Hirdetés

Befektető sztárok, sztárbefektetők

Énekes, színész, rapper, tinibálvány, sportoló, szexszimbólum és popdíva is található a legaktívabb celebbefektetők sorában, akik fantáziát, egyben remek pénzkereseti lehetőséget látnak a startupiparban.

A kockázati tőkebefektetők legtöbbünk képzeletében elegáns öltönyt viselő kőkemény üzletemberek, esetleg hatalmas pénzek felett rendelkező techguruk a Szilícium-völgyből. Nem járunk távol a valóságtól, azonban nem szabad megfeledkeznünk a celebekről sem, akik ugyancsak szép számmal képviseltetik magukat a startupiparban. Sőt, egyesek annyira komolyan veszik az üzletet, hogy még saját kockázatitőke-alapot is létrehoztak.

A startupokba befektető sztárok többsége a zeneiparból kerül ki, de a színészek, sportolók és a divat világából ismert hírességek közül is vannak jó páran, akik az ígéretes, ugyanakkor kockázatos technológiai iparban szeretnék megforgatni a pénzüket. A CB Insights tanácsadó és elemző cég adatai szerint 2007 óta 75 celebbefektető több mint 350 magáncég finanszírozásához járult hozzá, összesen mintegy 4,6 milliárd dollárral. A sztárok 2015-ben voltak a legaktívabbak, amikor körülbelül kétmilliárd dollárjuk landolt 101 különböző startupnál.

Lássuk – a teljesség igénye nélkül –, kik ma a startup világ legjelentősebb celebjei.

Ashton Kutcher színész

Ashton Kutcher nevét hallva eszünkbe jut Demi Moore, Mila Kunis, esetleg néhány bugyuta játékfilm, de az pont nem, hogy a 39 éves színész befektetőzseni lenne. Pedig a celebek közül jelenleg ő számít a legprofibbnak, a szakemberek őt már nem egy pénzes kívülállónak, hanem jó szemű szakértőnek tartják.

Míg a hírességek többsége jellemzően a biztos bevételt hozó ötleteket és startupokat támogatná, addig Kutcher bátran, ugyanakkor jó érzékkel vállal nagyobb kockázatokat is. A CB Insights elemzése szerint 2007 óta nem kevesebb mint száz befektetés fűződik a nevéhez; olyan cégekben látott fantáziát már a kezdetektől, mint az Airbnb, a Skype, a Spotify, a Shazam, a Pinterest, az Airbnb, a FourSquare vagy az Uber.

Üzlettársával, Guy Osearyvel (aki Madonna és a U2 menedzsere) 2012-ben megalapították a Sound Ventures befektetési céget, és tovább szélesítették a már meglévő portfóliót, amely ma körülbelül 250 millió dollárt ér. Sokak szerint, ha Kutcher sikersorozata így folytatódik, befektetőként hamarosan híresebb lehet, mint színészként. Minden jel erre mutat, többek közt az is, hogy jelenleg olyan cégek igazgatótanácsában van helye a tárgyalóasztalnál, mint a Facebook, az eBay vagy a HP.

Nasir Jones (Nas) rapper, producer

A színészként és producerként is ismert rapper nem ül a több mint 25 millió eladott lemezből, valamint a koncertekből befolyt pénzén: 2007 óta mintegy negyven startuphoz adta a nevét és a pénzét. Ben Horowitz befektetővel karöltve ő is saját kockázati tőketársaságot alapított Queensbridge Venture néven. Ha Nas befektet, akkor nem aprópénzre kell gondolni: a Genius nevű, közösségi közreműködéssel szerkesztett zenei tudástárt 40 millió dollárral segítette, a Philz Coffee-t 15 millióval, a Robinhood tőzsdei kereskedelmi platformot pedig 13 millióval, ezek mellett pedig olyan startupoknak szavazott bizalmat, mint a Bitcoin-szolgáltatásokat nyújtó Coinbase, a DeviantArt online művészközösségi platform vagy a sztárok kedvenc matracgyártója, a Casper.

Rejtély, hogy az egyébként teljesen hétköznapi latex-memóriahab kombóból előállított matrac mivel tudta levenni a sztárokat a lábukról, mindenesetre a rapperen kívül olyan neveket állított maga mögé a cég, mint Tobey Maguire, Leonardo DiCaprio vagy Adam Levine.

Troy Carter tehetségkutató menedzser

Sokan csak Lady Gaga menedzsereként ismerik, valójában azonban az Atom Factory nevű talent management és tévéprodukciós cég alapítója és ügyvezetője. A CB Insights pillanatnyilag a harmadik legaktívabb befektetőnek tartja (lásd illusztrációnkat), miután az elmúlt közel tíz évben több mint harminc startupot támogatott, nem kis összegekkel: az Uberbe például 37 millió dollárt fektetett.

Joe Montana amerikaifutball-játékos

Joseph Clifford „Joe” Montana visszavonult amerikaifutball-játékos bizonyult a tavalyi év legaktívabb befektetőjének. A Liquid 2 Venturesön keresztül – csak 2016-ban – több mint tucatnyi startupba fektetett, olyanokba, mint az okos otthonokat támogató Nucleus, a videoanalitikával foglalkozó Mux vagy a mélytanulást (deep learning) elősegítő SkyMind. A legtöbbet, 64 millió dollárt a NerdWallet nevű pénzügyi tanácsadó és szolgáltató cégbe csoportosította.

Jared Leto színész, énekes

Az Oscar-díjas amerikai színész, aki a 30 Seconds to Mars rockegyüttes énekese, gitárosa és dalszerzője, szintén nem kispályás a startupok világában. A CBS televízió 2015-ben Hollywood egyik legígéretesebb startupbefektetőjének tartotta. Állítólag több tucat cégbe fektetett eddig, köztük olyan vállalkozásokba, mint a Robinhood, a Blue Bottle Coffee, a Zenefits, a Meerkat, a PlateJoy, a Reddit vagy a Surf Air.

Legnagyobb dobásának az okos termosztátokat és füstjelzőket gyártó Nest Labs támogatását tartja, miután a céget 2014-ben felvásárolta a Google. A 3,2 milliárd dolláros vételárat sokan túlzásnak tartották, azonban a keresőóriás lépése igenis logikusnak mondható, hiszen a Nest termékeivel együtt így a Google is „beléphet” az otthonainkba. Ezeken kívül büszke a DocuSign elektronikus aláírás-szolgáltatóval való együttműködésére, amelynek tanácsadói testületében is szerepet vállal.

Leonardo DiCaprio színész

A Wall Street farkasa óta nem is olyan nehéz elhinni DiCaprióról, hogy konyít az üzlethez. Be is szállt a magát „kulturális mesterséges intelligencia-adatplatformként” meghatározó Qloo ízléselemző startupba, akárcsak a mesterséges gyémánt előállításában utazó Diamond Foundryba vagy a Solarin mobiltelefon-bizniszbe.

Mindezek mellet DiCaprio az egyik legjobb példa arra, hogy a celebek egyáltalán nem garantálják egy cég sikerességét. Az izraeli Mobli közösségi fotó- és videomegosztó platformnak hiába sikerült megkörnyékeznie Leonardo DiCapriót, illetve rajta kívül olyan ismert személyiségeket, mint Tobey Maguire, Lance Armstrong, Carlos Slim vagy Serena Williams (akiktől milliós kockázati tőkét gyűjtött össze), az Instagram mára annyira háttérbe szorította a vállalkozást, hogy annak vajmi kevés esélye maradt a túlélésre.

Bono énekes

A U2 frontembereként ismert Paul Hewson, alias Bono régi motorosnak számít a befektetésekkel foglalkozó sztárok között. Öt társával együtt még 2004-ben megalapították az Elevation Partners kockázati tőketársaságot, amely mintegy 1,9 milliárd dollárnyi pénzeszközével különféle média-, tech- és szórakoztatóipari vállalkozásokat támogat.

2010-ben 120 millió dollárt fektettek a Facebookba, ami 1,5 százalékos tulajdonrész megszerzését jelentette, korábban pedig a Dropbox online fájltárolási szolgáltatás elindítóinak szavaztak bizalmat befektetésükkel. Mindkettő jó döntésnek és jó üzletnek bizonyult: a két vállalat az évek folyamán körülbelül 600 millió dollárt hozott Bonóéknak. Ezek mellett az énekes támogatta a TripAdvisorhöz hasonló Yelp vállalkozást, a Sonos elektronikai céget vagy a Vamo vakációs útvonaltervezőt. De közük van a Forbes Mediához is, miután 2006-ban 300 millió dollárért bevásárolták magukat a médiavállalatba.

