Hirdetés

A vállalatok tárolt adatait egyre több támadás érheti

Unásig ismételgetett tény, hogy a járványhelyzet még sürgetőbbé tette a digitalizációt a vállalkozások számára. A Baker McKenzie ügyvédi iroda hét szektorból 300 cég bevonásával készített nemzetközi felmérést, melyből kiderül:.a sikeres átalakulás fő akadálya az új rendszerek integrálásának technológiai és jogi nehézségei, az adatvédelmi és kiberbiztonsági kockázatok, valamint a megfelelő szakemberek hiánya.

Hirdetés

A digitalizáció a legtöbb iparágban szinte megkerülhetetlen, amit a járványhelyzet még inkább felerősített. A Baker McKenzie kutatásában megkérdezett cégek mindössze 12 százaléka nem mérlegeli rövid távon a digitális átállás lehetőségét. A felmérésben résztvevők több mint 60 százaléka már megkezdte a technológiai átalakulást, az eddig kivárók többségét (58%) pedig a koronavírus-járvány kényszeríti, hogy mielőbb nekikezdjenek a folyamatnak. A digitalizációban ugyanakkor még bőven van üzleti lehetőség, mivel az átállás célja eddig elsősorban a korábbi hatékonyság fenntartása és növelése volt, és kevésbé a folyamattal járó új pénzügyi lehetőségek kihasználása.

A digitális átállás ugyanakkor nem mindig sikertörténet, és a felmérés alapján jellemzően három fő akadályba ütközhet. A legnagyobb nehézséget az okozza, hogy a régi működést sok esetben bonyolult összeegyeztetni az új, elektronikus rendszerrel. Továbbá, a technológiákat biztosító szolgáltatók rendszerint nem is kommunikálják világosan a cégek felé a fejlesztésből származó előnyöket és a benne rejlő üzleti lehetőségeket. A harmadik leggyakoribb probléma pedig a korszakváltáshoz szükséges szakértők hiánya a vállalatnál, amit még sürgetőbbé tesz, hogy számos cég a digitalizáció felgyorsításával kívánja magához csábítani és megtartani a tehetséges munkaerőt.

A technológiai váltás gyorsasága eltérően alakult az egyes ágazatokban. A válaszokból megállapítható, hogy a világjárvány a pénzügyi szektorban okozta a leggyorsabb változást. A technológia, média és telekommunikáció (TMT) területén működő vállalatok szintén hatékonyan tudtak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. Ezzel szemben ritkábban mutattak előrelépést azok az iparágak, amelyek az átlagnál szigorúbban szabályozott jogi környezetben működnek, komolyabb infrastruktúrát igényelnek, vagy ahol bonyolultabb az ellátási lánc – ilyen például az energetika, a bányászat és az építőipar, de hagyományosan az egészségügy is jelentős nehézségekbe ütközött a szabályozott jogi környezet miatt.

A technológiaváltás gyorsaságára jellemző példa, hogy blockchain technológiát a 2017-es 4 százalékhoz képest 2020-ban már a megkérdezett cégek 42 százaléka használja – leginkább a TMT és az ipari, gyártó és szállítmányozási szektorokban – az ellátási lánccal kapcsolatos feladatok ellátására.

„Az adatvédelem és kiberbiztonság által előmozdított digitalizáció fokozott ütemben gyorsul Magyarországon is – mondta dr. Vári Csaba, a Baker McKenzie adatvédelmi csoportvezetője – Ahhoz, hogy a folyamat hatékonyan megvalósulhasson, a cégeknek érdemes meghatározniuk a digitális átállásuk legfőbb céljait, fel kell térképezniük az átálláshoz szükséges legfontosabb kritériumokat, valamint a folyamatosan változó jogi környezetet, amelyek lehetővé teszik a biztonságos digitális működést és új megoldásokat nyújthatnak a pandémia alatt és után.”

A felmérés szerint a digitalizáció kulcsa, hogy a vállalat tárolt adatai biztonságban legyenek, és ahhoz illetéktelenek ne férjenek hozzá.

A válaszadók 42 százaléka a digitális átállás három legfőbb kritériuma között említi a kiberbiztonságot. Megítélésük szerint a cégüknek szüksége is lenne fejlesztésre ezen a területen a folyamat felgyorsítása érdekében. Ennek megfelelően ötből négy megkérdezett vállalkozás jelentős kiberbiztonsági beruházásokat hajt végre.

A felhőszolgáltatások a társaságok számára továbbra is, és egyre jelentősebb mértékben a működés szempontjából elengedhetetlen technológiák közé tartoznak. Ezen belül is terjedőben van a privát felhőszolgáltatás a nyilvános felhőszolgáltatással szemben – a megkérdezett cégek négyötöde privát vagy a kettőt ötvöző hibrid szolgáltatást használ. A kis- és középvállalkozások több mint fele privát felhőszolgáltatást vesz igénybe, a nagyobb vállalatoknak pedig 44 százaléka hibrid megoldást választ, míg 33 százaléka privát felhőszolgáltatást. Ezek a számok is azt jelzik, hogy a vállalatok egyre inkább foglalkoznak az adatbiztonsági és katasztrófaelhárítási kérdésekkel, amit felerősít a járványhelyzet alatt terjedő távmunka és home office.

A megkérdezett vállalkozások legnagyobb arányban (26%) a rugalmasságot és a hatékonyabb ügyfélkommunikációt jelölték meg a digitalizáció legfőbb előnyének, az átállással járó költségcsökkenést pedig mindössze 13 százalékuk tartotta a legfontosabbnak hozadéknak. A járványügyi helyzet elsősorban a fogyasztóknak értékesítő (B2C) vállalatoktól igényel jelentősebb agilitást – számukra kiemelten fontos, hogy elektronikus csatornákon is elérjék a közönségüket.

Hirdetés

Netflix-díjas magyar céget vásárol fel az amerikai nagyvállalat 

Kiemelkedő eredmény a magyar innovációs szektorban: a Netflix streamingszolgáltató díját elnyerő, online ajánlórendszerek fejlesztésére szakosodott Gravity R&D informatikai cég felvásárlására végleges megállapodást kötött az amerikai tőzsdén jegyzett Taboola, a digitális hirdetési piaci  szegmens egyik legjelentősebb globális szereplője. A netezők számára személyre szabott “találatokhoz” a hátteret biztosító Taboola nemcsak a magyar céget vásárolja fel, hanem a közép-európai fejlesztői központját is Magyarországra telepíti. 

Bővebben

A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég

Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban – derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából. A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég, legalábbis ennyit használ hetente. A magasfokú okostelefon penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk – ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben.

Bővebben
Hirdetés

Először Magyarországon: startup ökoszisztémára fókuszáló adat-felület

A Hungarian Startup University Programot (HSUP) megvalósító Express Innovation Agency, valamint a Dealroom.co startupokra és tech ökoszisztémákra koncentráló nemzetközi adatszolgáltatóval kötött megállapodás keretében megnyílt a startup ökoszisztéma fókuszú, közös magyarországi platform, amelynek célja, hogy fellendítse a magyar innovációt és vállalkozói szellemet.

Bővebben

A jelenlegi többszörösére szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában

A klímavédelem érdekében a beruházási prioritások sürgős átgondolására és határozottabb közös fellépésre szólítja fel a Világgazdasági Fórum (WEF) napokban zajló davosi találkozóján a résztvevőket a Schneider Electric. Az energiamendzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat Fenntarthatósági Kutatóintézetének friss elemzése szerint a jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában, hogy sikerüljön elérni a Párizsi Megállapodásban megfogalmazott célokat.

Bővebben

Az ember a kulcs, nem az ötlet

A hazai startup világban is megtalálhatók már az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük a szintlépéshez. A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait.

Bővebben

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben