helyzet.
Az addig önvezető jármű lényegében távirányítós autóvá alakul, hiszen a startup szakemberei távoli vezérléssel navigálhatják a problémás szituációból.
A startup partnerei között tudja a francia Transdev autonóm mobilitási és szállítmányozási vállalatot, de a kiberbiztonság fontossága miatt a Karamba Security és az Argus Cyber Security is együttműködik vele. A Phantom közösen fejleszt a svéd Einride vállalattal is, távoli irányítást biztosít a cég elektromos T-pod teherautójának, melyen már egyáltalán nincs sofőrfülke. A teherautók év végén kerülnek az utakra, a német Lidl áruházlánc és a DB Schenker logisztikai vállalat számára fognak szállítani.
Maarten Sierhuis, a NASA kutatója szükséges jónak tartja a Phantom fejlesztését, mivel szerinte mindig is szükség lesz emberre a közlekedésben.
„A Phantom különbözik konkurenseitől, melyek útvonaltervezéssel foglalkoznak, tehát egy távoli működtető rajzol egy útvonalat, amit a jármű követ”– magyarázta el Elliot Katz, technológiai igazgató. „Mi olyan távfelügyeletre koncentrálunk, amely során felvesszük a járművel a kapcsolatot. Ezt követően munkatársaink a kamerák segítségével pontosan azt látja, mintha a sofőrülésben lenne, és ugyanúgy manőverezik onnan, mintha fizikálisan ott lenne.”
Katz szerint az önvezető járműveket érintő legnagyobb akadály, hogy a nyilvánosság nem fogadja el azokat
„Egy évszázada él a köztudatban, hogy a járműveket az emberek irányítják. Az iparág azonban 180 fokos fordulatot tett, így el kell fogadnunk, hogy biztonságunkért egyre inkább gépek felelnek.”
Forrás: AutoPro
Kép: Phantom Auto