Magic Johnson kosárlabdázó

NBA-s karrierjét követően Earvin „Magic” Johnson az üzleti életben is hírnevet szerzett magának. A világhírű kosaras elindított többek között egy moziláncot, létrehozott egy fitneszterem-hálózatot és jó néhány Burger King-franchise-t. Emellett számos – volt idő, amikor száznál is több – Starbucks kávézója volt, és komoly részesedést szerzett az általa irányított Los Angeles Lakersben is. Utóbbi kettőt 2010-ben eladta, a befolyt több mint száz millió dollár egy részével pedig beszállt a Detroit Venture Partners kockázati tőkealap-kezelőbe, amely azóta tucatnyi techcégnek adott tőkeinjekciót.

Justin Bieber énekes

Úgy tűnik, a tinik bálványa nemcsak az énekléshez és a női szívek meghódításához, hanem a befektetésekhez is ért. A popsztár első alkalommal még 2009-ben, 15 éves korában látott fantáziát egy startupban, majd később olyan cégekben vásárolt részesedést, mint a Spotify, a Stamped vagy a Tinychat. Emellett az ő nevéhez fűződik a szelfimegosztó app, a Shots Studios több mint egymillió dolláros támogatása is.

Lady Gaga énekes, dalszerző

Ha kisebb számban is, de a hölgyek is képviseltetik magukat a befektetők sorában. Az extravagáns ruháiról ismert Lady Gaga több alkalommal is kísérletezett a pénze megforgatásával, igaz, nem túl sok sikerrel. Először, 2011-ben, a hagyományos szöveges chatet és a zenestreaminget kombináló Turntable.fm zenei oldalba fektetett be néhány millió dollárt, a vállalkozás azonban 2014-ben lehúzta a rolót.

Aztán a Backplane közösségi platformban szerzett többségi tulajdont, ám ez sem volt hosszú életű. De együttműködött a Zynga nevű játékfejlesztő céggel is, amely elkészítette a népszerű FarmVille játék GagaVille verzióját, ahol a játékosoknak különféle feladatokat kellett teljesíteniük ahhoz, hogy a popdíva dalait letölthessék.

Madonna énekes, színész

Az énekes kedvenc itala állítólag a kókuszvíz, ennek fényében már nem meglepő, hogy az egykori szexszimbólum 2010-ben úgy döntött, hogy másfél millió dollárt fektet a Vita Coco nevű cégbe. Madonna mindenesetre jó lóra tett a kókusszal, mivel azóta az italmárkát harminc országban forgalmazzák, és a világszinten 2,5 milliárd dolláros kókuszvízpiacból 26 százalékos részesedést hasít ki magának.

Kuti Noémi

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát is megszólítja idén a SMART Konferencia

Az IVSZ által szervezett innovációs és üzleti konferencia, a SMART a startup-ökoszisztémát is megcélozza: a fő eseménnyel párhuzamosan futó SMARTup Konferencián, melyet az InnoMaker Partners csapatavál együttműködésben állítanak színpadra, a startupvilág aktuális kérdésit járhatják körbe a résztvevők. A SMART-on ráadásul a Startup Online csapatának köszönhetően egy 360 fokos szelfigépet is kipróbálhatsz.

Bővebben

Újrahasznosított műanyagból készült kompozit, kertészeti rendszer, ultrahatékony növénystimuláló szer – ilyen projektek mutatkoztak be a Startup Plastic Surgery pitch versenyén

A Startup Plastic Surgery és a Klímainnovációs Közösség inkubációs programjában olyan projekteket karolnak fel, amelyek a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi problémákra kínálnak megoldásokat. A program hagyományosan egy pitch versennyel zárul, amin a Startup Online is jelen volt. Fotóriportunkat láthatjátok.

Bővebben

2023 nem volt az európai unikornisok éve, az idei év annál inkább az lehet

2017 óta nem volt olyan alacsony az egy évben jegyzett új unikornis vállalkozások száma Európában, mint tavaly: csupán 7 új unikornis született. 2024 első negyedévében viszont már 4 új unikornissal büszkélkedhet az európai piac – mutatjuk is őket!

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások