Hirdetés

Az alapító, aki végigdolgozta a saját esküvőjét – vagy mégsem?

Bejárta az internetet a kép, amin Casey Mackrell, a Thoughtly startup társalapítója a saját esküvőjén vette elő a laptopját, hogy egy kódolási feladatot elvégezzen. A fotó vegyes fogadtatást kapott, és rávilágít a startupvilág egyik dilemmájára: az alapítói és a menedzseri vezetési mód közti különbségre.

Nagyot ment a közösségi médiában egy kép, amin a New York-i AI-startup, a Thoughtly társalapítója és operatív vezetője éppen a laptopja fölé hajolva kódokkal foglalkozik. Ez önmagában persze nem hírértékű, amíg hozzá nem tesszük:

Casey Mackrell a saját esküvőjén vette elő a laptopját, hogy dolgozzon.

A fotót egyébként Casey alapítótársa, Torrey Leonard rakta ki LinkedIn-re, aki meg is magyarázta, mit látunk. A Thoughtly B2B alapon szolgáltat cégeknek AI telefonos botokat, akik cégre szabottan kezelik az ügyfélszolgálattal, értékesítéssel és marketinggel kapcsolatos bejövő és kimenő hívásokat. A Thoughtly megoldásával tehát optimalizálni lehet a megrendelő kommunikációs stratégiáját, jobban meg lehet érteni az ügyfelek viselkedését, és emelni lehet vásárlási hajlandóságukat.

Torrey posztja alapján Casey-nek amiatt kellett laptophoz ülnie pont az esküvőjén, hogy az egyik céges megrendelőjük számára időben el tudják kezdeni a szolgáltatást, és ehhez egyik kollegájának kellett hozzáférést adnia egy kódhoz. A fényképet posztoló alapítótárs viccesen oda is írta: „Gratulálok Casey – most kérlek, menj, vegyél ki egy kis szabadságot.”

Valójában nem dolgoztam – írja az újdonsült férj

Mint utólag a TechCrunch érdeklődésére Torrey elmagyarázta, egyáltalán nem arról volt szó, hogy Casey órákat kódolt volna a saját esküvőjén.

Az egész jelenet nem tartott tovább fél percnél: „Casey bejelentkezett, rányomott egy gombra, és kész. És látható a képen is, hogy az emberek nevetnek.”

LinkedIn-posztjában maga Casey úgy értelmezi, hogy valójában nem dolgozott az esküvőjén.

Ez már persze már nem számított, a kommentáradat beindult, és a fénykép rövi idő alatt nagyon megosztó fogadtatásra lelt:

  • „Ez a leginkább lehangoló dolog, amit valaha láttam a LinkedIn-en, és ez mond valamit.”
  • „Arra törekszem, hogy a karrierem során ennek a fickónak pont az ellentéte legyek.”
  • „A válási papírokat küldték el neki a LinkedIn postaládájába, és éppenséggel azt nézi meg.”
  • „Őszintén szólva ez [a kép] arra késztet, hogy mindenáron elkerüljem a Thoughtlyt.”

A másik oldalról ilyen reakciókat kapott a poszt:

  • „Imádom ezt az elhivatottságot, és egy életre szóló boldogságot kívánok neki!”
  • „Így kell egy sikeres vállalkozást vezetni!”
  • „Legendás. Ez arra fog ösztönözni, hogy keményebben dolgozzak! Ne hallgass a gyűlölködőkre!”
  • „Mindig azt mondom a menedzseremnek, hogy a saját esküvőmet is lemondanám, ha az ügyfeleknek szükségük lenne rám. A tiszteletet munkával, nem [esküvői] ceremóniákkal kell kiérdemelni.”

Alapító mód vs. menedzser mód

A képre érkezett kommentáradat éppenséggel rávilágít a startupvilág egyik dilemmájára, amit idén szeptemberben az Y Combinator alapító partnere, Paul Graham kezdett el pedzegetni: az alapítói és a menedzseri mód közti különbségre.

Paul esszéje röviden összefoglalva azt feszegeti, hogy – ellentétben a megannyi üzleti iskola és képzés szemléletével – a sikerhez sokszor nem a feladatok és felelősségek delegálásán alapuló, menedzseri szemléleten keresztül vezet az út. Az a jól hangzó vállalatszervezési módszer, hogy a megfelelő minőségű munkaerőt kell felvenni, ami képes lefordítani és operatív szintre hozni a vezető által kijelölt stratégiai irányokat, a gyakorlatban sokszor visszafelé sül el.

A siker garanciája nem egyszer pont abban rejlik, ha az alapító úgymond alapító üzemmódban marad, és a szervezet növekedése ellenére is bizonyos fokig részt vesz a mindennapi, operatív munkában.

Graham erre példaként az Airbnb alapítóját és vezérigazgatóját, Brian Cheskyt hozza, aki az Y Combinator múlt havi rendezvényén éppen arról beszélt, hogy mennyire katasztrofális következményekkel járt, amikor a környezete tanácsát megfogadva menedzseri szemlélettel próbálta irányítani a vállalkozását. Graham esszéjét is ez az előadás ihlette.

Paul Graham, az Y Combinator alapító partnere. Forrás: Mathieu Thouvenin / Flickr

A Thoughtly esetében ugyan nem ezreket, hanem csupán egy 15 főt foglalkoztató vállalatról van szó,

Casey Mackrell ezen a képen pont az alapító üzemmód archetípusát testesíti meg: a vezető, aki még az esküvőjén is a projekt operatív ügyeivel foglalkozik – még ha csak fél perc erejéig is.

Torrey Leonard szerint a fotóra érkező nyilvános és nem nyilvános reakciók a technológiai és az azon kívüli világ közti szakadékra is rámutatott. Mint a TechCrunch-nak elmondta

„Nyilvánosan az összes komment, amit kaptunk, rendkívül negatív volt… Megjelent a kép a 4chanon, a Redditen, és nyilvánvalóan olyan emberek fejezték ki a nem tetszésüket, akik a technológiai közösségen kívül vannak.

Mindeközben több ezer e-mailt, LinkedIn-üzenetet, sms-t kaptam általam ismert alapítóktól, általam nem ismert unikornis-alapítóktól, Fortune 500 vezérigazgatóktól és a világ legjobb befektetőitől szerte a Szilícium-völgyben, akik kifejezték: »Hajrá, én a ti oldalatokon állok!«”.

Torrey elmondása alapján Casey felesége nem haragudott meg újdonsült férjére az eset miatt, és a házaspár jelenleg is a nászútján van.

NYITÓKÉP: Casey Mackrell elhíresült esküvői fotója. Forrás: Torrey Leonard / LinkedIn

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben