A kialakult sajnálatos helyzet egyik pozitív hatása az innovatív közlekedési megoldásokra terjed ki: Kínában a vállalati szektor és a központi kormányzat részéről is özönlenek a megrendelések az autonóm szállítóeszközöket gyártó startupokhoz.
A váratlan gyorsasággal világjárvánnyá alakuló koronavírus-fertőzés Kínában és máshol is sok vállalkozás működésében okoz súlyos fennakadásokat, a kínai Neolix szekere azonban éppen ennek köszönhetően lódult meg az utóbbi időben. A Bloomberg hétvégi riportja szerint a kis méretű önvezetető szállítóeszközöket fejlesztő startup az elmúlt két hónapban több mint 200 új megrendelést szerzett, miközben a gyártás tavaly májusi beindulása óta összesen is csak 125 járművet sikerült eladnia.
A Neolix eszközei többféleképpen is hozzájárulnak a kihívások leküzdéséhez: csökkentik az emberek közötti fizikai kontaktust, emellett enyhítik az elkülönítések és az utazási korlátozások miatt egyre látványosabb munkaerőhiányt is.
A Neolix ügyvezetője a lapnak nyilatkozva elmondta, hogy a cég raktárai a járvány kitörését követően hamar kiürültek, a kis robot teherautókat például kórházakban állították munkába az orvosi eszközök szétosztásában, a személyzet élelmezésében vagy esetenként a közterületek fertőtlenítésében is. A vállalkozásnak már olyan megrendelői vannak mint az Alibaba, a JD.Com vagy a Meituan Dianping, de a cikkből kiderül, hogy ettől függetlenül is 180 fokos fordulatot tapasztalnak az autonóm szállítási technológiák megítélésében.
Az emberek most a gyakorlatban is tapasztalják, hogy mennyi mindenre képesek az ilyen rendszerek, amikor a humán közreműködőkre nézve veszélyes feladatok elvégzéséről van szó. Ez persze nem csak a Neolix, hanem a többi, hasonló profilú vállalkozás számára is kedvező, olyannyira, hogy a kínai kormány is létrehozott egy alapot a sofőr nélküli szállítóeszközök beszerzési és üzemeltetési költségeinek 60 százalékos központi finanszírozására a saját joghatósága alá eső szervezeteknél. Ugyanígy igaz, hogy az ilyen járművekre vonatkozó szigorú szabályokon is enyhítettek a különleges helyzetre és az amúgy is teljesen üres utcákra való tekintettel.
Ez azt is jelenti, hogy a kormányzati beszerzési eljárások lényegesen felgyorsulnak, maga a Neolix ebben az évben több mint 1000 új megrendelésre számít ebből az irányból. Az elemzők az ágazat gyors felfutását illetően annyiban még szkeptikusak, hogy a relatíve alacsony kínai munkaerő-költségek továbbra is akadályozni fogják az ilyen technológiák általános bevezetését, és a koronavírus-járvány miatt időlegesen felfutó keresletből nem feltétlenül kell hosszabb távra szóló következtetéseket levonni. Az viszont ugyanígy igaz, hogy a jelenlegi helyzet megerősíti az új felhasználási módokat, és hozzájárul a fogyasztási szokások amúgy is gyors változásához. A fogyasztási minták átalakulása pedig valamilyen mértékben arra is hatással lesz, hogy a vírusjárvány lecsengését követő, „normális” világban milyen készségeket vagy képességeket tekintenek majd alapvető fontosságúnak.