Hirdetés

Egyedül nem megy

Tőke, kapcsolatrendszer, tapasztalat, ingyenes iroda – többek között ezeket kínálják a nagyvállalatok inkubátorprogramjai a startupoknak. Az ilyen kezdeményezésekből egyre több van, ami érthető, hiszen jó befektetési lehetőségek mellett az innováció felpörgetéséhez is hozzájárulnak.

Jött egy meteor, belecsapódott a Földbe, az óriási dinoszauruszok kihaltak, de a kicsi, alkalmazkodóképes emlősök életben maradtak – talán már az általános iskola alsó tagozatába járó gyerekek is ismerik a történetet, de vajon mi lett volna, ha a hatalmas lények segítséget kapnak kisebb társaiktól?

Az idei HR Festen a Nestlé szervezett egy igazán érdekes programot, aminek a központi kérdése az volt, hogy az üzleti világ „dinoszauruszai” hogyan maradhatnak életben a digitális forradalom korszakában, illetve miben segíthetik egymást az óriáscégek és az induló startupok. Az eseményen elhangzott előadásokból egyértelműen kiderült, hogy a nagyobb hazai társaságok érzik a fenyegető veszélyt, és felismerték azt is, hogy amit nem tudnak legyőzni, azt a legjobb lesz maguk mellé állítani. Ezt a célt szolgálják a nagyvállalati inkubációs és akcelerációs programok, amelyeket ígéretes startupoknak, vagy akár saját, jól hasznosítható ötletekkel előálló munkavállalóiknak indítanak.

Kölcsönös segítség
Persze nem egyirányú kapcsolatról van szó, hanem egymásrautaltságról lehet beszélni, az előadások és az azokat követő beszélgetés során ugyanis az is kiderült, hogy számos dologban nélkülözhetetlenek a „dinoszauruszok” a feltörekvő cégeknek. „Nincs innovatív nagyvállalat startup nélkül és nincs startup nagyvállalat nélkül” – tömörítette egy rövid mondatba a Nestlé Hack your Dinosaur rendezvény egyik előadója a fő tanulságot, de azért persze ennél sokkal több is kiderült az érdeklődők számára.

Verő Barbara, a workshopot szervező Nestlé Hungária Kft. HR-vezetője többek között arról beszélt, hogy a startupok jellemzően erőforrás-hiányosak, mivel induló cégekről van szó, kicsik, valamint a tapasztalat és a hálózat is hiányzik. A mérleg másik oldalán viszont ott van az elképesztően gyors döntéshozatal, ami a kis méretből adódik, az agilitás, a képesség az egész iparágakat felforgató merész elképzelések megalkotására, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy ezek a társaságok rendkívül vonzók az Y és X generáció képviselői számára. A nagyvállalatoknál tapasztalatból, erőforrásból és kapcsolatokból nincs hiány, viszont az innováció az elhúzódó döntéshozatal miatt lassú – tette hozzá Verő Barbara.

Az eseményen több Magyarországon működő jelentős cég inkubációs és akcelerációs programja mutatkozott be, a társaságok névsora pedig azért is különösen izgalmas volt, mert nagyon jól mutatta, hogy mely szektorokban érzik leginkább a digitalizáció átalakító hatását már most is. Az energiaágazatból és a pénzügyi szegmensből is két kezdeményezést ismerhettek meg az érdeklődők.

Digitális pénzügyek
Igencsak frissnek mondható a K&H Csoport startup inkubátorprogramja, a Start it, amely élesben szeptember elején indult el, igaz, közel egy évvel a start előtt megkezdték a szervezést – mondta el Kerényi Tamás, a pénzintézet munkatársa. Bár pénzügyi cégről van szó, egyáltalán nincs fintech vagy insuretech fókusz, minden innovatív gondolatot nyitottan fogadnak. A kiválasztott projektek folyamatos képzést és ingyenes irodahasználati lehetőséget kapnak. Ez persze nem számít egyedinek, hiszen a hasonló nagyvállalati programok kapcsán szintén elérhetők ezek a lehetőségek. Ami mégis vonzóvá teheti ezt a kezdeményezést az induló innovatív vállalkozások számára, az a hatalmas magyarországi és nemzetközi hálózat és kapcsolatrendszer – mutatott rá Kerényi Tamás.

Pereces János, az MKB Bank által létrehozott FintechLab vezetője már egy érettebb programról tudott beszélni. Minden olyan szolgáltatást nyújtanak a startupoknak, amit egy inkubátortól elvárnak, vagyis munkahely, mentoring és pénz is jut a kiválasztott vállalkozásoknak. Pereces János nem titkolta azt sem, hogy a kezdeményezéstől olyan ötleteket várnak, amiket hasznosíthatnak abban a folyamatban, amelynek keretében „digitális bankká” válnak. Emellett persze befektetésként is tekintenek a programra, 25 ezer eurónyi tőkéért hatszázalékos részesedést kérnek az együttműködő startupoktól.

A pénzügyi szektor startuptámogató kezdeményezéseibe az OTP Bank is beszáll, a társaság november elején jelentette be akcelerációs programját. A banknál korábban a belső innovációra helyezték a hangsúlyt, azonban most nyitnának a kívülről érkező friss ötletek felé is. Az OTP nemzetközi szintben gondolkodik, ezért a kezdeményezésben összefogott egy finn akcelerátorra, a Nestholmával, az ő feladatuk lesz felkutatni a korai fázisú fintech startupokat. A kiválasztott cégeknek három hónap áll rendelkezésre ahhoz, hogy a mentorálás mellett egy olyan termékkel álljanak előtt, amit már a bank hálózatával valós felhasználókon lehet tesztelni. Ha pedig sikeresek a próbák, akkor jöhet a komolyabb befektetés, a bank érdekeltségébe tartozó PortfoLion ennek érdekében hozta létre az OTP digitális kockázati tőkealapot, amely százezer és egymillió euró közötti tőkét helyez az ígéretes startupokba, kisebbségi részesedésért cserébe.

Garázsból jönnek az ötletek
Érdekes megközelítést választott az E.ON Hungária Zrt. az innovatív ötletek hasznosítására „Házon belül nagy kihívást jelent az innováció, hiszen egy nagyon szabályozott környezetben kell dolgoznunk” – jelezte Budai László, a vállalat üzletfejlesztési igazgatója. A társaság „garázs” módszertannal indította el saját programját, amelynek lényege, hogy a felmerülő ötleteket a cég különböző részlegeitől érkező emberekből összeálló néhány fős csapatok dolgozhatják ki, és ehhez minden támogatást megadnak nekik, lényegében egy startupkörnyezetet szimulálnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a projekteken dolgozó munkatársaknak nem kell a napi teendőikkel foglalkozniuk, igaz, csak három hónap áll rendelkezésükre ahhoz, hogy hasznosítható termékkel álljanak elő.

Kezdeti szakaszában van a Mol Nyrt. inkubációs programja is, amely a belső és a külső szellemi tőkét egyaránt hasznosítaná. Winkler Zsolt, a társaság által létrehozott Open Innovation Hub vezetője a HR Festen tartott workshopon többek között hangsúlyozta, hogy a nagyvállalatok nemcsak a startupok által kifejlesztett termékek viszonteladói lehetnek, de az ötleteiket, megoldásaikat beépíthetik a saját szolgáltatásukba is. A hazai startup-ökoszisztémában jóval több mint egy évtizedes tapasztalatot szerzett szakember ugyanakkor arra is rámutatott, hogy milyen kihívást jelent HR-szempontból egy-egy nagyvállalatnak, hogy a sok ezer munkatárs közül ki tudják emelni azokat, akiknek nemcsak jó ötleteik vannak, de hajlandók dolgozni értük és még illeszkednek is a cég struktúrájába.

Egymástól tanulnak
Az első nagyvállalati akcelerációs programot indította el a Telenor Magyarországon, amelynek az idén már a második körét zárták le – közölte Takács Zoltán, a mobilszolgáltató innovációért felelős alelnöke (vele hosszabb interjút is olvashatnak lapunkban). A szakember jelezte, hogy számukra is több aspektusa van a kezdeményezésnek, egyrészt jó befektetési lehetőségeket keresnek – a vállalat 5-10 millió forintos tőkével segíti a kiválasztott startupokat –, másrészt pedig potenciális tehetségeket, akik a saját munkatársaikkal együtt dolgozva formálják a Telenor vállalati kultúráját. Az akcelerációs program eddigi eredményei kapcsán Takács Zoltán elmondta, hogy a tavaly kiválasztott társaságok közül háromnak már újabb körös befektetést keresnek.

„Multicégként olyan kérdésekre kell választ találnunk, mint az, hogyan tudunk úgy nőni, hogy közben nyereségesek maradjunk, hogyan tudjuk megtartani a piaci részesedésünket, de az emberi erőforrás kapcsán is óriási kihívások vannak, hiszen az igazi tehetségeket nagyon nehéz megtartani” – mutatott rá Tarczali Patrícia, a Nestlé Hungária Kft. talent & organization development managere. Komoly problémát okozott a cégnél korábban, hogy a hierarchikus irányítási struktúra miatt az innovatív gondolatok csak nehezen jutottak el a menedzsmenthez. A helyzet kezelésére hoztak létre egy olyan programot, amely lehetővé teszi, hogy a tehetségek a hibázással járó veszélyek nélkül tudjanak fejleszteni, emellett pedig a saját munkatársaik is együtt tudnak dolgozni a startupokkal.

Egészpályás letámadás
A nagy technológiai vállalatok élen járnak az inkubációs programok indításában, és az elmúlt években különösen aktív volt ezen a területen a Google is. A társaság minden lehetőséget megragad a tehetségek felkutatására és az ígéretes vállalkozások elindítására, így a kívülről érkező ötleteket és a „házon belülről” jövő kezdeményezéseket egyaránt támogatja. A cég az idén márciusban olyan, startupokat segítő programokat jelentett be, amelyek a magyar cégeknek is jó lehetőségeket kínáltak, és volt közöttük olyan, amely 50 ezer dolláros támogatással járt. A Google tavaly indította el vállalaton belüli kezdeményezését, az Area 120-at, amelynek keretében a munkatársak ötleteiből lehetnek startupok.

Kalocsai Zoltán

Az hazai informatikusok pár éven belül külföldi munkaadónak fognak dolgozni?

Négyből három hazai informatikus valószínűnek tartja, hogy a következő két évtized során távmunkában külföldi munkaadónak fog dolgozni, és szinte minden szakember az IT-életpálya természetes részének tekinti a külföldre történő munkavégzést – derül ki egy friss kutatás eredményeiből. Az IVSZ értékelése szerint mindez nemcsak az egyébként is súlyos munkaerő-hiánnyal küzdő digitális munkaerőpiac szempontjából jelent újabb egyértelmű

Bővebben

Még sosem érte meg ennyire telekocsizni

Noha december 31-ig még biztosan hatósági árakon tankolhatunk, a globális infláció miatt sokan már most az autós közlekedés költséghatékonyabb alternatíváit keresik. A közúti közlekedés résztvevőinek egyre több anyagi próbatétellel kell szembenézniük, így autósként és utasként egyaránt mérlegelni kell, hogy milyen utazási forma lehet a leggazdaságosabb, különösen nagyobb távolságok esetében.

Bővebben

Közösségi támogatás megoldást hoz a tartalomgyártóknak a magyar startup

Általános nemzetközi trend, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitottak arra, hogy pénzzel is támogassák a kedvenc tartalomkészítőiket. 2021-ben az ezzel kapcsolatos mikrotranzakciók összege átlépte 13,5 milliárd dollárt és az előrejelzések szerint ez az éves összeg hamarosan a duplájára nő. A válság miatti reklám és szponzorköltések kiesésével a médiumok, vloggerek és nonprofit szervezetek is nagyobb szerepet szánnak a közösségi támogatásnak. Nekik nyújt alternatívát a tranzakciós díj és akár áfa nélkül működő magyar Donably.

Bővebben

Innovatív találmány védi meg az autósokat a vadgázolástól

Hazánkban a hivatalos statisztikáknál jóval több, évente akár 40 ezer vadgázolás történhet. Ezt a számot hivatott csökkenteni a VIONN GO, az első okos vadriasztó, ami a gépjármű alvázára rögzítve a beépített hangszórónak köszönhetően jelzi érkezésünket az állatvilágnak. A fejlesztők egy mégis bekövetkezett vad által okozott baleset esetén a keletkezett kárt öt munkanapon belül megtérítik ügyfeleiknek egymillió forintig.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások