Téved, aki azt gondolja, hogy az influencer marketing csak a nagy márkák számára hatékony kommunikációs megoldás. A kisebb, szerényebb költségvetésből gazdálkodó startupok számára is jó választás – azt is eláruljuk, hogy miért.
Egy startup vállalkozás beindításánál sokszor kerülünk nem várt helyzetekbe, amikkel legtöbbször a büdzsé okozta korlátok miatt vagyunk kénytelenek szembesülni. Az is szinte kész tény, hogy a marketing és a kommunikáció az, ami legtöbbször elszenvedője egy ilyen szituációnak, a félve kimondott ‘budget cut’ kifejezést sok esetben a marketinges munkatárs vagy a kommunikációs ügynökség kénytelen meghallani. Ez bizonyos szempontból érthető is, hiszen egy startup vállalat számára is a terméke lesz mindig a legfontosabb, pláne piacra dobás idején igen fontos, hogy a leendő ügyfelek számára jól működő, impozáns és egyedi produktumot tudjunk felkínálni vagy szolgáltatni.
Nagyon sok termék és szolgáltatás van azonban – és egyre népszerűbb a startup szcénában is ez a felfogás – amely nem csak, vagy nem feltétlenül a termék, hanem a brand és márkaüzenet egyediségére fókuszál.
Ez a fajta piaci hozzáállás elsősorban az Y és Z generációt megszólítani kívánó vállalatok számára lehet kifizetődő, hiszen ezek a javarészt tizen- és huszonévesek a termék által nyújtott élményt, életérzést és stílust kívánják magukénak tudni a termék megvásárlásával, letöltésével vagy használatával.
Így érkezünk el a címben említett influencer marketinghez is, amely a közhely szerint a fiatalabb generáció leghatékonyabb elérési eszköze. E marketing eszköznek ezt a tulajdonságát alapvetőnek véve, valamint költségében összehasonlítva az egyéb eszközökkel, valóban az egyik leghatékonyabb válasz lehet az ínséges időkre is. Mert marketinggel – ha tetszik, ha nem – muszáj számolni, kezdő vállalatként talán még inkább, mint egy már jól menő üzletnél (bár ez utóbbiról azért megoszlanak a vélemények). A megfelelő körültekintéssel kiválasztott, hiteles influencer, ha csodákra nem is, arra biztosan képes, hogy követőit a márka és a termék megismerésére ösztönözze, ami igazán nem elhanyagolható elem egy induló start up életében.
A jó hír, hogy a hitelesség és a követőszám nem feltétlenül járnak kéz a kézben: ma már vannak olyan kisebb követőbázissal rendelkező véleményvezérek, akik tipikusan valamilyen iparág vagy téma szakértői és az őt követő közösség számára véleményük hitelt érdemlő orientációs pont.
Hazai berkekben az Anna Russo divatmárka használt influencereket márkaismertsége növelésére, Kárpáti Rebeka divat- és lifestyle bloggerrel hosszú távú együttműködést kötöttek, felismerve azt, hogy az influencer marketing akkor igazán hatékony, ha a véleményvezért nemcsak ad hoc posztolásra használjuk, hanem márkánk nagykövetévé tesszük meg őt.
A másik jó hazai példa a Mobilfox prémium iPhone tokokat értékesítő vállalat, amely az influencer marketinget igen kreatívan használja: termékein véleményvezérek ismert motívumai, idézetei vagy csak szimplán nevei láthatók, már nem csupán a márkaismertséget megcélozva, hanem a vásárlásra is ösztözve az Instagram fiatal felhasználóit.
Látható tehát, hogy az influencer marketing termékelhelyezésre, nagykövet építésre és kreatív megoldásokra is alkalmas lehet. Hatékonyságát nem szokás ma már firtatni, hiszen a véleményvezérek posztjainak organikus elérése sokszor kenterbe veri a többi, sokszor igen drága marketingeszközt. A legnagyobb tét a hiteles influencer kiválasztása, melyben ma már rengeteg segítséget kaphatunk influencer marketing ügynökségektől, de például a Post for Rent rendszere akár mesterséges intelligenciával is megállapíthatja, melyik influencer lesz a legalkalmasabb partnerünk. Már csak bele kell vágni…