Hirdetés

AI tabletekre cserélné le az iskolai tankönyveket a dél-koreai kormány

Lee Ju-ho oktatási miniszter ötlete nem aratott osztatlan sikert a szülők körében.

„A digitális tankönyvek többet jelentenek annál, minthogy a tanórák menetébe digitális eszközöket építünk be: azok megváltoztatják és segítik a tanórákat. Mindannyian egyetértünk abban, hogy az egyirányú, magolásalapú tanórák felől olyan irányba kell mozogni, ahol a diákok kezdeményező szerepet töltenek be a saját tanulmányaikban.

2025 kritikus év lesz a váltásban, és segítenünk kell a tanárokat abban, hogy AI tankönyvek segítségével át tudják alakítani a tanóráikat.”

Így jelentette be Lee Ju-ho, Dél-Korea miniszterelnök-helyettese és oktatási minisztere, hogy a kormány a 2025-ös tanévtől kezdődően mesterséges intelligenciát használó tabletekre cserélné le az eddig használt, papíralapú tankönyveket. A kormány arról nem osztott meg részleteket, hogy ezek az eszközök pontosan hogyan működnének, csak annyit, hogy illeszkedni fognak az adott gyerek tanulási sebességéhez, és a tanár képes lesz digitálisan követni a diákok egyéni haladását.

A tervek szerint a diákok pár éven belül majdnem minden tantárgyat AI tableteken fognak tanulni, kivéve a zenét, a művészetet, az etikát és a testnevelést. Az eszközöket fokozatosan, felmenő rendszerben vezetnék be az egyes évfolyamokon, 2025-től kezdve egészen 2028-ig, amikorra már minden gyerek AI tableteket fog használni a tanuláshoz. A köztes időszakban a digitális és a papír tankönyveket párhuzamosan fogják használni az oktatásban, elkerülendő a zavart és a félreértéseket.

Lee Ju-ho, Dél-Korea miniszterelnök-helyettese és oktatási minisztere. Forrás: World Bank

Azzal kapcsolatban, hogy egy esetleges kormányváltás esetén az új adminisztráció eltörölheti a most bevezetni kívánt rendszert, Lee Ju-ho úgy reagált:

a közoktatás digitális fejlesztése kormányokon átívelő ügy, és már az előző kormány alatt folytak a beszélgetések a mesterséges intelligencia használatáról az oktatásban.

Az AI tableteken használt tankönyvek ötlete azonban nem aratott osztatlan sikert: több mint 56 ezer szülő írta alá azt a petíciót, amiben kifejezik, hogy a gyerekeik már így is túl sok digitális eszközt használnak, és szülőként szembesülnek is az ebből adódó problémákkal. Szerintük az AI tabletek oktatási használata csak olaj lenne a tűzre, és hátráltathatja a gyerekek agyi fejlődését. A petíciót az aláírók névsorával a szülői közösség továbbította a dél-koreai parlament oktatási bizottságának.

Mindeközben Magyarországon

Hazánkban nem arról folyik a vita, hogy a mesterséges intelligenciát hogyan építsük be a közoktatási rendszerbe, hanem arról, hogy egyáltalán az okoseszközök használatát milyen mértékben engedélyezzék az iskolákban.

Pintér Sándor belügyminiszter kezdeményezésére arról született rendelet, hogy „a tanulók testi, lelki egészségének megóvása” érdekében diákok az okostelefonokat és egyéb okoseszközöket a tanítás megkezdése előtt – az adott intézmény házirendje alapján – le kell adják, és a tanítási idő végén kapják vissza.

A rendelet megadja a lehetőséget arra, hogy az okostelefonok és okoseszközök továbbra is használhatóak legyenek a tanórákon, sőt, akár a teljes tanévben, akkor, ha erre az iskolaigazgató külön engedélyt ad, vagy a pedagógus oktatási célból engedélyezi azt, de ezt a szándékot előre rögzítenie kell digitálisan.

A Fővárosi Diákönkormányzat, az Egységes Diákfront – Budapest, az ADOM Diákmozgalom és az Országos Diáktanács tagjai szerint az okoseszközöket inkább integrálni kéne az oktatásba, semmint korlátozni vagy tiltani a használatukat.A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) álláspontja szerint pedig szükségtelen a mobiltelefonok használatát korlátozó szabályozás, mivel a különböző tárolási kapacitásokkal rendelkező intézmények úgyis eltérő szabályokat fognak alkalmazni.

Éppen erre világított rá a budapesti Madách Imre Gimnázium nevelőtestülete is, ami közleményben tudatta, hogy a rendelet szövege alapján a Madáchban nem fogják elvenni a digitális eszközöket a gyerekektől. Ahogy írják:

„Iskolánk pedagógiai célja a digitális kultúra helyes használatára való nevelés, nem pedig a tiltás. Bármelyik órán sor kerülhet az eszközök alkalmazására, így életszerűtlen lenne az állandó beadás-kivétel.”

A Belügyminisztérium erre így reagált: „Egy jogszabályt be nem tartó, azzal nyíltan szembehelyezkedő vezető nem irányíthat állami intézményt. A Belügyminisztérium 2024. augusztus 28-án azonnali hatállyal felmentette a Madách Imre Gimnázium igazgatóját”. A volt igazgató, Mészáros Péter kirúgása miatt már több tüntetést és performanszot is szerveztek és szerveznek magánszemélyek, a gimnázium diákjai és tantesülete.

NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online

Lépjünk túl az „én országom jobb, mint a tiéd” mentalitáson, és kezdjük el támogatni egymást Közép-Kelet-Európában – mondja a Puzl CowOrKing vezetője

A Puzl CowOrKing novemberben Budapesten nyitotta meg második közösségi irodaházát. Hogyan jutott el ide a bolgár szolgáltató? Miért pont Budapesten kezdik meg a regionális terjeszkedést, és milyen hatást kívánnak gyakorolni az IT- és startup-ökoszisztémára? Erről kérdeztük Thibaut Taittingert a Puzl CEO-ját.

Bővebben

Amerikai piacra segítené az ÓUVC az ütős sportolókat segítő DinkMate startupot

Az ÓUVC-től kapott 100 millió forintos befektetést a DinkMate csapata a pickleball játékosok fejlődését segítő technológiájának fejlesztésére és márkaépítésre is szeretné felhasználni. A hosszú távú célok között szerepel, hogy a startup a nemzetközi pickleball szövetség hivatalos digitális partnerévé váljon.

Bővebben

Felvásárolta a Quantum Iskolaszövetkezet Balogh Petya HR-cégét

A Quantumra még 2022-ben figyelt fel Balogh Petya a Cápák közöttben, azóta befektetőként és mentorként is segítette a csapatot. Most a Quantum kis halból üzlettárssá válik, a cél pedig létrehozni az ország legversenyképesebb HR-szolgáltatását.

Bővebben

Let’s move beyond the „my country is better than yours” mentality and start supporting each other in Central and Eastern Europe – says the head of Puzl CowOrKing

In November, Puzl CowOrKing opened its second community office building in Budapest. How did the Bulgarian operator get here? Why start their regional expansion in Budapest and what impact do they want to have on the IT and startup ecosystem? We asked Puzl CEO Thibaut Taitinger about these questions.

Bővebben

A fogyatékkal élőket segítő megoldásokkal nyertek nemzetközi versenyt magyarok

Az EyeRider csapatának győztes applikációja kizárólag a telefonba beépített érzékelőket használja arra, hogy a látássérültek még a nehezebb terepeken is tudjanak tájékozódni. Emellett lebénult és mozgássérülteket segítő magyar megoldások is értek el helyezést a 2024. évi CYBATHLON versenyen.

Bővebben

Jelentkezz a START Ideathon középiskolás ötletversenyre!

A legjobb csapatok ösztöndíjat és elektronikai vásárlási utalványt kapnak, továbbá részt vehetnek a Talent’s Talk 2025 tehetségfórum külföldi rendezvényén, vagy találkozhatnak egy vállalkozói ideáljukkal. Jelentkezési határidő: december 13.

Bővebben

Változások az Aleph Alpha tulajdonosi szerkezetében: új részvényes jelent meg a német AI startupnál

A Deutsche Bank olyan kiszálló befektetők részvényeit vásárolta meg, akik már nem hisznek abban, hogy az Aleph Alpha értéke növekedni fog. A befektetők most először mondtak véleményt a startup ősz eleji pivotálásáról.

Bővebben