Lee Ju-ho oktatási miniszter ötlete nem aratott osztatlan sikert a szülők körében.
„A digitális tankönyvek többet jelentenek annál, minthogy a tanórák menetébe digitális eszközöket építünk be: azok megváltoztatják és segítik a tanórákat. Mindannyian egyetértünk abban, hogy az egyirányú, magolásalapú tanórák felől olyan irányba kell mozogni, ahol a diákok kezdeményező szerepet töltenek be a saját tanulmányaikban.
2025 kritikus év lesz a váltásban, és segítenünk kell a tanárokat abban, hogy AI tankönyvek segítségével át tudják alakítani a tanóráikat.”
Így jelentette be Lee Ju-ho, Dél-Korea miniszterelnök-helyettese és oktatási minisztere, hogy a kormány a 2025-ös tanévtől kezdődően mesterséges intelligenciát használó tabletekre cserélné le az eddig használt, papíralapú tankönyveket. A kormány arról nem osztott meg részleteket, hogy ezek az eszközök pontosan hogyan működnének, csak annyit, hogy illeszkedni fognak az adott gyerek tanulási sebességéhez, és a tanár képes lesz digitálisan követni a diákok egyéni haladását.
A tervek szerint a diákok pár éven belül majdnem minden tantárgyat AI tableteken fognak tanulni, kivéve a zenét, a művészetet, az etikát és a testnevelést. Az eszközöket fokozatosan, felmenő rendszerben vezetnék be az egyes évfolyamokon, 2025-től kezdve egészen 2028-ig, amikorra már minden gyerek AI tableteket fog használni a tanuláshoz. A köztes időszakban a digitális és a papír tankönyveket párhuzamosan fogják használni az oktatásban, elkerülendő a zavart és a félreértéseket.
Lee Ju-ho, Dél-Korea miniszterelnök-helyettese és oktatási minisztere. Forrás: World Bank
Azzal kapcsolatban, hogy egy esetleges kormányváltás esetén az új adminisztráció eltörölheti a most bevezetni kívánt rendszert, Lee Ju-ho úgy reagált:
a közoktatás digitális fejlesztése kormányokon átívelő ügy, és már az előző kormány alatt folytak a beszélgetések a mesterséges intelligencia használatáról az oktatásban.
Az AI tableteken használt tankönyvek ötlete azonban nem aratott osztatlan sikert: több mint 56 ezer szülő írta alá azt a petíciót, amiben kifejezik, hogy a gyerekeik már így is túl sok digitális eszközt használnak, és szülőként szembesülnek is az ebből adódó problémákkal. Szerintük az AI tabletek oktatási használata csak olaj lenne a tűzre, és hátráltathatja a gyerekek agyi fejlődését. A petíciót az aláírók névsorával a szülői közösség továbbította a dél-koreai parlament oktatási bizottságának.
Mindeközben Magyarországon
Hazánkban nem arról folyik a vita, hogy a mesterséges intelligenciát hogyan építsük be a közoktatási rendszerbe, hanem arról, hogy egyáltalán az okoseszközök használatát milyen mértékben engedélyezzék az iskolákban.
Pintér Sándor belügyminiszter kezdeményezésére arról született rendelet, hogy „a tanulók testi, lelki egészségének megóvása” érdekében diákok az okostelefonokat és egyéb okoseszközöket a tanítás megkezdése előtt – az adott intézmény házirendje alapján – le kell adják, és a tanítási idő végén kapják vissza.
A rendelet megadja a lehetőséget arra, hogy az okostelefonok és okoseszközök továbbra is használhatóak legyenek a tanórákon, sőt, akár a teljes tanévben, akkor, ha erre az iskolaigazgató külön engedélyt ad, vagy a pedagógus oktatási célból engedélyezi azt, de ezt a szándékot előre rögzítenie kell digitálisan.
A Fővárosi Diákönkormányzat, az Egységes Diákfront – Budapest, az ADOM Diákmozgalom és az Országos Diáktanács tagjai szerint az okoseszközöket inkább integrálni kéne az oktatásba, semmint korlátozni vagy tiltani a használatukat.A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) álláspontja szerint pedig szükségtelen a mobiltelefonok használatát korlátozó szabályozás, mivel a különböző tárolási kapacitásokkal rendelkező intézmények úgyis eltérő szabályokat fognak alkalmazni.
Éppen erre világított rá a budapesti Madách Imre Gimnázium nevelőtestülete is, ami közleményben tudatta, hogy a rendelet szövege alapján a Madáchban nem fogják elvenni a digitális eszközöket a gyerekektől. Ahogy írják:
„Iskolánk pedagógiai célja a digitális kultúra helyes használatára való nevelés, nem pedig a tiltás. Bármelyik órán sor kerülhet az eszközök alkalmazására, így életszerűtlen lenne az állandó beadás-kivétel.”
A Belügyminisztérium erre így reagált: „Egy jogszabályt be nem tartó, azzal nyíltan szembehelyezkedő vezető nem irányíthat állami intézményt. A Belügyminisztérium 2024. augusztus 28-án azonnali hatállyal felmentette a Madách Imre Gimnázium igazgatóját”. A volt igazgató, Mészáros Péter kirúgása miatt már több tüntetést és performanszot is szerveztek és szerveznek magánszemélyek, a gimnázium diákjai és tantesülete.
NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online