Habár sokan hátrahőköltek a hírektől, hogy már a Délkelet-ázsiai piacon is feladta a harcot riválisa ellen az Uber – azért a cég kilátásai még így is fényesek. Összeszedtük, hol van kialakulóban még komoly versenyhelyzet, és hogy mit a kilátások a jövőre nézve.
Miután eladta Délkelet-Ázsia üzleti vállalkozását a rivális Grab 27,5%-os részesedéséért, az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi megnyugtatta alkalmazottait és felhasználóit: az Uber továbbra is a globális terjeszkedésén dolgozik. Persze, a költségek csökkentése továbbra is alapvető fontosságú lesz, mivel az sem titok, hogy az Uber jövőre az IPO felé tart. De nem engedheti meg magának, hogy lazítson azért sem, mert a szóbanforgó személyszállítási iparág 2025-re – becslések szerint – 276 milliárd dollárra fog növekedni, és ideális lenne ennek minél nagyobb hányadát a cég birtokában tudni.
Viszlát Uber, hello részvények!
Kína: Uber búcsút mondott a kétmilliárdos országnak, cserébe viszont 2016-ban 20%-os részesedést szerzett a Didibe. A kínai rivális most 56 milliárd dollárt ér.
Délkelet-Ázsia: Uber szintén hátralépett egyet a Grab javára, erről korábban itt számoltunk be.
Oroszország: Yandex…ő az egyeduralkodó. Az Uber éppen ezért távozott 2017-ben, és 36,6% -os részesedést szerzett a Yandex-ben.
Uber a ringben!
Brazília: Uber-nek jó forgalma van, az emberek szeretik, de jelen van a nagy vetélytárs a 99. Nem könnyű a helyzet, hiszen a kínai Didi támogatja a helyi vállalkozást, ezzel valóban versenyképesekké váltak.
India: A helyi riválisa nem más, mint az Ola, akik nagyjából 5 milliárd dollár értékű cégként vannak jelen. Több mint 110 városban működik, míg Uber csak 30 indiai településen van jelen. Ennek ellenére Dara és az Uber a közeljövőben nagy erőkkel fog dolgozni az indiai terjeszkedésen…
Japán: Az Ubernek itt is szembe kell néznie a Didivel. A cég azonban nem volt rest kooperálni a helyi taxitársaságokkal – a világ legnagyobb taxis paradicsomában máshogy nagyon nem is lett volna esélye.
„Hihetetlen lehetőség rejlik Japánban. Nagyon meglepődtem, hogy mégsem megy úgy az üzlet, mint hittem. Aztán rá kellett ébrednem, hogy Japán közlekedéstörténete egészen speciális, más nézőpontot kellett itt érvényesíteni.” – mondta korábban a vezérigazgató.
• Ausztrália: Uber jelen van, de az indiai Ola gyorsan halad a régióban…
Ki a verseny nyertese?
Valószínűleg a SoftBank. A japán konglomerátum nagyjából minden egyes versenyzőnél befektetett, így olyan nagy kockázat nem vár rá.
Dara Khosrowshahi nyilatkozatához hozzá tartozik, hogy az Uber mindenütt riválisokba ütközik, akikkel tetszik vagy nem, de szembe kell néznie, bárhová is megy. …és lássuk be, a verseny a legjobb indulattal is mindig alacsonyabb árakat eredményez, az alacsonyabb árak pedig mindig kevesebb bevételt.