Hirdetés

Az ételpazarlásra és a légszennyezésre is megoldást adnak az MVM EDISON startup verseny nyertesei

Rekord számú, több mint 260 beérkezett pályamunka közül kiválasztott nyolc döntős csapat közül hirdetett győzteseket a szakmai zsűri az MVM EDISON startup versenyen. A legjobbnak választott első három helyezett csapat akár 50 millió forint értékű magvető befektetéshez juthat az MVM Csoporttól.

Hirdetés

Autózás helyett Ethicoinnokkal kerékpározásra ösztönző applikáció, sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatás, valamit egy, a komposztálás új módját megteremtő innováció is szerepel az ötödik MVM EDISON startup verseny nyertesei között. A program története során – az idei versenyt is beleszámítva – már több mint 700 pályázat került a zsűri asztalára, az öt év döntőiben szereplő 32 csapat egy egyedi mentorprogramban vett részt, a dobogóra pedig 13 nyertes csapat álhatott az elmúlt fél évtizedbenIdén már két projektérettségi fázisban, számos újragondolt kategóriában – többek közt az iparág jövőjét meghatározó megoldások, fintech-fejlesztések, vagy a jövő otthonait, városait forradalmasító ötletletek –, valamint nemzetközi nevezési lehetőség mellett jelentkezhettek a csapatok.

„A világban történt változások, illetve a piaci környezet folyamatosan új kihívások elé állítja a legnagyobb vállalatokat is. Az elmúlt időszakban fel kellett készülnünk arra, hogy akár napok alatt megváltozhatnak trendek, ez pedig azonnali reakciókat kíván. Ma minden eddiginél fontosabb, hogy felkutassuk az innovatív eszközöket, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak az energiaellátás és a vállalati működés hatékonyságának növeléséhez – emelte ki az eseményt megnyitóbeszédében Bertalan Zsolt, az MVM Energetika Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója.

Az idei döntőbe jutott nyolc csapat egy intenzív, két hónapos képzésen vehetett részt, amelyen az MVM Csoport inkubátorcége, a Smart Future Lab Zrt. szakértői nyújtottak támogatást abban, hogy az ötlet fázisnál tartó projektek befektetésre érett, „startup-ready” termékké, szolgáltatássá nőhessék ki magukat. Az érettebb fázisban jelentkező csapatok pedig a MVM Csoporttal lehetséges együttműködés koncepcióját prezentálták a zsűri előtt. A két eltérő érettségi fázisban versenyző csapatokat külön díjazták. A ötlet fázisban három, míg az érettebb fázis kategóriában egy győztes hirdetett a szakmai zsűri.

Az elmúlt évhez hasonlóan idén is az online térben megrendezett döntő ötlet fázis kategóriájában az első helyen az autózás helyett kerékpározásra ösztönző applikációt kínáló Ethicoin végzett, a csapattagok ötmillió forint támogatásban részesültek. A második helyezett az Tourmix csapata lett,  sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatásukkal, ők hárommillió forint támogatást kaptak. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a GreenIT csapata állhatott fel, akik a komposztálás új módját megteremtő innovációjukkal érdemelték ki az egymillió forint jutalmat. Az érettebb fázisban járó megoldások közül a Labshare ipari validációs tesztek „Airbnb-jeként” szolgáló platformja bizonyult a legjobbnak, így ők ötmillió forint támogatásban részesültek.

A zsűri tagja volt Bertalan Zsolt, az MVM Energetika Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója, Dr. Tomaj Balázs, az MVM Energetika Zrt. ügyfél vezérigazgató-helyettese, Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szakmai és gazdasági vezetője, Dr. Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok Zrt. vezérigazgatói tanácsadója, valamint Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.com alapítója.

Az MVM EDISON 2021 ötlet fázis kategóriájának három nyertes csapata:

  1. helyezett: Ethicoin

A EthiCoin csapata a legmodernebb fintech megoldások és a fenntarthatóság ötvözetében látta meg a jövőt. Innovatív koncepciójuk alapja egy okostelefonos alkalmazás, amelynek segítségével a felhasználók 50 forint értékű EthiCoinhoz juthatnak minden egyes, autózás helyett kerékpáron megtett kilométer után. A forintosított értékeket pedig a tervek szerint a fenntarthatóságban élen járó üzletekben, illetve partnereknél lehet majd beváltani.

A megoldás a programban résztvevő partnerek számára lehetőséget teremt arra, hogy egyszerűbben találják meg környezettudatos célközönségüket, valamint további társadalmi elismerésre tegyenek szert. Az EthiCoin elfogadója pozitív, törődő, zöld vállalatként jelenhet meg a fogyasztók, ügyfelek előtt, míg a mindennapi felhasználók korábban el nem ismert társadalmi hozzájárulásukat válthatják egyszerűen, némi testmozgás segítségével értékes anyagi javakra. A csapat tervei alapján a jövőben az aktív felhasználók havonta akár több mint 10 ezer forintnak megfelelő értékben vásárolhatnak majd a fenntarthatóság jegyében készült termékek, szolgáltatások közül.

  1. helyezett: Tourmix

Az EU-ban a légszennyezés jelenleg napi ezer ember haláláért felel. A globális szén-dioxid-kibocsátás 15 százaléka pedig a közúti szállításból származik. A fuvarozás óriási károsanyag-kibocsátásának problémája egyre több embert érint, és egyre többen szeretnének tenni ellene. A TourMix csapata által megálmodott szolgáltatás az e-kereskedelem logisztikájának zöldebbé tételével veszi fel a harcot a légszennyezés ellen. Ehhez a sokak által már ismert sharing economy-t, azaz a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság erejét – amely sokaknak ismerős lehet akár a szállás-, akár az autómegosztó platformok miatt – használják fel. A fiatalok által megálmodott alkalmazás a házhozszállítást forradalmasítaná a közösség bevonásával. Megoldásuknak köszönhetően a csomagrendelés akár 30 perc alatt megérkezhet, míg a környezeti terhelés egy átlagos kézbesítési folyamathoz képest jelentősen alacsonyabbá válhat.

  1. helyezett: GreenIT

Egy átlagos magyar háztartás évente 65 kilogramm élelmiszert pazarol el. Ezzel nem csupán az adott termék, hanem az előállításukhoz felhasznált erőforrások, például a víz és az áram is elveszik. A lakásban élők számára ráadásul a zöld hulladék kezelése gyakorlatilag lehetetlen, a keletkezett szervesanyag-hulladékot a legtöbben a kommunális szemetesbe helyezik. A szerves hulladék nem megfelelő kezelése során metán és szén-dioxid is keletkezik, amelyek a klímaváltozásért felelős üvegházhatású gázok közé tartoznak.

A greenit célja, hogy az embereket a zöld hulladék gyűjtésére, és annak újbóli felhasználására ösztönözze, ehhez pedig a komposztálás egy egészen új módszerét kínálják megoldásként. Ötletük megfékezné az élelmiszerpazarlást, illetve a keletkezett zöld hulladékot visszaforgatná a természetbe. A fiatal egyetemistákból álló csapat egy zöld és fenntartható jövő megteremtésén dolgozik, ötletük megvalósításában személyes motivációjuk és szorgalmunk jelenti a legnagyobb segítséget.

Az MVM EDISON 2021 éretebb fázis kategóriájának nyertes csapata:

  1. helyezett: Labshare

Önvezető autók, ember nélküli gyárak – ezekhez a termékekhez 2021-ben is nehéz, illetve költséges megfelelő validációs laboratóriumokat találni.

Az autóipari és elektronikai ipari termékeket piacra vitel előtt validációs teszteknek kell alávetni. Egy autóipari termék esetében egy ilyen tesztsorozat ára meghaladhatja az egymillió eurót. A teszteket a legnagyobb cégek is rendszeresen külső erőforrások felhasználásával valósítják meg. A megfelelő jogosultsággal és képességgel rendelkező laborok felkutatása időigényes, a tesztek végrehajtásához gyakran hónapokig kell sorban állni, a piaci árak között pedig nagyságrendi különbségek is lehetnek.

A Google-keresés, telefonos érdeklődés, e-mail-es nyomkövetés már a múlté. A LabShare egy kézben, a „one-stop-shop” elvén ad megoldást a fejlesztő cégeknek, egyben növeli a laborok láthatóságát és forgalmát. A csapat a B2B piacterek ötlete alapján nyújtana megoldást az iparágnak egy agilis online kereső, nyomon követő és szolgáltató megoldással.

Hirdetés

Netflix-díjas magyar céget vásárol fel az amerikai nagyvállalat 

Kiemelkedő eredmény a magyar innovációs szektorban: a Netflix streamingszolgáltató díját elnyerő, online ajánlórendszerek fejlesztésére szakosodott Gravity R&D informatikai cég felvásárlására végleges megállapodást kötött az amerikai tőzsdén jegyzett Taboola, a digitális hirdetési piaci  szegmens egyik legjelentősebb globális szereplője. A netezők számára személyre szabott “találatokhoz” a hátteret biztosító Taboola nemcsak a magyar céget vásárolja fel, hanem a közép-európai fejlesztői központját is Magyarországra telepíti. 

Bővebben

A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég

Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban – derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából. A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég, legalábbis ennyit használ hetente. A magasfokú okostelefon penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk – ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben.

Bővebben
Hirdetés

Először Magyarországon: startup ökoszisztémára fókuszáló adat-felület

A Hungarian Startup University Programot (HSUP) megvalósító Express Innovation Agency, valamint a Dealroom.co startupokra és tech ökoszisztémákra koncentráló nemzetközi adatszolgáltatóval kötött megállapodás keretében megnyílt a startup ökoszisztéma fókuszú, közös magyarországi platform, amelynek célja, hogy fellendítse a magyar innovációt és vállalkozói szellemet.

Bővebben

A jelenlegi többszörösére szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában

A klímavédelem érdekében a beruházási prioritások sürgős átgondolására és határozottabb közös fellépésre szólítja fel a Világgazdasági Fórum (WEF) napokban zajló davosi találkozóján a résztvevőket a Schneider Electric. Az energiamendzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat Fenntarthatósági Kutatóintézetének friss elemzése szerint a jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában, hogy sikerüljön elérni a Párizsi Megállapodásban megfogalmazott célokat.

Bővebben

Az ember a kulcs, nem az ötlet

A hazai startup világban is megtalálhatók már az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük a szintlépéshez. A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait.

Bővebben

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben