Hirdetés

AI nagyival az unokázós csalók ellen

A Daisy névre keresztelt AI az otthon ülő, végtelen szabadidővel rendelkező, professzionális csacsogó nyugdíjast alakítja, aki élete minden egyes szeletét szeretné megosztani a „kedves telefonálóval”. Így a csaló az AI-jal beszélget a húsvér áldozatok helyett, miközben értékes információkat szolgáltat a csalás módszereiről.

Idén októberben elsőfokon elítélték azt a magyar férfit, aki a börtönből irányított és bonyolított le maga is az időseket célzó, úgynevezett unokázós telefonos csalásokat. A vádirat szerint a 40 éves férfi 2020-ban bűntársai segítségével összesen 4 esetben csalt ki pénz idősektől, több mint 8,7 millió forint értékben.

A csalások során a bűnözők az áldozat fogságban tartott unokájának, gyerekének vagy barátjának adták ki magukat, akit csak nagy összegű készpénz vagy ékszerek ellenében engednek el. A megtévesztett idősektől az elkövetők rokonai, ismerősei szerezték meg a pénzt, akik azt elosztották egymás között, és egy részét a börtönbe is eljuttatták.

Az ilyen és ehhez hasonló esetek megelőzése és az elkövetők módszereinek megismerése érdekében az Egyesült Királyság legnagyobb mobilhálózat-üzemeltetője, az O2 a mesterséges intelligenciát hívja segítségül, rámutatva az AI közösségi célú felhasználási módjára.

Az AI akár 40 percig is képes lefoglalni a csalókat

Az erről szóló sajtóközlemény szerint az O2 egy többfajta AI-modellt alkalmazó botot hozott létre. Amikor a bejön a csaló hívása, a mesterséges intelligencia először meghallgatja az illető mondandóját, majd azt szöveges átiratban létrehozza és értelmezi. Ezt követően egy LLM-modell generálja a választ, majd egy másik a szöveget hanggá alakítja, és válaszol a csalónak. Ez a folyamat ismétlődik meg rengetegszer, ahogyan kialakul a párbeszéd az elkövető és az AI között.

Az AI-nak két célja van:

egyrészt minél hosszabb ideig lefoglalni a csalót, aki így az AI-jal beszélget a húsvér áldozatok helyett. Másrészt igyekszik rávenni arra az elkövetőt, hogy mindent bevessen a siker érdekében, így információkat szolgáltatva arról, hogy milyen új fogásokkal, taktikákkal igyekeszik pénzt kicsalni az emberekből.

A siker érdekében az AI-ba sajátos személyiségvonásokat is beépítettek a fejlesztők: így kapta meg a megoldás a Daisy nevet.

Daisy az otthon ülő, végtelen szabadidővel rendelkező, professzionális csacsogó nyugdíjast alakítja, aki élete minden egyes szeletét szeretné megosztani a „kedves telefonálóval”:

hosszan meséli például a kitalált kacifántos családi történeteket, beavatja a csalót a kötögetés iránti szenvedélyébe, vagy éppen Fluffy macskája izgalmas életébe, és hogy ne csapják rá a telefont, hamis banki adatokkal is eteti a hívót.

A több hetes tesztelési időszak adatai alapján Daisy a léprecsalt csalókat akár 40 percig is képes lefoglalni, akiknek persze életük egyik legfrusztrálóbb telefonhívásában lesz részük. A fenti videóban hallható beszélgetéseket egyébként pont az ezen időszak alatt történt, valódi csaló hívásokból válogatták össze.

A lakossági ügyfelek is hozzájárulhatnak a csalók idegösszeomlásához

Azt, hogy mely hívásokat fogadja Daisy, az O2 csalók számait tartalmazó adatbázisa alapján dől el. Abban, hogy ez az adatbázis bővüljön, a cég lakossági ügyfelei is segíthetnek. A gyanús megkereséseket a britek egy külön e célra létrehozott, ingyenes számra továbbíthatják –

a bejelentést aztán a távközlési vállalat kivizsgálja, és ha megerősítést nyer a gyanú, a számot letiltja és hozzáadja az adatbázisához.

Csak tavaly az O2 részben ennek köszönhetően 89 millió csaló sms elküldését blokkolta.

Daisyt egyébként az O2 megbízásából végzett, a brit felnőtt lakosságra nem, életkor, régió, iskolai végzettség és jövedelem szerint reprezentatív kutatása hívta életre: az eredmények alapján a britek 67 százaléka aggódik amiatt, hogy telefonos csalás célpontjává válik, és 22 százalékukat heti szinten környékezik meg az elkövetők.

Továbbá a britek 71 százaléka szívesen visszavágna a csalóknak, de nagyobb részük (53 százalék) nem akarja arra vesztegetni az idejét, hogy maga járassa a bolondját a bűnözőkkel.

Daisy pont ezt teszi meg helyettük, mindenközben értékes információkat szolgáltatva az elkövetőkről és módszereikről.

NYITÓKÉP: A Daisy AI-bot grafikája. Forrás: O2 / YouTube

Ünnepeld meg a startup-ökoszisztéma legjobbjait a CEEcosystem Summiton!

Díjat fognak kapni a 2024-es év legkiemelkedőbb startupjai, befektetői, mentorai és a Tőkeportál közösségi finanszírozási kampányai. A Central European Ecosystem Summit továbbá növeli a hazai és regionális startup-ökoszisztéma láthatóságát, összehozza az embereket és elősegíti a tudásmegosztást.

Bővebben