Jó hír minden startup számára az Ogre&co története: jó elképzeléssel akár egy sokszereplős, telített piacra is érdemes belépni. Itt az idő, hogy egy 100 százalékban hazai startup valós és auditált számokkal mutatkozhasson be és meséljen arról, hogy milyen az élet a launch után.
Nyár végén indult el a főváros legfrissebb közösségi közlekedési eszköze, az Ogre&co. A közösségi közlekedés ma már rég nem csak a tömegközlekedést jelenti – ugyanis lassan közel egy tucat szolgáltatás (Mol Bubi, Donkey Republic, Lime, Blinkee.city, Greengo, Mol limo, Drivenow) közül válogathatnak azok, akik alternatívát keresnek a saját autó, illetve a tömegközlekedési eszközökkel szemben. Ezen a piacon jelentek meg a formabontó küllemű járművek, az ogremobilok, amelyek éppen annyira zöldek és környezetkímélők, mint a társaik. A szolgáltatás 100 robogóval indult, de ezek száma a tervek szerint a jövőben növekedni fog.
Lássuk a számokat!
- 1 millió € tőke bevonás. Az Ogreco Kft.-nek az indulásához 1 millió € tőkét sikerült bevonnia egy magánbefektetőtől, így az induláskor a cégérték bőven meghaladja fél milliárd forintot. (Formabontó módon nem volt előre megírt szerződéses feltételek, a főbb sarokkövek is a tárgyalásokon lettek lefektetve. A cégalapítás a partnerek – Tóth-Báló Tamás, az Ogreco Kft. alapítója és ötletgazdája, valamint Neumayer József befektető között közösen zajlott, és a felek a kezdetektől exit stratégiával is rendelkeznek.)
- 1 000 aktív felhasználó – már az első hónapban.
Kiderült: átgondolt PR-ral és online marketinggel csodálatos eredményeket lehet elérni.
- Bár az indulás – ahogy szinte minden induló vállalkozás esetében – számtalan kihívással járt (igazából: folyamatos, 24/7 tűzoltás volt) már az első 30 napban sikerült elérni az 1 000 aktív usert. Ez összhangban volt az előzetes kalkulációval is – ami azt mutatta a feleknek, hogy jó döntés volt rengeteg energiát fektetni a piacra lépésbe.
- Hatalmas meglepetés: rengetek külföldi felhasználó. Kiderült, hogy nem csak a „magyar néplélek”, de az itt élő „expat” és turisták számára is vonzó az új közlekedési eszköz. Ma már 28 különböző ország állampolgára képviselteti magát a dinamikusan növekvő céges adatbázisban.
- Első 5 nap alatt 1 000 megtett kilométer. Az Ogre&co felhasználók a cég működésének már az 5. napján átlépték a megtett 1 000 kilométert. Ez a megtett út ma már közel 8 000 kilométernél jár, ami egy átlagos gépkocsi károsanyag kibocsátását alapul véve 0,88 tonna CO2 megtakarítást eredményezett Budapesten.
Mi az Ogre-sztori?
Alapítók. Tóth-Báló Tamás 2013-tól, az akkori Nemzetgazdasági Minisztériumban osztályvezetőként dolgozott, ahol csapatával azt a feladatot kapta, hogy dolgozza ki a Jedlik Ányos-tervet, az első kormányzati dokumentumot az elektromobilitással kapcsolatban. Az elektromos robogók megosztásának ötletén is több évig dolgozott, amíg a sors összehozta Neumayer Józseffel, aki meglátta a fantáziát az üzletben. Több hónapos tárgyalássorozat után sikerült megállapodniuk az egymillió eurós befektetési összegben, és megalapították közös vállalkozásukat, az Ogreco Kft.-t.
Egyéni megjelenés. Fontos szempont volt a flotta kinézete, hogy a robogóik megjelenése vonzza a tekinteteket. Ezzel együtt persze jelentős kihívás volt megtalálni azt a beszállítót is, amely biztosítani tud ilyen stílusú, a megfelelő engedélyekkel rendelkező modellt. A kinézet mellett persze ugyanolyan fontos volt, hogy a robogó biztonságos legyen. Az alapítók hiszik, hogy járművek kialakítása ezt az igényt maximálisan kielégíti. Míg a hagyományos robogók 100 kilogramm felett vannak, viszonylag magasan ül rajta az ember és vékony kerekeken kell egyensúlyozni, addig az ogre gépein vastagok az abroncsok, extrém alacsonyan van a súlypont, ez, valamint a könnyű súly mind a balesetmentes közlekedést szolgálja.
Jogi kérdések kezelése. Az is kihívás egy induló vállalkozás számára, hogy eligazodjon a jogi szövegek értelmezésében: számtalan jogszabály, törvény, EU-rendelet ismerete kell ahhoz, hogy valaki érvelni tudjon az igaza mellett. Az Ogreco esetében ez különösen igaz, mert egy Kínában beszerzett járművet kellett az EU-ban engedélyeztetni: olyan jármű kellett tehát, ami minden olyan engedéllyel, tanúsítvánnyal rendelkezik, amivel a többi, az utakon már megszokott segédmotor. További jogi kérdésként lehet említeni, hogy mobilapplikáción keresztül érintkeznek a felhasználóikkal, akiknek ráadásul személyes adataikat, köztük a bankkártyaadatait is kell kezeljék.
Elindulás. Egy startup esetében az első fázis az elindulásé. Ebben a szakaszban tesztelik és „finomhangolják” a rendszert és csak utána jön a növekedés, terjeszkedés (ami kapcsán egyelőre korai arról beszélni, hogy más hazai nagyvárosokban vagy esetleg külföldön is megjelenjenek az ogremobilok).
Növekedés. Indulás: 100 ogremobil fantázianévre hallgató jármű – ugyanis a kalkulációk szerint már ekkora méretű flotta is üzemeltethető nyereségesen, ugyanakkor ideális üzemi méretnek a 200-250 közötti nagyságot tekintik az alapítók. (A további tőkebevonásról való döntést is befolyásolni fogják a terjeszkedési lehetőségek.)
Csapat. Egyelőre kis, de ütőképes csapattal dolgoznak. Erre az ad lehetőséget, hogy a feladatok jó részét kiszervezték, és az adott tevékenységet olyan kiváló szakértői partnerek végzik, akik jelentős tapasztalattal rendelkeznek az olyan stratégiailag fontos területeken, mint a PR (Silberstein and Partners), digitális kommunikáció (Digital Way), járművédelem és a szerviz. A jelenlegi számításaik alapján úgy látják, hogy az optimális üzemméret elérésekor sem fognak átlépni a mikrovállalkozás kategóriából (max. 10 fő) a kisvállalkozás kategóriába (10 és 50 fő között).