Hirdetés

Egy ideális világban a pandémia nyertesei hulladékmentes megoldásokra törekednének

A pandémia egészen döbbenetes növekedést hozott néhány iparág számára: az étel-házhozszállítás, a ruházati e-kereskedelem és a tisztítószerek eladása is jelentősen nőtt. Ezek a területek azonban szinte kizárólag az egyszer használatos csomagolással dolgoznak, melyből azonnal műanyagszemét lesz. Pedig ezeken a területeken relatíve egyszerűen megoldható lenne az újrahasználat – hívja fel a Humusz Szövetség a figyelmet a honlapján.

Hirdetés

Az étel-házhozszállítás, az e-kereskedelem és a tisztítószerek eladása hatalmasat nőtt a pandémia alatt, ezzel párhuzamosan pedig az általuk előállított szemét mennyisége is. Hiszen ezek az iparágak. Pedig ezeken a területeken egész egyszerűen megoldható lenne a körforgásos gazdaság irányába tett lépés, az újrahasználat megvalósítása” – olvasható a Humusz Szövetség cikkében.

A magyar környezetvédők a Rethink Plastic és a Break Free From Plastic tanulmányára hagyatkozva arra helyezik a hangsúlyt, hogy bemutassák az újrahasználati rendszerek létrejöttének lehetőségeit, amelyek csökkenthetnék a csomagolások környezetre gyakorolt pusztító hatását.

Újra kell tölteni a tisztítószeres flakonjainkat!

A tanulmány összeveti az újratölthető csomagolású tisztítószert (mosószerek, felülettisztítók, mosogatószerek stb.) és a tipikus egyszer használatos flakont, és kiderült: a többször használható csomagolási rendszernek közel 12-szer kisebb a környezeti hatása, mint az egyszer használatos rendszernek. Tehát a háztartási tisztítószerek csomagolásának újratöltésével jelentős hatás érhető el.

Az is kiderült, hogy ugyan még népszerűbb lett az online kereskedelem, de ez nem változtat azon a tényen, hogy „egy újrahasználható csomagolásokkal dolgozó rendszernek közel 3-szor kisebb környezeti hatása van az e-kereskedelmi divat szektorban, mint az egyszer használatos csomagolásokat alkalmazó rendszernek” – mutat rá a Humusz Szövetség.

Az egyszer használatos elviteles dobozok és poharak az egészségünkre is károsak

Ami szintén ilyen fontos, és az elemzés szintén rámutat: a pandémia jelentősen, pontosan 40 százalékkal növelte az elviteles csomagolóanyagok használatát – ezzel párhuzamosan pedig a saját ételtároló használata visszaszorult.

„Azért is fontos kiemelni az élelmiszer- és italcsomagolásokat, mint például a PET, a PP, az alumínium vagy a viaszos alapú papír, mert nemcsak környezetünkre, hanem egészségünkre is káros anyagokat tartalmazhatnak” – olvasható a humusz.hu-n. Ezenfelül a vizsgálat adatai szerint a többször használható ételtárolók, illetve poharak környezeti lábnyoma 13-szor, ill. 4-szer kisebb, mint az egyszer használatos társaiké.

Nem álom – működő sikeres újrahasználati rendszerek

Elsőre azt gondolhatnánk, hogy fényévekre vagyunk attól, hogy saját csomagolásban vásárolhassunk tisztítószereket vagy elfelejthessük az egyszer használatos ételesdobozokat. Azonban világszerte és hazánkban is egyre több vállalkozás vezet be újrahasználati rendszereket sikeresen. Magyarországon is gombamód nyílnak a csomagolásmentes üzletek, ahol élelmiszerek mellett tisztálkodási- és tisztítószereket is tudunk saját csomagolásban vásárolni.

Előremutató szabályozást mihamarabb!

A tanulmány további jó gyakorlatokat is ismertet, továbbá arra is rámutat, hogy egyértelműen szükség van politikai támogatásra is ahhoz, hogy az újrahasználat üzleti szempontból is előnyös legyen, és ezáltal a környezeti előnyök is maximalizálódjanak.

Ez úgy érhető el, ha meghatározásra kerülnek kötelező ágazatspecifikus újrahasználati/újratöltési célok az olyan szektorokban, ahol a vállalkozások és a fogyasztók között az újrahasználat és az újratöltés már működik.

Azt pedig, hogy ez mennyire megérné, a tanulmány készítői által elvégzett számítások eredményei is jól mutatják. Amennyiben 2027-ig a felsorolt három szektorban az újrahasználható csomagolás aránya elérné a 20%-ot, a következő megtakarításokat lehetne elérni:

  •   Közel 1,3 millió tonna CO2e kibocsátás megelőzése (ennyit 59 millió kifejlett fa tudna elnyelni).
  •   Közel 3,5 milliárd köbméter megspórolt víz (ez majdnem 1,4 millió olimpiai medencét töltene meg).
  •   10 millió tonna (avagy 1,26 millió teli teherautónyi) megspórolt nyersanyag.

A tanulmány magyar nyelven elérhető kivonata a Humusz Szövetség honlapján érhető el.

Kép forrása: humusz.hu

Hirdetés

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben
Hirdetés

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben

Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek

A friss ötlet, agilitás és az innovációban testet öltő tudás társul a sokévtizedes szakértelemmel, tapasztalattal, technológiai háttérrel, értékesítési kompetenciákkal, partneri hálózattal és erős pénzügyi háttérrel. Így támogatja egymást startup és nagyvállalat, amely együttműködésére egyre több a példa itthon és a nagyvilágban. Az idei Startup Safari konferencián vállalatvezetők, startupok, befektetők készítettek látleletet a hazai startup ökoszisztémáról.

Bővebben

Melbourne-i győztesek a budapesti esettanulmányi versenyen

Idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a régió egyik legnívósabb nemzetközi üzleti esettanulmányi versenyét, a Central European Case Competition-t (CECC). A rendezvény egyik esetadó partnere a Schneider Electric volt, a győztes melbourne-i csapat az ő beszállítóik CO2 kibocsátásának csökkentésére, valamint az EcoStruxure platform újszerű alkalmazására dolgoztak ki koncepciót.

Bővebben

A dolgozók 73 százaléka rugalmasan, nem munkahelyhez kötötten dolgozna

Számos cégnél már kialakult hosszabb távú terv az otthoni munkavégzésre, van, ahol még nem született erről határozott döntés, míg a munkavállalói igények több felmérés szerint is a home office és a hibrid munkavégzés felé mutatnak. A távmunkavégzés különböző formáinak hosszú távú megszilárdulása a legtöbb esetben azért várhatóan nem ütközik majd akadályba, hiszen a vállalatok és a munkavállalók többsége szerint sem csökkent a hatékonyság az otthoni munka során.

Bővebben

A pandémia után először találkoztak egymással újra az innovációs ökoszisztéma tagjai

Hetedik alkalommal indult útjára április utolsó napjaiban a Startup Safari Budapest. Két év online találkozás és tudásmegosztás után idén hibrid formában jelentkezett a fesztiválok és konferenciák minden előnyét magában foglaló kétnapos programsorozat, így az innovációs ökoszisztéma tagjai végre élőben is találkozhattak.

Bővebben

A Google támogatásával ingyenes digitális program indul (leendő) hazai vállalkozók és startupok számára

Az észt Startup Wise Guys, Európa legtapasztaltabb startup akcelerátora és egyik legaktívabb befektetési alapja bejelentette a „Jump for CEE” elnevezésű, saját tőke nélküli programjának folytatását. A kezdeményezést a Google-hoz tartozó Impact Challenge for Central and Eastern Europe is támogatja. A vállalkozói készségfejlesztő esemény célja, hogy 400 közép- és kelet-európai egyén és csapat vegyen részt azokon az online workshopokon, amelyek a Covid-19 által okozott gazdasági válság negatív hatásainak csökkentését hivatottak segíteni.  

Bővebben