Hirdetés

Az ételpazarlásra és a légszennyezésre is megoldást adnak az MVM EDISON startup verseny nyertesei

Rekord számú, több mint 260 beérkezett pályamunka közül kiválasztott nyolc döntős csapat közül hirdetett győzteseket a szakmai zsűri az MVM EDISON startup versenyen. A legjobbnak választott első három helyezett csapat akár 50 millió forint értékű magvető befektetéshez juthat az MVM Csoporttól.

Hirdetés

Autózás helyett Ethicoinnokkal kerékpározásra ösztönző applikáció, sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatás, valamit egy, a komposztálás új módját megteremtő innováció is szerepel az ötödik MVM EDISON startup verseny nyertesei között. A program története során – az idei versenyt is beleszámítva – már több mint 700 pályázat került a zsűri asztalára, az öt év döntőiben szereplő 32 csapat egy egyedi mentorprogramban vett részt, a dobogóra pedig 13 nyertes csapat álhatott az elmúlt fél évtizedbenIdén már két projektérettségi fázisban, számos újragondolt kategóriában – többek közt az iparág jövőjét meghatározó megoldások, fintech-fejlesztések, vagy a jövő otthonait, városait forradalmasító ötletletek –, valamint nemzetközi nevezési lehetőség mellett jelentkezhettek a csapatok.

„A világban történt változások, illetve a piaci környezet folyamatosan új kihívások elé állítja a legnagyobb vállalatokat is. Az elmúlt időszakban fel kellett készülnünk arra, hogy akár napok alatt megváltozhatnak trendek, ez pedig azonnali reakciókat kíván. Ma minden eddiginél fontosabb, hogy felkutassuk az innovatív eszközöket, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak az energiaellátás és a vállalati működés hatékonyságának növeléséhez – emelte ki az eseményt megnyitóbeszédében Bertalan Zsolt, az MVM Energetika Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója.

Az idei döntőbe jutott nyolc csapat egy intenzív, két hónapos képzésen vehetett részt, amelyen az MVM Csoport inkubátorcége, a Smart Future Lab Zrt. szakértői nyújtottak támogatást abban, hogy az ötlet fázisnál tartó projektek befektetésre érett, „startup-ready” termékké, szolgáltatássá nőhessék ki magukat. Az érettebb fázisban jelentkező csapatok pedig a MVM Csoporttal lehetséges együttműködés koncepcióját prezentálták a zsűri előtt. A két eltérő érettségi fázisban versenyző csapatokat külön díjazták. A ötlet fázisban három, míg az érettebb fázis kategóriában egy győztes hirdetett a szakmai zsűri.

Az elmúlt évhez hasonlóan idén is az online térben megrendezett döntő ötlet fázis kategóriájában az első helyen az autózás helyett kerékpározásra ösztönző applikációt kínáló Ethicoin végzett, a csapattagok ötmillió forint támogatásban részesültek. A második helyezett az Tourmix csapata lett,  sharing economy-n alapuló házhoz szállító szolgáltatásukkal, ők hárommillió forint támogatást kaptak. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a GreenIT csapata állhatott fel, akik a komposztálás új módját megteremtő innovációjukkal érdemelték ki az egymillió forint jutalmat. Az érettebb fázisban járó megoldások közül a Labshare ipari validációs tesztek „Airbnb-jeként” szolgáló platformja bizonyult a legjobbnak, így ők ötmillió forint támogatásban részesültek.

A zsűri tagja volt Bertalan Zsolt, az MVM Energetika Zrt. csoportszintű technológiai innovációs igazgatója, Dr. Tomaj Balázs, az MVM Energetika Zrt. ügyfél vezérigazgató-helyettese, Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szakmai és gazdasági vezetője, Dr. Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok Zrt. vezérigazgatói tanácsadója, valamint Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.com alapítója.

Az MVM EDISON 2021 ötlet fázis kategóriájának három nyertes csapata:

  1. helyezett: Ethicoin

A EthiCoin csapata a legmodernebb fintech megoldások és a fenntarthatóság ötvözetében látta meg a jövőt. Innovatív koncepciójuk alapja egy okostelefonos alkalmazás, amelynek segítségével a felhasználók 50 forint értékű EthiCoinhoz juthatnak minden egyes, autózás helyett kerékpáron megtett kilométer után. A forintosított értékeket pedig a tervek szerint a fenntarthatóságban élen járó üzletekben, illetve partnereknél lehet majd beváltani.

A megoldás a programban résztvevő partnerek számára lehetőséget teremt arra, hogy egyszerűbben találják meg környezettudatos célközönségüket, valamint további társadalmi elismerésre tegyenek szert. Az EthiCoin elfogadója pozitív, törődő, zöld vállalatként jelenhet meg a fogyasztók, ügyfelek előtt, míg a mindennapi felhasználók korábban el nem ismert társadalmi hozzájárulásukat válthatják egyszerűen, némi testmozgás segítségével értékes anyagi javakra. A csapat tervei alapján a jövőben az aktív felhasználók havonta akár több mint 10 ezer forintnak megfelelő értékben vásárolhatnak majd a fenntarthatóság jegyében készült termékek, szolgáltatások közül.

  1. helyezett: Tourmix

Az EU-ban a légszennyezés jelenleg napi ezer ember haláláért felel. A globális szén-dioxid-kibocsátás 15 százaléka pedig a közúti szállításból származik. A fuvarozás óriási károsanyag-kibocsátásának problémája egyre több embert érint, és egyre többen szeretnének tenni ellene. A TourMix csapata által megálmodott szolgáltatás az e-kereskedelem logisztikájának zöldebbé tételével veszi fel a harcot a légszennyezés ellen. Ehhez a sokak által már ismert sharing economy-t, azaz a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság erejét – amely sokaknak ismerős lehet akár a szállás-, akár az autómegosztó platformok miatt – használják fel. A fiatalok által megálmodott alkalmazás a házhozszállítást forradalmasítaná a közösség bevonásával. Megoldásuknak köszönhetően a csomagrendelés akár 30 perc alatt megérkezhet, míg a környezeti terhelés egy átlagos kézbesítési folyamathoz képest jelentősen alacsonyabbá válhat.

  1. helyezett: GreenIT

Egy átlagos magyar háztartás évente 65 kilogramm élelmiszert pazarol el. Ezzel nem csupán az adott termék, hanem az előállításukhoz felhasznált erőforrások, például a víz és az áram is elveszik. A lakásban élők számára ráadásul a zöld hulladék kezelése gyakorlatilag lehetetlen, a keletkezett szervesanyag-hulladékot a legtöbben a kommunális szemetesbe helyezik. A szerves hulladék nem megfelelő kezelése során metán és szén-dioxid is keletkezik, amelyek a klímaváltozásért felelős üvegházhatású gázok közé tartoznak.

A greenit célja, hogy az embereket a zöld hulladék gyűjtésére, és annak újbóli felhasználására ösztönözze, ehhez pedig a komposztálás egy egészen új módszerét kínálják megoldásként. Ötletük megfékezné az élelmiszerpazarlást, illetve a keletkezett zöld hulladékot visszaforgatná a természetbe. A fiatal egyetemistákból álló csapat egy zöld és fenntartható jövő megteremtésén dolgozik, ötletük megvalósításában személyes motivációjuk és szorgalmunk jelenti a legnagyobb segítséget.

Az MVM EDISON 2021 éretebb fázis kategóriájának nyertes csapata:

  1. helyezett: Labshare

Önvezető autók, ember nélküli gyárak – ezekhez a termékekhez 2021-ben is nehéz, illetve költséges megfelelő validációs laboratóriumokat találni.

Az autóipari és elektronikai ipari termékeket piacra vitel előtt validációs teszteknek kell alávetni. Egy autóipari termék esetében egy ilyen tesztsorozat ára meghaladhatja az egymillió eurót. A teszteket a legnagyobb cégek is rendszeresen külső erőforrások felhasználásával valósítják meg. A megfelelő jogosultsággal és képességgel rendelkező laborok felkutatása időigényes, a tesztek végrehajtásához gyakran hónapokig kell sorban állni, a piaci árak között pedig nagyságrendi különbségek is lehetnek.

A Google-keresés, telefonos érdeklődés, e-mail-es nyomkövetés már a múlté. A LabShare egy kézben, a „one-stop-shop” elvén ad megoldást a fejlesztő cégeknek, egyben növeli a laborok láthatóságát és forgalmát. A csapat a B2B piacterek ötlete alapján nyújtana megoldást az iparágnak egy agilis online kereső, nyomon követő és szolgáltató megoldással.

Hirdetés

A 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép, miközben a cégcsoport meghatározó pozíciókat építhet ki a nyugat-balkáni távközlési piacon is.

Bővebben

Sikerrel zárult az első Agtech Summit konferencia

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) novemberben rendezte meg először hazánk első kifejezetten agrár startupokról szóló rendezvényét. A technológiai újdonságokat és a jövő agráriumát vizsgáló rendezvényen többszáz látogató vett részt és kapott közelebbi képet a legfontosabb agrártechnológiai startupok fejlesztéseiről.

Bővebben
Hirdetés

Nemzetközi startup programok az innovációk felkarolásáért – elindult az előjelentkezés az EIT Food programokra

Egyedülálló nemzetközi startup programokra pályázhatnak olyan innovátorok, akik ötleteikkel vagy előrehaladottabb projektjeikkel tenni szeretnének egy karbonsemleges jövőért. Az EIT Food széles kínálatában különböző fejlettségű startupok mind megtalálhatják a számukra ideális programot. A több hónapos események során a kezdeti ötletfázistól egészen a piacra jutásig, befektetésszerzésig és nemzetközi networképítésig kapnak segítséget a résztvevők. Továbbá a legjobb csapatok a szakmai támogatás mellett pénzbeli jutalomban is részesülhetnek. A startup programokba 2022 elején nyílik meg a jelentkezés, de az előregisztráció már nyitott az érdeklődők számára.

Bővebben

Világsiker lehet a robotokat oktató magyar startupból

A Spirit FM startupokkal, innovációval, jövőbemutató ötletekkel és potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek ismételten Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége, aki ezúttal sem érkezett egyedül. Vincz Dániel, egy magyar fejlesztőcsapat, a Mollia ügyvezető-helyettese kísérte el a beszélgetésre, amely startup célja egy adaptív, tanítható szoftver kifejlesztése a Bábu nevű virtuális humanoid robot kinematikai vezérlésére. (X)

Bővebben

Béremelésre számíthat a fiatal generáció

A dolgozó fiatalok majdnem kétharmada számít béremelésre a következő időszakban, 46 százalékuk az inflációnál alacsonyabb, 20 százalékuk viszont azt meghaladó emelést valószínűsít – derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A pesszimisták, vagyis a fizetéscsökkenésre számítók aránya nagyon alacsony, mindössze 4 százalékos.

Bővebben

Az alapanyaghiány egyre nagyobb kihívások elé állítja a kkv-kat is

Új akadályokkal kell szembenézniük a kkv-knak, derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb, harmadik negyedéves eredményeiből. Tavaly a járvány közvetlen következményeként a kereslethiány okozott nehézségeket, mostanra viszont az anyaghiány jelent kihívást a kereslet intenzív visszatérése és a kiüresedő készletek miatt.

Bővebben

A karácsonyi akciók idején kell igazán tudatos fogyasztónak lenni – segít a magyar startup

A karácsonyi akciók minden évben vásárlók ezreit csábítják az áruházakba és az online webshopokra, a folyamatos marketingkampányok bűvöletében a spórolás nem kis kihívás. A személyes vagy családi költségvetések védelme érdekében különböző stratégiákat követnek a magyarok: a vásárlóknak nagyjából a fele csak arra igyekszik költeni, amire valóban szüksége van, míg minden harmadik fogyasztó termékösszehasonlító oldalak segítségével, valamint az ár-érték arány szempontjának mérlegelésével próbál minél tudatosabb döntést hozni. A mobilcsomagok transzparens összehasonlításával foglalkozó BillKiller szakértői rámutatnak, hogy a fogyasztói tudatosságnak nem csak az egyszeri vásárlásoknál van kulcsszerepe.

Bővebben

Mitől lesz valaki nem csak jó, de eredményes menedzser a 21. században?

Napról napra változó piaci környezet, távmunka, széteső csapatok és hektikus üzletmenet – az elmúlt két évben lassan hozzászokhattak a vezetők a koronavírussal érkező bizonytalansághoz és a folyamatos újratervezéshez, most viszont ideje a jövőre koncentrálni. Míg a 2020-as Strech konferencia a COVID-válság által felvetett akut problémákkal és gyakorlati tippekkel várta a felső vezetőket és menedzsereket, idén már a hosszabb távú stratégiák, a válságálló és tartós sikert hozó megoldások kerülnek a nemzetközi menedzsment konferencia fókuszába december 7. és 9. között. A szervezők többek között a Morgan Stanley és a Prezi világhírű szakembereivel, sőt, a magyar férfi vízilabda válogatottat sikerre vezető Kemény Dénessel keresik a választ a kérdésre: mitől lesz valaki nem csak jó, de eredményes menedzser a 21. században?

Bővebben