A villanybusz már most lenyomná a dízelt

Néhány évvel ezelőtt a Levegő Munkacsoport már kiszámolta, hogy jobban megéri villanybuszt venni, mint dízelt. Most ugyanerre a következtetésre jutottak az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség szakértői is.

Ma hozta nyilvánosságra új tanulmányát az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E), amelyben elemezték a villanyautóbuszok terjedését az európai városi tömegközlekedésben.

A szerzők számításba vették az autóbuszközlekedés társadalmi költségeit, vagyis a dízelbuszok okozta környezeti és egészségügyi költségeket, beleértve a megbetegedő emberek kieső munkaidejét is.

Nyolc éves üzemeltetési idővel számolva, arra a következtetésre jutottak, hogy amennyiben nem veszik tekintetbe a társadalmi költségeket, akkor a villanybusz egy kicsivel többe kerül a dízelbuszoknál, viszont a társadalmi költségeket is beleszámítva egyértelműen a villanybusz az olcsóbb.

„A Levegő Munkacsoport 2012-ben elvégzett elemzésében szintén arra a következtetésre jutott, hogy megéri villanybuszokra cserélni a dízeleseket” – állapította meg Lukács András, a szervezet elnöke. Egy felelősen gondolkodó döntéshozónak ugyanis nemcsak a közvetlen költségeket kell tekintetbe vennie, hanem azt is, milyen egyéb költségeket kell a társadalomnak viselnie, és sohasem szabad megfeledkeznie a megbetegedések, idő előtti elhalálozások hatalmas költségeiről.

Európa városainak 95 százalékában egészségtelen a levegő, és ez részben a dízelautóbuszoknak köszönhető. A T&E tanulmánya alapján viszont úgy tűnik, új korszak kezdődik: a villanybusz polgárjogot nyert a városi közlekedési társaságok beszerzéseiben.

2017-ben 40 380 új autóbuszt adtak el Európában, ebből 1050 volt tisztán elektromos meghajtású, az előző évinek a duplája. A tanulmány szerint 2018-ban már eléri az új buszbeszerzések kilenc százalékát a tisztán villanyhajtásúaké. 2020-ra már a legnagyobb
európai autóbuszgyártók mindegyikének lesz a kínálatában sorozat gyártott villanybusz.

„Egyelőre gátja a gyors felfutásnak, hogy a villanybuszok teljes élettartamra vetített költsége ugyan kedvezőbb, mint a dízelhajtásúaké, de a megtakarítás nem teljesen a szolgáltatónál jelentkezik. Például hiába sokkal kisebb a villanybusz zajszennyezése, mint a dízelbuszé, az ebből eredő egészségügyi hasznok nem a BKV-nál jelentkeznek, így ezt nem tudja buszvásárlásra fordítani. Optimizmusra ad okot viszont az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottságának minapi határozata, melyben annak rendeletbe foglalását szorgalmazza, hogy 2025-re minden második új városi autóbusz nulla emissziós legyen. Ha sikerül majd uniós rendeletbe foglalni a kötelezettséget, talán támogatás is jut azoknak, akik megveszik majd a sok villanybuszt” – jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Tízezer takarítónő hiányzik, pedig már a 250 ezres fizetés is elérhető

Egyre nagyobb a hiány a takarítókból, miközben a területen egy év alatt közel 20 százalékos volt a díjemelés, így a nettó 250-270 ezres kereset sem ritka – derült ki a Rendi friss elemzéséből. A Rendi idén már megduplázta árbevételét, bár az akár négyszer akkora is lehetne, ha lenne elérhető képzett munkaerő. A tevékenységet nem főállásként űzők legnagyobb részét egyébként a gyermekükkel otthon lévő anyukák teszik ki.

Bővebben

Nem működhetnek a cégek kiberbiztonsági stratégia nélkül

A digitális átalakulás tovább növelte a vállalatok kiberfenyegetettségét, mégsem tesznek eleget a cégek a kockázatok ellen – mutat rá az EY Globális Információbiztonsági felmérése. A 60 országból összesen 1400 vezető, IT-menedzser és információbiztonsági szakértő bevonásával készült kutatásból kiderül, hogy egyre több szervezet ismeri fel az adatvédelmi veszélyek súlyosságát, mégsem költenek eleget informatikai biztonságuk fejlesztésére.

Bővebben

Egy hétre Szilícium-völggyé válik Debrecen

Az INPUT Program és a Startup Campus Incubator közös szervezésében, a helyi ökoszisztéma szereplőinek közreműködésével, 2018. november 19-23 között, már negyedik alkalommal rendezik meg a Startup Hét Debrecent. Az rendezvényen 18 előadás  várja az érdeklődőket, a munkaerőpiacot érintő megoldásokról nemzetközi kitekintéssel és sikertörténetekkel.

Bővebben

Már Németországban is egyszerűen kijuthatunk a reptérre

A régió vezető reptéri közösségi autómegosztója, a BeeRides újabb óriási forgalmú repülőtereken, Berlinben és Frankfurtban nyitotta meg carsharing pontjait, 2018 végéig pedig Münchenben is elérhető lesz szolgáltatásuk. A németországi terjeszkedést a Düsseldorfi Magyar Főkonzulátus is segíti. A hazai központú BeeRides észak- és nyugat-európai terjeszkedési céljainak elérésében kiemelt szerepet játszik, hogy közel 200 cég közül, egyedüli magyarként beválasztották őket a nemzetközi ScaleUp Hub mentorprogramba.

Bővebben

Percenként hányat pislogjunk a szemünk egészségéért?

Sok egyéb mellet a pislogásra és a monitor-szem távolságra figyelmeztet az a magyar fejlesztésű szoftver, amelynek használatával az eddigi tapasztalatok szerint 10-30 százalékkal csökkenthető a táppénzes napok száma, és 15-20 százalékkal növelhető a monitor előtt dolgozók hatékonysága.

Bővebben

Lopásgátló magyar találmány jutott a Szilícium-völgybe

A magyar SafeSkin tartolt az idei Global Forum koppenhágai pitch versenyén. A magyar startup hét tagú zsűri előtt mutatkozott be, akik között szilícium-völgyi befektetők, amerikai egyetemi professzorok, sőt, a Világbank egyik vezető beosztású munkatársa is helyet foglalt. A lenyűgöző teljesítménynek köszönhetően a csapat többek között részt vehet egy inkubátor programban az Egyesült Államokban.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások