Hirdetés

A válsággal még messzebbre tolódik az önvezető autózás kora

Az autóipar éppen a korábbi gazdasági válságból lábalt még ki, mikor a kereskedelmi háborúk és a járvány újabb csapást mért rá. Az Európai Unió szabályozása is változást követelt. Az elektromobilitásra való ösztönzéssel nemcsak a szemléletben, de finanszírozásban is máshova került a hangsúly: az önvezető gépkocsik háttérbe kerültek az e-autókkal szemben.

Már 2019 végére jelentősen visszaesett az autók iránti kereslet, emellett a kínai piac csökkenése és az onnan érkező alkatrészek hiánya is nagy kárt okozott. További fordulatot jelentett a január 1-jétől érvényes WLTP-szabályozás is, ami alapján a gyártók autóinak flottaszinten kilométerenként 95 grammos szén-dioxid-kibocsátásnak kell megfelelniük, különben súlyos adókat szabnak ki rájuk. Gyors változtatásokat kellett eszközölniük a vállalatoknak ahhoz, hogy továbbra is piacképesek maradhassanak, az EU-szabvány azonban rákényszerítette őket arra, hogy az újonnan piacra kerülő személygépjárművek károsanyag-kibocsátását csökkentsék, és ezzel az elektromos autók fejlesztése megkerülhetetlenné vált számukra.

„Az autóipari válság és a már-már kötelező szemléletváltás miatt az önvezető autók fejlesztése háttérbe szorult, amit tetézett a koronavírus-járvány kirobbanása is”– mondta el Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezető igazgatója.

„A gyártók nem tudják tovább finanszírozni a fejlesztő startupok tevékenységeit, így 2020 közepére csak azoknál a vállalatoknál folytatódott aktívan a munka, ahol az önvezető rendszer kiépítése és az autógyártás is egy kézben van”

Kiemelte azonban, hogy a hangsúlyt sok helyen át kellett helyezni a teljesen önvezető járművekről a vezetés automatizáló és a részleges önvezető rendszerekre, amik biztonságát igyekeznek a gyártók kiépíteni, továbbá megfizethetővé tenni. Emiatt az eddig 2030-ra jósolt, forgalomban is megjelenő önvezető autók bevezetése várhatóan 2040-re lesz megvalósítható.

A fent említett teljesen automata rendszer fejlesztése kevés gyártónál maradt továbbra is célkitűzés, zászlóshajóként a Tesla vagy a Baidu említhető. Az előbbi a napokban bejelentette, hogy nagyon közel jár az úgynevezett ötödik szintű, vagyis emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, teljesen önvezető technológia kifejlesztéséhez. Ha nem csupán hírverés és tényleg beérnek a számításaik, még idén bemutatják az önvezetésre képes autót. A Baidu közúti forgalomban is tesztelte a négyes szintű önvezető flottáját. Autóik szabályozott területen belül, sofőr nélkül is képesek voltak működni. A Kínában üzemelő járművek kiemelt szerepet játszottak az érintésmentes időszak alatt: a Baidu flottája gyógyszer-, élelmiszer- és személyszállításban segédkezett, amik alapesetben mind a városlakók napi rutinjának részét képezik, az önvezető járművek azonban egy sokkal higiénikusabb megoldást biztosítottak ezek elvégzésére a kritikus időszak alatt.

Magyarországon az önvezető autózás még messze van a közúti forgalmi használattól és attól, hogy a mindennapi élet szerves részévé váljon. A küszöbön álló válság várhatóan még messzebbre tolja ennek bevezetését, a carsharing szolgáltatókkal viszont egy lépéssel előrébb jár már a főváros. A GreenGonál továbbra is úgy gondolják, hogy a carsharing az önvezető autókkal még nagyobb kényelmet jelenthet a felhasználóknak, hiszen egy pillanat alatt háztól házig szolgáltatássá bővülhetnek, és megsz

Két magyar csapat is dobogón végzett az EIT Jumpstarter program döntőjében

A nemzetközi versenyen a vállalatok ESG-stratégiájának fejlesztését segítő VeridianIQ, illetve a kiterjesztett valóságot használó, navigációs alkalmazást fejlesztő ARport is második helyezést ért  el a kategóriájában. Fotóriportunk az Európai Innovációs és Technológiai Intézet startupversenyéről.

Bővebben

Sírhelygondozó platformot kidolgozó csapat nyert az MCC és a Design Terminal inkubátorprogramjában

Az Ötlet Inkubátor program célja, hogy tehetséges fiatalok számára vállalkozásépítési ismereteket, alapvető gazdasági tájékozottságot, üzleti tudást, gyakorlati tapasztalatot és értékes kapcsolati hálót nyújtson.

Bővebben

Újabb Vespucci Partners siker: orvostechnológiai startup kapott befektetést

A Vespucci Partners tőkealapkezelő befektetési portfóliójába tartozó innoMask Kft. egy újabb tőkebevonásnak köszönhetően továbblépett a magvető fázisból. A magyar startup egy olyan újgenerációs, altatásnál használt laringeális maszkot fejleszt, amely páratlan lesz az orvosi eszközök piacán. A tőkét a Széchenyi Alapok Zrt., az Óbuda Uni Venture Capital (OUVC) Zrt. és egy magánbefektető biztosította.

Bővebben

Biobubi: magyar cég rajzolja át a háztartási tisztítószerek piacát

Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégéptisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.

Bővebben

Ne lokálisan, hanem regionálisan gondolkodjunk, és tegyük közösen sikeressé Közép-Kelet-Európát – mondja a Puzl CowOrKing vezetője

A Puzl CowOrKing novemberben Budapesten nyitotta meg második közösségi irodaházát. Hogyan jutott el ide a bolgár szolgáltató? Miért pont Budapesten kezdik meg a regionális terjeszkedést, és milyen hatást kívánnak gyakorolni az IT- és startup-ökoszisztémára? Erről kérdeztük Thibaut Taittingert a Puzl CEO-ját.

Bővebben

Amerikai piacra segítené az ÓUVC az ütős sportolókat segítő DinkMate startupot

Az ÓUVC-től kapott 100 millió forintos befektetést a DinkMate csapata a pickleball játékosok fejlődését segítő technológiájának fejlesztésére és márkaépítésre is szeretné felhasználni. A hosszú távú célok között szerepel, hogy a startup a nemzetközi pickleball szövetség hivatalos digitális partnerévé váljon.

Bővebben