Hirdetés

Aki nem olvas szépirodalmat, abból nem lesz jó fejlesztő

Az automatizáció terjedésével ugyan egyre több programozóra van szükség, viszont ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, az alapkompetenciáit  is fejlesztenie kell. A Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupján Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője a munkaerőpiac átalakuló igényei kapcsán arra is rámutatott, hogy a felnőtt lakosság  jelentős része nem éri el Siri vagy a Google szövegértési szintjét. A bootcampek oktatási módszertana ugyanakkor hatékonyan segíti a kritikus szemlélet és problémamegoldási készségek fejlesztését.  

Hirdetés

A programozó bootcampek 2015-ös indulásuk óta már közel 2000 juniort bocsátottak a magyar munkaerőpiacra. Hogyan tudnak beilleszkedni a képzésről kikerülő fejlesztők az IT cégeknél, mire van szüksége valójában a piacnak – ezeket a kérdéseket járta körül a Green Fox Academy ‘The bootcamp generation’ című meetupja.

IT szektortól függetlenül általános trend, hogy újfajta készségekre van szükség – kezdte az estét Horváth Ádám, a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ divízióvezetője. Az ATM-ek és banki ügyintézők példáján mutatta be az átalakulást.

“Ahogy terjdeni kezdtek a bankautomaták, visszaesett az ügyintézők száma, majd egy ponton megfordult ez a folyamat.”

“Ezek az új banki ügyintézők ugyanakkor már teljesen mást csinálnak: ‘pénzszámlálás’ helyett ügyféllel beszélgetnek, megértik, milyen pénzügyi termékre van szükségük, majd ennek megfelelő termékeket ajánlanak nekik.”

A PwC Magyarország friss tanulmánya szerint az automatizáció 2030-ig hullámokban körülbelül 1 millió embert fog érinteni Magyarországon. Egyrészt a rutinszerű, fizikai tevékenységek esetében folytatódik a robotizáció, emellett a rutinszerű, kognitív feladatoknál is elindul egy automatizálási folyamat.  “Azok, akik nem beszélik az angol, illetve a programozás ‘nyelvét’, perifériára fognak szorulni – emelte ki Horváth Ádám. – Egy sikeres önéletrajz kötelező elemei lesznek az információmenedzsment, kritikus szemlélet, elemzés, mintázatfelismerés, algoritmizálás, információk rendezése és bemutatása, optimális elérése.” Horváth Ádám arra is rámutatott, hogy a bootcampek oktatási módszertana erre az új munkaerőpiaci környezetre készít azáltal, hogy frontális oktatás helyett problémamegoldásra tanít. A szakember szerint azt is fontos látni, hogy bizonyos szint alatt a programozás is automatizálható: “A felnőtt lakosság mindössze 10%-ának van 4-es, 5-ös olvasási, illetve szövegértési készsége, miközben a Google és Siri már 3-as szint fölött jár. A 3-as szint alatti tevékenységek könnyen helyettesíthetők algoritmussal. Így ahhoz, hogy valaki jó programozó legyen, ezeket az alapkompetenciákat – matematika, olvasás, szövegértés – is fejleszteni kell. Abból nem lesz jó fejlesztő, aki nem tud szépirodalmat olvasni.”

Azt keressük egy jelöltben, hogy képes-e adaptálni a kapott információt

A magyar alapítású szoftverfejlesztő cég, a Loxon két HR Business Partnere, Péczka Fatime és Fehér Vanda is egyetértettek abban Horváth Ádámmal, hogy hosszú távon a jó képességek a legfontosabbak ahhoz, hogy valaki sikeres fejlesztő legyen. Ugyanakkor felhívták rá a figyelmet, hogy a bootcampből kikerülő programozók esetében is van egy minimálisan elvárt tudásszint, ami ahhoz kell, hogy valaki elinduljon a pályán. A HR szakemberek javaslata szerint a szerteágazó, de felületes ismeretek helyett a kezdőknek érdemes egy szűkebb területre fókuszálni, és ott mélyebb tudást szerezni. “Két jelölt között sok esetben a szorgalom dönt. Az interjún gyakran előfordul, hogy az egyik senior fejlesztőnk egy kódsorról beszélget a jelöltekkel. Azt tapasztaltuk, hogy aki már a képzés alatt fordított időt arra, hogy az elméletnek is utánanézzen, az a kollégánktól kapott információk alapján sokkal könnyebben el fog jutni arra a következtetésre, amire kíváncsiak vagyunk. Mi pedig pont azt keressük egy jelöltben, hogy képes-e adaptálni a kapott információkat” – meséli Fehér Vanda.

A HR szakemberek szerint a sikeres elhelyezkedéshez ezen kívül nagyon fontos a hozzáállás, legfontosabb szempontként az alázat, tanulási vágy és önfejlesztés iránti igény meglétét emelték ki.

Christopher Roy Turner, a DXC Technology Digital Transformation Unit Leadje hozzátette, hogy IT területen is egyre fontosabb, hogy valaki jól bánjon az emberekkel, erősek legyenek a soft skilljei. A beilleszkedés kapcsán arról is mesélt, hogy a szervezeteknek is felelőssége van abban, hogy fenntartsák a pályakezdő fejlesztők motivációját. “A  bootcampből érkező fejlesztőknél azt látom, hogy amikor megérkeznek hozzánk, hihetetlenül motiváltak, majd ez a motiváció gyorsan zuhanni kezd, amikor rátesszük őket projektekre, és a hirtelen mélyvíz miatt azt érzik, nem elegendő a tudásuk.” A Bain & Company tanácsadó cég, Time, talent, energy című könyvében szereplő tanulmánnyal mutatta be a motiváció fontosságát: “Kutatással igazolták, hogy egy elégedetlen munkavállalóhoz képest 40%-kal produktívabb egy elégedett kolléga. Egy elkötelezett munkavállaló még ehhez képest is további 44%-kal, míg az, akit inspirál a munkahelye,125%-kal termelékenyebb.”

Az estét Czabai Tamás, a Green Fox 2017 februárjában végzett hallgatója zárta, aki vegyész pályáját hagyta ott a programozásért, ma pedig már az Oracle Senior UI Engineer-eként dolgozik, ezzel is bizonyítva, hogy a bootcampekből is lehet nagyot ugrani néhány év alatt.

Hirdetés
Hirdetés

Magyar szereplője is van a legfontosabb kelet-európai női befektetőket összegyűjtő listának

A londoni székhelyű Diversity VC szerint az európai kockázatitőke-ipar túlnyomórészt férfi uralom alatt áll, ahol a nők az összes vezető szerepet mindössze tizedét teszik ki. Természetesen a CEE régióban sincs ez másképpen, de a Sifted magazin összeszedte azokat az innovációs területen dolgozó hölgyeket, akik előkészítik a következő generáció útját, akik talán már változtatnak a számokon. 

Bővebben

Nemzetközi díjat nyert a magyar edutech startup

A Xeropan idén nyáron elnyerte az egyik legnevesebb, oktatóprogramokat bíráló szervezet, az amerikai Tech Breakthrough szerint a világ legjobb “Learning Relationship Management”, avagy Interaktív Tanulást Támogató rendszere díjat. Kategóriájában egyedüliként olyan cégek mellett győzedelmeskedett, mint a Lenovo, Busuu és Discovery Education.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások