A magyar mellett a bolgár és a román piacon is jelen van már a Neticle, jövőre pedig Oroszország, Ukrajna és Grúzia meghódítása jön, de Németországban is kipróbálnák magukat.
A StartUP! Magazinnak adott interjúban a cég két társalapítója, a közelmúltban az év startup alapítójának választott Szekeres Péter (SZP) és Csikós Zoltán (CSZ) beszélt a kezdeti nehézségekről és arról is, hogyan hathat a hazai piacra a mostani pénzbőség.
Honnan jött az ötlet, hogy véleményanalízis szolgáltatást kínáljatok?
SZP: Egy Twitterről szóló cikk inspirálta az egészet 2010 októberében. Ez volt az egyik első írás ezen a területen, hiszen mind a közösségi média, mind a szövegelemzés nagyon gyerekcipőben járt még. Ami igazán izgalmas volt a tanulmányban, hogy azt sikerült kideríteni, hogy a Twitteren megjelenő vélemények és a Dow Jones 500 index között kimutatható összefüggés van. Ebből jött a gondolat, hogy vajon az OTP esetében, ami a kisbefektetők által leginkább ismert magyar részvény, lehet-e hatással a médiahangulat az árfolyamra. Ez persze borzasztó nagy merítés, és egy tudományos diákköri dolgozat (TDK) keretében csak a töredékét lehetett vizsgálni, de alapvetően innen jött a gondolat, hogy véleményanalízissel foglalkozzunk.
A cég 2012-ben alakult, 2013-ig kellett várni az első ügyfelekre. Volt olyan pillanat, amikor úgy éreztétek, hogy inkább hagyjátok az egészet? Mi segített túllendülni a holtponton?
CSZ: Több hullámvölgy is volt, de mi hárman, az alapítók, sosem inogtunk meg. Mindig a matek miatt kerültünk bajba, egész egyszerűen cashflow problémáink voltak. Ennek az időszaknak az volt a fő üzenete számunkra, hogy egy nagyszerű termék is nehezen indul be, ha nem elég jó mellette az értékesítés és a marketing. Ez egyébként általános probléma az induló technológiai startupoknál. Szerencsére az, hogy hosszú a sales ciklus, vagyis sokáig tart, amíg meggyőzöd az ügyfelet és ő ténylegesen fizet is, idővel orvosolható, ha jó értékesítési stratégiát alakítasz ki. Az is nehezítette eleinte a dolgunkat, hogy a Neticle megoldása inkább nice-to-have és nem must-have termék volt, azaz nagyszerű pluszt tudott adni a cégeknek, de nem volt feltétlenül szükséges a működésükhöz. Ma már egyébként változik a helyzet, és ahogy egyre többen használják, validálják is a megoldásunkat. Komoly edukációs tevékenységet is folytattunk, hogy felépítsük a piacot.
Milyen forrásból finanszíroztátok a vállalkozást a kezdeti időkben?
CSZ: A három F – vagyis Friends, Family, Fools – volt, ahol körülnéztünk. Igyekeztünk minél tovább saját pénzből megoldani a fejlesztést és a cég működtetését. Már nagyon korán eldöntöttük, hogy csak azért nem vonunk be tőkét, hogy legyen pénzünk, hanem csak akkor nyúlunk ehhez az eszközhöz, ha a növekedésünket tudjuk vele felgyorsítani. Mivel huszonéves fiatalok voltunk, a saját tőke csak pár hónapig volt elég. Akkorra azonban már volt működő termékünk, és egy nagy megrendelőnk. Rájöttünk azonban, hogy tovább kell fejlesztenünk és ekkor került képbe a család. Ez egyébként óriási elkötelezettséget jelentett az alapítók részéről, amikor már nem csak a saját, de a család tartalékait is a vállalkozásra fordítottuk. Azonban láttuk a pozitív jeleket, már nagyon korán komoly márkák elköteleződtek.
Eddig mennyi tőkét tudtatok bevonni, van-e tervben újabb?
SZP: Idén jutottunk el oda, hogy tőkét vonjunk be, a Hiventures-től kaptunk forrást ősszel, azt azonban nem árulhatom el, hogy pontosan mennyit. Most már magabiztosak vagyunk, tudjuk, hogy jól fogjuk hasznosítani ezt a pénzt. A növekedés gyorsítására használjuk majd ezt a forrást, és a külföldi terjeszkedés felpörgetése érdekében nyitottak vagyunk arra, hogy további tőkét is bevonjunk.
A teljes interjút elolvashatja a StartUP! Magazin legfrissebb számában. A lapot megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy előfizetheti ide kattintva.